Monday, September 22, 2008

Att bli "rullad" eller utsättas för "rullning"



Detta är något man ser ibland då man kör förbi ett hus eller är ute och går. Träd där det hänger massor med toapapper. Det är något som ungdommar ägnar sig åt och kallas för att ”to get rolled” eller ” to roll someone”. Verkar som om det oftast är killar som åker hem till någon tjej de är förälskade i och kastar upp toapapper i något träd utanför huset där hon bor för att väcka uppmärksamhet på något sätt. Det är så jag har fattat det iallfall. Det ska vara något ”kul”. Jag har dock personligen svårt att förstå att man tycker att detta är kul, speceillt om man är förälder och bor i huset och fått en massa toapapper uppkastat i något träd. Det ser ju inte klokt ut och det går inte direkt att plocka ned allt. Man får oftast vänta på att det kommer regn som löser upp och mjukar upp toapappret så att det rammlar ned och sedan får man plocka upp det. Toapappret kan alltså bli hängande i trädet i flera dagar eller någon vecka gott. Jag vet inte heller om detta är ett fenomen som finns över hela USA eller om det rör sig om något lokalt för södern eller Alabama. Ni andra som bor i USA, har ni sett detta? Har jag uppfattat fenomenet korrekt? Är det mest positvt att bli "rullad" eller är det negativt?






22 comments:

Svensk chekchouka said...

konstig sed, de som bor i huset tyckte säkert det var ännu underligare att se en tjej ta kort pâ trädet, fniss;)

Marianne said...

Säger som Chekchouka: Konstig sed! Har aldrig hört talas om det förut. Ska bli spännande att se vad andra som bor i US har att säga om fenomenet.

Tur att du var modig och fotade : D

Annika said...

Nämen att bli rolled är väl mer ett busstreck man gör hos ngn man har ngt "otalt" med. Iallafall har jag fattat det så...
Peter har varit med och "rollat" hus i sin ungdom, fniss...jag måste höra vad han säger om det hela. han kastade även ägg på hus i sina tonår...snacka om töntiga busstreck.
Det var länge sen jag såg ett hus som blivit "rolled", jättelänge sen. Hoppas att vi aldrig ska bli utsatta för det buset...

Petchie75 said...

Vilken konstig tradition!! Mina föräldrar får fönsterna äggade med jämna mellanrum och min pappa har faktiskt polisanmält det (inte för att de vet vem det är som gör det) eftersom det är nästan stört omöjligt att få bort ägg[gula] från fönsterna!! Och deras brevlåda har blivit sprängd - precis som alla andras på gatan.. Det är många ungdomar som drar förbi på gatan mitt i natten (från stationen och från de få barerna som finns i min hemstad) men frågan är - vem går omkring med råa ägg i fickorna?? Mina föräldrar tycker iaf inte att det är kul att bli utsatta för sådana här "bus" kan jag lova!!

Anne said...

Det ser väldigt komiskt ut med toapper i träden...jag kan inte låta bli att fniss till här.
Du hade ju så bra talande bilder på det också, så jag ser tydligt vad det går ut på.
Jag har nog inte sett det här i mina trakter av USA. Eller har jag gjort det men inte tänkt på det? Jag tror dock inte det, jag har i alla fall aldrig hört talas om det. Men nu när jag börjar fundera på det, har man inte sett det här toapappersfenomenet i amerikanska ungdomsfilmer, eller kanske jag inbillar mig.
Jag ska hålla ögonen öppna i fortsättningen och kolla upp i träden :)

Desiree said...

Svensk chekchouka, jag tror inte att de såg mig. Jag var ute ganska tidigt. Det var i vårat område så de vet nog om att jag är konstig utlänning iallfall ;-)

Marianne, jag hade aldrig sett eller hört talas om det innan jag flyttade hit. Ett amerikanskt bus är vad det verkar vara.

Annika, jag vet som sagt inte riktigt hur detta ska uppfattas men jag är glad över att du kunde ge mig lite mer av en förklarning.

Petra, någon gång verkar de ha tagit fel hus för vi fick några ägg kastade mot våran dörr och det är precis som du säger inte alls kul för det går knappt att få bort sedan. Ägg sätter sig verkligen som klister.

Anne, jag har sett det några gånger här på sina ställe men vet som sagt inte om detta är ett vanligt bus i hela USA eller om det mer är ett fenomen för södern och Alabama.

Annika said...

På tal om ägg...När Peter var ung och dum så brukade han och en massa andra killar ha äggkrig. Dom åkte omkring i bilarna och kastade ägg på respektive bil. Peters pappa var inte glad...nej, nej, nej...Han gav Peter en tandborste och sen fick han städa ur hela bilen endast med hjälp av tandborste och vatten o såpa. SÅ kan det gå...Peter glömde det aldrig och tro inte att han ngnsin gjorde om det.
Skitungar hittar på mkt bus...Ska forska vidare i det här med "TP":ing också.

