Monday, March 31, 2008

Mobile, Alabama

Staden känd för sina lummiga stora gamla ekar, belägen vid Mexikanska golfen. Detta är Alabamas tredje största stad. Många av ekarna är över 400 år gamla och varit med sedan stadens begynnelse då Mobile utsågs som huvudstaden i Franska Louisiana 1702. I hundra år tillhörde Mobile de franska kolonierna innan det övergick till Britterna och därefter spanjorerna för att slutligen bli amerikanskt 1813. Här finns gamla fort från kolonialtiden som man kan besöka. Fort Condé med sina kanoner och korsvirkes hus användes till att försvara staden både av fransmän, britter och spanjorer.

Mobile har förutom sina många stora praktfulla ekar även många vackra lummiga parker som man kan stosa i likt små gröna oaser som ligger i staden. Här finns mycket vacker gammal arkitektur och hus med underbara inbjudande american porches med sina gungstolar och ormbunkar som vajar lätt i vinden. Tanken på att sitta i en gungstol här läppjandes på svalt iste en het sommardag lockar och är lätt att tänka sig som något både behagligt och riktigt trevligt. I Oakleigh historic complex finns ett flertal gamla vackra sydstatshus som man kan besöka.

Två moderna skyskrapor ligger mitt i stan och tornar upp sig mot himlens horizont. Den ena tillhör den pansionsstiftelse som vi är med i och den andra är en av Mariotts sprillans nyrenoverade hotelbyggnader. Hotelbaren här uppe borde säkerligen erbjuda en fantastisk utsikt över staden och Mobilbukten. Mobile är även känt för sitt ursprung då det gäller Mardi Gras firandet vilket är firandet av Fettisdagen med sina karnevaler och kulörta halsband som delas ut till publiken varje år i februari. Numer är New Orleans otroligt känt just för sitt Mardi Gras firande men är från Mobile som firandet härstammar.

Strax utanför staden ligger också slagskeppet USS Alabama som idag fungerar som ett museum. Hit kan man åka och titta på skeppet som är imponerande stort. Det finns tre olika självguidade turer man kan välja bland så att man får tillfälle att se allt från bryggan till maskinrummet djupt nere i fartygets inre.

Är man sugen på att besöka fler fort så finns både Fort Gains som ligger ute på Dauphin island. Därifrån kan man sedan ta färjan tvärsöver bukten till Fort Morgan som ligger på den motsatta stranden. Stranden vid Fort Morgan är vacker och passar utmärkt för både sol, bad och picknick. Här ser man en och annan som kommit hit för att fiska och står med sina spön och kylboxar vid strandkanten. Går man en bit bort har man oftast inga problem att få stranden för sig själv. När man blickar ut över horizonten ser man några av oljeplattformarna som ligger utplacerade ute i havet längst med bukten. Här tas oljan upp. De flesta känner säkerligen till bensinmacks kedjan Mobile som är uppkallad just efter Mobile, Alabama. Man kan få se både stora fartyg och delfiner passerar förbi.

Till Dauphin island kan man både ta bil eller färjan. Vill man ta färjan är det bra att vara ute i god tid och också kolla upp exakta avgångstiden då den bara går vart 1.5 timme och det finns bara plats för 28 bilar. På Dauphin islands östra spets ligger Fort Gains, här ligger också Dauphin island sealab. Detta är ett så kallat Estuarium som är ett slag akvarium där man kan få lära sig en hel del om de fyra olika habitaten och ekosystemen som finns här i området (Mobile bay ecosystem, Deltat, Barriäröar och Mexikanska Golfen). Dauphin island är också känt för sina många områden av fågelreservat. Är man interesserad av fåglar finns över 160 olika stigar och platser där man kan skåda många unika fågelarter eftersin Dauphin island är en av de första platserna som fåglarna når då de emigrerar norrut från sydamerika.




De lummiga ekarna är både vackra och ger skuggar behagfullt.




Mobiles två skyskrapor. Den ena ett hotel och den andra tillhör våran pansionsstiftelse.




Skymningen sänker sig över Mobilebukten.




Ni får klicka på bilden för att få den större. Den visar var Dauphin island ligger och hur Mobilbukten ser ut.





Det var riktigt härligt att få slå sig ner och njuta av stranden ett tag.




16 comments:

Annika said...

Lika fint presenterat som vanligt hos dig, Desiree!!
När jag tänker på Mobile så tänker jag på skönhetstävlingar som Miss Universum och annat...Undrar om det är en poppis stad för sådana tävlingar? Verkar så.
Bilderna är jättefina! Och bilden av beachen får mig verkligen att längta till den sommar som komma skall!
Här är dte bara 8 grader och regn idag, men bättre tider stundar :-)

Desiree said...

