Wednesday, February 3, 2010

Dry Tortugas National Park

Lördag morgon steg vi upp tidigt redan innan soluppgången och begav oss iväg ner mot hamnen där båten, Yankee Freedom låg och väntade på oss. Våran guide Rick hälsade oss välkomna liksom kaptenen som hade med sig sin labrador valp, Bailey. Så snart alla passagerare var ombord så styrde båten kosan iväg ut mot havs. Vi kunde avnjuta våran frukost på övre deck och samtidgt känna den salta havsbrisen kring oss. Turen till Dry Tortugas tog ca 2.5 timmar. Tortuga betyder sköldpadda på spanska och denna ö uppkallades pga av de många sköldpaddor som fanns här då ön upptäcktes på 1500-talet.

Det var underbart att känna den salta havsdoften, och njuta av det turkosa vattnet kring oss. Flaggan längst bak på Yankee Freedom vajade i vinden och propellerna fick vattnet att skumma rejält bakom oss. Det var riktigt härligt att få stå längst fram i fören och känna vinden och solen mot ansiktet. Jag fick hålla i min keps ordentligt för det var starkt vinddrag. Mestadels av turen så var vi helt omgärdade av hav, himmel och horizont. Inget land i sikte förrän vi kom till Dry Tortugas där vi såg hur det gammla fortet tornade upp sig mitt i havet.

Tidig morgon. Vi fick se soluppgången och inte bara solnedgången som vi hade njutit av kvällen innan. Det var tyst och stilla i staden. Någon enstaka cyklist och löpare var ute och körde en vända. I hamnen låg båtarna i det stilla vattnet och guppade lite medans sjöfågel cirklade runt i luften.


Vi såg lite fiskare och folk som skulle ut på fisketur nere vid hamnen. Många vackra segelbåtar ligger här annars var det väldigt lungt och tyst ute på gatorna medans morgonen grydde.

Åh vad vi njöt av att stå i fören och blicka ut över det blå klara vattnet. Båten körde med rejäl hastighet så man fick allt hålla i kepsen. Vi njöt av stå på däck och känna den salta havsluften, doften från hav och tång. Se hur det skummade vitt bakom oss av propellermotorerna i det turkosa vattnet. Det är något alldeles speciellt med just havet. Åh vad vi saknar det nu när vi bott i Birmingham där det är så pass långt till just havet och där det inte ens finns någon större sjö eller flod. Aldrig mer vill jag bo där det inte finns något vatten av något slag.



När vi lämnade hamnen så var det relativt molningt men allt eftersom vi närmade oss Dry Tortugas och Fort Jefferson så klarande det upp.

Så fort vi hade stigit ombord fick det bli frukost på övre däck. Det satt fint.

När man står i fören och vinden blåser en friskt i ansiktet och man känner doften av salt hav så bara MÅSTE man få låtsas vara Rose i filmen Titanic. Blunda och hålla ut armarna och flyga lite. Vilken känsla! Åh vad jag känner att jag älskar havet och saknar det. Jag vill aldrig mer bo långt inåt land.

Kaptenen bjöd in oss passagrare så att vi fick gå in i förarhytten och kolla och ställa alla möjliga frågor. Där låg även söta svarta Bailey vid Kaptens fötter och tuggade på en leksak så snällt.

Florida Keys består av massor med öar. Det finns alltså kring 800 öar men endast 30 räknar man med är bebodda.


Här står C i fören och njuter av sol, vind och salt havsbris. Vattnet var så otroligt klart och vackert.


Efter ca 2.5 timmar så tornade sakta Fort Jefferson upp sig i horizonten. Mestadels av resan såg vi bara hav och himmel åt alla håll. Men havet glittrade riktigt vackert i solskenet. Jag glömde visst smörja in mina öron märkte jag till kvällen för de blev ganska solbrända. Alltid är det nåt man glömmer att smörja in.

Fort Jefferson som ligger mitt ute i havet. Här satt Dr Mudd fängslad för mordet på president Lincon en gång i tiden. Själva ön består i princip endast av fortet. Det finns lite strand och sedan inget annat. Den största delen av nationalparken Dry Tortugas ligger under havsytan. Det är tydligen USAs största marina nationalpark.
Kapten hälsar oss välkomna tillsammans med Bailey. Max hundra passagerare får landstiga denna unika nationalpark. Det finns gott om strandplats och snorkelmöjligheter för alla. Efter lunchen som också ingick i priset för denna dagstur så fick man ägna sig åt valfria aktiviteter som bad och snorkling.

Fortet låg vackert beläget mitt ute till havs. Här kommer man ännu närmre Kuba då man åker rakt västerut ca 112 km ut i havet. Man ser dock inte Kuba vare sig från Key West eller härifrån.

