Wednesday, June 11, 2008

Covington, Louisiana



Vi hade bokat boende på ett litet Bed and Breakfast i en liten stad som heter Covington. Här skulle vi bo på The Camellia House. Vi har provat på att bo på ett flertal olika små bed and breakfasts då vi varit ute på våra miniresor här i södern och detta är verkligen något jag kan rekomendera varmt. Det är mycket trevligare och mysigare än de stora mer anonyma hotelkedjorna. Det är inte heller dyrare att bo på ett mysigt B&B. Hittills har vi haft tur och bara hamnat på bra ställen som vi verkligen gillat. Detta blev vårt fjärde B&B som vi provade på och det blev helt klart en stor favorit.

Camellia House visade sig vara en riktig liten pärla beläget i ett grönt och frodigt bostadsområde. Man kände sig hemma med en gång då man klev upp på den härliga stora vita altanen på huset. Själva huset är ett riktigt vackert sydstatshus men en stor och inbjudande american front porch som vetter ut mot gatan. Här kan man slå sig ner i någon av de vita gungstolarna och ta sig en paus och bara njuta av grönskan och tystanden i villaområdet. Ägarinnan vid namn Linda välkomnade oss med en typisk värme som man finner bland folk här nere i södern.

Den stora sängen var härligt mjuk och inbjudande och vi sov riktigt gott i den. C han ta sig ett kvällsdopp i poolen. Memorial Day sägs ju vara insparken på sommaren och man kunde verkligen känna att den första sommarhettan hade anlänt. Nattluften som slog emot oss då vi klev ur bilen var varm och fuktig som i ett tropiskt växthus. När jag smög ut på morgonen för att fota lite medans C ännu låg och sov fick jag torka linsen stup i kvarten i början då den immade igen ständigt den första kvarten beroende på omställningen mellan AC:n inomhus och den fuktiga värmen som rådde utomhus.




Då jag hade fotat färdigt kunde jag återvända till våran svit och fixa iordning en härlig och god frukost. I vårat rum fanns även en ljuvlig och inbjudande frukostveranda med franska glasdörrar och spröjsade fönster som släppte in det härliga morgonljuset. Bordet var dukat för två och i den lilla kylen fanns bröd, mjöl, yoghurt och färsk frukt och annat gott till frukost. Även två burkar med Coca Cola fanns och det är nog något som är typiskt för den amerikanska frukostkylen. Vi sov otroligt gott i den stora mjukt bäddade sängen och vaknade pigga och utvilade så att vi kunde fortsätta våran färd ner mot Cajun country.

Efter frukosten så lånade vi B&B tandemcykel och bestämde oss för att åka ner på stan och kolla in Farmersmarket som hålls här varje lördag. Här fanns små stånd med lokalt odlat frukt och grönt, hemmagjorda marmelader, kakor och bröd. Det fanns också en trubadur som stod och spelade medans man gick runt bland stånden och kikade och provsmakade det ena med det andra. Jag handlade ett te som doftade ljuvligt men som jag ännu inte hunnit smaka på. Bara burken i sig var väldigt fin. Denna tesort var uppkallad efter Mardi Gras och det är ju ett mycket passande namn då man befinner sig i Louisiana då New Orleans är så otroligt känt för just sitt Mardi Gras firande som sker i februari varje år. Det var riktigt mysigt att strosa omkring på den lilla marknaden, njuta av musiken och provsmaka ett och annat bland stånden.



C på tandemcykeln som vi lånade av Linda från Camellia House. Jag hade aldrig cyklat på en sådan innan men det var en skoj upplevelse.

Vackra hus, Louisiana style med sina verandor, frodiga ormbunkar och takfläktar. En jättemysig liten stad med mycket charm och bevarad historia och kultur.

Små detaljer som denna var kul att se. Jag undrar om det bara är dekoration eller om man en gång i tiden band sin häst här när man kom ridandes.



Här fanns som sagt gott om både trevliga och mysiga små boutiquer, resturanger och gallerier att sakta strosa runt och besöka.

Varje lördag anordnades det en härlig Farmers Market med live musik.

15 comments:

Petchie75 said...

Åh, jag blir så sugen på både B&B-boende och att åka till Louisiana nu (att besöka amerikanska södern har jag varit sugen på ända sedan jag började läsa din blogg!)!
Kul att ni fick förbereda er egen frukost, praktiskt att man slipper hålla frukosttiderna..
Vad det svårt att cykla på tandemcykel, själv har jag aldrig testat!

Desiree said...

Petra, ha ha lite lustigt för jag blir såå sugen på att besöka PR när jag läser om dina fina utflykter och ser dina vackra bilder. Vi kanske borde åka och hälsa på varandra. Det var skönt att få fixa egen frukost när man ville. Tandemcykel var inte så svårt som jag trodde men lite klurigt kanske i början. Jag hade dock kjol på mig som inte var så praktiskt då den hade en tendens att flyga upp något i vinddraget så jag fick sitta och hålla den nere.

Annika said...

