Wednesday, August 15, 2007

Mexico city, Mexico



Nu är vi tillbaka från Mexico city där jag har en del släkt. Min mamma är nämligen från Mexico och pappa är Svensk. Mina föräldrar pluggade båda i Texas där jag föddes. Mexico city är en stad som man antigen älskar eller hatar stod det i en guidebok som jag plockade upp. Här bor över 20 miljoner människor och det är en av världens största städer. Staden ligger ganska högt, ca 2000 meter över havet och är omgärdat av höga berg vissa är till och med snöklädda samt aktiva vulkaner. Själva staden ligger i dalgång och är byggd på gamal sjöbotten. Luften är inte speciellt ren pga av alla avgaser från all trafik som lägger sig som ett lock över staden. Mexico city är en riktig gigant. Man åker och åker och staden verkar aldrig nå sitt slut känns det som. Min mosters chafför samt mina föräldrar kom och hämtade oss. Det tog ca en timme att köra från flygplatsen till min mosters hus pga av all trafik som jämt finns.

Mexico är helt annorlunda jämfört med USA. Folket, kulturen, maten, alla ljud och dofter skiljer sig otroligt. Trafiken är hetsig och man får inte tveka en sekund över att smita in i en trång lucka. Trafiken verkar ändå flyta någorlunda och alla verkar förstå de outtalade och osynliga trafikreglerna som skapats och existerar för att ta sig fram i stan. Överallt finns det mycket folk, många små stånd längst med både större och mindre gator som säljer det mesta. De flesta verkar köra bil utan att andvända luftkonditioneringen. Eftersom Mexico city ligger så pass högt och de har sin regnperiod nu så var det inte så varmt. Temperaturen låg på ca 20 grader under dagen och på kvällarna blev det så pass att man behövde en tröja eller jacka. Oftast kom det en regnskur under sen eftermiddag eller kväll. Min moster och hennes man bor i ett trevlig och relativt lungt område söder om citykärnan. De flesta bostadshus har höga murar kring huset så man verkar inte direkt ha någon kontakt med sina grannar. Här i USA har vi ju inte ens staket eller en häck mellan trädgårdarna och i Sverige har man oftast en häck kring sitt hus men i Mexico är det höga murar med taggtråd längst upp som gäller.

Huset var ganska stort med 5 sovrum och en trevlig liten trädgård på baksidan. Där hade de två limeträd. Pefekt att kunna plocka sin egen lime till Tequilan. Bra Mexikansk kvalitets tequila är rikigt god. Man dricker den inte som shots utan som en finare wiskey som man sitter och smuttar på och sedan tar man sin limeklyfta och häller lite salt på den och slickar i sig lite efter varje smutt. Redan första dagen gick vi på en underbar Mexikansk resturang som hette Arroyo. Här fanns det liveband med Mariachies. Mariachi är en traditionell sorts musikband som spelar typisk mexikansk musik och som är klädda i speciella kläder. Det finns en hel del låtar som har riktigt lustiga namn. Man kan tex be om att få höra sången om "Den våta gamen" eller sången om "Hästarna med de tjocka magarna". Vi slapp utan ”Montezumas hämd” vilket kan drabba en som turist om man inte är försiktig med det man äter eller dricker. Här råder en helt annan bakterieflora än den man är van vid. Salladsbladen skippades liksom is i drickan. Jag satsade på säkra kort som tequila och öl.

Vi hade tyvärr inte så mycket tid för sightseeing men det blev lite iallafall. I Mexico finns en hel del häftiga gamla indian ruiner och pyramider man kan besöka. I stadskärnan håller de på med en utgrävning av ett gamalt Aztek tempel. Vi besökte också ”Museo Nacional de Antropologia”. Detta var ett riktigt häftigt museum med massor med indian kultur. Här berättas om hur Mexico city grundades. Det berättas både om Aztek folket och Maya folket som båda finns i Mexico. Här finns stora imponerande statyer i sten och fin keramik och vackra väggmålningar. Vi har helt klart fått uppleva en hel del under dessa fyra dagar. En kväll innan jag skulle somna låg jag och lyssnade på alla ljud som för mina öron var nya. Jag hörde musik på avstånd och smällare eller fyrverkerier som avfyrades då någon hade fest längre bort. Man hörde hundar som skällde, en nattvakt som visslade i sin visselpipa med jämna mellanrum. Dagen därpå såg vi knivsliparmannen som cyklade genom kvareteret på sin cykle med sin visselpipa. Hemma har vi glassbilen som kommer här finns så mycket mer än bara glassbilen som passerar.



