Friday, March 28, 2008

Fredagstema - Stor i förhållande till något annat

Stor i förhållande till något annat är veckans fredagstema. När vi flyttade hit märkte vi tidigt att nästan allt är större i USA. Detta stämmer ganska bra. Det enda jag märkt är mindre här är myggen som är små, ettriga och tysta.

Våran tvätt och torktumlare tyckte vi inte såg så himla stora ut i affären för där var ju alla andra tvättmaskiner lika stora. När vi sedan fick dem levererade hem så såg de verkligen helt enorma ut. Nu har jag vant mig vid denna stora storlek och tycker att de svenska tvätt och torktumlarna verkar hur små som helst. Det var interessant att komma hem förra sommaren som blev vårt första återbesök till Sverige på ett år. Jag tyckte plötsligt att hushållsrullarna hemma hos mamma och pappa var så små och att schampo flaskorna på ICA såg ut som om det vore travel size snarare än ordinarie storlek.

Här är det även vanligt att man köper mjölk på en gallon förpackningar vilket motsvarar 3.8 liter. Nere i södern är ju även husen extra stora jämfört med många andra delar av USA. En självklarhet är att man har en stor grill på sin altan så att man kan grilla rejäla köttbitar. Ibland är köttbitarna i butiken så pass stora att jag och C delar på en och ändå blir fullt mätta.

Jag har tagit lite bilder på följande:







Till höger en Svensk flaska och till vänster en amerikansk.




Till höger en av våra tallkottar som det finns gott om på tomten och till vänster en svensk tallkotte jag tog med mig.




Mjölk är vanligt att man köper just på en gallons förpackningar (3.8 liters dunkar).



Våra gigantiska tvätt och torktumlare som vi nu vant oss vid.

18 comments:

Fritt ur hjärtat said...

Men så konstigt det blir när ett land lever upp till alla fördomar!!
;-)) Väldigt rolig tolkning av temat! Min tolkning var helt annorlunda.

Anne said...

Ja, varför är allting störe i det stora Amerika. Jag kommer ihåg shampo och kottbilden från i fjol, men det är lika roligt se dem igen och förundras. Till och med kottarna och till och med shampoflaskorna är större. Och det och det. Ja, listan kan bli hur lång som helst.
Det där med tvättmaskinen och torktumlanren är intressant, jag har också blivit som du och tycker numera det är pluttmodeller som folk där hemma använder...

aurorabuddha said...

Och jag som vill kopa en liten tvattmaskin nar vi flyttar till Ravkullen... den jag har nu ar stor, men inte lika stor som den du har dar pa bilden.

Jag har lite svart att klura ut vad i allsin dar man behover tvatta som ar sa stort? Jag tror dom skryter med att man kan tvatta 25 par jeans - men sa manga jeans ager inte ens vi... :o)

Mia said...

De tvättmaskinerna är verkligen enorma, de måste vara riktiga miljöbovar. Drar de inte hur mycket energi som helst?

Annika said...

MVG tolkning på temat idag igen, Desiree. Superklurigt och BRA!!!
SÅ sant. Skrattade för mig själv när jag läser vad du skriver om myggen! SÅ SANT!!! Tysta, små och ettriga. Tacka vet jag "jetplanen" hemma som både ser och hör :-)
Så sant, allt är större i US (utom just myggen) och varför kan man många ggr fråga sig?
Ha en superbra helg, och förhoppningsvis även myggfri. Det är fortfarande tidigt på året, hehe!!!

Desiree said...

Simone, det är kul att man kan tolka de olika fredagsteman på så många sätt. Visst är det vissa fördomar som stämmer men det finns många fördomar och förutfattade meningar om USA som faktiskt inte alls stämmer särskilt väl också.

Anne, jo jag tänkte nog att du skulle känna igen vissa av bilderna då jag visat dem tidigare. Som du säger kan listan göras lång då det gäller saker som är större i USA.

