Monday, February 22, 2010

Middagsbjudning annat smått och gott

Lite nytt på väggen har det blivit denna helgen. C hade beställt några förstoringar på tre foton som jag har tagit. Dessa kom i ett paket i lördags och sedan for C och köpte ramar och satt upp dem på väggen. Det blev faktiskt väldigt snyggt. Vi har även åkt och kollat lite på ny kamera. Vi går och funderar och suger lite på karamellen om att köpa en ny gemensam kamera. Jag gillar min kamera jättemycket men det vore roligt att ha en riktig systemkamera med ett bättre objektiv. Vi åkte därför och kollade på Nikons D90 och D5000. Det lutar dock åt att det blir D90:an. Det är väl något vi investerar i innan vi lämnar landet någongång under sommaren.

Vi fick en lapp om att paketet kommit. Vi gick upp till huvudbyggnaden där paketet fanns att hämta upp och öppnade med spänd förväntan. Min personliga favorit är de frostiga nyponen som jag tog i Sverige förra vintern.



Kika på ny kamera är alltid kul. Först åkte vi till Best Buy som är en större kedja och sedan åkte vi även till en mindre renodlad kamerabutik. Fördelen i den mindre butiken var att man kunde få känna på kamerorna utan att stöldskyddet satt på som i sig vägde en hel del. Man vill ju gärna få en känsla av kamerans riktigta naturliga vikt.

Lördag kväll hade vi ju middagsbjudning för våra grannar eller fd grannar blir det ju nu sedan vi flyttat. Vi bjöd på Italienskt. Det är alltid gott och går alltid hem. Det är dessutom så att Kim och Mike har bokat en resa till Italien i sommar. Vi tänkte därför att det skulle passa extra bra att locka med italienska smaker. Till förrätt blev det en klassisk Bruchetta. Huvudrätten, Cannelonis med kyckling, spenat och kesoröra. Till efterrätt hade jag hittat ett nytt recept på en Pinjenötspaj med ricottaostfyllning som blev god. De tyckte mycket om maten och vi hade en väldigt trevlig och mysig kväll av att just sitta vid bordet, äta gott och prata om dittan och dattan. Även om vi inte saknar huset speciellt mycket så saknar vi våra grannar. Middagen blev precis så lyckad som vi hade hoppats på. Det blev relativt sent vilket också är ovanligt här då man bjuder över folk. Det var kul att få bjuda igen då de bjudit oss så många gånger på diverse tillställningar.

Vi lyckades överraska våra grannar med att ta fram min bok om Alabama som precis kom i veckan. Det fanns ju en hel del bilder på dem i denna bok. De blev mycket förtjusta i boken och tyckte om att få se just Alabama och sin hemmiljö genom mina ögon. De tyckte det var interessant att få se vad en främlig och utlänning som jag är lägger märke till. De sa att du ser helt andra detaljer och saker än vad vi gör. Du uppskattar saker som vi lätt tar för givet för att vi sett dem hela vårt liv och ständigt haft dem runt oss.

Lyckade inte få en bild på det färdiga resultatet tyvärr men lite under tillagningsprocessen. Först stekte jag kycklingen och sedan stekte jag lök, vitlök och spenat och rörde ner den färdigstekta kycklingen. Gjorde en god tomatsås. Rörde ihop kyckling spenatröran med keso till en gottig massa. Förkokade canellonirören lätt ca 5 minuter. När dessa svalnat fyllde jag dem med röran. Hällde också på lite tomatsås ovanpå och till sist strödde jag över lite riven ost. In i ugnen. Gott blev det.

Här står C och hjälper mig i köket med att lägga upp förrätten.

OS satt vi och kollade på under lördag eftermiddag här och följde med spänd förväntan längdåkningen. Vi satt båda i soffan och ropade kom igen, ge järnet. Det blev guld! Första guldet för herrar sedan 1988 då Gunde vann sa kommentatorn på tv:n. Sedan fick vi ju även ett brons i samma lopp så det var ju kanon! OS kollar vi mycket på just nu. Jag kommer att sakna OS då det är slut känner jag redan. Igår satt vi och kollade in ishockymatchen mellan Kanada och USA. Den var riktigt spännande. Vi hejade faktiskt på USA. Tyckte att Kanada hade vunnit så många gånger innan och att de dessutom slagit ut Sverige många gånger tidigare. Det var kul att USA lyckades vinna. Tydligen har USA inte vunnit i hocky mot Kanada sedan 60-talet.

