Tuesday, September 4, 2007

Mammoth Cave National Park, Kentucky



Under denna helgen har vi passerat fem olika delstater (Alabama, Tenneessee, Kentucky, North Carolina och Georgia) och sett två olika nationalparker. Känns igen som om man varit borta mycket längre än vad man har för att man fått se och uppleva så mycket. Jag har valt att dela upp våran helg i två olika reseberättelser. Först kommer Mammoth Cave och imorgon får ni följa med till Great Smokey Mountains.

Från Birmingham, AL som ligger vid fotändan av Appalacherna åkte vi norrut mot Tenneessee (TN). Det märktes att man kom högre upp i Appalacherna. Skogen blev tätare och terrängen blev mer kuperad. Vi passerade Nashville som är huvudstad i TN men hade inte tid att stanna här denna gång men vi kommer helt klart att återvända för att besöka Nashville någon helg framöver. TN är en ganska långsmal stat. Det tog inte allt för lång tid att korsa den. Kentucky (KY) ligger direkt ovanför TN. När vi passerat gränsen mot KY tycktes landskapet ännu en gång förändras. De stora skogspartierna minskade och byttes ut mot fält och jordbruk. Vi körde förbi både majs och tobasfält. Den röda jorden som finns i Alabama sträcker sig hela vägen till Kentucky för också här var jorden röd och järnrik. Landskapet i Kentucky består av böljande kullar som man kör upp och nedför.

Från Birmingham tog det oss ca 5 timmar att köra till Kentucky. Hela vägen följde vi interstate 65 (I-65). Vi anlände till Bowling Green, KY på lördag kväll. Där tog vi in på vårat hotel och sedan begav vi oss in till Bowling Green för att se vad det var för liten stad. Detta var helt klart en mindre stad. Det fanns ett litet historiskt distrikt, ett torg som var charmigt och en del gamla fina villor. Vi åt middag på en resturang nära torget och sedan åkte vi tillbaka till vårt hotel.

Söndagen skulle vi äntligen få utforska delar av Mammoth Cave och stifta bekanskap med underjorden. Mammoth Cave är gigantiskt och mycket imponerande. Man kan åka dit året runt och de har ca 10 olika turer med olika svårighetsgrad som man kan gå på. Jag hade bokat en tur som hette ”Historical Tour” där man fick höra en del historik om grottsystemet. Turen var på två timmar och ca 3.2 kilometer lång. Mammoth Cave är som sagt helt gigantiskt och det längsta grottsystemet i världen. Fortfarande hittas nya gångar och det bildas nya gångar. Grottsystemet sträcker ut sig på fem olika nivåer under jorden. Våran tour befann sig på nivå två. Vi passerade både enorma underjordiska rum stora som kyrksalar. Vissa av dessa enorma rum hade också andvänds till predikningar av en Methodist pastor under 1800-talet. Vi fick också passera betydligt mindre utrymmen där det helt klart var en fördel att inte vara för lång eller för tjock. Vi passerade både” Fat man´s misery” och ”Tall man´d agony”. Mammoth Cave är stor och lång men också relativt torr iallfall på de högre nivåerna så därför har de inte mycket stalagtiter eller stalagmiter men man imponeras ändå. Jag vill gärna återvända hit igen och ta en lite mer avancerad tur.

Under våran tur så släckte våran guide alla lampor inklusive hans egen lanterna. Det blev verkligen beck-svart och dessutom knäpptyst. Nu befann mig sig helt i grottashänder. Det var så tyst så att man nästan kunde höra sina egna hjärtslag och man insåg att utan ljus skulle man aldrig finna sig ut ur denna grotta. Sedan tände våran guide en tändsticka och skenet av denna enda tändsticka lyste upp och spred sitt sken otroligt. Detta lilla ljus blev så stort och betydde så mycket när det var omringad av det stora hav av mörker som grottan utgjorde. Längst med våran tur fanns det lampor utsatta så att vi inte behövde ha några pannlampor på oss. Vi hade ytterligare en guide med oss som gick sist och släckte dessa när alla hade passerat. Förra året fick vi höra hade det blivit strömavbrott då någon tur befanns sig nere i grottan. Det enda ljuset den gruppen hade var en fotogenlampa men de hade lyckats ta sig ut. Vår guide som gick först bar också på en fotogenlampa. Det blev dock luckor mellan personerna i gruppen så jag hade ändå inte velat vara med om något strömavbrott. Nere i grottan var det ganska svalt (runt +12 grader endast) så det kändes bra att kunna sätta på sig fleecejackan, den har jag inte andvänt sedan jag var i Sverige.

