Tuesday, August 7, 2007

Georgia Aquarium

Eftersom vi hade några timmar på oss innan vi skulle hämta upp min bror på flygplatsen i Atlanta i söndags så ville vi gärna passa på att ta chansen att gå på det stora akvariet i Atlanta som vi hört så mycket om. De gör stor reklam för att detta ska vara det största akvariet i världen. Har har de valhajar i sin största tank och dessa är ju en av de största arterna som finns. Akvariet är uppdelat i olika sektioner. Det finns: Sötvatten, Kalla vatten (med Beluga valar, sälar från Kalifornien och Pingviner), Tropiska vatten (Nemo fiskar, andra färgglada fiskar och häftiga maneter) och sedan den största tanken med valhajar, rockor, svärdfisk mm. Det finns också en 4D bio som man kan gå på. Vi valde dock endast att gå på akvariet. En vuxen biljett kostar 24 dollar. Men trots alla lovord så blev vi väldigt besvikna. Det var så himla mycket folk så man kom knappt fram. Man fick riktigt kämpa sig fram för att över huvudtaget få chansen att se några fiskar alls. Detta var värre än värst julrushen. Vi var där en vanlig helg och jag vet inte hur det är om man skulle gå dit tidigt en vardag. Men jag kan absolut inte rekomendera ett besök på detta akvariet en lördag eller söndag. Efter en timme ville vi bara därifrån, man fick nästan panik därinne. Vi lyckades få en del bilder som blev fina. Visst hade detta akvarium ett av de största bassängerna men jag tycker ändå inte att det var värt att lägga 24 dollar per person på detta ställe. Vi har varit på akvariet i Chattanooga i Tenneessee och det var mycket mycket bättre. Visserligen var vi där en torsdag och visseligen har de inte valhaj där men de hade mycket mer att visa iallfall. De hade fler sektioner, mer beskrivningar, det var mer pedagogiskt och lärorikt. Förutom sektionerna som också fanns på Atlanta akvariet hade de i Chattanooga en fjärilssektion, gifta ormar, spindlar och grodor. De hade fiskar och vatten från olika delar i hela världen. Jag rekomenderar detta akvarium varmt medans jag tyvärr ger ett överkorsat D till Georgia aquarium.

Eftersom vi lämnat akvariet efter bara en timme hade vi plötsligt mycket tid över i Atlanta. Vi kunde strosa runt i lugn och ro på IKEA. Det blev lite småplock och sedan förstås matvaror från Swedish shop. Mer Kalles kaviar till Calle, knäckerbröd, sill och sedan hittade jag också två olika sorters vinäger som verkade kul; skogsbär och hjortronvinäger.


Här simmar den stora valhajen runt med några rockor kring sig.


Fiskar i den stora tanken.




Den stora valhajen bland de andra fiskarna.

Som ni ser var det otroligt mycket folk i tunneln. Det tog en evighet att röra sig framåt eller försöka få en bild.
Mer folk. Folk precis överallt.

Minst 10 minuters kö framför varje glugg eller attraktion som man ville se. Här gällde det minnsan att ha vassa armbågar.


Beluga val.



En vacker manet. De är riktigt läskiga men otroligt vackra att titta på. Mycket enkla varelser men mycket sofistikerade på sitt sätt.

5 comments:

Fia said...

Ja det är alltid otroligt mkt folk på akvariet. Vi har varit där när ett av de tryckerier som Vann använder sig utav firade 50-årsjubileum och då var hela akvariet stängt för alla utom för just de som jobbade på tryckeriet. Då var det ok, annars skulle jag nog se till att jag var där en vardagmorgon tidigt, tidigt. Fina bilder som vanligt!

Petchie75 said...

Vad tråkigt att ert besök på akvariet var en besvikelse men jag kan förstå att en massa folk framför fiskarna inte var så kul.
Du måste berätta hur hjortronsvinägern är - jag köpte en flaska på Ikea för en månad sedan och gav bort den i present så det skulle vara kul att veta om det var en bra idé!

Desiree said...

Fia, ja tidigt en vardagsmorgon är nog enda vettiga alternativet.

Petra, japp jag är riktigt nyfiken på den också. Kanske ska jag testa den redan ikväll. Jag lovar att rapportera hur den var.

Kottemor said...

Oj så mkt folk, men underbara bilder!
Otroligt vackert:)

Vi var på Siam Ocean World för 1,5år sedan, det var häftigt!
Men liite klaustrofobiskt då man var längst ner under ett varuhus och hade allt detta vatten ovanpå,hahahaa

Kikade in för att få se lite bilder av er och Fia och hela gänget, och blev så glad för alla bilderna:)

Många kramar från betydligt kallare Skåne;)
/Kottemor

Desiree said...

Kottemor, kul att du gillade bilderna från hemma hos Fia. Vi hade det verkligen jättetrevligt där. Låter lite läskigt att vara längst ner under ett varuhus med så mycket vatten ovan. Jag fattar att du fick lite klaustrofobi. Hjärtligt välkommen att titta in igen.