Aurorabuddah, jag tycker faktiskt att det är väldigt smidigt med de stora tvättmaskinerna som finns här. Man kan köra både påslakan, underlakan, handdukar, badlakan och kläder i en och samma maskin och få plats med allt. I Sverige hade jag fått köra 3 maskiner istället för en. Dessutom är det mycket smidigare med en stor maskin om man ska tvätta saker som tar plats som tex mattor, filtar, överkast, täcken mm. Sådant är ju inga problem med en amerikansk tvättmaskin.

Annika, tackar som ger mig MVG på fredagens tolkning av temat (ler). Jo de amerikanska myggen är lömska. Det går liksom inte värja sig mot dem. Det är liksom bara köra myggspray och hoppas på det bästa. Jag har redan hunnit få ett och annat myggbett nu när vi var nere vid kusten.

Desiree said...

Mia, tvättmaskinerna är faktiskt inte alls speciellt stora miljöbovar. Energiförbrukningen på de nya moderna och dyrare maskinerna är betydligt bättre än de äldre och mindre modellerna eller de toppmatade modellerna. Dessutom så försöker jag alltid fylla maskinerna innan jag kör dem. Skulle maskinen inte vara full så känner den av hur mycket tvätt som ligger i och anpassar vattenmängden efter mängden tvätt som ligger i maskinen. Halfull maskin fyller bara halva mängden vatten och hettar därmed bara upp halva mängden vatten så att ingen energi slösas i onödan. Det finns också olika typer av eneriklasser på maskiner här som det finns i Sverige. Vi har kostat på oss att köpa de bästa maskinerna som är så kallat "energy star" och som spar så mycket energi som möjligt. Sedan får jag som sagt ofta plats med 3 svenska maskiner i en amerikansk så hade jag kört tre maskiner i sverige hade jag gjort av med minst lika mycket energi eller mer på att köra tre maskiner.

Lullun said...

Ja, allt är STORT i Amerika, det har man ju alltid hört och till viss del upplevt. Lite galet ibland kan jag tänka, som med köttbitarna! Lagom är ändå rätt bra ändå. *hihi*

Anita said...

Du har helt rätt Desiree. Dom nya maskinerna drar mycket mindre energi än dom gamla. Plus att man kan ha mycket mer i dom. Torken som vi har tar 20-30 min. vad man än lägger i och sen är allt snustort. Min kompis tork hemma i Sverige tar evigheter, och är liten och trång trots att den var mycket dyrare att köpa. Och säkert kostar mycket mer i drift.

Desiree said...

Lullun, lagom är bäst, helt sant.

Anita, som du säger behöver större nödvändigtvis inte betyda sämre eller att det är en miljöbov. Man får tänka ur flera aspekter för att ge en rättvis bedömning.

Petchie75 said...

Jaaaa, små och ettriga mygg, och inte varnas man heller, de låter ju inget!! Vi har nog samma mygg i Karibien som i USA!
Hi hi, stora tvättmaskiner är bra för att tvätta mattor i - lyckades tvätta min långa kökstrasmatta i vår PR-maskin, jättepraktiskt! Och ändå tycker jag inte att den är så stor, vår tvättmaskin.
Vi köper mjölk i 64 oz fl (1,89 l) förpackningar, vad är det för konstig storlek?? (jag förstår att det är 64 fluid ounzes men är det en halv gallon eller ngt??)

Anonymous said...

Lustigt det där hur for man vänjer sig. Först tyckte man att alla förpackinhgar var så stora här i USA. Nu reagerar man inte längre. Och hemma i Sverige kändes allt så mini.

Desiree said...

Petra, ja myggen är verkligen hemska. Ettriga och ljudlösa. Ni verkar ha samma sort. Det är verkligen skönt att kunna tvätta mattor utan några som helst problem i dessa större maskiner. Det var lustiga och annorlunda storlek ni hade på era mjölkkartonger.

Sporty, precis som du känner jag att jag numer vant mig vid USA stolekarna och tycker precis som du att mycket är mini i Sverige.

Desiree said...

