Monday, October 22, 2007

Life is good



En helt fantastisk och maklös helg har det varit. Fredag eftermiddag lyckades vi komma iväg i tid och startade från Birmingham vid 14 för att vara nere vid havet vid 19. Vi hann precis bära in våra väskor och sätta champangen på kylning för att sedan gå ner till bryggan och ta en skål och njuta av den otroligt vackra solnedgången. Hela helgen har det njutits på hög nivå med god mat och dryck, sol och bad. Jag kan inte minnas något år som jag några dagar innan min födelsedag kunnat bada i havet. Ibland undrar jag hur och om jag någonsin kommer att kunna lämna det här. Man ska nog inte spekulera i framtiden allt för mycket. Lördagens väder var helt perfekt med mild vind och ca 26 grader. Vattnet i havet var fortfarande fullt tillräckligt varmt för att bada. Till och med för en badkruka som mig som knappt badar i Sverige för att jag oftast tycker att det är alldeles för kallt.

Lördag strosade vi omkring inne i lilla Fairhope bland boutiqerna och gallerierna för att sedan åka ut till beachen. Vi köpte med oss några goda mackor från Subway att ha som picknick på stranden. Något coolt som vi fick chansen att se denna gång som vi inte sett tidigare var delfiner! Först såg vi bara några fenor som stack upp ur vattnet och L undrade om det kanske var haj. Som tur var var det ju inte det. Det var ett gäng delfiner som hoppade vid vattenytan. På kvällen hittade vi en mysig resurang med live trubadur och goda fisk och skaldjursrätter. Kvällen avslutades med ett gäng frozen Margaritas som efterrätt.

Söndag intog vi igen den härliga brunchen på Grand Hotel i Point Clear. Här fanns återigen ett stort utbud av godsaker. Kände mig nästan som en Pytonorm som slukat en hel buffel då jag ätit färdigt. Vi gick en rejäl strandpromenad efter brunchen och det var riktigt skönt. L och L var verkligen urnöjda och glada över den underbara helgen de fått nere vid havet. Det var vi också. Vi har verkligen fått leva det ljuva livet återigen där nere.

Jag har hunnit leka en del med min födelsedagspresent. Tog ca 180 bilder under denna helg. Det är kul att experimentera. Men det tar också ett tag att lära sig en ny kamera. Jag brukar slänga fler bilder än vad jag behåller normalt.



Här ser ni en delfinfena sticka upp. Klicka gärna på kortet för att få det större.


Champangen på kylning för en härlig sundowner.


Jag tror jag har fått ca en million bilder i olika ljus på just detta brygghus ;-)


Miniversion av Key Lime Pie. Gullig miniversion och riktigt god!


Lite av godsakerna som finns att hämta på buffén. Både blåbärs och jordgubbsylten är hemmagjorda och hur goda som helst.


Free champange refills as always at the Grand Hotel in Point Clear.


Solnedgången lördag kväll. Detta var vår utsikt från balkongen.

14 comments:

Annika said...

Låter som en toppenhelg!!! Underbar! Mysigt med trubaduren på den där krogen.
Kan tro att era vänner njöt av att få komma ner till kusten.
Kul att du lekt så mkt med kameran! Jättefina bilder. Gissa vilka mina favvisar är? Ja, du känner ju mig och min kärlek till att plåta alkoholhaltiga drycker ;-)
Härlig helg Desiree!! Och som vanligt ser jag att vi har liknandne väder ;-)

Petchie75 said...

Vad underbart att bada i havet i oktober. Det låter som en perfekt födelsedags/kompishelg!

Lullun said...

Nej, vad mysig! Har nog valt fel plats att bo på trots allt (skriver jag med beckmörker & yrande snö utanför fönstret...) ;-)

Anne-Marie said...

Jättefina bilder som vanligt! Vad härligt det låter att kunna bada i varmt vatten i oktober. Det skulle passa mig också eftersom jag är en riktig badkruka. Härligt att ha en helg med god mat och trevligt sällskap.

Anonymous said...

Vad härligt det både ser ut och låter som! En riktig livsnjutarhelg! Måste kännas bra att kunna visa L&L sådana här fina sidor (lite kontrast till en oktoberdag i Sverige om man säger så....).
Jag gillar också bilderna, har svårt utnämna nån favorit. Bilden med champagnen på kylning var riktigt läcker.

Anonymous said...

Vilken härlig helg ni har haft, och vilka vackra bilder! Att ha en ny kamera är ju verkligen jätteroligt. När jag köpte min nuvarande kamera kändes det som att all världens bildmöjligheter bara låg och väntade på mig. Ser fram emot många fler fina bilder här på sidan!

Millan said...

Grattis pa fodelsedagen!! Ni verkar ha haft en riktig toppenhelg! Bilderna ar underbara sa nu sitter jag pa jobbet och ar sugen pa att bada i havet, ga pa stranden, ata en maffig efteratts buffe och dricka champagne (och kopa en ny kamera!) :-)
Ha en harlig dag i dag!!

The Hanssons said...

Vilken underbar myshelg för er. Vackra bilder....mycket vackra bilder en riktig rolls till camera.
Ha en bra vecka

Desiree said...

Annika, det var verkligen en riktig toppenhelg. Det kändes kul att kunna få visa dem några verkliga höjdpunkter från Alabama. Tänkte nog att du skulle gilla bilderna på champangen. Vi gillar ju sådana bilder både du och jag. Nu var det mer lagom temperatur i vattnet och inte som sist då vi båda var nere vid havet. Det var inte för kallt men man kunde svalka sig lite då man tog ett dopp.

Petra, ja hela helgen kändes helt perfekt. Hur mysigt som helst.

Lullun, vi bor verkligen på skilda platser men det är ju sådant som gör det mer interessant. Jag tycker det är jättespännande att läsa om dina miljöer och se bilder från där du bor. Det är ju ett facinerande och vackert landskap du har även om det är både kallt och kargt. Du har norrskenet som jag verkligen är avis på.

Anne-Marie, här skulle du också kunna bada. Om jag som är en sådan badkruka hoppade i skulle du också trivas med ett dopp här.

Anne, jo riktig livsnjutar helg blev det. Ibland är det kul att kunna lyxa till det men det är tur att man inte gör det för ofta för då hade man snabbt blivit tjock som en tunna med all god mat och dryck. Det blev som sagt många kort och det var nästan svårt att välja ut vilka jag skulle ta med på bloggen. Bra att man kan andvända sig av slide-showen för att få med ytterligare foton för annars tar det nästan för lång tid att lägga ut alla.

Helena, tack så mycket. Det är så sant. Det känns som om en helt ny värld har öppnat sig då man har en ny kamera. Det är kul att experimentera sig fram och se vad man lyckas få till för bilder.

Millan, tack så jättemycket. Hoppas du hittar en kamera du gillar snart och kan se fram emot den. Kanske kommer tomten med en ny kamera i julklapp till dig ?

Nika, tackar så mycket. Är riktigt nöjd med kameran men får läsa mer i instruktionsboken för det är mycket jag fortfarande inte har koll på.

SweFlo said...

Grattis på födelsedagen idag tisdag!!!

Desiree said...

Sweflo, tack så mycket.

Annika said...

GRATTIS, GRATTIS IDAG!!!! Hoppas du har kul! Och att ni gör ngt roligt ikväll!!!

Desiree said...

Annika, tack så mycket för härliga gratulationer.

Anonymous said...

Va härligt ni verkar ha haft det och vilka underbara bilder du visar!