Monday, March 10, 2008

Jordgubbar och sommartid


Här i USA har det nu blivit sommartid, hela tre veckor före Sverige. Det var tur att min blogg kompis Annika skrev om detta på sin blogg annars var det stor risk att jag missat att det blev sommartid på söndag här. Som vanligt är det alltid trist att förlora en timme men sammtidigt skönt att det blir ljusare på kvällarna.

Riktiga temperaturskiftningar har det också varit. I lördags kom det snö under natten! Så när vi vaknade var det lite snö på marken och flera vägar hade stängst av tillfälligt. Men som förra gången det snöade så smälter det bort här på bara några timmar. Igår hade vi hur skönt väder som helst igen och man kunde gå i bara t-shirt.

Under helgen har jag njutit av färska jordgubbar till frukosten. Jordgubbarna vi köper kommer från Florida och är riktigt goda, söta och saftiga. Här i USA kan man faktiskt få tag på färska jordgubbar under hela året. Jordgubbarna som kommer från Florida skördas mellan december och maj och har sin högsäsong just nu under mars och april. Annars är det Kalifornien som odlar mest jordgubbar. Dessa skördas mellan januari och november och når sin högsäsong mellan mars och maj. Jag köpte en liter jordgubbar för 4 dollar. Jordgubbarna verkar hålla sig längre i kylen här än vad de gör i Sverige. Jag köpte jordgubbarna i torsdags och de var fortfarande fina måndag morgon att ha i musslin. Så goda!

17 comments:

Anne said...

Frukt och bär är överlag så mycket godare här i USA. Jag antar en del av förklaringen är att mycket finns nära och inte behöver skeppas enorma sträckor innan de når fruktdisken. Som citroner, jag tycker det är sån otroligt skillnad på citroner här och citronerna i fruktdisken på ICA i Sverige. Som sagt, jag antar att mycket handlar om att de inte behöver fraktas så enormt långa sträckor och att man därför får färskare grejer direkt.
Florida är ju inte särskilt långt från er t.ex. så jordgubbarna har ganska nära väg. Våra citroner och lime kommer från Californien, rätt nära det med.
Sommartid ja, det var lite surt förlora en timme igår söndag. Det kändes som dagen bara försvann och att man sov borta halva dagen. Men vad ljust det var igår kväll, den där extra timmen gjorde verkligen mycket.

Anita said...

Vi alskar Oregon jordgubbar. Dom ar valdigt sma jamfort med California, men mycket sotare och har mer smak. Vi aker ut till nan jordgubbs farm och plockar sjalva nar sasongen borjar. Det har blivit lite av tradition har i var familj :-)
Alskar langre kvallar!! Nu kommer varen och sommaren!!! Yippii!

Annika said...

Jamen visst!!! frukt och bär är så gott här! Tycker jordgubbarna är goda alla årstider.
Älskar blåbären också, även om dom är godast under tidig sommar, mums!!!
Tusan vilken jobbig dag det här har varit...Jag är så trött, drained in i märgen.
Sommartid schwommartid...suck...
Tur att jag påminde dig, Desiree ;-)

Saltistjejen said...

Mmmm ja bären här är så otroligt goda!!! Och det är undebart att man kan äta dem året runt. Jag äter ofta bär (blåbär, hallon eller jordgubbar) i min frukostyoghurt på morgonen. Så gott!! Och nyttigt också!
Fast jag kan sakna de svenska blåbären. Jag gillar de amerikanska också, men de smakar inte likadant som de svenska. Tycker de amerikanska smakar mer som typ krusbär....
Ofta försöker jag köpa organic ockås, men det är inte alltid det finns. Och ibland är de så hutlöst dyra att jag faller till föga för det billigare alternativet.

Desiree said...

Anne, jag tycker precis som du att frukt och bär är jättegoda här. Det är nog som du säger att mycket beror på att man kan få dem relativt färska och att de inte har transporterats lika långa sträckor som den frukt man får i Sverige många gånger.

Anita, de där Oregon jordgubbarna lät också supergoda. Jag gillar små jordgubbar bättre än de jättestora. Jaaa nu kommer våren och sommaren jippi!

Annika, jag älskar både jordgubbar och blåbär. Kan äta hur mycket som helst av detta. Ja gud vilken tur att du påminnde mig för annars vet ej sjutton hade det blivit en chock upptäckt. Tack kompis :-)

Saltis, mmm ja jättegott med bär till frukosten. Organic är det bästa om man hittar och det inte är alldeles hutlösa priser. Jo de amerikanska och svenska blåbären är olika men jag måste säga att jag gillar båda lika mycket.

Ninnie said...

Så gott med färska jordgubbar! Det är absolut sommarens godaste bär tycker jag. Fast jag får vänta några månader till på de svenska jordgubarna, tills dess kan man ju köpa importerade, fast de är inte riktigt lika goda, och fasligt mycket dyrare...
Vilken härlig resa du berättade om i inlägget nedan. Fantastiska bilder på havet och stranden, havet har jag alltid en STOR längtan till. Men tyvärr bor vi flera mil från kusten, så det blir inte så ofta jag kommer dit.

aurorabuddha said...

