Monday, November 26, 2007

Georgias Golden Isles

Nu är vi tillbaka efter en mycket trevlig och lyckad miniresa. Jag kommer att dela upp resan i tre olika avsnitt eftersom det inte ska bli för långt och dessutom dessutom besökte vi lite olika delar och platser som gör att detta blir en naturlig indelning.

Vi åkte till ”The Golden isles of Georgia” som utgörs av en grupp bestående av fyra öar. Totalt finns dock över 100 barriäröar som ligger utmed Georgias atlantkust. Barriäröarna som ligger här erbjuder en mycket vacker och unik natur och ett fantastiskt djurliv. Speciellt rikt är fågellivet som finns på dessa öar och våtmarkerna som kantar fastlandet. De olika barriäröarna som finns skiljer sig en hel del sinnsemellan. De varierar i storlek, tillgänglighet, bebyggelse och natur. En del är bebodda och andra obebodda och helt orörda. En del kan man åka ut till med bil eftersom det finns broar medans en del är man tvungen att åka färja för att komma ut på. Till en del av öarna krävs att man redan på förhand bokat färjeturen eftersom vissa öar endast tillåter ett visst max antal gäster per ö och per gång. Under högsäsong kan man få boka upp till 6 månader i förväg för att försäkra sig om att komma ut på vissa av öarna.

Längst med hela sin kustremsa har Georgia mycket fina stränder. Innanför strandremsan på fastlandet finns unika och speciella sump och våtmarker som karakteriseras av ett speciellt sorts gräs som växer här. Man lägger ganska snabbt märke till att dessa våt och sumpmarker även har sin speciella doft. Vattnet som kommer ur kranen doftar helt klart svagt av svavel. Vattenhöjden i dessa våtmarker styrs helt av tidvattnet. Ibland är det nästan torrt och vid andra tidpunkter kan man med enkelhet paddla genom stora delar.

Torsdagen på själva thanksgivningafton blev en resdag för oss. Det tog oss 7 timmar nons-stop att resa från Birmingham, AL till vår slut destination som låg strax utanför den lilla byn Darien i Georgia. Att det blev en bildag gjorde inte så mycket för allt är i princip ändå stängt på själva t-givning afton. Detta året hade vi varit förutseende nog att se till att packa matsäck att ha med oss. Vi gjorde ett stop i Savannah också detta året för att få chansen att få i oss lite middag. Vi blev tipsade om en resturang som var öppen och vi hade tur med att inte behöva vänta allt för länge innan vi fick bord. Från Savannah fortsatte resan en dryg timme till söderut innan vi var framme.

Vi bodde på ett verkligen supermysigt bed and breakfast mitt ute i våtmarken med en fantastisk utsikt över de stora våtmarkerna. När vi anlände var det kolmörkt så det var först på morgonen som vi kunde njuta av vidderna och vyverna. Vi bodde på The Blue Heron, uppkallad efter en av de fågelarter som finns här. Mannen var en pansionerad kemist och hans fru jobbade fortfarande som sjuksköterska. Eftersom vi anlände under thanksgiving var vi de enda gästerna förutom några av deras släktingar som kommit på besök. De fick oss dock genast att känna oss otroligt välkommna. Det finns många fördelar med att boka ett B&B istället för ett vanligt hotel om man har turen att hitta de bra B&B ställena vilket vi verkligen hade denna gång. Det blir oftast mycket mer personligt och gemytligt med ett litet B&B istället för ett vanligt hotel. Detta var verkligen som att välkommnas in i någons hem. Under kvällarna erbjöd de oss ett glas vin och några härliga pratstunder framför brasan i deras vardagsrum. Frukostarna var verkligen utsökta och lyxiga. Vackert dukat bord, härligt goda hemma lagade frukostar som man stod sig på många timmar. Vi fick allt från mumsigt goda våfflor med färsk frukt till ägarens utsökta räkomelett.

De fyra öarna som tillsammans fått namnet The Golden Isles of Georgia består av Jekyll island, St. Simons island, Little St. Simons island och Sea island. Förutom dessa fyra finns ett stort antal andra barräröar men dessa fyra har alla en broförbindelse med fastlandet.

