Tuesday, August 21, 2007

Våran dammsugare


Hur spännande kan det vara att skriva om dammsugare har tjejen fått total idé torka tänker ni nu. Men jag vill ändå skriva en rad om min lille röde vän. Några av mina övriga bloggvänner i utlandet har på senaste tiden skrivet en rad om sina dammsugare och därför kommer jag också med min dammsugar story. När vi skulle flytta hit var det ett orosmoment för mig att jag skulle behöva inhandla och andvända mig av en amerikansk dammsugare som tex the Dirt Devil (japp den heter så på riktigt). Jag sonderade dammsugar marknaden i USA noga innan jag kom hit redan och blev lugnad när jag insåg att jag kunde inskaffa en äkta hederlig Elextrolux om jag önskade. I första hyreslägenheten där vi bodde någon månad innan vi hade köpt vårt hus fanns en äkta amerikansk dammsugare. Jag fick där chansen att prova på denna variant. Amerikanska dammsugare är toppen när det gäller heltäckningsmattor men de är dåliga när det gäller trägolv och riktigt värdelösa när det gäller att komma åt i hörn speciellt i köket. Det stora dammsugar huvudet är stort och tungt och går inte att vrida i olika vinklar. Amerikanska dammsugare är tyngre överlag och en sak som är riktigt opraktisk är att man hela tiden måste hålla i sladden med vänster hand medans man dammsuger med höger hand för annars är sladden ivägen. Jag valde därför att köpa en hederlig Electroux Harmony Canister Vaccum EL6985B. Jag är toppennöjd med min röda lilla vän. Man behöver inte hålla i sladden och den kommer åt i alla hörn. Den funkar bra på heltäckningsmattor också.

10 comments:

Petchie75 said...

Låter som en perfekt dammsugare! Jag tror inte ens att vi har en dammsugare i lägenheten i PR - den är fullt utrustad med två tv-apparater, tre video- och dvdspelare men ingen strykbräda och ingen dammsugare... konstigt.
Det är marmorgolv överallt och jag hoppas att det inte är meningen att man bara ska våttorka sådana - det kommer ju att vara ett helvete!

Millan said...

:-D sa sant som det var sagt. Jag har dock inte hittat nagon bra damsugare har annu. Vara har en tendens att ga sonder... aven de electrolux vi haft tyvarr. Just nu har vi en av market VAX men den ar ingen hojdare maste jag saga. Inte pa tragolv i alla fall. Att damsuga ar aldrig roligt och det blir annu trakigare om damsugaren inte gor det den ska gora!!

Desiree said...

Petra, våttorka är ju mer jobb än att dammsuga. Ni får väl kanske köpa en begagnad dammsugare att ha där borta eller köpa en som inte är så dyr och sedan sälja då ni ska flytta tillbaka.

Millan,håller helt med om att det är extra trist att dammsuga om inte dammsugaren gör sitt jobb. Hoppas du hittar en bra dammsugare framöver.

Anonymous said...

Jag dräglar över din lilla röda vän, vill ha! Som du vet har vi en sån där äcklig amerikansk dirt devil och den är helt värdelös på just trägolv och att komma åt i hörnen (som du säger). Jag hade tänkt "stå ut" till julen (har gått så mycket pengar i samband med Sverigesemestern) men vete sjutton om jag orkar vänta så länge. Du var smart som direkt köpte en annan, jag borde gjort likadant och från början köpt en annan och skippat den här amerikanska skiten....

Desiree said...

Anne, känner igen det där med att det går mycket pengar på sverige semestern. Denna dammsugare var dock inte så himla dyr, betalade 250 dollar för den. Beställde den på nätet.

Anonymous said...

Får man fråga varifrån du beställde den? Tar gärna emot tips på internetsida !

Desiree said...

Anne, jag hittade faktiskt min på Amazon.com
Jag sökte bara på Electrolux och fick då upp detta:
http://www.amazon.com/Electrolux-EL6985B-Harmony-Canister-Vacuum/dp/B0000SWABO/ref=pd_rhf_f_t_2/105-3828578-3917203

Hoppas länken funkar. Du kan ju också kolla på Pricerunner vart den finns billigast.

Anonymous said...

Thanks Desiree!

Hateisloveishate said...

Hejsan.. Vi har minst 3 såna där Dyson mollerna mellan dc 07 & 25 jag vet inte vilken..
Men den suuuger.. Bokstavligen då! men det är jäääätte jobbigt att behöva byta Roller på själva dammsugaren. Och sen så är det jobbigt att hålla på med slangen Ta ut den, sätta tillbaka den. så jag ska nog byta till en Rainbow eller Electrolux eller Hoover..


Eran.. Hate

Hateisloveishate said...

Hejsan.. Vi har en sån där Dyson dc 07 eller nåt 25 jag vet inte vilken..
Men den suuuger.. Bokstavligen då! men det är jäääätte jobbigt att behöva byta Roller på själva dammsugaren. Och sen så är det jobbigt att hålla på med slangen Ta ut den, sätta tillbaka den. så jag ska nog byta till en Rainbow eller Electrolux eller Hoover