Wednesday, May 28, 2008

Besök på Tabasco ön



Tabasco fabriken är belägen på Avery Island i djupaste cajun country. Ordet tabasco betyder just hett och fuktigt och detta är just det som klimatet är på Avery island. Sommarens allra första hetta har just börjat anlända och det är redan ca 30 grader då vi är där strax efter nio på morgonen. Tabascosåsen görs från en chilisort som heter just tabasco (tabasco peppers). Dessa kommer ursprungligen från sydamerika och importerades till södra Louisiana där klimatet visade sig passa utmärkt. Det var Edmund McIlhenny som började tillverkningen 1868 och det är fortfarande familjen McIllhenny som idag äger och ansvarar för Tabascosåsen produktion.

Så snart man kliver innanför porten på tabascofabriken känner man hur den starka chilidoften ligger i luften. Avery island har varit tabascos hem i 137 år. Denna sås är numer världsberömd och exporteras över hela världen. Det produceras 700,000 flaskor dagligen med het chilisås. Vi får en guidad visning genom delar av fabriken samt får se en kort film om tillverkningsprocessen. Chilifrukterna skördas i augusti då de är mogna och har fått en djup rödfärg. För att avgöra om de är tillräckligt mogna används en liten röd sticka som bär den rätt a röda nyansen. Denna lilla sticka har fått smeknamnet ”Le Petit Baton Rouge” (Baton Rouge är ju också namnet på Louisianas huvudstad). Chilin handplockas enligt tradition och görs det än idag. Chilin mosas sedan och blandas med lite salt och får sedan får denna blandning ligga och lagras i ektunnor i upp till tre år. När fermentationsprocessen sedan avslutas efter tre år så blandar man ner vinäger i chiliochsalt blandningen. På Avery island finns också en av USA:s största saltgruvor. Saltet används till tabascosåsens produktion men exporteras också till andra delar av USA och säljes under produktnamnet Avery Island Kosher Salt.






Efter den guidadeturen besöker vi självklart butiken (The tabasco country store). Här finns alla möjliga tabasco produkter man kan tänka sig. Ett måste att prova när man är här är glassen. Det finns två olika smaker, Jalapeno och en som bara heter stark och söt. Jag provar båda och faller pladask för den söta med den något kryddiga starka efter smaken. Det kan låta och tyckas helt galet med chiliglass men detta var faktiskt gott! Man kan också handla chilichoklad och denna kombination är faktiskt också en oslagbart lyckad kombination. Sedan kan man självklart också smaka på tabascos olika såser. Den vanliga röda är väl den som alla känner till men familjen av tabascosåser har faktiskt utökats och det finns ju även den gröna såsen, chipotle såsen med en något rökig smak och sist men inte minst den hetaste av dem alla, habanero såsen. Längst ner i butiken finns tabascobaren där man kan doppa små bitar av salta pinnar i de olika såserna för att provsmaka innan man handlar. Jag gör misstaget och börjar med Habanerosåsen. Tjejen bakom bardisken finissar till då jag inte kan låta bli att hosta till av hettan som slår till i gommen och sedan bränner det en bra stund i munnen. Tabasco säljes och exporteras numer till över 160 olika länder och finns översatt på 22 olika språk. Amerikanska soldater har ofta fått med sig en liten flaska tabasco med sig ut i krig och tabascosåsen har också fått följa med upp i rymden på NASA:s expeditioner.

På Avery island kan man också besöka något som heter Jungle Gardens. Detta är ett stort naturområde. Här finns många vackra blommor att beskåda. Man kan också få se en och annan alligator liksom de stora vita vackra fåglarna som heter Snowy Egrets. Edmund McLlhenny som var tabascos grundare var också en stor fantast av just djur och naturliv och det var han som anlade denna trädgård då han kom till ön. Han räddade därmed denna vita fågelart från utrotning. Här bor numer ca 20,000 vita Egrets liksom andra fågelarter.





Här får ni klicka på bilden för att få den större så att ni kan läsa hur strykan på de olika tabscosorterna graderas. Man har använt Phoenix eftersom det ligger i Arizona som är USAs hetaste stad med sitt ökenklimat.


Här sitter jag och njuter av min kryddiga Tabascoglass, mums!


