Friday, June 4, 2010

Miami andra dagen

Här kommer lite mer bilder från Miami. Något vi också hade tur med var vädret. Här var det strålande väder med sol även om det var varmt och svettigt att promenera de ganska långa stäckorna som vi gjorde. Tydligen hade det varit dåligt väder i stora delar av södern och här i Alabama hade det varit regn hela memorial day så det var perfekt att fly regnet och få denna fina beach semester istället. Just möjligheten att kunna ta sig runt till fots är något jag verkligen gillade med Miami och med Florida. Både jag och C gillade Miami som stad i sin helhet. Stämningen och atmosfären var som att komma utomlands till karibien på många sätt. Stan erbjöd också många fina gröna oaser och parker med varjande palmträd. Det var vackert, rent och snyggt i de delarna vi besökte iallafall.

När man tänker på Miami så ser man framför sig en storstad i pastellfärger och det var precis vad det var. Här varjar palmerna mitt inne i stan, solen lyser och byggnaderna är moderna och färgglada.


Det finns massor med cool arkitektur och häftiga skyskrapor. Allt känns väldigt modernt.Pastellerna dominerar.

Vårat hotel även om det inte var ett utpräglat art deco var riktigt coolt och modert utformat och inrett. Allt gick i rött och vitt och var modert och renskalat.

Vi bodde på ett litet mysigt hotel som hette Townhouse och låg precis vid Miami Beach ca 100 meter från stranden. Det var gångavstånd till art decco distriktet också. På morgonen intog man frukosten här nere i verandan. Det fanns ett litet kök där man kunde ta för sig bröd (god nybakad baugette), hårdkokta ägg, kaffe eller te. Det fanns en stor expresso maskin och en tjej som man kunde be om att få antigen en rykande het expresso eller en cappuchino.


Inredningen var modern och minimalistisk. Rena linjer och sparsam möblering. Allt gick i rött och vitt som ni ser. Den röda lilla badbollen som låg i sängen var himla söt.

Så här soft och nice kan man ha det som turist i Miami. C sa att det verkligen är jag i ett nötskal på bilden till höger när jag är på resande fot med kameran om halsen och guideboken under armen. Ständigt redo att fota och kolla upp detaljer. Lillis på resande fot som C säger.

På kvällen gick vi en resturang som hade det nya moderna latinska köket och åt bland annat ceviche till förrätt. Resturangen La Ola var nämligen speciallist på just ceviche (som utgörs av rå fisk och skaldjur som man marinerar i citronjuice med chili). Medans vi satt där så märkte jag hur det började regna utanför. Det regnade mer och mer intesvit. När vi ätit klart bestämde vi oss för att stanna en stund till i hopp om att regnet skulle avta något. Det formligen vräkte ner och forsade utanför. Ingen av oss hade något paraply och att gå ut hade varit som att gå rakt ut i en dusch. Efter ett tag avtog faktiskt regnet men när vi klev utanför dörren på resturangen så bara gapade vi i förvåning över hur mycket regn som hade kommit på så pass kort tid. Hela South Beach var översvämmat! Det enda praktiska och rätta att göra var att ta av sig skorna och kavla upp byxbenen till knäna och sedan fick vi vada hem från resturangen till hotellet som tur bara var några kvarter. Det kändes väldigt märkligt att få gå hem barfota i det forsande vattnet. Att ta taxi var inte heller att tänka på för det var ett enda stort trafikkaos ute på vägarna också om man ens hade fått tag på en taxi.


Det öste ner regn och jag har faktiskt aldrig sett så mycket vatten komma på en gång. Det blev trafikkaos i Miami och som ni ser fick vi vada hem i vattnet som var minst en decimeter djupt barfota. Det var bara att kavla upp byxbenen och ta skorna i handen och vackert vada hem. Regnvattnet täckte både vägar och trottoarer. Kändes lite crazy men kul.

Utsikten från takterrassen på vårat hotel över Miami.

Miami där tjejerna är hippa och har korta kjolar och cigarrerna är riktigt stooora.

Jag och C hade det dock underbart och njöt för fulla drag över att var iväg på en egen liten semester.