Fortet började byggas 1846 och består av över 16 miljoner tegelstenar men blev aldrig riktigt färdigbyggt. Här finns också en fyr. När vi besökte fyren på Key West så stod det lite berättat om fyrvaktaren och hans familj som bodde här ute på fortet i hela 14 år. Det vet jag inte om jag hade klarat att bo så isolerat.


Det var soligt och vackert. Vädret hade klarnat upp betydligt sedan vi lämnade hamnen imorse. Temperaturen var helt perfekt med ca 26 grader. Under sommaren blir det rejält varmare här och då måste man stå i skuggan hela tiden sa våran guide Rick men idag kunde vi alltså passa på att stå i solen i mitten på innergården av fortet och få höra lite om dess historia och ursprung.

Man kunde gå upp för trappan på några av de torn som finns på fortet och gå längst med muren på övre delen av fortet för att få en underbar utsikt över våran båt Yankee Freedom och några andra segelbåtar som låg i viken.



Just så här vackert, klart och turkost var vattnet. Sanden utgjordes till stor del av krossade snäckskal. Mina flipflops fick ett vackert grovkorningt puder på sig. C´s dröm om att någondag segla över Atlanten precis som hans farfar en gång i tiden gjort väcktes på nytt starkt. Det är något han absolut vill göra i livet. Jag tycker han ska förverkliga sin dröm men vill själv inte följa med på själv seglatsen över Atlanten utan möter gärna upp på någon ö då han kommit fram.

Här är det C som snorklar i det kristall klara vattnet. Jag snorklade en bra stund också. Först tyckte jag att vattnet var liiite kallt men så snart man hade doppat sig var det skönt och det var inga problem att ligga i ganska länge. Fanns gott om roliga fiskar att kolla in längst med muren på fortet. Temperaturen på vattnet låg på 21 grader. Lite kallt innan man doppat sig men helt ok då man väl gjort det.


Sååå underbart att faktiskt få chansen att sätta på sig bikini och hoppa i plurret så här sista januari. Sådant här MÅSTE man bara göra oftar. Det ger en sådan livskvalité.

Här sitter Pelikanerna och blickar ut över havet.

Vi fick en helt underbar dag ute till havs. Både frukost och lunch ingick i turen. Man fick också låna både cyklop och snorkel samt simfenor. På vägen tillbaka fick man fylla i något frågeformulär om turen och precis innan avstigning hade de något slags lotteri där de drog en av vinnarna bland dessa frågeformulär. Vinsten var en gratis tur ut till Dry Tortugas med båt igen. En fin vinst för den som vann eftersom den här heldagsturen ut dit kostade 150 dollar per person. Vem tror ni vann? Inte jag kan jag avslöja för jag brukar nämligen inte vinna på lotterier MEN jag är dock gift med en riktig tursnubbe (det är verkligen Alexander Lukas från Kalle Anka över C). Jepp det var han som vann! Så nu MÅSTE vi tillbaka hit till Key West och Dry Tortugas igen, kan ni tänka erJ. Gud så hemsk att behöva återvända till detta paradis med sitt turkosa vatten ;-)


Detta är den lyckliga vinnaren som just ropats upp av våran guide Rick som står till höger bakom C på bilden. Jag visste att C skulle vinna något redan innan vinnarna var dragna. Några andra vann lite t-shirts. Först blev jag förvånad över att C inte vann något på de lotter han köpt. De började nämligen med att dra vinnarna för de som hade köpt lotter och sedan drog de vinnaren av utvärderingen. Vi hade ingen aning om vad priset skulle bli men denna vinst satt verkligen fint!

På återseende får man säga och det är något som jag glädjer mig åt redan. Det är som sagt inte alls dumt att vara gift med en riktig tursnubbe - min alldeles egna Alexander Lukas. Vi plannerar att återväda i slutet på maj då man har en helgdag och ta ut lite fler dagar i anslutning så att vi också kan stanna och besöka Everglades. YES, we will be back, Jippi!!!!!!!!!

9 comments:

Saltistjejen said...

vad ROLIGT att C vann! vilken otrolig avslutning på er underbara dag på havet! Bättre kunde det ju inte bli! och vad roligt att ni får komma tillbaks. bäst ni passar på nu när ni fortfarande bor i USA! :-)
Och vilka härliga bilder. jag börjar själv längta efter sol och värme nu faktist. Även om jag tycker om vintern också! Men det är ju väldigt härligt att slippa dra på sig en massa kläder och att slippa frysa.
Stor kram!!

Victoria said...

