Wednesday, September 10, 2008

Svenska Kanelbullar

Det finns nog inget som är som en äkta svensk kanelbulle...mmmm så gott. Gärna nybakad fortfarande lite varm och mjuk med stort glas med kall mjölk till. Åh så underbart! De amerikanska kanelbullarna är inte alls som de svenska. Det finns som sagt något som heter Cinnamonrolls här men jag skulle nog inte ens kalla dessa för kanelbullar eller likna dem vid kanelbullar för de är helt olika.

Jag passade därför på när jag var i Sverige att unna mig en och annan kanelbulle. En vän tog faktiskt med mig till just Café Saturnus som jag tidigare skrivit om på bloggen innan jag reste till Sverige. Café Saturnus är ju kända för sina gigantiska kanelbullar. Jag kan verkligen intyga att dessa var rekord stoooora!(ovan ser ni bilden jag tog på min kanelbulle som jag beställde där). Självklart var jag tvungen att prova en då jag var där. Man kan liksom inte lämna ett ställe som är så känt för just sina bullar utan att ha provat en kände jag. Men jag fick verkligen inte i mig hela men dock en halv för den var så himla god. Riktigt smälte i munnen då den var färskbakad. Beställer man en bulle här så har man bulle så att det räcker i flera dagar utan problem. Ska man ha kanelbullar här i USA får man helt enkelt baka sina egna och det går ju faktiskt riktigt bra då jag provat. Kanske är det dax att fixa en ny sats snart och ha i frysen.

15 comments:

Saltistjejen said...

Å nu blev jag sugen på kanelbular!!! Haha när jag läste Mariannes receptinlägg tidigare idag så blev jag sugen på äppelkaka. Jag älsar både kanelbullar och äppelkaka! :-)

Tyvärr kan jag inte baka och frysa just nu för vår frys är knökfull med brästmjölk för tillfället...hahaha! ;-)
KRAM!!

Marianne said...

Jag säger som Saltis: Nu blev jag sugen på kanelbullar! Det får nog bli bullbak här endera dagen, jag har ju inte fullt av bröstmjölk i frysen : D

Vi har en kedja som heter Cinnabon här, jag trodde den var amerikansk. Nu måste jag googla på den och se. För de har jättegoda kanelbullar om man köper dem med bara icing på, struntar i dem med kolassås. Inuti är de riktigt goda och som en kanelbulle ska vara. Min svärdotter tyckte de var så goda att vi till och med åkte en extrasväng för att köpa dem! Återkommer när jag vet mer om kedjan.

Ha en skön dag!

Annika said...

Hihi!! Jo, jag vet att du ÄLSKAR kanelbullar. Du var rätt lyrisk när vi sågs på Vetekatten och det var liksom självklart att du skulle ha en kanelbulle.
Visst är det GOTT!!! Min kompis lotta brukar baka jättegoda kanelbullar här. Jag bakar aldrig så jag får lita på att vänner fixar ;-)
Men vet du, jag är mer galen i kardeemummabullar än i kanelbullar :-)
Gott ÄR det...

Jag håller med Saltis, idag blir man sugen när man surfar runt på bloggarna...Mariannes äppelkaka fick mig att gå i taket...

KRAM!!

Annika said...

Till Marianne (som måste ha kommentarer precis samtidigt som jag):

JOOO, Marianne...Cinnabon finns här...Jag har ätit där. Men jag tycker att dom kanelbullarna ger en tandvärk en masse. Vet itne varför. men ja, det finns...I nästan veranda shoppingmall.

So you are RIGHT!!

Marianne said...

Visst är Cinnabon amerikanskt! Här är närmaste butiken för dig:

University Mall
1701 McFarlane Blvd East Suite 196
Tuscaloosa, AL 35404
(205) 562-9162

En bit att åka, men om ni är i närheten kan ni ju testa. Hoppas de är lika goda som här i så fall!

Petchie75 said...

Det var sååå länge sedan jag åt en kanelbulle (eller kanelsnäcka som jag alltid har sagt - är det ännu ett skånskt uttryck??). Det får nog bli som du säger att baka själv snart!
Kram!