Jag fick med mig en hel del Tabasco proukter hem. Jag passade på att köpa några av de olika sorterna ur tabascosåsens familj. De höll också på att ta fram en ny tabascosås som innehöll hallon. Den kombinationen kan tyckas väldigt märklig men men just en aning sött går faktiskt mycket bra ihop med starkt. Tyvärr fanns inte denna till salu ännu för annars hade jag garanterat köpt med mig en sådan flaska då jag tyckte den var riktigt god. Jag köpte även med mig lite Tabasco choklad som jag ännu inte hunnit prova på och en tabasco klubba.



Det fanns massor med olika tabascoprodukter att köpa. Sedan fanns det självklart t-shirt, muggar och allt annat sådant man också kunde handla.



15 comments:

Petchie75 said...

Vad roligt att läsa om Tabasco! Intressant att fabriken ligger på en ö - den måste vara stor om det ska få plats med både fabrik, chiliodling, saltgruva, park och 20 000 fåglar ;-)
Jag gillar verkligen Tabascos symbol, den där chokladasken är väl av metall så den kan du spara efter att du ätit upp innehållet! Chilichoklad har jag testat, tror att det var schweiziska Lindt som har en sådan smak - men den föll inte riktigt mig i smaken.

Desiree said...

Petra, det var lite svårt att få en uppfattning om öns storlek då vi bara besökte själva tabasco fabriken. Ja chokladasken var i metall så den ska jag behålla för den var fin. Jag är svag för chilichoklad. Tycker just att det starka och det söta smakar otroligt bra ihop. Jag har provat flera olika sorter och det viktiga är att de inte är för mesiga utan måste ha lite sting och sedan gillar jag riktigt mörk choklad med chili i. Det bästa är en kakaohalt med minst 75%, mmm.

Anonymous said...

Choklad med chili gillar jag så varför inte med tabasco? Men du, den där glassen, var den verkligen god? Jag har smakat vitlöksglass och det var inte mumma.

Ulrika said...

Nästa gång ni åker dit ska ni också besöka "trädgården" som ligger bredvid. Den är oerhört vacker!
När vi var där köpte vi också tabasco av alla sorter och jag är numera väldigt beroende av det hela. Ditt tema går i hand med mitt senaste inlägg: http://www.ulrikaocheric.com/blog/2008/05/things-about-louisiana-i-can-never-live.html

// Ulrika

Anne said...

Helt otroligt att de producerar 700.000 flaskor dagligen. Men tabascoflaskan är ju en klassiker, även om det finns andra sådana såser av andra märken så är det liksom tabasco som gäller och det i alla fall jag köper. Intressant upplevelse, låter riktigt roligt.
Chiliglass skrev Fair and True-Anna om rätt nyligen, chilichoklad har jag ätit och det var jättegott så jag kan mycket väl tänka mig chiliglass är mums. Även om det som sagt låter lite konstigt...
Tabasco med hallon hade jag också velat smaka, låter som en tokig men spännande smakbrytning. Men som du säger så är väl den där mixen av sött och starkt riktigt bra.
Åh, jag blir sugen på att göra nån liknande utflykt nu.

Lullun said...

Vad kul att läsa om er Tabasco-upplevelse (lite lustigt dock att det var 2:a inlägget idag som jag läste om just Tabasco, det andra hade dock ett par veckor på nacken redan *hihi*). Glassen blev jag jättenyfiken på och hallontabaskon. Här har vi bara den klassiska röda, men det är ju egentligen fantastiskt nog, att den har hittat hela vägen hit från Avery Island! Man hade ju ändå trott att det var mer av ett multinationellt företag med många produktionsanlägg både lite här och där.

Desiree said...

Sporty, vitlöksglass låter inge vidare men jag kan säga att chiliglassen var god på riktigt.

Ulrika, japp nästa gång får vi se till att också hinna med trädgården. Man inser snabbt på sina resor att man behöver mer tid. Vi fick oss ett smakprov på Louisiana men inser att vi måste komma hit fler gånger för det finns massor kvar att se och göra. Jag ska ta och kolla in ditt inlägg.

Anne, detta var ett kul och häftigt ställe att besöka. Det är lustigt vilka smaker som ibland passar ihop. Louisiana rekomenderas varmt för ett besök.

Lullun, det verkar verkligen som tabascosåsen har hittat runt till hela världen, även till er på Grönland. Den gröna såsen är min favorit hittills då den är något mildare. Men jag ser fram emot att prova de övriga jag köpte och jag hoppas att den där med hallon kommer ut på marknaden.

