Wednesday, September 3, 2008

En tur på Tennessee River med Southern Belle

I söndags åkte vi staden Chattanooga som ligger i östra Tennessee. Det kan tyckas som en lång färd för att vara en dagstur men faktiskt tar det inte mycket mer än drygt två timmar att ta sig dit även om man på vägen får passera delstaten Georgia också en kort bit. Det blir alltså tre delstater man kör genom (Alabama, Georgia och Tennessee) under en färd som tar drygt två timmar. En annan man också passerar är tidsgränsen mellan central och eastern time. Man måste alltså tänka på att man har en timmes tidsskillnad att ta hänsyn till. Zonen för tidsgränsen mellan just central och eastern time går på gränsen mellan Alabama och Georgia.

Vi hade bokat en sightseeing tur på Tennessee River med flodbåten Southern Belle som var en exakt kopia på en gammal ångbåt som man tänker sig ur Tom Sawyer och Huck Finns äventyr. Vi lyckades få till riktigt bra platser på däck längst upp i fören. Här fick vi njuta av en mild och skön bris som fläktade svalt medans vi åkte längst med Tennessee River som är både en riktigt stor och lång flod. Vi fick njuta av det vackra landskapet. Längst med flodbanken är vegetationen tät och liknar verkligen djungelvegetation. I och med att det regnat mycket mer detta året är allt verkligen otroligt grönt, frodigt och vackert. Båtturen tog ca 1.5 timmar och kändes ganska lagom. Vi fick åka en bit uppåt och sedan också en bit nedåt på floden. Denna tur kändes absolut värd sina 12 dollar per vuxen.

Chattanooga är en gammal industistad där man bröt järnmalm precis som man också gjorde i Birmingham här i Alabama. Så sent som 1969 var Chattanooga en stad som hade stora problem med luftföroreningar. Men sedan mitten på 80-talet så började man röja upp och modernisera denna stad. I dag är staden både vacker och ren. Landskapet kring stan kantas av höga berg (Appalacherna) . Staden känns modern och fräsh. Man har satsat mycket på nya moderna bostäder och arkitektur. Denna staden är levande på ett helt annat sätt än Birmingham. Kommer man till Chattanooga ska man absolut ta och besöka akvariet som finns här som heter Tennessee Aquarium. Det är ett av de bästa och mest imponerande akvarier som jag besökt. Här kan man lätt tillbringa en heldag. Detta är dock värt att ta upp som ett separat inlägg i sig. Chattanooga är en progressiv stad som fått sig en rejäl ansiktslyftning och har mycket att erbjuda i form av akitektur, landskap, museer och en tur på flooden.

Jag låter bilderna tala för sig själva.



Vi åkte alltså med båten Southern Belle. Även om detta inte var en antik hjulångare så var den byggd att likna en sådan.



Innan det var dax för avfärd på floden fick det bli medhavd picknick vid parkeringen.


Chattanooga är en härlig, modern och vacker stad som har mycket att erbjuda den som kommer hit och gör ett besök.

Så här såg det ut längst med Tennessee River. Ett vackert och imponerande landskap med Appalachernas höga berg som omgärdar staden och floden. Vegetationen längst med flodkanten är otroligt tät och liknar verkligen tropisk djungel.

Den första bilden föreställe akvariet och fjärilshuset som finns här i Chattanooga. Dessa båda är mycket väl värda ett besök. De måste även beundras för sin snygga moderna arkitektur. På den högra bilden ser man hur gammal arkitektur från södern möter ny modern arkitektur. Bakom ytterligare ett modernt museeum skymtar man ett gammalt fint antebellum hem med pelare.


Här i Chattanooga finns också denna gångbro som stäcker sig från ena sidan av floden till den andra. I guideboken stod det att det skulle till och med vara världens längsta gångbro.

Så här ser gångbron ut då man går genom den.

Chattanooga är väl värt ett besök. Här bör man absolut ta och besöka akvariet men om vädret lämpar sig är det underbart att passa på att promenera både inne i staden och längst med floden samt göra en tur på floden med just Southern Belle.

14 comments:

Miss Marie said...

vilka fina bilder! och vad kul det verkar vara att åka på en sån där båt! jag kommer ihåg en tv-serie som gick för några år sedan, savannah tror jag att den hette, och då var de på en sådan båt och jag tyckte redan då att det verkade så häftigt! =)

Cecilia said...

Så det tar inte längre tid att åka dit.Häftigt att åka genom tre delstater på lite drygt två timmar.Vilken härlig tur ni verkar ha haft med båten.Låter som något min käre far skulle vilja göra ja och jag med för den delen.Hur skall jag hinna med alla turer som jag vill göra efter att jag sett alla era turer?!Det är som en reseguide bok,att läsa det ni gör.Verkligen jätte skoj!

Anne said...