Millan said...

Ja jag haller verkligen med dig. Kanelbullar ar sa himla gott! Och de smakar sa svenskt pa nagot satt!! Men jag kan inte baka och ha hemma for da gar jag i frysen varje dag...
Jag tycker om just att de inte ar sa dar jatte sota som manga kakor ar har i England. Aven har finns det tex cinnamon swirls, men de ar mer som wienerbrods deg med kanel i och sedan har de nagot klet pa toppen som ar jatte sott. Inte alls som de vi har i Sverige!!!

Annika said...

Och i svenskfinland heter kanelbullar örfilar...how about that??? :-)

Desiree said...

Saltis, hi hi ja det är nog så att man blir sugen på en massa av dessa onsdagsrecept. Jag blev också otroligt sugen på Mariannes äppelkaka då jag läste om den. Jag bakade muffins förra helgen så bullarna får nog vänta ett tag för just nu är frysen full med bröd, mat och muffins :-)

Marianne, jag blev som sagt bra sugen på Äppelkaka då du skrev om det. Jag gillar som sagt inte de amerikanska varianten av kanelbullar vare sig med eller utan icing. Tycker att de är torra och ganska smaklösa och med icing blir de alldeles för sötsliskiga.

Annika, jo du uppfattade helt rätt. I LOVE Kanelbullar! Jag passade på i Sverige då man var ute och tog sig en fika att få just en kanelbulle för det går ju inte att få tag på här och det är inte så ofta som jag ställer mig och bakar en helbullsats.

Marianne, tack för tipset men jag hoppar nog över cinnabon och bakar själv hellre.

Petra, kanelsnäcka låter så vackert. Det är ett namn jag ska lägga på minnet. De låter nästan ännu godare om man kallar dem för det.

Millan, jag håller helt med dig om att det finna olika varainter på kanelbullar men inga riktigt som de svenska orginalen som liksom är godast. Jag bakar som sagt inte en hel sats så ofta för jag behöver inte så många. Jag får baka en minisats nästa gång.

Annika, det var interessant. Vet du hur de fått de namnet?

Cecilia said...

Nä fy så gott den såg ut och jag blev lika sugen som alla andra...Inte värt att jag går in och kollar hos Marianne för då blir jag väl sugen på äpplekaka precis som Saltis skrev.Nej o nej,cinnamonrolls går ju inte att jämföra med våra kanelbullar.Nog för att de också är goda med mjölk till men inte ens hälften så goda som de svenska.

Miss Marie said...

mmmm, kanelbullar! :)

Marianne said...

Men på Cinnabon är de verkligen inte torra! De smakar EXAKT som de ska och har rätt konsistens. Att Annika får tandvärk av dem kanske beror på icingen, att det blir för sött, men det kan man ju skrapa av så det blir lite mer lagom, ungefär som med pärlsocker. Testa om ni kommer förbi en.

Sen okej, jag kan ju inte garantera att de är lika bra i US som här i Egypten, men chansen är stor.

Jag tror jag får åka dit och köpa och fotografera så att du får se.

Annika said...

Precis, Desiree...Dom är inte torra, tvärtom. tvärtom. Prova vettja...Jag tror att det beror på icingen som Marianne skrev att jag får tandvärk. Men bort med den så...

Vet inte vad namnet örfil kommer ifrån :-) Men det är ju lite kul.

Desiree said...

Cecilia, hi hi ja man blir bra sugen på varandras recept tips och godsaker.

Marie, Supergott eller hur :-)

Marianne, ok jag får nog de dem ett försök. Kommer jag förbi där ska jag testa dem.

Annika, jag får helt enkelt köra ett test och försöka vara opartisk och gärna testa dem utan icing då jag inte är mycket för just icing precis som du.

Anna, Fair and True said...

Jag föredrar faktiskt kardemummabullar numera. När jag bakar själv brukar det dock vara kanel eller vanilj fast mer kanel, men jag har inte bakat på evigheter! Borde göra det nu när hösten har kommit.