Tuesday, September 23, 2008

Trevliga små ting

Det finns alltid massor med saker och ting jag hittar och fastnar för då jag är hemma i Sverige. Det känns underbart att faktiskt kunna ta med sig några av dessa saker att ha att njuta av här. När jag är hemma i Sverige passar jag alltid på att köpa kläder och skor. Tycker att utbudet av roliga kläder och mode är så otroligt mycket bättre och större i Sverige. Även om jag bott här i över två år nu så har jag fortfarande svårt att hitta plagg jag verkligen gillar. Det är dock toppen för mitt shopping konto. När det gäller skor verkar det som de flesta amerikaner har betydligt större fötter än vad jag har eller att jag har för små fötter för amerika. Jag har storlek 36 i Sverige och här verkar det motsvara ca storlek 5.5 vilket är relativt svårt att få tag på. Jag kan köpa gympaskor det funkar men inte så mycket annat. Nu väntar jag bara på att hösten ska komma här och att temperaturen ska sjunka något så att jag kan börja sätta på mig mina nyköpta kläder från Sverige som jag är så himla sugen på att börja använda.

Sedan har jag självklart mina favorit butiker i Stockholm som jag passar på att besöka varje gång jag är där. Svenskt Tenn har ju mycket fint men ack så dyrt. Det fick iallfall bli denna lilla runda söta bricka. Perfekt att ta ut varsin kaffekopp på ut till altanen.

Design Torget har mycket kul och fantasifullt så där brukar jag också alltid pipa in. När det gäller inredning brukar jag alltid göra en besök på Room. Denna gången slog jag till på denna fina ljusstake för värmeljus. Jag älskar stearinljus och denna ljusstake hade jag faktiskt spanat in tidigare men inte slagit till på. Jag var smått orolig dagen innan jag skulle resa att jag inte skulle kunna få med mig ljusstaken pga av vikten och max tillåtna vikt i väskorna. Dock lyckades jag pressa ned den och nu är jag jätteglad att jag lyckades få med mig denna.

Dessa söta träskor köpte min mamma till mig då hon var på Öland. Jag tycker väldigt mycket om dem. Tycker att man blir glad och upp-piggad av de fina och färgglada blommorna.

Te på lösvikt köpte jag också med mig denna gång. Här går det nämligen nästan bara att hitta tepåsar men te på lösvikt är dessto ovanligare. Jag passade på att köpa med mig riktigt svenska smaker som gräddrabarber, smultrondröm, vintersaga, äppel och fläder mm.





Min fina ljusstake från R.O.O.M är jag extra glad över så här när hösten börjar anlända och det blir mörkare på kvällen.




De fina färgglada träskorna med blommor på som Mamma köpt till mig på Öland piggar upp.




Sist men inte minst den lilla runda brickan med Josef Frank motiv från Svenskt Tenn känns också alltid trevlig att kunna ta fram.

12 comments:

Petchie75 said...

Visst är det kul att shoppa i Sverige och ha med sig tillbaka! Det är nästan som julafton när man packar upp sina resväskor, trots att man köpt de flesta grejorna själv ;-)
Jag gillar också de affärerna du nämner, förutom Room som jag nog aldrig besökt men de säljer ju mycket av Habitats produkter, som jag ÄLSKAR i Bryssel! Ljusstaken som du har köpt är från Habitats produktion och jag har själv tittat på den flera ggr men det har inte blivit av att jag köpt den. Ljusstakar och fina brickor kan man aldrig ha för många av ;-)
Kram!

Petchie75 said...

Och förresten, jag har inte ens försökt köpa skor här (förutom gympaskor) - det finns så många snygga skor i Sverige att jag alltid köper på mig några par när jag är hemma! Jag har ju samma storlek som du...

Anne-Marie said...

Visst är det ett bättre utbud av kläder och skor i Sverige. Vet inte riktigt vad amrisarna har för smak ibland. :) Jag har också 36/37 i skostorlek och det verkar motsvara 6-7 här vad jag kunnat se. Vi får se om jag köper med mig något från Stockholm när jag åker dit under jul- och nyårshelgen.

Desiree said...