Lite vårpyssel har vi också ägnat oss åt. Vädret var kanon hela helgen. Strålande sol och ca 18 grader! Så skönt, ahhh. Jag köpte den här söta påskliljorna i kruka. Det kändes helt rätt att gå till garaget och ta fram lite av utemöblerna. Vi har ju trots allt en liten uteplats. Den sopade jag och fixa iordning. Om det är skönt väder nästa helg skulle det sitta fint med lite fika här ute.

15 comments:

Jenny said...

Vi köpte Nikon D5000 här i höstas och stod just och vägde mellan den och 90:an. Anledningen till att vi valde 5000 var att killen i kameraaffären sa att det i princip är samma kamera, dvs allt "fotoaktigt" i dem är det samma, tar lika bra bilder etc men att 90 ju är mycket dyrare. Dessutom har den inte, om jag minns rätt, rörlig LCD skärm, vilket jag gillar att 5000 har, så att man kan vinkla runt den om man tar foton tex underifrån el liknande. Plus, och här minns jag inte riktigt, men det är ngt med vilka obejektiv vilken kamera kan använda. Jag tror att det var så att 5000 är bakåtkompatibel och du även köpa generiska märken på objektiv, medan 90:an MÅSTE ha Nikon... Tror jag. I alla fall, båda är ju jättebra kameror och jag är supernöjd med min 5000, som är min första SLR. Dina bilder var verkligen jättefina också!
Kul att middagen blev så lyckad! Jag har faktiskt aldrig lagat canneloni, men det verkade ju inte vara allt för svårt, så det får jag ge mig på! Kram!!

Inger said...

Jag har alltid varit en stor beundrare av dina foton. Förstår att de är kanonfina som tavlor.
Oj vad jag längtar efter lite värme när jag ser utemöbler och påskliljor. Här tar vintern aldrig slut!! 19 minusgrader, plus ENORMA mängder snö var vad jag mötte när jag tog mig till jobbet idag.
Det är vackert ute men nu räcker det!
Må gott i vårvärmen!

Marianne said...

Vad roligt med dina foton som tavlor! Det blev ursnyggt, vilket i och för sig inte är så konstigt eftersom du tar så fantastiska foton.

Vilket för mig in på ämnet med kamera. SJÄLVKLART borde du ha en bra systemkamera!!! Du som är så himla duktig skulle få så många fler möjligheter med en systemkamera. Jag skulle inte kunna leva utan min, bara snabbheten gör att den är oumbärlig. Den klickar samtidigt som jag klickar, annars hade inte en enda ögonblicksbild kunnat tas. Jag har Canon, den tycker jag är urbra. Fast jag skulle förstås gärna uppgradera modellen, jag har den näst äldsta digitalen ...

Den där middagen låter supergod. Jag har aldrig provat att göra canelloni. Måste prova någon dag.

Kramar!!!

Anne said...

En systemkamera är min nästa grej på kamerafronten också, jag är kanske inte där än. Men jag känner ju helt klart att det är nästa steg i utvecklingen så att säga.
Det låter jättesmart att köpa en före ni lämnar landet. Du om någon skulle helt klart uppskatta en SLR och ha mycket roligt med den. Så go for it!!! Intressant det Marianne skrev att en SLR är så snabb också, det har jag inte sett som ännu en fördel utan jag har mest tänkt att just olika objektiv skulle vara det bästa med en SLR.
Slurp vad mycket gott ni åt, förstår gästerna uppskattade det. Jag tror absolut det är så, som de sa till dig, att du som är utifrån ser och märker helt andra saker än vad de gör. Så är det helt klart.
Det blev verkligen supersnyggt med bilderna, gillar speciellt den med de frostiga nyponen. Det är ett riktigt konstverk!

Miss Marie said...

Vilka fina bilder! Blev ju supersnyggt på väggen där!

Kul med ny kamera! Jag är ju en Canon-människa men Nikon kanske också är bra! ;) Antar att just kameror är mycket billigare i USA än Sverige så bäst att passa på innan ni kommer hem igen! Är det bestämt nu att ni kommer hem till Sverige till sommaren?

Lyllos era grannar som ska till Italien! Där är maten verkligen god! :)

Saltistjejen said...