Hej Annika, det känns som om det är väldigt vanligt med skönhetstävlingar här i södern. Jag såg att du hade regn och 8 grader. Hoppas du får bättre väder till helgen och att du dessutom blivit frisk från din nackspärr då.

Anonymous said...

Det ser så fint ut och du beskriver platserna så målande. De där ekarna, de skulle jag ha svårt att slita mig från. Jag älskar träd!

Anna, Fair and True said...

Undrar varför det heter Mobile? Kanske för att de första bosättarna inte tänkte stanna så länge? Det är så många stads- och bynamn som man undrar var de kommer ifrån.

Anne said...

Fint och charmigt ställe, de där ekarna såg otroligt fina ut. Ek är ett så fint träd, tycker jag. De är så mäktiga på nåt sätt.
Uttalar man förresten Mobile på lite fransk sätt (om du förstår vad jag menar) och i:et som i-ljud ? Eller som Mobile som mobile phone alltså med i:et som "aj"-ljud?
Tänker jag helt galet nu eller drabbades även Mobile rätt hårt det året orkanen Katrina drog fram? Tycker mig minnas reportage från den staden i samband med Katrina, men jag kanske kommer ihåg helt galet.
Har ni fortfarande gäster förresten?

Desiree said...

Annebelle, ekarna var verkligen vackra med sina stora trädkronor.

Anna, interessant fråga. Det är något man undrar. Jag vet faktiskt inte varför staden heter just Mobile.

Anne, man uttalar i:et som just ett i-ljud. Det är lätt att säga fel. Jo du har rätt i att orkanen Katrina orsakade en hel del förstörelse här nere också. Grand Hotel som jag tidigare berättat om fick rätt omfattande skador och rustades upp för 50 millioner dollar efter Katrina. Svärföräldrarna åkte hem igår så nu är det bara vi två igen. Känns en aning tomt nu när de åkt.

Lullun said...

En kort kommentar som inte gör ditt intressanta inlägg rättvisa, men jag kan inte låta bli: Underbara trän!!! :-)

Desiree said...

Lullun, tack så mycket :-)

Saltistjejen said...

Som en annan värld tycker jag det känns! Jättefina bilder!
Kul också att få veta att Mardi Gras kommer härifrån för jag ahr alltid förknippat det med New Orleans.

Ekarna gillar jag också! men ser annorlunda ut än svenska ekar, är de det??
Lite mer "glesa" i kronan liksom. lite mer "skira" på något vis.

Petchie75 said...

Åh, vilka fina foton! Mobile är en av de där ställena i södern som jag jättegärna skulle vilja besöka.. Och ditt inlägg fick ju mig att vilja åka dit ännu mer! Får se när...

Desiree said...

Saltis, det stämmer att eknarna ser annorlunda ut här jämfört med de svenska ekarna. Jag har sett en del bjökar här i Alabma också. De liknar de svenska men de är ändå olika.

Petra, Mobile är ett underbart ställe att besöka. Det finns så mycket kring detta område att se och uppleva. Man kan lätt spendera 3-4 dagar här nere. Vårt absoluta favorit ställe längst med Mobile bukten är den lilla söta staden Fairhope med sina små charmiga butiker, gallerier, restruranger och blomrabatter. Hit åker vi några gånger per år. Det är alltid så härligt att komma ner till havet och kusten.

My White Cottage said...

Ekarna är verkligen urläckra, lite trolska på något sätt... Det måste vara en speciell känsla att se dem "live".

Det ser så skönt ut, där du sitter på beachen. Vi har haft solsken några dagar men den där sköna vårvärmen lyser med sin frånvaro, tyvärr...

Ha en bra tisdag!
Kramar Jenny

Mia said...

Bilderna är så vackra. Tror södern skulle passa mig bra, det finns liksom stora städer men de känns ändå mer avslagna än de i norr och de ligger alltid mitt i naturen.
Älskar dina reseberättelser, det är de du gör bäst!

Millan said...

Det ar verkligen roligt att lasa dina reseberattelser! Jag hade aldrig hort talas om Mobile forrut! Vad harligt med ett besok till stranden ocksa!!

Millan said...

Jag har forresten utmanat dig pa min blogg :-D

Desiree said...

Seasidelivning, det var jätteskönt att få komma ner till beachen och njuta lite. Kavla upp byxbenen och gräva ner tårna i sanden. Helt ljuvligt.

Mia, södern har helt klart sin charm. Här får saker och ting ta sin tid och folk är väldigt vänliga och avslappnade.

Millan, jag har antagit din utmaning och håller på att snickar ihop bloginslaget.