Wow, vad kul att C vann, grattis!!
Vad SYND att ni då måste åka tillbaka till Key West, haha!
Vilken mysig tur ni gjorde, precis lagom.
Kramar/Vic

Anne said...

Hehe, det har ju helt klart sina fördelar vara gift med en ALexander Lukas! Jag är precis som du, vinner aldrig nånting. Det mesta jag vunnit var en chockerande vinst när jag var runt 9-10 år, en cykel. Och den vinsten pratar jag fortfarande om så här drygt 20 år senare...det säger liksom allt....

Men du, det är ju helt bedårande vackert. Den utflykten ser helt fantastisk ut, förstår att ni trivdes. Känns nästan overkligt att se hur klart vattnet är, som att kan det verkligen vara så klart ute på stora, djupa havet.

Fröken L said...

Ni ser ut att haft en skön semester nere i Key West. Jag älskar havet, det ger en sådan rogivande känsla även när det stormar. Blev kär i ert B & B. Mysigare kan man knappast få det.

Kram Dila

Petchie75 said...

Vad kul att ni redan planerat att åka tillbaka till Florida för att utnyttja Cs vinst!
Det verkar som ni hade en härlig dag, och 26 grader låter ju helt lagom som tempteratur! I maj är det nog en aniiing varmare ;-)
Kram!

Annika said...

Tjena snygging!!! You look good in your bikini!!!
GRATTIS till C!! YAY!!
KUL!!
Desiree!! JAG VILL ÅKA till Key West!! Gud vad sugen jag blir VILL DIT !! Bilderna är ljuvliga!!
OCh ni ska ner igen!! Lyllosar!!
Kram!!

Desiree said...

Saltis, ja det var helt otroligt! Inte dumt alls. Jag ser som sagt redan fram emot att få återvända till detta paradis. Även om det är bra klimat här i B-ham så var det ändå något visst med att få en sådan här sol och vitaminkick genom att kunna bada i havet. Det var så himla skönt.

Victoria, ja stackar oss eller hur
;-)
Jag hoppas vi har lite mer tid nästa gång så att vi hinner svänga förbi er och träffas lite kort. Det vore himla kul.

Anne, ja då vet du precis hur det är eftersom du också sällan vinner. Jag har också vunnit på något lotteri typ en gång i min bardom och sedan dess aldrig mer. Jag köper aldrig några lotter för jag vet liksom innan att jag aldrig kommer att vinna. Det lönar sig mer att spara dessa småpengar än att köpa någon typ av lott. Men det är härligt att kunna få åka snålskjuts på någon annans vinster. Det är inte heller fel. Det var otroligt vackert här ute. Vattnet var så fint och skönt.

Dila, B&B var jättemysigt och vi har verkligen haft några toppendagar nere i Key West jag hade gärna tillbringat några dagar till därnere men nu får vi chansen att åka ner dit igen här om några månader.

Petra, det känns dumt att låta denna vinst brinna inne så även om det kostar en slant att åka ner igen så gör vi gärna det. Det fanns en del vi inte hann med och jag skulle gärna ta en tur upp till Everglades också samt kanske köra en liten bit upp längst med kusten på Mexikanska golfens sida upp till Naples och Sanibel island som är känt för alla snäckor. Det ska bli underbart att åka tillbaka. Temperaturen var helt optimal just nu. Det lär ju vara betydligt varmare nästa gång vi far dit och då ska jag inte glömma att smörja in öronen med solcreme.

Annika, tack! Det var underbart att få hoppa i plurret och snorkla. Key West är verkligen en pärla. Jag blev glatt och mycket positivt överraskad. Trodde som sagt att det skulle kännas betydligt mer exploaterat och turistigt men icke. Om du får chansen stick dit becuse it is REALLY nice!

Millan said...

:-) vad skoj att C vann! Visst ar det lite lustigt att det dar med tur verkigen verkar vara forunnat nagra och inte andra. Jag vinner ALDRIG pa lotter eller sadan grejer me har en kompis som har vunnit flera ganger. Jatteharligt att ni vet att ni ska aka dit igen!
Jag ar sa sugen pa sol och bad efter att ha sett dina bilder. 25 grader ar ju helt perfekt!!

Jag alskar ocksa havet och hade garna statt dar i foren i 2.5 timme och bara sett hav framfor mig. Det ar sa rofyllt tycker jag. Oj vad jag saknar havet har. Visserligen ligger Bristol vid vatten men nagot fint hav ar det inte tal om utan bara sundet mellan england och cardiff. Lite skillnad!
Kram

Anna, Fair and True said...

Men vad kul att C vann och ni kan åka tillbaka dit! Jag har alltid ryckt på axlarna när jag hört Key West men nu är jag ordentligt sugen efter att ha sett dina bilder och läst dina berättelser!