Petra, ja myggen är verkligen hemska. Ettriga och ljudlösa. Ni verkar ha samma sort. Det är verkligen skönt att kunna tvätta mattor utan några som helst problem i dessa större maskiner. Det var lustiga och annorlunda storlek ni hade på era mjölkkartonger.

Sporty, precis som du känner jag att jag numer vant mig vid USA stolekarna och tycker precis som du att mycket är mini i Sverige.

Millan said...

Ja det ar faktiskt valdigt lustigt att allt ar sa stort i USA. Jag har nog bara trott att 'everything is bigger in the USA' var lite av en skrona forrut, men sa verkar det ju faktiskt inte vara. Vad tycker du om att allt ar storre?? Innebar det oftast att saker ocksa ar battre?? Jag menar, foredrar du nu storre forpackningar, tvattmaskier etc ??

Saltistjejen said...

Å vad lusitgt att schampoflaskorna och kottarna bredvid varandra!

Fast just det där med vissa förpackningar och storlek gillar jag egentligen inte alls. T ex just schampo, duschkräm, tvål, juice etc... Sådant som jag tycker är helt onödigt (även i Sverige) att ha stora förpackningar till som bara tar mer plats och därmed är mer miljöovänligt att transportera. Varför inte istället koncentrera innehållet och göra små förpackningar som inte tar lika stor plats. Då blir ju transporterna så mycket effektivare och drar mindre bensin, diesel etc...
Särskilt sådana varor där innehållet faktiskt ÄR till stor del vatten! Och där det GÅR att koncentrera (eller helt enkelt strunta i att späda ut innehållet med vatten). T ex s.k vanligt schampo. Det är jättestor del (i procent) som faktiskt är vatten där. Men man gör ändå stora förpackningar för att det ska se mycket ut, så att folk TROR att de får mer för pengarna! Skitdumt!
Jämför med t ex en del schampo man köper "dyrt" hos frisören som är i små förpackningar. Men de är så koncentrerade att de räcker precis lika länge som en stor "billigare" sort man köper på t ex Ica hemma i Sverige, eller CVS här. Så egentligen är de ju inte dyrare.
Likaså juice. Jag gillar att man i Sverige kan köpa juicekoncentrat i små förpackningar som man sedan spär själv med vatten. Både bättre för miljön ur förpackningssynpunkt (mindre sopberg), ur transportsynpunkt (effektivare transporter) OCH även för att man själv slipper släpa hem stora, otympliga och tunga varor som tar en massa onödig plats att förvara.
Nej vad gäller just förpackningar borde både amerikanska och Europeiska företag tänka om tycker jag!

Stora tvättmaskiner gillar jag däremot! OM de är energisnåla, vilket de flesta ny är. Det är ju ofta bättre för miljön att köra 1 maskin istället för 3. Prceis som du säger Desiree. Plus att det är mer praktiskt och tidseffektivt! :-)

Tankevågor said...

På ett sätt verkar det bekvämt att köpa hem så stora förpackningar med mjölk men....när man ska hälla upp den??? Blir det inte tungt? Eller häller men alltid över mjölken i kannor? Små barn, orkar de ens hälla upp mjölk själva? ;-)

Desiree said...

Millan, att det mesta i USA är större är faktiskt något som stämmer. Ibland är det bra med större saker eller förpackningar och ibland inte. De stora tvättmaskinerna gillar jag.

Saltis, jag håller med dig om att det är bätte att försöka koncenterar innehållet istället för att späda ut det med vatten som gör att det tar mer plats. Frisör schampon är bättre då de är drygare. Men jämför man tex ett schampo som Head and Shoulders är det ju lika mycket vatten i USA som i Sverige fast det är en större förpackning här jämfört med den i Sverige. Men visst tycke jag man ska eftersträva koncentrat som blir mer effektivt att transportera och som därmed är bättre för miljön.

Londongirl, jag tycker faktiskt precis som du säger att det är ganska otympligt att köpa en hel dunk med en gallon mjölk. Det blir tungt och ganska bökigt. Tar stor plats i kylen ect. Jag brukar faktiskt köpa två stycken halvgallon mjölkförpackningar istället även om det blir lite dyrare.