Anonymous said...

Spännande!
tabascoglass låter gott, men yams låter verkligen förskräckligt. Å andra sidan kan man bara föreställa sig hur våra svenska kroppkakor och isterband låter i utlänningars öron. Fast jag gillar å andra sidan inte de rätterna heller...Ha det gott! Här är är det 25 grader varmt i dag. :-)

Annika said...

Häftigt ställe det där!!
Det skulle mna besöka ngn ggn.
Vad spännande det låter med tabascoglass, det skulle vara roligt att smaka.
Fina bilder!

Millan said...

Vilken rolig lasning och vilken kul resa att ha varit pa! Tabasco glass later mycket underligt tycker jag men chilichoklad kan jag tanka mig ar gott! Vi har alltid mork choklad i nar vi lagar chili con carne hemma!!

Marianne said...

Mycket intressant! Chilichoklad har jag smakat och det var rätt gott, men man ska nog inte äta den som godis på det vanliga sättet, utan mer som vuxengodis. Jag har ju hemskt barnslig smak, så den chokladen är inte den jag köper i första hand.

Tyvärr har jag fortfarande inte hittat Tabasco här i Egypten. Borde finnas någonstans, men än så länge får vi nöja oss med "starksås" av egyptiskt ursprung.

Den där med hallon tror jag stenhårt på. Starkt och sött är en jättebra kombination och om jag lagar någon starkare mat brukar jag ofta ha i en liten snutt honung, just för att få balans.

Undrar om de där Egrets är de samma som finns här. Kanske är vitt skilda sorters fåglar, och jag har inte kollat upp de där "vita" som finns här. Vita inom citationstecken för de flesta jag har sett har varit ganska ruggiga och lortiga. Måste kolla upp det.

Ha en skön torsdag!

Desiree said...

Annebelle, tabascoglassen fastnade jag verkligen för. Ja det är nog mycket som utlänningar skulle rynka på näsan åt då det gäller saker att äta i Sverige. Sill är ju lite kännsligt liksom Kalles kaviar, Janssons som innehåller anjovis för att inte tala om surströmming och andra husmanskosträtter som du tar upp exempel på. Vad man gillar beror nog mycket på vad man vuxit upp med. Härligt att ni fått fint sommarväder i Svedala.

Annika, tabasco är väl värt ett besök om du har vägarna förbi där någongång.

Millan, ja älskar chilichoklad. Det är såå gott! Ska kanske prova att ha i lite choklad i chiliconcarne nästa gång jag lagar detta. Tack för tipset.

Marianne, jag tror att chilichoklad nog klassas som lite mer vuxengodis. Tror att chilin passar bättre till mörk choklad än ljus. Man kan ju tycka att Tabasco bör finnas i Egypten men man vet ju aldrig. Vet inte hur man ska översätta Egrets så jag skrev bara namnet de har här. Du får gärna kolla upp detta mer.

Saltistjejen said...

Å vad skoj att läsa!!
Jag har också hört att just chilichoklad ska vara riktigt god även om det kan vara svårt att tro. Men glassen blev jag ännu mer förvånad över att den var god...! Tänk att det finns så otroligt många olika sorters tabascosåser! Jag använder aldrig tabasco när jag lagar mat faktiskt. Chili ibland men då handlar det om de färska chilipepparfrukterna. Men kanske skulle man börja använda mer tabasco också?? Har du några bra och roliga recept Desiree???

Desiree said...

Saltis, prova gärna både choklad och glass med chili om du får tillfälle. Choklad är nog lättare att hitta. Tabascosås brukar jag använda som krydda i matlagningen. Passar bra i tomatsåser som man vill ha lite styrka i. Passar också om man gör marinader, BBQ såser. Några stänk i guacamole funkar utmärkt för att få upp lite sting. Går utmärkt att använda som krydda istället för peppar. Vill man ha lite sting i röror och såser som tex houmus så kan man stänka ner några droppar. Börja med lite och smaka av och ha sedan i mer om du vill så att det inte blir för mycket med en gång.

Anna, Fair and True said...

Dit skulle nog min kille vilja åka! Han gillar tabasco, både grön och röd (finns säkert fler sorter i USA, såg ut som det på bilden).

Antar att tabasco-glassen är lite som min nya favorit Sias chiliglass!

Hur hittar ni förresten de här resmålen? Googlar ni eller har ni köpt guidebok över södern?