Ah! Jag ater ocksa jordgubbar aret om! Fast nog ar dom battre pa sommaren, det tycker jag allt. Blabar gillar jag ocksa, det koper jag oftast fryst. Har i sodra Texas har vi mycket citrus och sa persikor, massor med persikor. Jattegoda!

Desiree said...

Ninnie, ja jordgubbar är ju sååå gott! Jag delar din längtan till havet. För oss tar det ca 5 timmar att köra ner till kusten så det är inget man gör varje helg, helst vill man ju ha någon extra dag på sig. Jag märker att jag verkligen saknat havet då jag kommer ner till kusten.

Aurorabuddah, åh persikor är ju supergott det också. Det finns mycket goda fruktsorter och bär här i USA.

Millan said...

Det blir en samlad kommentar som vanligt efter helgen :-).

Jatte fina klader du fotat i fredags! Life is Good verkar ha kanonmysiga klader. Ser bekvama och snygga ut pa samma gang och det ar ju inte helt vanligt! Jag alskar bekvama klader och tar alltid av mig mina jobbarklader sa fort jag kommer hem. Skulle behova nagot snyggt att slappa i hemma!!

Roligt att lasa om er Florida resa. Helt underbara foton. Jag blir sa sugen pa att resa till solen ....

Jag hade ingen aning om att er sommartid borjar tidigare an var. Vad skumt!!

Millan said...

Det blir en samlad kommentar som vanligt efter helgen :-).

Jatte fina klader du fotat i fredags! Life is Good verkar ha kanonmysiga klader. Ser bekvama och snygga ut pa samma gang och det ar ju inte helt vanligt! Jag alskar bekvama klader och tar alltid av mig mina jobbarklader sa fort jag kommer hem. Skulle behova nagot snyggt att slappa i hemma!!

Roligt att lasa om er Florida resa. Helt underbara foton. Jag blir sa sugen pa att resa till solen ....

Jag hade ingen aning om att er sommartid borjar tidigare an var. Vad skumt!!

Miss Marie said...

mums! det sär ser gott ut! jag är så trött på frukt - och grönsaksutbudet i sverige nu, så tråkigt för tillfället! bara en massa rotfrukter, som iofs är gott, men inte bara det! lite riktiga jordgubbar skulle inte va helt fel! =)

Anonymous said...

Mmmm. Jordgubbar är så gott. Men jag köper, av någon anledning, dem bara på sommaren även fast de finns färska året om. Känns bättre på något sätt att köpa närodlade på något sätt. Men nu blev jag ju så sugen att det får bli en ask från Florida idag. Däremot gillar jag inte blåbären här. Har förstått att blue berries inte alls är samma sak som våra blåbär. Vet någon vad de "riktiga" blåbären heter? Vet att de ska finnas ...

bokmalen said...

Kul läsning!

Vinn en bok!

Genom att svara på några frågor om bla senast lästa bok så har man möjlighet att vinna en bok som heter "15 gånger Asien" som är en reseskildring. Jag har själv läst boken och rekommenderar den.

15 resenärer ger sin bild av en liten del av Asien. Det handlar om starka upplevelser, möten med människor och främmande kulturer, och tankar som uppstår i samband med dessa. Det handlar också om äventyr, naturupplevelser, och meditation. Länder som är representerade i boken "15 gånger Asien" är Indien, Singapore, Laos, Vietnam, Thailand, Kambodja, Malaysia, Indonesien, Kina och Bangladesh. Länk till utlottning av boken: http://www.boktipset.nu/senastenytt.html

Mia said...

Oh jordgubbar är gott men får jag välja blir det hallon.
Undra varför de håller sig längre? Hoppas de inte är besprutade!

Desiree said...

Millan, Life is good kläderna är verkligen sköna och trevliga. Florida var underbart. Håller med om att det är skumt att USA byter till sommartid så långt före europa. Hade varit mycket lättare om de hade varit synkroniserade.

Sporty, jag gillar jordgubbar året runt. Nej de svenska blåbären är inte samma sort som de amerikanska. Den sorten vi har i Sverige heter här Bilberrys. Jag vet inte hur svåra att få tag på de är. Jag har hittills aldrig sett dem i någon av våra vanliga matbutiker.

Mia, hallon är ju också kanongott. Jag vet inte varför de håller sig längre här. Jag hoppas också att de inte är besprutade allt för mycket även om jag är noga med att alltid skölja av dem ordentligt.

Bokmalen, interessant tips, tack.

Cecilia said...

Åh vad gott med gubbar,mumsigt.Hoppas att jag kan äta det utan att Tindra får ont i magen.Tänk vad vädrets makter kan spela spratt.

Anna, Fair and True said...

Förr var det ju samma dag som vi bytte tid i Europa och USA. Förra året var det en veckas skillnad, men nu är det alltså tre veckors skillnad?!!