Thursday, June 10, 2010

Little Havanna

Ett typiskt litet café i Little Havanna. Färska tropiska fruker och här beställer man kaffe på Kubanskt sätt. En caffecito som betyder liten kaffe. Liknar en espresso och serveras i en liten kopp med mycket mycket socker.


Miami är som att lämna USA bakom sig och komma till en mix av karibien och latinamerika. Överallt hör man spanskan eller en salig mix mellan spanska och engelska. Lations utgör merparten av befolkningen här nere. Under våran andra dag i Miami åkte vi ner till Little Havannah. Det var Kubanerna som utgör utsprungsbefolkningen av lations. De kom under 60-talet då Castro kommit till makten och introducerat kommunismen på Kuba. Här i Little Havanna så lämnar man engelskan och det amerikanska samhället bakom sig. Skyltar och namn på butiker och resturanger är nästintill enbart på spanska. Det finns gott om cigarrfabriker längst med Calle Ocho som är den stora huvudgatan här. Vi passerade även Domino parken där mest äldre herrar sitter och fördriver dagen genom att lägga sina dominobrickor och spela parti efter parti här. Man passerar stånd längst med gatan som serverar kaffe på traditionellt Kubanskt vis ”cafécitos” små koppar med starkt hett kaffe och en stor portion socker i.

Vi var här en fredag förmiddag men jag blev förvånad över att det inte var så mycket folk ute. Kanske är det så att folk antigen var på jobbet, inte hade vaknat till ännu eller tyckte att det var för varmt ute och höll sig inomhus. Det var väldigt varmt att promenera även denna dag. Vi gick runt i någon timme här längst med huvudgatan. Försökte gå på den sida gata där det var mest skugga.



Överallt såg man små gatustånd och resturanger längst med huvudgatan här. Nästan alla skyltar är på spanska enkom. Här ser man annonser på rätter man inte skulle se någon annanstans som Fritanga (fitterad specialité från Kuba).

Längst med Calle Ocho som betyder 8:ånde gatan så ser man också gott om cigarrbutiker. Då Castro kom till makten på 60-talet på Kuba så var det många många som flydde och istället byggde upp sin verksamhet här i Miami.


Här handrullas cigarrerna än idag och man kan som sagt kika in och stå och se på hur det görs. Så facinerande.

Monumentet som rests i minne för grisbukts invasionen. Här nere i Miami ser man förutom palmer också dessa röda vackra träd som heter Flamboyan. Kärt barn lär ha många namn men detta är tydligen ett av dem. Överallt blommade dessa vackra röda träd.

Little Havanna är som sagt som att lämna USA bakom sig och komma till latin amerika. Genom att bara åka några kvarter och lämna moderna Miami downtown bakom sig och South Beach så känns det som man färdats betydligt längre och till sydligare bredgrader. Här kan man köpa färska kokosnötter. Mannen här står och skär till dem.


Vi passerade även den kända Domino parken. Här fördriver panisonärerna tiden med ett gott spel domino så som man gör på Kuba än idag.

Helt klart något väldigt icke-amerikanskt som jag inte har sett innan. I Miami kommer man utomlands på väldigt korta avstånd.

Nu lämnade vi little Havanna bakom oss och programerade färden söderut på våran navigator med destination Key West.

Ha en skön helg allihop. Här är det riktigt varmt och fuktigt igen och det lär bli ännu mer så under helgen säger prognosen. Stackars C är hemma och är förkyld :-(
Jag hoppas han kryar på sig snart och att jag slipper undan peppar peppar och ta i trä.

9 comments:

Annika said...

JAG vill också till Miami!!
Ja, jag vill göra er resa, helt enkelt.
Häftigt med Little Havanna. DEN stadsdelen har man hört mkt om. kan tro att livet där liknar det på Kuba mkt.
HOPPAS C snart mår bättre!
Även här ska helgen bli tungt fuktig.
Kram!!

Miss Marie said...

Vad häftigt! Jag trodde inte det skulle vara en sådan stor skillnad, men det verkar ju vara det! Häftigt att få uppleva!

Hoppas C mår bättre snart o att du slipper det! Kram

Marianne said...

Trist med förkylningar! Hälsa C att han ska krya på sig!

Så intressant med Miami! Måste absolut få uppleva det jag också. Och så vackert med flamboyanterna längs gatorna.

Pratar du spanska?

KRAM!

Saltistjejen said...

Vilka underbara bilder! Härligt ställe. Roligt med blandningen av amerikanskt och latinskt!
Kul! Gissar att du kunde använda en del av din spanska också när ni var där?
Hoppas att förkylningen ger sig snart!
Kramar!

Anne said...

Det syns tydligt på dina bilder att det är "annorlunda", det ser inte alls ut som USA. Tänk att det bara inom samma stad plötsligt finns områden som gör att det känns som att förflyttas till ett annat land... Det får mig att tänka lite på Chinatown i San Francisco.
Ni verkar sannerligen haft en toppenresa, med massor av olika intryck och upplevelser.
Miami verkar helt klart en speciell plats.

Desiree said...

Annika, du skulle gilla det stället. Jag tyckte också att Little Havanna var häftigt. Jag hoppas på att nästa gång få besöka Little Haiti som också finns där. Tack. Hoppas att Peter har hunnit krya på sig medans han varit i AL.
Kram!

Marie, det var riktigt häftigt att det kunde vara så annorlunda på så korta avstånd. Ha en skön helg.
Kram

Marianne, ja förkylningar är alltid tris men alla råkar vi ju ut för dem då och då. Jag tänkte så på dem jag såg där nere i Miami då jag såg dina vackara fotografier på det röda Flamboyan trädet. Ja jag talar spanska så det var inga problem.
Kram!


Saltis, ja det var toppen att känna att jag kunde röra mig fritt här också med tanke på att spanskan inte var något problem alls. Miami är verkligen ett härligt hopkok av latinskt, amerikanskt och karibiskt.
Kramis!

Anne, ja precis det var lite som Chinatown i SF. Vi hann verkligen uppleva mycket på denna korta resa så den kändes betydligt längre. There will be more...
Ha en fin helg.
Kram!

Livet enligt Jenny said...

Gud vad ärligt det såg ut! Ni verkar ha haft en helt underbar resa... Stackars C som e dålig, hoppas han snart kryar på sig.. Kramen

Petchie75 said...

Vad mysigt det ser ut!! Åh, får lite hemlängtan till Puerto Rico när jag ser dina bilder och läser texten... Domino är stort i PR också! Kanske är det så att man precis som i PR och Spanien undviker att vara ute så mycket på dagtid och stannar inomhus i svalkan, och går ut på kvällarna?
Hoppas att C kryat på sig!
Kram!
PS SOrry att jag varit så dålig på att kommentera på sistone, ska bättra mig - lovar!

Desiree said...

Livet enligt Jenny, tack det var en superhärlig resa på så många sätt. C mår mycket bättre nu :-)
Kram

Petra, jag förstår att du känner längtan till PR då du ser detta. Det sägs ju att komma till Miami är det närmaste man kan komma livet i karibien utan att lämna fastlandet. Det var himla coolt att se hur engagerade alla var i sitt dominospel. Kul att det även spelas mycket på PR. Ingen fara med kommentarerna. Jag antar att du har fullt upp med mycket annat så här i början också med leta boende, nytt jobb osv. Jag är jätteglad över att du iallfall hinner blogga lite med jämna mellanrum för det är underbart att få fortsätta läsa din blogg. Du skriver och berättar så nice och mysigt med fina bilder. Det är också interessant att få följa er i acklimatiseringen tillbaka till livet i Europa.Sköt om dig.
KRam