Chattanooga (stavade jag det rätt nu?) var ett väldigt charmigt namn. Det låter verkligen indianskt. En äkta flobåtstur på floden, det är nog något jag förknippar mycket med amerikanska Södern. Låter som en lagom och helt perfekt dagsutflykt!

Saltistjejen said...

Ni verkar haft en jättefin tur!! Jag tycker det är så härligt när man kan ta en båttur också. Gillar städer med närhet till vatten, om det så är hav, sjö eller flod.
Fina bilder också som vanligt Desiree! :-)
Kram!

Petchie75 said...

Wow, vad roligt att åka hjulångare på Tennessee river! Jag funderade just på Huckleberry Finn och Tom Sawyer för några dagar sedan och kunde inte komma fram till om jag egentligen har läst de böckerna eller bara utdrag (tror att de fanns i någon Min Skattkammare-bok). Roligt att det är tidsskillnad mellan staterna, det är ju annars något man förknippar med längre resor med båt eller flyg - inte en 2 timmars bilfärd!
Jag lägger iaf din reseberättelse direkt på minnet eftersom vi nu planerar för en eventuell resa till dina trakter - se mitt email som jag precis skickade till dig!! Allt är osäkert just nu men vem vet, vi kanske dyker upp till Thanksgiving ;-)

Desiree said...

Marie, tack. Det var riktigt kul att åka med en sådan båt.

Cecilia, det känns lite märkligt att på en sådan kort resa passera genom hela tre delstater och dessutom få en tidsskillnad på en timme. Vad kul att du gillade att läsa om turen.

Anne, ja din stavning var det inge fel på. Detta är en tur jag velat göra ett tag nu så det var jättekul att få chansen att äntligen komma dit och åka på denna båt längst med floden. Det blev faktiskt en himla mysig och lyckad utflykt.

Petra, jag minns att jag läst Tom Sawyer och Huck Finns äventyr då jag var yngre. Jag gillade verkligen dessa berättelser. En sådanhär båt påminner mig just om dessa sagor och berättelser. Detta är som sagt en trevlig tur och utflykt om man kommer till södern som besökare.

Petchie75 said...

Förresten, det nya profil-fotot på dig är jättesnyggt! Men vad står det på t-shirten (jag har gissat på Gore, Bore, Fore - ??)

Annika said...

Ännu en trevlig resa ni har varit ute på!!
Jättefina bilder!
Appalacherna är en magisk bergskedja, tycker jag, och så lång sen!!
Jag skulle också vilja åka hjulångare!

Desiree said...

Petra, tack så mycket. Kände för att byta ut bilden i profilen. Detta var faktiskt ett kort som C tog på mig nu när vi var i just Chattanooga. Jo på T-shirten står det "More to Life". Budskapet är fritt att tyda. Köpte t-shirten förra året i Sverige för det var så himla skönt matrial. Mjuk, go och luftig.

Annika, kul att du gillar både utflykten och bilderna.

Lullun said...

Vilken härlig tur. Inte visste jag att det fanns så mycket att se i Chattanooga heller. Har faktiskt fallit över namnet i kartboken, men inte så mycket mer. Ett inlägg mer från turen också; ser redan fram emot det! :-)

Marianne said...

Ni två är verkligen experter på att leta reda på små pärlor som "ingen annan" har hört talas om! Eller visst, Chattanooga har man väl hört, men jag visste verkligen inte ett dugg om den staden. Visst finns det en gammal jazzlåt som heter Chattanooga Cho-Cho eller någonting liknande, förresten?

Härlig och innehållsrik utflykt! Tack för fina bilder och målade beskrivningar - som du alltid är så bra på!

Millan said...

Ah jag alskar att aka bat och att se nya landskap fran ett vattendrag snarare an fran land! Vilken harlig utflykt ni verkar ha fatt!! Jatte fina foton!

Desiree said...

Lullun, lustigt att du faktiskt fallit över Chattanooga i kartboken. Det är nog inte många som gör det. Man kan lätt tro att detta är en liten håla som så många andra men just Chattanooga är som sagt väl värt ett besök.Skriver mer om akvariet i nästa vecka.

Marianne, roligt att du också hört talas om just Chattanooga innan. Visst finns det en låt som heter så som du skrev.Chattanooga är en gammal järnvägs och malmstad. Den gamla tågstationen ska finnas kvar som idag är ombyggt till en hotel lobby. Vi hann inte dit och kolla denna gång men det skulle säkerligen vara ett interessant besök.

Millan, tack. Ja det var en härlig båttur med en mild och fläktande välbehövlig bris som vi fick framme vid fören. Det vara bara att njuta av det vackra landskapet.

Anna, Fair and True said...

Jag gillar namnet Chattanooga! Man har ju hört talas om det tidigare som flera redan skriver i kommentarerna. Det verkar så härligt att åka på utflykter på helgerna - man borde göra det mer hemma i Sverige och inte bara göra det gamla vanliga på helgerna!