Lite mer utsiktsbilder från takterrassen på hotellet. Gott om snygga moderna skyskrapor och vajande palmer.


Här uppe på takterrassen fanns självklart en stor bar och en massa mysiga inbjudande loungemöbler där man kunde sjunka ner i och njuta.


Det var riktigt skönt och mysigt att njuta av både utsikten över denna maffiga storstad och känna havsbrisen och doften av det salta havet i den tropiska kvällsluften.

Här i Miami ser man nere vid hamnen många stora imponerande kryssningsfartyg. Många av kryssningarna till karribien utgår från Miami.

Nu var det dags att lämna South Beach bakom sig och åka in mot det exotiska Little Havannah en sväng innan vi styrde kosan söderut på Hwy 1 mot Key West.

12 comments:

Marianne said...

SÅ många härliga bilder! Jag blir riktigt sugen på Miami, har aldrig varit det tidigare. Haha, den där planerade önskade US-resan blir längre och längre, eller möjligtvis fler och fler!

Den där klädseln hade inte gått hem här! : D Eller jo, gubbarna hade nog blivit överlyckliga, för turister får man ju glo på eftersom de är alldeles nakna i deras ögon : )

KRAM!

Saltistjejen said...

Härliga bilder och vilket bra hotell ni bodde på! Vi bodde ju på ett som var mer som ett resort och det var det som konferensen bokat till M. Vi utökade bara det hela med ytterligare en natt som vi betalade själva. Det var super för oss eftersom vi hade E med oss och jag kunde vara med henne i poolen hela dagen när M var på konferensen. Sedan hade vi ju Miami Beach alldeles utanför och dit gick vi när M kom tillbaks. Jag gillde verkligen miami och skulle gärna åka tillbaka dit igen! Sedan det där med regn. Här i USA tycker jag de rent generellt verkar ha sämre avrinning så häftiga regn lätt kan resultera i små "översvämningar" på vägar och trottoarer. Måste varit en rätt udda känsla att vada barfota hem i regnet. Men kul också! Så länge man "bara" ska hem fungerar sådant rätt bra. Värre om man är på väg någonannanstans och inte vill bli blöt.
Kram!

Anne said...

Vad coolt men samtidigt helt galet med regnet som bara på så kort tid fullkomligen svämmade över sådär. Ni måste ha blivit rätt förvånade när ni kommer ut från restaurangen och plötsligt bara ser allt vatten...
Jättefräscht och läckert hotellrum, det känns oamerikanskt på nåt sätt. Gillar den morderna, fräscha och lätta stilen.
Förresten, vilka supersnygga skor du har. Det måste jag säga. Så fina OCH att att de ser bekväma ut, perfekta för promenerande. Mycket snygga. Skulle vilja ha nåt liknande, har kört med jympaskor eller sandaler a´la hikingmodell när jag turistar. Det är förvisso bekvämt men vore trevligt med en snyggare men samtidigt superbekväm sko.
Kändes det lagom dra vidare efter de här dagarna i Miami, tyckte du det räckte och att ni var redo lämna storstaden bakom er eller hade du velat stanna kvar längre=
Kram!

Taina said...

Regnet är väl ok, men inte vad som kanske flyter upp med det. Om det nu fanns något sådant vill säga.

Det verkar vara en stad värd att besöka märker jag. Det finns säkert massor att göra och se för både vuxna och barn. För det motsatta könet tycks det finnas en del att titta på...hehe.

Jättefina bilder och du ser verkligen cool ut där du ligger på terassen!

KRAM

Livet enligt Jenny said...

Åååå vad mysigt ni verkar ha haft det!! Verkligen läckra färger, som att leva i en serieteckning. Miami verkar så där härligt soft att åka till, där man kan slappna av och få gottgörande återhämtning.
Önskar vi kunde få lite av det där härliga sommarvädret hit men denna veckan bjuder bara på regn och åter regn.. Må så gott! Kramen

Desiree said...

