Wednesday, March 26, 2008

Påskbrunch på Grand Hotel


Påsk firas inte speciellt mycket här i USA. Det är bara en dag som är viktig och det är själva ”Easter Sunday” för amrisarna. Då är många butiker stängda, folk klär upp sig i finkläder. Man bjuder hem släkt och vänner eller går ut och äter exempelvis påskbrunch. Vi åt påskbrunchen på Grand Hotel i Point Clear, Alabama.

Brunchen på Grand Hotel är alltid trevlig. Det ingår mousserande vin och det finns massor med gott att välja bland, både kalla rätter och varma rätter. Det märktes att brunchen var extra populär just till Easter Sunday för det var ganska mycket folk. Buffén var utökad och mer påkostad än normalt med allt från ostron, jumboräkor till krabbor att lägga på tallriken. De hade lagt upp skaldjuren i fantastiska isskulpturer som var formade som påskkorgar.

Här fanns så mycket gott att välja på att man fick se till att välja med omsorg. Eftersom det är så sällan jag är här på brunch och det finns så mycket gott att välja bland så lägger jag alla hämmningar åt sidan och mumsar på och tar bara det jag tycker är allra godast. Dessertbordet är en klar favorit. Här fanns ljuvligt god pannakotta, creme brylé, en gigantisk bytta med Häagendaz glass, små minipajer av Pecan paj och Key Lime paj, mycket färsk frukt osv osv.

Efter brunchen behövdes verkligen en standpromenad då jag var så mätt att jag trodde att jag skulle spricka. Det var härligt att strosa längst med stranden i solen och beundra de många vackra och storslagna husen som ligger här.



Här är de vackra is-skulpturerna som ska föreställa Påsk-korgar. Här fanns massvis med goda skaldjur att välja bland, räkor, krabbor, ostron mm.


Mycket goda fruktspett och annat smått och gott fanns det bland dessertbordet.



Pannacottan, och de små söta munsbitarna av Pecanpaj och Key Lime pie var något jag inte kunde motstå.
Sedan blev det en härlig lång promenad längst med stranden som verkligen behövdes för att låta allt gott sjunka ner en aning innan det var dax att sätta sig i bilen och köra hem 4.5 timmar.

15 comments:

Annika said...

Desiree!!
Så otroligt fint det ser ut! OCH GOTT!!! MUMS!!
Visst är det härligt att gå ut och äta brunch! Det brukar vi alltid göra på Mors Dag, och ibland på påsken ( iår åt vi hemma).
Rätterna du visar upp ser otroligt läckra ut.
Kan tänka mig att alla var nöjda och proppmätta efteråt. Låter skönt med en prommis på stranden.
Hotellet verkar fö vara av elegant sort, och sådant är ju alltid trevligt!

Saltistjejen said...

Oj vad fint och gott det såg ut!!
Lyxigt!
Amrisar verkar gilla just isskulpturer!!!! Och visst ser det pampigt ut!
När jag var på bröllop här förra hösten så¨serverade de bl a drinkar från isskulpturer! :-)

Ser så ljuvligt ut också att ni har så härligt väder och att det verkligen är full vår hos er nu!
Här är det skön temperatur idag, men jag räknar med ytterligare en månad (ca) av växlande väder innan våren kasnke kommer "på riktigt".

Desiree said...

Annika, du har så rätt. Att gå ut och äta brunch är faktiskt jättemysigt och trevligt. Brunchen här på Grand Hotel blir man aldrig besviken över det finns så mycket gott!

Desiree said...

Saltis, jo isskulpturer verkar populära. Det var ju perfekt att ha skaldjuren i dessa så att det såg både dekorativt ut och höll dem kalla och fräscha. Skönt att ni börjar få lite vår så smått. Här kan man nog säga att det är full vår just nu och jag njuter verkligen.

Anne said...

Vad fräscht och gott det ser ut. Helt otroligt inspirerande. Lite annat än bufféerna på Finlandsfärjan om man säger så....
Att gå ut och äta just brunch på det sättet (smörgåsbord) har vi faktiskt inte gjort här (förutom då vi var i Las Vegas) men det är ju helt klart nåt som borde göras. Jag blir väldigt sugen nu, måste leta upp några bra ställen känner jag.

Anita said...

Vilka fina is skulpturer! Ser väldigt tjusigt och fräscht ut.
Det där med våfflor du skrev om innan är kanske nått att tänka på. Har aldrig gjort våfflor själv, för vi har inget våffeljärn, men kanske man skulle titta efter ett. Man kan ju, som du säjer, göra många olika varianter av våfflor, inte bara sylt och grädde.

Fröken L said...

Vilken otrolig påskbrunch! Det ser underbart gott ut. Skulle inte tacka nej till skaldjursbuffén, desserterna såg inte heller ut att gå av för hackor. Mums! Förstår att en promenad satt på sin plats efteråt.
Kram Dila

Desiree said...

Anne, det är verkligen trevligt att gå ut och äta just brunch om man hittar något ställe man gillar. Kan ju också vara kul att gå ut och prova fram sitt favoritställe.

Anita, isskulpturerna var jättefina. Igår när det var våffeldagen och jag surfade runt och letade efter våffelrecept hittade jag hur mycket som helst som var inspirerande både som matvåfflor och som efterrättsvåfflor. Så visst kan man göra mycket annat med våfflor förutom de klassiska med sylt och grädde.

Dila, nej brunchen på grand går verkligen inte av för hackor. Att promenera efter är riktigt skönt.

Petchie75 said...

Arrgggh, min kommentar försvann:
Mums, vad gott med brunch!! Vi är stora brunch fans, O och jag men har inte hittat ngt bra ställe här i PR om man inte vill äta tråkig hotellbrunch på Marriott runt hörnet (brist på fantasti och atmosfär) :-(
Annars tycker vi att brunch-landet nr 1 är TYSKLAND! De är experter på stora, fräscha och mumsiga bruncher där man kan äta i timmar och inte betala särskilt mycket! (men den bästa brunchen jag ätit var i Warsawa på ett lyxigt hotell, inkl champagne!).
Vågar man fråga hur mycket brunchen kostar? Höjde de priset inför påsken?

Desiree said...

Petra, åh jag vet precis hur irriterande det är när man skrivit en lång kommentar och sedan försvinner den. Tack för att du orkade skriva långt igen. Visste inte att tyskarna var brunchens mästare. Jag måste bara åka dit och bruncha någon gång för jag är ett stort brunch fan. Det är så mysigt att sitta och äta och plocka bland en massa godsaker länge.Denna brunchen kostar ca 50 dollar per person i vanliga fall. Nu till påsk kostade det 60 dollar har jag för mig. Men det var det verkligen värt. Jag stoppade i mig så pass att jag faktiskt var mätt resten av dagen och inte behövde äta något mer. Det fanns mycket gott att välja bland.

Miss Marie said...

det där är vad jag kallar brunch! det såg riktigt gott ut! =)

Maria said...

Känns väldigt lyxigt!

Desiree said...

Marie, ja detta var en brunch som heter duga.

Inredningsgalen, lyxigt och väldans gott var det.

Ninnie said...

Åh, det där ser verkligen ut att ha varit jättegott! Och det ser också ut att ha varit en härlig promenad efteråt!

Lullun said...

Läckert!!! :-)