Nog är det som du säger, Desiree, man ska bo på B&B. Peter och jag har ALDRIG gjort det, men dina fina B&B inlägg har fått mig att inse att vi verkligen har MISSAT ngt!!!
Alla B&B's verkar vara så otroligt mysiga också!
Desiree, du har omvänt mig; nästa ggn Peter och jag och Karolina beger oss på en veckoslutsresa så ska vi bo på B&B...bra mkt mysigare än Day's Inn, Hampton Inn och allt vad vi bott på under alla våra resor...

Annika said...

Förresten, hur hittar man ett B&B? Brukar du googla och hitta på så sätt?

Desiree said...

Annika, vad kul att du har bestämt dig för att prova på B&B boende nästa gång. Jag hoppas verkligen att ni hamnar på ett riktigt toppen ställe. Jag brukar googla. Skriva bed and breakfast och sedan staden, staten eller orten så brukar man få upp flera alternativ. Sedan går jag in på varje B&B hemsida och kollar bilder,priser, reviews och vad som ingår. Vissa ställen ingår frukost i priset och på vissa andra tillkommer det extra eller ibland ingen frukost men jag brukar välja bort dem utan frukost för jag tycker att ett B&B måste ha en god frukost att erbjuda för det är liksom poängen och halva nöjet med stället. Vissa B&B känns verkligen som att komma hem till någon och andra är mer egen lägenhet. Båda alternativen har sin charm och sina för och nackdelar. Men jag rekomenderar B&B varmt och är glad att du ska testa. Det kan verkligen bli hur mysigt som helst.

Miss Marie said...

åh vad underbart! väldigt inspirerande bilder som vanligt! ett sånt där b&b är ju något man drömmer om, det kanske krävs att man åker till louisiana för att verkligen kunna uppleva det! =)

Anna, Fair and True said...

Det påminde mig om det härliga B&B vi bodde på i Knysna, Sydafrika. Vi fick en frukostkort till rummet med en massa mat som vi inte ens orkade äta upp! Och allt var så fint "paketerat" och dekorerat. Får lägga upp en bild på bloggen någon gång kanske.

Anonymous said...

Jag ska genast börja Googla B&B här i New England. Det är ju som du säger så mycket mysigare och personligare. Urfina bilder (som vanligt).

Lullun said...

Totalmysigt från början till slut! Måste vara väldigt härligt att få sådana avbrott från vardagen. Lite avundsjuk blir man ju. *hihi*

My White Cottage said...

Åh, vilket mysigt ställe det ser ut att vara! Jag tycker det är så härligt med alla utflykter/resor ni gör! Å det bästa av allt är ju att vi får vara med på ett hörn! :)

Skulle vara väldigt kul att smaka kräftorna ni åt - så annorlunda mot här hemma!

Ha det gott! Kramar Jenny

Marianne said...

Vilken fin liten stad, och vilket fint B&B! Jag måste börja skriva upp alla resetips jag får från dig så att jag har den dag vi åker. Blir mer och mer sugen på en ordentlig rundresa i US, särskilt i södern som du skriver så mycket spännande berättelser om.

Har aldrig provat tandemcykel, är det inte svårt? Då gäller det nog att vara samspelta!

Har bara bott på B&B en gång, det var ute på Cape Cod. Och det var precis så där gemytligt som det ska vara.

Tack för alla fina reseberättelser!

Desiree said...

Marie, ja det var verkligen ett toppenställe. Jag är jätteglad att vi hittade det.

Anna, ja det skulle vara kul om du la upp den där bilden och berättade lite om det stället. Det är så himla mysigt med sådana ställen.

Lullun, ja dessa små minisemestrar är verkligen underbara. Man får liksom passa på då det är någon helgdag här att se sig om och komma bort lite.

My white cottage, det har blivit ett av våra intressen och nöjen att åka runt på sådana här små resor. Det finns så mycket att se man inser att man skulle behöva mer tid (mer semester). Kräftorna var bara sååå himla goda.

Sporty, ja gör det. Jag är säker på att du kommer hitta massor av mysiga och trevliga alternativ att testa.

Marianne, vi trodde inte heller att södern skulle ha så mycket att erbjuda då vi flyttade hit men vi upptäcker hela tiden nya saker. Man inser efter ett tag här i USA att landet är stort och det finns så många underbara och fantastiska platser att besöka. Det finns något för alla. Jag önskar som sagt att jag hade både mer tid och pengar så att jag kunde resa runt mer. vi har ju bara undersökt platser i vårat närområde dit vi har kunnat köra med bil än så länge men det finns ju fortfarnde massor kvar att se och göra.

Anna, Fair and True said...

En fråga till Marianne: vad hette B&B:t du bodde på i Cape Cod? Jag ska nämligen dit i sommar!

Ninnie said...

Å, verkar ha varit en jättetrevlig liten resa ni varit på. Stan ser ju väldigt mysig ut, och jag förstår att det var ett trevligt litet ställe ni bodde på. Tack för ännu ett inspirerande reserepotage!

Marianne said...

Svar till Anna: Jag minns inte alls! Det var i början av 90-talet. Men gå in på Saltis sida, hon var ju nyss där och bodde på ett urmysigt ställe! Hon länkade till B&B:ets hemsida också så att det blir lätt att få kontakt.