Vårt första stop blev Jekyll island. Det var här de riktigt rika och fina familjerna som Vanderbildt och Rockefeller från New York samlades under 1900-talets början. De tillbringade delar av vintrarna här i ett mildare och skönare klimat. Det sägs att 1/6 av USAs totala rikedom var samlad på Jekyll island mellan 1886 och 1942. Det första telefonsamtalet från östkusten till Kalifornien på västkusten skedde från Jekyll island. Kring den gamla marinan finns massor med fina gamla lyxiga stora hus kvar att beskåda. Numer äger Georgia state ön. Här finns därför gott om allmänna stränder att bada och promenera på. Det finns cykelbanor kring hela ön som gör att man lätt kan promenera och cykla långa sträckor.

En del av barriäröarna är ägda av Georgia state och en del är fortfarande privata. Sea island är en av de privata öarna. Kanske kan man säga att en del av det forna Jekyll islands förmögenhet istället flyttat hit ut. Hit kommer man endast ut om man antigen bor här eller bor på hotellet. Huspriserna på denna ö ligger mellan 1.5 och 13 millioner dollar. Vill man bo en natt på öns enda hotel får man hosta upp 800 dollar per natt. Det var också här som 2004 års G8-möte hölls.

Från Jekyll island fortsatte vi ut till St. Simons island. Här finns en av de fem fyrarna som finns längst med Gerogias kust. St. Simons kändes betydligt mer turistig och kommerciell jämfört med Jekyll. På sommarnarn är det mycket hålligång och ön får stora mängder turister. Nu var det dock väldigt lugnt eftesom det var slutet på november. Ävem Little St. Simons island är privatägd men inte riktigt lika exklusiv som Sea island. Man kan faktiskt hyra hela Little St. Simons island som huserar upp till 30 personer för ca 6500 dollar. Men man kan också välja att övernatta här på några av öns bungalows för 400-500 dollar natten.


Fyren och fyrhuset på St. Simons Island.


Den vackra utsikten från vårt rum över de vidsträckta våtmarkerna.
Ännu en utsiktsbild. Då bilden är tagen är det lågvatten och man har svårt att tro att man redan nästa morgon skulle kunna paddla genom gräset här.

En av de stora lyxiga husen på Jekyll island som andvänts som vinter residence åt någon av de rika familjerna under sekelskiftet.

Klubbhuset på Jekyll island. Här samlades de förmögna familjerna och roade sig och åt sina måltider här.

Beachen på Jekyll island.


Beachen på Jekyll island. Man kan se på träden att det blåser en del här.

12 comments:

Annika said...

Desiree! Vilken resa! Vet du, jag hade ingen aning om att dessa öar ens existerade! Låter helt underbart helt enkelt. Bilderna är fascinernade. Det ser konstigt ut med våtmarken ni hade som utsikt från er B&B...Underlig natur.
Jag skulle jättegärna göra den här resan själv. Ser verkligen fram emot att läsa fortsättningen + att få se fler bilder.
Så roligt att ni kom till en sådan bra B&B med så trevligt värdfolk...

Desiree said...

Annika, jag kan verkligen rekomendera att resa dit. Finns mycket vacker natur och ett rikt djurliv att uppleva. Det bästa är att åka dit under vår eller hösten. Under sommaren är det en hel del insekter och mygg som kan vara jobbiga. Forsättning följer som sagt.

Anonymous said...

Vad intressant! Mycket intressant och annorlunda, naturen med våtmarkerna ser verkligen speciell ut. Spännande historia som öarna besitter (som jag heller aldrig känt till förrän du nämnde ni skulle hit under T-giving). Pampiga hus, minst sagt. Så gräddan har samlats där under vintethalvåren...

Jag började fundera på den här filmen Tidvattnets furste/Prince of Tides med bla Nick Nolte och Barbara Streisand, du kanske aldrig sett den och titeln låter helt främmande. Men den utspelar sig ju nånstans i dina trakter, men minns inte längre vilken sydstat. Kommer i alla fall ihåg våtmarkerna... Annorlunda men vackert.Ser också fram emot återstående delar av reseberättelsen.
7 timmars bilkörning på en dag är rätt imponerande, kanske maxgränsen för vad man pallar med under en dag. Å andra sidan så körde ni ju inte i snöoväder och med dålig sikt en svensk februaridag på väg upp mot fjällen...så då är 7 timmar betydligt behagligare så klart.