Mammoth Cave är helt klart värt ett besök om ni har vägarna förbi. Häftigt, coolt och imponerande stort.



Mera grott bilder.


Här blev det trångt och lågt i tak, Tall man´s agony heter denna passage.


Även om denna bild är lite mörk så står jag och betraktar grottan här.



Här befinner jag mig mitt i Fat man´s misery. Gångarna var smala och gick upp till midjan på mig.



Så här ser grott systemet ut i Mammoth Cave. Klicka på bilden för att förstora den.


Bowling Green, Kentucky. Lite småcharmigt iallfall.


Våran guide och livlina nere i grottans mörka djup.


På väg ner i avgrunden.

7 comments:

Anonymous said...

Oj, vad mycket fint ni sett och upplevt. Reseberättelser med tillhörande bilder är alltid roliga läsa (ser fram emot del 2). Grottorna låter jättespännande, men lite skrämmande också. Anlag för klaustrofobi är nog inte det bästa när man befinner sig nere i underjorden och i grottorna. Jag undrar om jag skulle klara av det.... Men din reseberättelse gör mig nyfiken. Helt otroligt mäktigt egentligen, tänk vad naturen kan göra och har att erbjuda. Häftigt!

Desiree said...

Anne, jag får erkänna att jag också var lite smånervis inför grott besöket. Jag gillar inte beckmörker och har lite anlag för klaustrofobi. Nu var det mörkt så pass kort så man hann inte få några panik känslor. Det blev aldrig så trång så att man fick någon klaustrofobi. Det finns många olika turer att välja bland så man behöver inte välja värstingarna om man känner sig osäker. Jag gillade din reseberättelse om Mount St Helens också mycket. Visst är naturen häftig. Det finns så mycket sådant här att se och uppleva här i USA.

Annika said...

Vad roligt att ni reser så mkt, Desiree!! Ni får se så mkt kul!!
Grottor ja...Har varit nere i Luray Caverns i Shenandoah bergen här i VA. Det är mäktigt, men visst får man tvångstankar därnere.
Du tar alltid s¨fina bilder också. Roligt att läsa dina rese-bloggar.
Kul att man även får se dig på bild allt som oftast.
TACK för att jag får använda listan i inlägget nedan!!

Anne-Marie said...

Verkligen kul att höra om och se bilder från er resa. Vet inte hur jag skulle klara mig i låga grottor, litet panikkänsla skulle nog infinna sig. Grottor är verkligen fascinerande.

Monica said...

Wow, det såg verkligen superintressant ut med grottorna. Hade gärna tagit mig en titt på dem!

Håller med Annika om att det är enormt vad ni ser er omkring. Snart har ni väl inte så många stater kvar att besöka:). Du får hojta till när ni kommer till mina trakter! :)

My White Cottage said...

Enormt kul att läsa din reseberättelse! Plus alla fina bilder!! Ser fram emot fortsättningen på er resa!
Kram från Jenny

Desiree said...

Annika, visste att det även fanns grottor i Shenandoah. Jag är lite sugen på att åka även till den nationalparken någon dag och få se the blue ridge mountians i Virginia skulle vara coolt. Jag har skaffat National Geographics bok om alla nationalparker i USA och det finns många som jag gärna vill kunna pricka av under min tid i USA.

Anne-Marie, ja lite läskigt är det med grottor kanske är det det som delvis gör dem facinerande. Mörkt och trångt är egentligen inte mina favoritutrymmen.

Monica, vi gillar att resa runt och kolla på saker och platser. Det finns ju så mycket här i USA att se och uppleva. Vi hojtar gärna till när vi bestämmer oss för att åka väster ut. Jag är glad att vi iallfall ska bo här några år så att man hinner se en del.

vårt nya hem-Jenny, tycker verkligen att det är kul att du gillar min blogg och ofta lämnar en liten hälsning. Kul med nya bloggvänner. Din inredningsblogg är verkligen fin och alltid härlig och trevlig att läsa.