Thursday, July 24, 2008

Lite mera beach...

Vi bodde igen på ett litet mysigt Bed and Breakfast. Jag tycker verkligen att det är toppen att bo på små B&B:n. De har en charm och en personlighet som man inte finner på andra ställen. Dessutom bor man ofta ganska prisvärt. Vi bodde på Marth´s B&B i Ft. Walton. Detta var ett hus i gammal Florida stil med en stor och inbjudande veranda. De klassiska vackra vita rottingmöblerna liksom hänggungan fanns här. Här kunde man sitta med sitt morgonkaffe och behagfullt blicka ut över vattnet och båtarna och den lilla stranden där några barn från grannhuset badade. Vi betalade 125 dollar natten för ett stort rum med eget badrum och en stor dubbelsäng. Det ingick också en stor gormet frukost varje morgon som serverades kl 09 på vardagar och kl 10 på söndagen. Frukosten bestod av färsk frukt, äggröra, bacon, bröd, ostgrits och en liten efterrätt av något slag. Kaffe kunde man hämta nere i köket från klockan kvart över sju om man ville. Kaffe, te och färskpressad juice fanns också på frukostbordet. Det var verkligen härligt och inbjudande att sätta sig vid det vackert dukade frukostbordet varje morgon. Här satt man sedan gemensamt med övriga gäster och intog frukost och konverserade en del med de andra som bodde på stället. Det var trivsamt, trevligt och avslappnat.

Här bodde vi alltså hemma hos Martha.

Huset var stort och vackert med en mycket härlig och inbjudande sydstatsveranda där man kunde blicka ut över vattnet och båtarna.



Här är Martha i full färd med att duka fram frukosten till sina gäster.

Vackert porslin och en ljuvligt god frukost.
Det vi gillar att göra under våra semestrar är också att åka på småutflykter och upptäcka nya små charmiga ställen. Även om vi gillar att slappa och njuta av beachen så tycker jag alltid att det är kul och trevligt att åka på små upptäcksfärder. Här längst med Floridas kust och scenic highway 30A fanns gott om små charmiga ställen och strandbyar att upptäcka. Vi passerade bland annat den lilla staden Seaside där Jim Cary filmen The Trueman Show spelats in. De söta små strandhusen i sina pastellfärger ligger verkligen perfekt uppradade och allt känns otroligt prydligt här precis som i filmen. Ett strandhus här är dock riktigt dyrt och man får vara beredd på att hosta upp mellan 700,000 dollar upp till 5.3 miljoner dollar för ett hus här.

Det var trevligt att strosa omkring på torget bland de små boutiqerna. Det blev mest fönstershopping och en svalkande glass.

Detta var det söta lilla postkontoret i Seaside.


Här är några exempel på de vackra men mycket dyra strandhusen.

8 comments:

Fröken Anki said...

B&B är verkligen jättemysigt! Lugnt och skönt och inte lika "stressigt" som på ett hotell. Känns som att få komma hem till nån! :)
Jättefina bilder, ni ser ut att ha haft en skön minisemester! Dom ser så himla gulliga ut husen i Seaside. Verkligen ompysslade och det är säkert mysigt att bo där, men hu vilka priser! Hyrs dom ut till nån emellanåt månne?

Anna, Fair and True said...

Vi ska ju också bo på fyra olika B&B när vi bilar runt i New England - ska bli så himla mysigt!

Suzesan said...

Hallau Desiree i "Sweet Home Alabama"! Jag ska erkänna och ge mig till känna ...att jag läst här ganska länge, för du berättar så bra och så fint. Sen så får jag möta en värld jag aldrig kommit i kontakt med. Förutom det man sett glimtar av på TV men det är ju inte samma sak. Sen så har du verkligen fina bilder.
Jag är helt facinerad av bilderna på husen. Jag älskar såna hus. Jag är helt tokig i såna verandor VILL HA! och så skulle jag vilja ha ett hus med sån stor trappa som finns i amerikanska hus(har jag sett på TV) Det var väldigt vad dyra strandhus. Svindlande summor. Det går inte att räkna på fingrarna ens ju:)
Ha det bra och tack för jag får läsa:)
Kram
Susanne

Desiree said...

Fröken Anki, håller verkligen med om att B&B:n inte är lika stressiga och opersonliga som många stora hotel kan vara. Husen i Seaside var jättefina och söta men så himla dyra som sagt. Visst går det att hyra en hel del hus men även detta är inte billigt. Vi kollade lite efter något litet hus med havsutsikt och det skulle gå på ca 600 dollar per natt. Det kände vi var lite väl dyrt för oss.

Anna, vad mysigt att ni ska testa på att bo på fyra olika B&B:n. Jag tror ni kommer att få det helt underbart. Det är alltid kul att prova på olika sådana för de kan verkligen vara olika. De flesta vi testat hittills har varit riktigt bra och hållit hög standard. Jag förstår att du ser fram emot detta. Ha det underbart skönt i New England.

Suzesan, vad kul att du lämnat en liten hälsning och att du gillar bloggen och bilderna. Jag blir jätteglad av din fina kommentar. Det är himla kul att blogga då man vet att man har läsare som dig. Håller med dig om att en stor sydstatsveranda eller southern porch vore helt underbart att ha. Om det blir något mer hus för oss här nere i södern så har vi sagt att vi vill ha ett hus med en stor och fin veranda.

Saltistjejen said...

Å vilket mysigt ställe! Jag håller med. Små bed and breakfast är så mycket mysigare än hotell! Och detta verkade ju toppen!
Seaside verkade väldigt idylliskt. Lite som de små ställena vi besökte på Cape Cod.

Mia said...

Jag har aldrig bott på ett B&B men det måste vara mysigt, att äta med de andra etc. Man lär känna nya människor väldigt lätt antar jag. Ett superbra sätt att resa om man är ensam.

Nej, solen har hittat hit till Örebro med och jag ska ut i trädgårn med en bra bok.
Kram Mia

Desiree said...

Saltis, det var ännu ett väldigt mysigt B&B vi lyckades hitta. Det är alltid roligt att upptäcka nya sådana här små charmiga ställen.

Mia, ja det är ett bra sätt att resa både om man är ensam och om man är två. Japp nu får du springa ut i solen med din bok och njuta av det vackra sommarvädret. Jag hoppas det kommer att hålla i sig ett tag till för om en vecka kommer jag till Sverige, jippi!

Gunnar said...

Härlig berättelser och fina bilder. Vi önskar bygga en veranda på vårt hus och jag har fått en låsning på sydstatsveranda och tittar extra noga på de bilderna. Ta gärna flera sådana. Har ni sett någon som släpper in lite dagsljus i rummen innanför?