Petra, jag är också ett stort fan av just Habitats produkter. Lustigt att du också varit och ryckt i denna ljusstake flera gånger. Det gjorde jag också som sagt innan jag till slut slog till. Visst finns det mycket snyggare skor hemma. Jag fick nyligen frågan om ett par skor jag hade på mig. Personen trodde att jag köpt dem i europa för de såg så europeiska ut. Ja det stämmer kunde jag då bekräfta. Tänk att man minsann klassas som europée ända ut i fotsulorna ;-)

Ann-Mari, storlek 6 kan jag som sagt ha här när det gäller gympaskor som faktiskt är billigare att köpa här. Men jag har riktigt svårt att hitta andra skor i min storlek. Vad kul att du också ska resa hem över julen i år.

Annika said...

Jätteroligt är det!!! Jag ångrar alltid att jag inte köpte mer när jag varit hemma. Men, man har ju bara så mkt plats i väskorna.
Jag stengillar din ljusstake, Desiree. En sådan skulle man ha!!

Marianne said...

Så fina fynd du gjorde i Sverige. Jag älskar också J Franks saker, men har bara en golvlampa som jag fick av pappa en gång i tiden.

Visste du (och Petra) att Habitat ägs av Ikea? Men de har helt andra produktionslinjer. Ja, sen vet jag inte mer.

Jag går och funderar på den där stora ljuslyktan jag såg i lördags, och serveringsfaten. Ska nog slå till på dem på måndag när jag och min trevliga granne ska in dit. (Jag har alltså en otrevlig svensk/peruansk granne också, för tydlighetens skull, men henne undviker jag så långt det bara är möjligt.)

Kram!

Saltistjejen said...

Mmmm vilka fina saker!!!!!
Visst är det skoj när man är hemma i Sverige och kan gå runt och kolla lite i sina favvoaffärer.
Träskorna var superfina också tycker jag!
Och ljusstaken var helt underbar! Pefekt n när hösten och vintern närmar sig.
Kram!!

Petchie75 said...

Jo visst är Habitat ägt av Ikea och jag tycker faktiskt att man märker det ibland - och det är ju minst dubbelt så dyrt att handla på Habitat och de har ofta snarlika produkter... Jag har dock två Ingvar Kamprad-designade pallar från Habitat, de är väldigt snygga! Förresten, jag har jämfört priser mellan Habitat i Bryssel och ROOM - ENORM!! Tex betalade jag 25€ (245 kr) för pallen på Habitat, Room vill ha 395 kr för en likadan!?

Desiree said...

Annika, ha ha jag kan mycket väl tänka mig att du föll för min ljusstake. Både du och jag är sådana där stearinljus-tjejer :-)

Marianne, nej det visste jag inte att Habitat ägs av IKEA. Interessant. IKEA har ju faktiskt massor av fina inredningsprodukter också. Man kan göra en hel del fina fynd där och dessutom oftast till riktigt bra pris.

Saltis, kul att du gillade träskorna. Man blir liksom glad av både färgerna och mönstret på dem.

Petra, ah. Jag känner att jag snart få ta mig en tur till IKEA igen. Blev liksom inspirerard av både dig och Marianne nu.

Anne said...

Jättefin ljusstake, den gillar jag skarpt. Vill ha! Träskorna blev jag kär i också. Jag var lite inne på sådana i fjol men de är ju rätt dyra... Fint att du fick i present av din mamma, de är så söta.
Affärerna du nämner är ställen jag också spanar in då jag åker hem.
Jag gillar även Brukas grejer, jag är rätt svag för deras burkar och grejer med text på. Typ en vit skål med röda texten smultron på och den sortens grejer (du vet nog vad jag menar).

Anna, Fair and True said...

Har du provat Sir Williams-te från Sibyllans te- och kaffehandel?! Så himla gott! Lite rökigt men ändå traditionellt svart te. Man kan köpa nästan samma te på Kahls också men där heter det något annat. Men om man frågar efter Sir Williams vet de vad man menar.

Anonymous said...

Hej! Läste din blogg och såg att du hade svårt att hitta "finare" skor i storlek 36. Jag auktionerar just nu ut ett par grymt snygga i storlek 5.5 och det gör jag för att jag köpte de från USA och trodde att de var istorlek 38 =/ Men det var det ju inte. Ta gärna en titt: http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=75140259