Marianne, det finns mycket vackra och härliga platser här.Jag önskar själv att vi hade betydligt mer tid på att resa runt. Det är en stor kontinent och utbudet är fantastiskt både vad gäller städer, miljöer och naturupplevelser.
Ha ha jag fattar precis vad du menar. Den där klädseln är rätt vågad för att vara USA också. Eller iallfall om man jämför med södern. Det är därför vi fotade människor en hel del för detta kändes exotiskt för oss också.
Kram!

Saltis, ni verkade ju ha bott på ett superfint och flott hotel. Det är ju toppen att kunna bo så och bara ta någon extra natt så som ni gjorde. Helt rätt att passa på då M ändå skulle på konferans där.
Vad gäller regnet har jag aldrig varit med om sådana översvämningar. Här kan det ibland komma skyfall och visst blir det en del vatten men inte så att det blir decimeterdjupt även på trottoarer och vägar. Det var verkligen en udda och märklig känsla att knata hem barfota men det var som sagt det enda praktiska och logiska att göra :-)
Kram!

Anne, Ha ha jo det var helt galet att se hur mycket vatten och regn det hade kommit då vi klev utanför resturangen. Det stod massor med folk utanför och inte visste alls hur de skulle göra. Då C började ta av sig skor och strumpor så insåg jag snabbt att det var bäst att göra så så skulle jag iallfall se till att mina skor var torra till morgondagen.
Tack, vad kul att du gillar skorna. De är faktiskt helt ok att promenera i. Nu har jag gått in dem så pass att de funkar. De funkar bra så väl till byxor som kjol. När man är på resa vill man ju helst slippa ta med sig allt för många par. Det är faktiskt ett par skor jag köpt billigt på en sommar-rea på Din Sko i Stockholm.
Man hade nog lätt kunnat tillbringa en eller två dagar till i Miami. Vi hann inte med downtown direkt eller Little Haiti hade jag gärna besök liksom något av deras fina konstmuseum. Miami har en tunnelbana ovan jord som ska vara fin och dessutom är den gratis. Den hade jag gärna åkt med. Det får bli en annan gång.

Kramis

Taina, ja usch det tänkte jag faktiskt på att det kanske inte är det allra bästa att gå hem barfota och jag hoppades också att man inte skulle kliva på något skarpt eller annat hemsk. Men det gick ju bra denna gången. Tack kul att du gillade loungebilden. Det är en härlig stad och det finns mycket för både vuxna och barn här. Väl värt ett besök.
Kram


Livet enligt Jenny, det var en härlig stad på många sätt. Jag hoppas att ni får lite bättre väder snart. Att det vänder och blir sommar med sol på riktigt. Jag önskar att jag kunde skicka dig lite sol och värme för här finns så att det både räcker och blir över.
Kram

Annika said...

Helt underbar reseberättelse!!
OCH, den ger dessutom enorm mersmak!!!
GUD vad jag skulle vilja åka dit!
Miami verkar så läckert.
KUL det där med översvämningen, men tur att ni hade nära till hotellet!
Du är som alltid så snygg!!
Även som MISS TOURIST!!!
KRAM!!!

Desiree said...

Annika, tack du är go du :-)
Miami kanske ni skulle till nästa gång ni ska ut på kryssning i karribien. Ta ett par dagar och upplev staden innan ni sticker iväg till mer exotiska öar ombord på någon av dessa lyxiga och fina båtar.
Kram!

Katarina said...

Härliga bilder! Miami är roligt att resa till. Ert boende verkade ju verkligen härligt!

Vilket skyfall ni fick, bilden är underbar!

Miss Marie said...

Vilka härliga bilder! Det är precis sådär jag föreställer mig Miami! :)

Läskigt med sådär mkt regn, man undrar när det egentligen ska sluta när det bara fortsätter att ösa ned! Men skönt att ni hade fint väder också!

Desiree said...

Katarina, tack. Jo det blev helt klart en annorlunda upplevelse att vada hem från resturangen ;-)

Marie, tack. Jo Miami är mycket som man föreställer sig det med sina vackra pastelfärger och läckra byggnader. Förutom regnet som kom denna kvällen så hade vi faktiskt hur fint väder som helst.
Kram!

Anna, Fair and True said...

Ert hotell lät toppen! Jag tänker också på pastell när jag tänker på Miami. Och lättklädda tjejer på boardwalken haha!