Vad härligt att middagen blev så lyckad! Det är så mysigt att träffa vänner och äta gott tillsammans! Att ni ska köpa en systemkamera tycker jag verkligen! Du so är såååå duktig på att fota och som är så intresserad! Ett tips är att kolla in B&H hemsida. Affären ligger ju häri NYC, emn man kan även beställa online från dem. Det är en STOR affär med otroligt bra utbud. Många proffs kommer dit för att handla just p g a deras bra sortiment.
M har ju en Canon som han är supernöjd med. Jag lånar den ibland när jag orkar bära med mig en större kamera. men annars tar jag mest med min lilla kompaktkamera. Bildkvaliteten är ju inte alls densamma men den duger för mina flesta vardagsfoton... :-)
Kolla även upp detta med vilka objektiv ni kan använda. det är smart att man som Jenny skrv kunna köpa och använda objektiv som inte MÅSTE vara samma märke som kameran. Det finns ju många lika bra objektiv på marknaden men som är ngt billigare just för att de inte är Canon eller Nikon, vilket kan vara en stor fördel.
Ha en fin vecka nu!
Kram!

Christoffer said...

Riktigt trevligt att få hem en massa gästar och bara sitta ner och samtala över en middag utan att ha tv och liknande störningsmoment under just middagen.

Jag såg med hockeymatchen och stod verkligen upp de sista sex fem minuterna, det var galet vad Canada pressade mot mål i slutet. Jag höll med på USA bara för att de inte alls är lika stora som Can i hockey.
Har ni lätt och se mkt av svenskarnas deltagande i OS via er tv?

Kram

Annika said...

O vad spännande med ny kamera...
Jag går ju dina tankar också. Time to move on, liksom!!
SKITKUL!!!
Vad roligt. valet för mig är ju också Canon vs Nikon. men precis som Anne är jag inte riktigt dfär ännu...
MUMS o slurp vilken god mat ni bjöd på!!
Underbart.
Blir hungrig bara över att läsa här :-)
OCH ja, OS ä underbart KUL!! Nu ska jag snart bänka mig vid rutan igen...
Hejade också på US igår! Glad att de vann!!
Jätteglad!
Stora kramar!!!

Desiree said...

Jenny, tack för all info om de båda kamerorna. Dessa aspekter ska jag absolut kolla på mer och väga in. Personligen tyckte jag lite bättre om D5000. Den var lite nättare och låg bättre i min hand medans Calle helst ville ha D90 fast med ett annat objektiv än det som följer med. Det skulle vara roligt att ta fotande lite till the next level med en bättre kamera speciellt om man vill kunna göra bra förstoringar.
Cannelloni är riktigt lätt och man kan variera fyllningen massvis. Det finns färdiga cannellonirör att köpa i alla vanliga affärer så kokar man dem bara lite så att de blir aldente och låter svalna ett par minuter och fyller. En pastarätt som blir lite festligare och jag kan tänka mig att även barenen dina skulle gilla.
Kramis

Inger, tack så mycket. Det vore roligt att kunna göra lite mer med kameran. Att få ett bättre objektiv. Jag fattar verklgien att ni i Sverige längtar efter vår mycket vid det här laget. Jag hoppas innerligt att denna vargavinter snart är slut för eran del.

Marianne, tack. Jo jag är jättesugen på en systemkamera. Både jag och C är ju fotointeresserade och skulle nyttja denna nya kamera en hel del. Att det blir Nikon beror mycket på att svärfar har gjort några stora investeringar i sin och har också köpt en hel del objektiv som man kanske skulle kunna få låna lite i framtiden. En ny systemkamera blir det iallfall här under våren.

Anne, ja det känns helt klart som nästa steg. C har en systemkamera men det börjar få många år på nacken nu och vi märker båda två att färgerna på hans kamera börjar bli konstiga. Jag gillar dem inte. Det objektiv han har är inte heller så bra så jag tror det skulle passa oss båda att ha en bra SLR att kunna leka med. Kul att du gillade nyponbilden du också mycket.

Marie, ja det stämmer att det är en vettig investring att göra innan vi flyttar härifrån just eftersom kameror är billigare här. Att det blir Nikon beror som sagt mest på att svärfar redan har en massa Nikon objektiv. Jag ser redan fram emot den nya investringen.

Saltis, ja det blev helt klart både en riktigt mysig och lyckad middag. Jag önskar att man fick tillfälle att göra sådant här lite oftare. Jag kan sakna just traditionella middagsbjudningar. Men det är inte riktigt så man brukar umgås här bland dem vi lärt känna iallafall. Men självklart är det även trevligt med småplock och mingelfester. Jennys tips var verkligen bra. Den där butiken har jag för mig att C faktiskt beställt just kameraobjektiv från till svärfar och en kompis i Sverige. De verkade ha väldigt bra soriment och priser. Vi kommer med all säkerhet ändå att beställa via nätet eller B&H för de har bättre pris än vad Best Buy och denna andra kamerabutik hade. Men tack så mycket för tipset ändå.

