Thursday, June 5, 2008

Ris och risfält i södra Louisiana

Konriko, smaka på namnet. Det låter smått exotiskt men står i själva verket för ”Conrad Rice Mill” som ligger i den lilla charmiga staden New Iberia mitt i Cajun country. I detta bördiga landskap kantas vägarna fortfarande av otaliga risfält. Man förstår att ris är en av huvudingredienserna i Cajunköket med rätter som Dirty rice och Jambalaya. Konriko är USA:s äldsta riskvarn som fortfarande brukas. Under hela 90 har ris och olika risprodukter producerats här. Kvarnen har listats som ett historisk landmärke för området.

Vi anländer precis i tid till den sista guidade turen för dagen denna lördag som är kl 15. Det är bara vi och ett annat par så det blir nästan som en privat guidad tur. Vi får börja med att se en kort film om området och Cajunfolket och dess historia och traditioner som är riktigt interessant och ger en inblick i området vi befinner oss i. Efter filmen får vi gå in lager och kvarnbyggnaden. Här inne är det varmt och något dammigt. Våran guide, en dam i 50-års åldern berättar för oss om de olika delarna i kvarnen och hur man skiljer mellan brunt ris och vitt ris liksom många andra interessanta fakta.

Det var P.A. Conrad som 1912 grundade riskvarnen och företaget här. Kvarnen gick bra och under 50-talet grundades företagsmärket ”Konriko”. De äldsta delarna av kvarnen byggdes 1914 och tillbyggnader skedde sedan 1917 och 1930. I den tillhörande butiken finns en mängd olika varor man kan köpa förutom ris vilket är självklart. Här finns riskakor, kex, en mängd olika kryddblandningar till ris och andra cajunrätter. Risvinäger var något jag bestämde mig för att prova på. Jag köpte också en liten miniflaska med sirap från sockerrör för att testa på detta.


Konriko rice mill. Här jobbas det fortfarande med ris produktion och försäljning av ris och risprodukter.

Den lilla butiken hade otroligt mycket spännande produkter som man inte hittar någon annanstans.

Det är roligt att upptäcka sådana här sevärdheter i de små byarna ute på landsbyggden i södra Louisiana. Det var helt klart värt att stanna till här i den lilla staden New Iberia.

Dessa söta små dockor såg jag i butiken och kunde inte låta bli att fota dem.

I dessa cisterner torkas riset.


Jag fick tag på flera roliga och spännande produkter i butiken.

5 comments:

Lullun said...

Vad spännande! Måste nog säga att Louisiana inte på långa vägar hör till de första ställen jag tänker på när jag hör ordet ris. Men nu (och efter tidigare kräftdiskarinlägg) har blivit klokare. Tack! Och fortsatt trevlig nationaldag... *hihi*

Desiree said...

Lullun, tack. Nej inte heller jag tänkte på ris det första jag gjorde då jag först kom till Lousiana men faktum är att de tydligen produceras väldigt mycket ris här.

Petchie75 said...

Så intressant att få läsa om er fortsatta tur i Louisiana, det ger mig verkligen lust att besöka den staten!!
Risfält är som Lullun kommenterade, inte något som jag förknippat med Louisiana förut! Det ska bli spännande att höra hur risvinägern och rissirapen smakarm och vad du kommer att använda den till...

Anna, Fair and True said...

Håller med Lullun, inte ris man tänker på! Rätter som jambalaya förknippar jag dock med amerikanska södern! Av någon anledning var jambalaya samt "jerk chicken" (vilket är ett lite roligt namn) ofta på menyn på mitt college i Oxford! Gott om det tillagas rätt men studentmat är inte alltid så lyckad...

Marianne said...

Men titta, det här inlägget hade jag missat! Bra att jag hittade det nu, bättre sent än aldrig.

Jag tycker ni gör helt rätt som alltid tar guider, det är så man får veta mer om det man ser. Annars blir det bara grönt / olika byggnader / gamla stenhögar och man vet egentligen inte mer än innan.

Jag börjar bli mer och mer sugen på en riktig rundresa i US, speciellt södern som du skriver så intressant om.