Kaktusen är typisk Mexikansk. Tequilan kommer från kaktusen och det går också att äta vissa sorter som grönsaker till maten.


Mariachis som spelar vid vårt bort. Här sitter mormor och morfar.


Trafiken är alltid påtaglig i Mexico City vilket gör att luften är långt ifrån ren.


Längst med gator stora som små finns små stånd med olika varor till försäljning.


Live show och musik på resturangen Arroyo.


Tequila med lime, riktigt gott!


Här sitter vi och njuter av musiken och sången.


Stora torget mitt i city som heter El Zocalo.


Lime.


Min mosters hus.


Vacker väggkonst prydde festlokalen där bröllopsfesten hölls. Denna vägkonst är typisk för Mexico och det är en känd konstnär vars namn jag nu tyvärr har glömt som gjort dessa.


En typisk taxi i Mexico city. Här lever ännu den klassiska lilla folkabubblan.

10 comments:

Fia said...

Som vanligt så har du tagit fantastiska bilder!!
Visst är det intressant att ligga och lyssna på olika ljud då man är ute och reser? jag gillar det och var lite ledsen då jag var på olika resor i delar av Afrika där man inte kunde ha fönstren öppna av säkerhetsskäl.

Desiree said...

Tack Fia, ja helt klart är alla nya ljud häftiga. De är lika viktiga som de nya synintrycken, dofterna och smakerna. Synd att du inte kunda ha fönstrena öppna i afrika men man får låta säkerheten gå före, det är viktigt.

Anne-Marie said...

Jättefina bilder! Verkar som om ni hade en toppenresa till Mexiko. När Michael och jag var i Belize åkte vi en dag in över gränsen till Mexiko och genast kändes det helt annorlunda. Jag var också försiktig med mat och dryck. Montezumas hämnd vill man ju helt klart klara sig undan.

nina said...

Vilket intressant inlägg, och jättefina bilder! Fick en massa inspiration till egna inlägg när jag läste din beskrivning av Mexico, mycket är ju som Mexico här men mycket också väldigt annorlunda. :-)

The Hanssons said...

hejsan

Vilka vackra bilder. Jag har själv aldrig varit i Mexico men min man är där mycket ofta i affärer....just i Mexico city...som han inte är altför förtjust i men han säger att det finns många vackra platser i landet och vi planerar att åka dit någon gång nästa år.
Ha en bra vecka

Desiree said...

Tack allihop. Ja Mexico city är interessant men om jag skulle åka till Mexico på en vanlig turistresa skulle jag nog inte välja denna storstad som kan vara ganska tuff att turista i. Finns många andra vackra platser att välja på.

Nina, gillade verkligen den där slideshowen du hade hittat så jag tog och körde lite sådant. Jättekul. Det är bra att man kan inspireras av varandra eller hur?

SweFlo said...

Intressant! Mexico City har faktiskt länge varit på min lista över städer jag vill besöka, verkar vara en upplevelse att besöka! Tequila har jag svårt för numera, fördrack mig nog på det i yngre 20 års åldern...

Desiree said...

Sweflo, ja det är helt klart ett interessant ställe. Det är inte heller långt till indianpyramiderna som ligger en kort bit utanför stan. Tyvärr hade vi inte tid att åka dit denna gång. Tequila är nog vanligt att många har fördruckit sig på.

Millan said...

Jatte intressant att lasa om er resa till mexico. Bor dina foraldrar dar nu eller i Sverige? Du har verkligen en brokig bakgrund vilket maste vara skoj!Aven valdigt intressant att lasa om brollopet. Jag tycker verkligen att det ar intressant och oftast roligt att ga pa brollop i andra lander. Skoj att se alla olika traditioner folk har!

Petchie75 said...

Fina foton och reseberättelse! Min O köpte en Mariachi-cd i påskas i Spanien - kan inte påstå att det är min favorit skiva... men det är nog annorlunda att höra det live! O har stora planer på alla resor vi ska hinna med nästa år, bland annat Mexico - vi får väl se...
Knivslipare hade vi i Skåne när jag var liten, han var lite otäck och det gick rykten om när han var på väg, det gällde att låsa alla dörrar och fönster för han gick rakt in utan att ringa på - och han var visst inte heller så bra på att slipa knivarna..