Tuesday, July 1, 2008

Olika syn på semester

Detta med semester och hur man ser på sin semester är verkligen något som skiljer sig mycket åt mellan Sverige och USA. Medans jag bodde i Sverige tyckte det var rätt självklart med sex veckors semester per år och att kunna ta fyra eller fem veckor i sträck under sommaren. Nu känns plötsligt detta som den ultimata lyxen och drömmen. Amrisarna är rätt kass på detta med semester och ledighet. De nöjer sig med någon vecka under sommaren och sedan lite strödagar här och där under året så att de får till några lite längre helger per år. Det är normalt att inte ha så mycket semester som vi i Sverige är vana vid. I Sverige tycker man ju att man gärna vill ha minst fyra veckor i sträck så att man hinner varva ner ordentligt. Denna tanke skulle aldrig slå en amerikan. Känns som om amrisarna har svårt att komma till ro och koppla av. De är måna om att inte verka lata och att hela tiden verka upptagna. Många jobbar väldigt hårt men det verkar också vara så att det ibland handlar om att ge sken av att vara mer flitig eller upptagen än vad man egentligen är. Det är viktigt att sitta på jobbet många timmar varje dag och gå till jobbet varje dag även om man inte gör så mycket eller har så mycket att göra.

Man kan läsa i tidingarna att många amerikaner ställer in sina semesterplaner. Det har blivit för dyrt med bensin tycker de. Kommer man från Sverige tycker man att bensinen fortfarande är billig här då den kostar ca 5 kr litern. Allt är relativt beroende på vad man jämför med. Men amerikanerna tycker att bensinpriset blivit närmast hutlöst dyrt och väljer hellre att stanna hemma eller åka på kortare utflykter. Avståenden är stora här så det kan lätt bli långa körstäckor vilket gör att mycket besin går åt. Dessutom kör fortfarande många omkring i stora bensinslukande fordon, iallfall här nere i södern. Kanske är det just höga besinpriser som gäller för att folk ska bli mer miljömedvetna och att det ska satsas mer på hybridbilar och alternativa källor istället för besin och olja. Detta kan vara början som kanske kan föra något gott med sig då ca 60% av amerikanerna som tillfrågats i en undersökning säger att de valt att helt eller delvis ställa in sin semster pga av bensinpriset.

8 comments:

Miss Marie said...

Ja, vi svenskar är nog ganska unika med det här att vi måste ha en sammanhängande semester på sommaren! Alla svenskar frågar alltid engelsmannen när han ska ha sin semester, och han tittar bara frågande på dom och säger att han väl tar den när han ska nånstans! =) Jag har fått förklara att i Sverige tar vi alltid flera veckors sammanhängande semester, så folk ser det som jättekonstigt att engelsmännen inte gör detsamma! =)

Millan said...

I england har man inte heller alsl samma syn pa semester som vi har i Sverige. Jag har 20 dagar och vet nastan redan i Januari hur jag tanker fordela dem mellan pask, sommar och julen. Oftast tar jag 2 veckor pa sommaren (men i ar har jag tur eftersom jag inte behover spara nagon semester till julen da jag ar mammaledig och kan darfor ta 3 veckor - fast inte i ett strack!). Detta ar dock itne alls fallet for mina kollegor. De flesta verkar radda att ta sin semester och liksom haller pa dagarna tills de tvingas ta dem i slutet av aret da de insett att den dar semestern de tankt ta tidigare under aret inte blivit av. Jag tycker att det ar lite trist att de gor sa for man far aldrig den dar riktiga semesterkanslan sista dagen pa jobbet om man bara ska vara borta i en vecka...
Hur manga dagars semester har ni i USA?

Cecilia said...

Läste ditt inlägg igår och låg och funderade på det inatt under lite vakenhet.
En kompis till oss som är amerikan,säger att med tanke på den korta semestertiden så är det många som tar till röka för att komma till ro (och då menar jag inte en vanlig cigarett).Kanske skulle vara bra att ge amrisarna mer ledighet så att de behöver inte ta till flykten med droger.
Per hörde att de har kommit på att man kan använda grönalger för att tillverka drivmedel,det låter ju inte dumt.De klagar väldigt på sin dyra bensin men om de bara visste vad vi betalar i Sverige.De åker med sina stora fordon och stooooora båtar.

Desiree said...

Marie, ja det verkar vara så att vi svenskar är unika med våra långa och sammanhängande semester. Men jag har ju vant mig och växt upp med detta så jag tycker ju att det är skönt och vill gärna ha det så. Detta är något jag saknar. Speciellt då jag har familjen boende på andra sidan atlanten vill man ju gärna ha några veckor på sig i Sveige.

Millan, alltid interessant att jämföra olika synsätt i olika länder. Det verkar som om England har det mer likt USA. Lite samma syn. Att man liksom är rädd för att ta ut för mycket åt gången. Skönt att du kan få tre veckor på raken detta året då du är mammaledig till jul. Här i USA har man antigen två eller tre veckors semester per år. Jag har själv 15 dagar totalt och sedan har jag 10 sjukdagar jag skulle kunna ta av i nödfall.

Cecilia, verkigen interessant med teorin om att röka på. Ja det kanske är som du säger. Själv vill jag bara ha semester och inte behöva röka på, svensk som jag är. Det är nog bra om man kommer på alternativa drivmedel till bensinen. Det kommer att bli tvunget för framtiden.

Saltistjejen said...

javisst är det skillnad.
jag saknar faktiskt den mer avslappnade attityden i Sverige. Tycker att amerikanska sättet att arbeta på känns väldigt förlegad. Tror inte det är bra att jobba så mycket utan ledigt. Och som du också beskriver det såär det på vissa arbetsplatser så att det är timmarna som räknas mer än själva jobbet.

Millan said...

Tyvarr kan jag bara ta 2 veckor pa raken dar jag jobbar, men jag har anda 3 veckor allt som allt den har sommaren och det kanns rejalt lyxigt. I vanliga fall har jag bara nog med dagar att ta 2 veckor.
Att bara ha 2 veckor att ta pa ett helt ar maste vara svart om man ar van vid det svenska systemet!!!

Lullun said...

Skandinaver kan det där med semestrar. Jag skulle dock gärna se att semestern blev än längre, men jämfört med amrisarna så är ju 5-6 veckor jättelyx. Intressant att läsa dock om denna helt andra attityd också. Att de liksom inte verkar tycka gräset är grönare på andra sidan. Kan dock hoppas att bensinpriset också resulterar i bättre möjligheter att klara sig utan bilen i USA, men det är väl svårt med tanke på hur hela samhället är uppbyggt.

Marianne said...

Nej, jag fattar inte att de orkar! Men det är väl också därför en hel del amerikaner vet så lite om omvärlden, de hinner helt enkelt inte.

En bra sak "over there" är i alla fall att det finns "floating holidays" tycker jag. Att man själv får bestämma om det är Kristi himmelsfärd, slutet av Ramadan eller kinesiska nyåret som är viktig för en. För mig som inte firar några religiösa helger blev det en extra semestervecka.

Ja, nu är vi inte många som är hemma och jobbar av oss bloggare. Vi får stötta varandra tills det är vår tur! : )