Miss Marie said...

eehhh... det där ser lite konstigt ut! kanske de är väldigt tidiga ute med sina halloween-dekorationer?! :D

Desiree said...

Annika, jag förstår verkligen att Peters pappa inte blev glad åt det buset. Effektivt sätt dock att lära sig sin läxa som han gav Peter. Mycket bra uttänkt.

Marie, nej detta har inget med halloween att göra utan det här kan man se närsom helst under året.

Liz said...

Runt i vara trakter i fororts-New York ser man endast TPing och agg runt Halloween, och det anses endast vara negativt, som Annika sager. I vissa fororter har de extra polispatruller som kor runt pa Halloween endast for att fanga garningsmannen in the act. Lyckligtsvis har vi aldrig rakat ut for det! ~~Knock on wood~~
Jag laser forresten din blogg jatteofta och tycker den ar sa intressant!

Kerstin said...

Så den seden finns på riktigt alltså. Jag som trodde att det var nåt som bara var i filmer. Har sett det några gånger men aldrig hört talas om att folk gör så. Kan inte vara roligt att vara husägare där.
Ha det gott.

TruckerElin said...

Jag trodde nog också att det var en film/tv-grej detta att ungdomar toapapprar träden hos folk som dom har nåt otalt med eller som bus på Halloween.. Kan ju inte va så kul irl dock..

Millan said...

Ja det var en skum sed... jag tycker jag kanner igen det lite och har en kansla av att jag hort om folk som blivit rollade nar de varit pa tex smekmanad. Men jag vet inte.. jag kanske blandar i hop det med nagot annat. Det ser lite ut som ett sadant dar busstreck som man skulle kunna bli utsatt for om man inte har godis hemma pa Halloween ;-).

aurorabuddha said...

Om man fyller 50 kan man ocksa riskera att finna toapapper i sitt trad. Jag vet oxa att ungdomar rullar in sin larares bil i toapapper - det har jag sett... Jattekul! :o)

Anonymous said...

Jepp, kidsen här gör samma sak. Att lägga smällare i folks brevlådor verkar också vara en poppis fritidssysselsättning. Och jag har precis som Annika, uppfattat det som man gör det mot någon man inte gillar eller är osams med. Och jag tror att det händer mest kring Halloween faktiskt.

Desiree said...

Liz, kul att du gillar bloggen och läser den ofta. Jag blir jätteglad över alla läsare jag har. Här har jag dock sett fenoment på andra årstider än bara kring Halloween.

Kerstin, nej det förekommer alltså även i verkligheten. Fast man ser det inte jätteofta som tur är. De är nog mest de som har tonårsbarn som råkar ut för det. Kompisar osv som ska busa.

Truckerelin, nej jag hade inte uppskattat att få toapapper i något av mina träd och sedan behöva vänta ända tills det regnar på att det ska falla ned.

Millan, just kring Halloween har jag faktiskt inte sett eller hört talas om att det busas så mycket. Barnen säger trick or treat men de brukar sällan ha några tricks på lur. Dessutom får de ju godis precis överallt. Har man inget godis hemma så låtsats man inte vara hemma genom att ha det nedsläckt. Så när ens godis är slut släcker man ner och går över till någon granne eller nåt.

Aurorabuddah, oj man riskerar alltså att det kan hända när som helst ;-)

Sporty, hoppas man slipper detta bus som sagt. Hoppas du inte heller behöver råka ut för det. Fast äggen är faktiskt värre.

Anne-Marie said...

Det har jag sett här i norra Kalifornien också men jag fattade nog aldrig vad det var för orsak till toapappret. Alltid lär man sig något nytt. :)

Victoria said...

Det här med toapapper i träden har jag aldrig sett här i USA, däremot hade några kompisar rullat toapapper runt delar av vårt hus när J och jag var på bröllopsresa!

Malin said...

Här i Atlanta har jag aldrig sett något liknande, eller ens hört talas om detta. Visst ser det illa ut och det är säkert svårt att få bort. Ibland slutar man aldrig att förvånas i det här landet...:)

Anna, Fair and True said...

Jag har mest sett det i filmer men har förstått att det är något ungdomarna gör. Men jag trodde det var mest vid Halloween. Trick or treat liksom.

Anonymous said...

Nu har jag frågat minh dotter.:)
Här där vi bor så ser vi det rätt så ofta, mycket tonårsfamiljer där vi bor + en High school rätt så nära.

Hon sa iallafall, att ofta gjorde man det till någon som man vet vem det är och ofta inte gillar så mycket.
Eller som till någon man vet vem det är som bor i huset och har bra träd att kasta toapapper i.:)

Det där att man skulle gilla tjejen i huset hade hon inte hört om och trodde att så inte är fallet.

Lullun said...

Jo, men det där såg man ju att de alltid gjorde åt sura gubbar i gamla ungdomsfilmer. Men att det fortfarande är "populärt" överraskar mig. Känns ju lite 60/80-tal på något sätt. ;-)