Mysigt B&B också, vilket gulligt värdpar!

Ska ni förresten göra nån utflykt på julen också eller blir ni hemma?

Fia said...

Åh härligt, Jekyl Island är ett av mina favvoställen!! Bara detta att man kan hyra en cykel och cykla runt gör mig glad.

Vi har varit nere vid en pir där de fiskar hemskt fula fiksar också, det var lite kul det med.

Jag gillar också alla de historiska informationsskyltarna som finns lite var stans också.

Vi ska förmodligen ner till St. Simon nästa år då jag har lov att låna en av mina klienters hus..hoho! Vilken lyx va? Jag får t o m ta med mig de små hundarna...

Desiree said...

Anne, känner igen titeln på filmen men kommer inte riktigt ihåg om jag sett den eller om jag bara har hört talas om den. Ser jag den i videobutiken får jag nog ta och hyra den. Mellan 7 och 9 timmar i bilen per dag är nog min maxgräns. Vi har ännu inte plannerat någon julresa. Håller det än så länge öppet. Kul att du gillade och tyckte att reseberättelsen var interessant. There will be more...

Fia, håller verkligen med dig. Jag blev glatt överraskad att man kunde hyra cyklar på Jekyll och sedan cyckla runt hela ön. Det skulle jag gärna göra någon dag. Wow, härligt att du har fått chansen att låna din klients hus på St.Simons. Det låter helt underbart. Tyckte om att det fanns en hel del public beach acess på St. Simons också.

Lullun said...

Nu väcker du verkligen reslusten i mig. Har försökt hålla den tillbaka de senaste åren, med lillgrabben och allt, men nu måste jag bara snart ut på nya äventyr... Tack! :-)

Saltistjejen said...

Å det ser verkligen jättehärligt ut!! Det är så himla kul att upptäcka nya platser. Särskilt med annan natur än man är van vid. Jag minns t ex att jag tyckte det var urhäftigt att se träskmarkerna utanför New Orleans när jag var där för några år sedan. Och våtmarker som dessa ni har sett nu är ju något som för en svensk som bor på Amerkias nordöstkust verkligen inte tycker är vardagsmat...

My White Cottage said...

Jag älskar att "få följa med" på era resor! Dessutom är det så kul att ni verkligen ser er om och därav får uppleva så mycket "over there". Det är nog många som bor i andra länder men som inte passar på att verkligen se sig om! B&B ni bodde på lät ju helt ljuvligt. Så mysigt!

Ser fram emot nästa etapp och att få se fler av dina fina bilder!

Ha en toppentisdag!
Kramar från Jenny

Sporty Spice said...

Aaaah. Det såg helt underbart ut. DIT vill jag!

Millan said...

Det later verkligen som en kanonresa!! Vilken harlig langhelg ni haft. Och fina foton som alltid!!
jag blir sa himla sugen pa att resa nar jag laser om era miniresor.

aurorabuddha said...

Vad duktiga ni ar som tar er runt och upptacker sa vackra platser! Jag blir da verkligen inspirerad - jag ser framemot mer reseberattelser!

Desiree said...

Lullun, roligt att jag har fått reslusten att spira i dig. Lillgrabben borde väl snart vara så pass stor att också han skulle tycka det vore kul och spännande att hänga med på lite resor.

Saltis, jag kan tänka mig att träskmarkerna utanför New Orelans är häftiga. Jag har inte varit ute i träsken där men skulle gärna vilja åka dit någon dag.

Seasideliving, det är jättekul att du verkligen uppskattar alla våra små resor och utflykter så. Jag tycker det är så kul och inspirerande att se alla dina fina bilder och inredning osv.

Sporty, väl värt att åka hit någon dag om du får chansen.

Millan, kul att jag väcker reslust hos flera av er :-)

Aurorabuddah, att resa runt och se sig omrking var en av de stora intiativen till att flytta hit. Det finns ju så mycket att se och uppleva. Amerika är verkligen stort och har har en otrolig variation och rikedom att erbjuda. Det finns liksom något för alla här.