Christoffer, ja visst var det spännande som tusan! Kanadensarna var ju helt galna på slutet! Skitkul att USA vann. Det blev tydligen rätt mycket ståhej på gatorna i Vancover efter matchen. Verkar som om USA och Kanada har lite förhållandet så som vi har till Norge. Jag tycker ändå att vi får se en hel del av Sveriges insatser här. För det mesta får vi kolla på det som visas kvällstid då vi kommit hem från jobbet. Men längdåkningen såg vi på lördag eftermiddag. Hockyguld spekuleras att det antigen går till Kanada, Sverige eller Ryssland.

Annika, jepp förhoppningvis blir det ny kamera inom kort. Jag känner att jag blivit ett OS freak jag med precis som du. Vad ska jag göra när OS är slut känns det som vid det här laget. Sverige är superduktiga och har verkligen presterat bra under detta OS.

Katarina said...

Häriga bilder!

Ny kamera, vem är inte sugen på det!!! Jag har gått in på temat alla tillbehör nu, som filter och linser, det är så roligt!

Jag har också skaffat mig en mentor i fotografi, ska leverera mina första bilder till honom nästa månad..

Desiree said...

Katarina, en mentor i foto alltså. Det låter både kul och spännande. Antar att du kommer att få lära dig en hel del och utvecklas massor. Hur fick du tag i din mentor?

Anna, Fair and True said...

Den middagen lät god! Vad kul att de gillade både maten och fotoboken! De har nog rätt i att en utomstående ser helt andra saker.

Vad trevligt att ni har en liten uteplats. Vårsol och 18 grader känns lite avlägset här hemma... Fast gradtalet med ett minustecken framför är vi väl bekanta med :)

Jag är också Canon-fan! :)

Petchie75 said...

Vad spännande med nytt kamerainköp! Kolla på Costco, de säljer iaf D90 och är billigare än Best Buy har jag för mig. Jag var en Canon-tjej men till slut blev det en Nikon D60 - PRECIS INNAN D90 kom... O grämer sig fortfarande men vi är jätteglada för kameran, även om det är mest han som använder den. Jag använder den lilla Lumix eftersom den får plats i handväskan så jag är alltid redo ;-)
Kan du inte lägga upp efterrättsreceptet? Vi köpte en påse med pinjenötter på Costco (dvs STOR) för en tid sedan och har inte använt dem!! Tror inte att vi lyckas ta slut på dem på en dryg månad men något skulle vara kul att göra med dem. Resten får vi väl ge bort - vi planerar att ge bort allt i skafferiet till kompisar. När vi skulle flytta från Bryssel hade vi en avskedsfest där alla gästerna gick hem med sprit och olika skafferivaror, hi hi.
Jättefina bilder, jag sa precis till O imorse att jag ska beställa bilder från Costco till helgen.
KRAM!

Desiree said...

Anna, jag förstår att det känns avlägset med både vår och sådana temperaturer men jag hoppas innerligt att det snart vänder för er och att ni får lite vår. Sedan hoppas jag att det blir en kanonsommar i år för det är ni värda i Sverige efter att ha fått uppleva och stå ut med den här vintern.

Petra, ja det ska bli kul med ny kamera. Men precis som du så kommer jag nog fortsätta att använda min Lumix en hel del för den är ju så nätt att man alltid får plats med den i väskan. Spontanfoton brukar ju oftast bli de bästa. Detta är också en orsak till att jag lutar åt D5000 som är lite nättare. Det var en god idé att köra med avskedsfest där folk även får ta med sig grejer från skafferiet. Det ska jag lägga på minnet. Visst kan jag lägga upp receptet på Pinjenötspajen. Vi har också en sådan där stor pinjenötspåse från Costco. Det känns som den aldrig kommer att ta slut. Kul att du ska göra lite förstoringar på Costco också. Det brukar ju bli så himla bra och jag kan tänka mig att du har många fina foton att förstora. Ha en bra dag.

Kram

Katarina said...

Min blivande mentor är en professor i fotografi, vid ett universitet i Manila. Jag ska börja hos honom och få feedback av de bilder jag skickar in, det finns ett upplägg mellan oss. Därefter föreslår han att jag ska träffa en annan person, som utbildar i ljussättning, utbildare för Kodak i Asien.

Vi får se om det kommer att ge något men också om jag lyckas utvecklas.

Fotokurs del 2 kommer att ske i juli här i Cebu och jag bör klara av vissa steg innan den. Dessa personer fann jag vid en 4 dagars kurs jag deltog i januari månad.