Tuesday, November 27, 2007

Okefenokee Träsket

Våtmarker, träsk, kust och öar har ju varit den gemnsamma nämnaren under denna resa. Ett område vi velat besöka länge som vi fick chansen att göra denna gång var Okefenokkee träsket som ligger ca 1.5 timmar väster ut från kusten inåt land. Okefenokee National Wildlife Refuge är ett stort område på 1770 kvadratkilometer. Det är det största träsket i världen som inte är beläget direkt vid ett kustområde utan mer inlandsområde. Träsket bildades för ca 6500 år sedan. Träsket ligger precis vid gränsen mellan Florida och Georgia. Vi körde faktiskt lite fel när vi skulle dit och helt plötsligt hade vi passerat skylden där det stog Welcome to Florida, och då ananade vi att vi kört något för långt. Det finns faktiskt tre olika ställen att ta sig in i detta stora område. Det finns nämligen ett east, west och north entrance och vi kom in genom east entrance. Vid var och en av dessa finns ett Visitor Center där man kan få kartor, info, boka turer mm.

För den som är interesserad av fågel och djurliv finns det mycket att se och uppleva i detta träsk. Okefenokee är känt för sina alligatorer som bor här. Det ska finnas ca 10,000 stycken. Vi såg tyvärr inte en enda och C var rätt besviken över detta. Tydligen är det stört chans att se alligatorer under våren här eftersom det är då de är mest aktiva. Vår och höst är de bästa tiderna för ett besök i Okefenokee. Under sommaren är det för varmt och man får också då räkna med mycket insekter och mygg som kan vara besvärande. Men här finns hundratals olika växter och djur. Det finns till och med en del utrotningshotade fågelarter här som knappt finns någon annanstanns.

Man kan utforska Okefenokee på ett flertal olika sätt. Det finns gott om olika vandringsleder att välja bland och möjligheter att gå ut på långa spångar som leder rakt ut i träsket. Man kan hyra kanoter/kajaker eller andra båtar och själv ta sig ut på egen hand eller med guide. Man kan köra bil runt vissa slingor. Det vi valde att göra då vi hade begränsat med tid var att ta en guidad båttur som verkligen gav oss chansen att snabbt och smidigt komma ut på riktigt i träsket. Vi var ca 15 personer totalt och sedan vår guide som var mycket kunnig och duktig om allt som rörde träsket. Vi fick också chansen att ställa hur många frågor vi ville. Finns också ställen inom detta område där man kan campa. Vill man ägna sitt åt fiske finns det sådana möjligheter också.

Det var underbart att glida fram genom det mörka vattnet allt djupare in i träskmarkerna. Att vattnet är så mörkt beror på att det fått sin färg från garvsyra som utsöndras i dessa marker. Vegetationen kring kanalen vi åkte på var tät. Man fick vara mycket observant och kolla efter fåglar och annat som kunde röra sig kring strandkanten. Plöstsligt öppnade träsket upp sig och vi kom till öppnare marker. Vi såg en hel del större fåglar. Även ute i dessa träskmarker sker bränder då och då och det kunde man på vissa håll se spår av som vår guide pekade ut.

Båtturen tog ca 1.5 timmar och kostade ca 30 dollar per person. Men det var helt klart värt både pengarna och tiden. Solen började gå ner då vi åkte tillbaka och det började också bli kyligt i luften. Men lugnet, tystanden och träskets vackra natur hade verkligen fyllt våra sinnen på många sätt.

Växtligheten är tät och det finns många kanaler att välja bland. Vattnet är stilla, mörkt och spegelblankt.

På sina håll öppnar vegetationen upp.

Här fanns massor med fina vita näckrosor.
Att paddla fram i sakta mak och njuta av djur och naturen är nog det allra bästa sättet att uppleva Okefenokee. Eftersom kanoten glider stilla och ljudlöst riskerar man inte heller att skrämma bort fåglar, alligatorer och annat djurliv och får troligtvis se ännu mer.

Vi åkte med en sådan här typ av båt.

Här finns många vackra träd, växter och stammar.

9 comments:

Victoria said...

Wow, vilka fina bilder! Ni verkar ha haft en kanonhelg!! Kram/Vic

Desiree said...

Viktoria, jag kan bara instämma att det varit en toppenhelg. Det är alltid kul att kunna komma iväg och få chansen att se sig om lite mer.

Petchie75 said...

Jag instämmer, vilken härlig helg och vad trevligt att få se ett riktigt träsk så nära från en båt! Jag har besökt ett mangrove träsk i Australien, vi såg små små krokodiler/alligatorer - häftigt!

Desiree said...

Petra, träsk kan verkligen vara både vackra och spännande. Vad häftigt det lät med det där mangrove träsket du besökt.

Saltistjejen said...

Visst är det häftigt att glida fram sådär i "träskmark"!! jag minns från New Orleans där jag tog en tur med en "träskbåt" att det var en nästan magisk känsla!!! Så annorlunda natur mot vad man är van. Jättefina bilder förresten! :-)

Annika said...

Återigen...TACK för vackra bilder och intressant berättelse. Har ju aldrig hört talas om detta förr, men blir så otroligt sugen på att åka dit när jag ser dina bilder och läser vad du skriver...

My White Cottage said...

En sån spännande resa! Men åka kanot skulle jag nog inte våga mig på med vetskapen att det finns alligatorer i vatten... hmm, är nog en liten fegis!

Angående de små hjärtanen så kopierade jag den engelska texten från en annan blogg och sedan klistrade jag in den i mitt inlägg, på så vis fick jag med dom. Prova att kopiera dem från min sida! Visst är de söta!!?!!

Kramar Jenny

Desiree said...

Saltis, träsken har som du säger en nästan magisk skönhet på sitt sätt.

Annika, man inser snabbt att det finns så många platser som man gärna vill besöka. Det finns mycket att se och uppleva här i USA.

Seasidelivning, oj ja man vill ju verkligen inte råka ut för en alligator då man sitter lågt nära vattenytan i en kanot. Det fanns skyltar uppsatta där det stod att det var viktigt att man inte matade alligatorerna så att de inte vande sig för mycket till folk eller förknippade mat med människor. Jag ska absolut ta och prova att kopiera hjärtana och text och se om jag kan få till det. De var otroligt söta.

Anonymous said...

Your blog keeps getting better and better! Your older articles are not as good as newer ones you have a lot more creativity and originality now keep it up!