Wednesday, June 30, 2010

Front Porches

Detta med en front porch är så klassiskt amerikanskt. Det är stort här nere i södern. Jag såg denna bok som handlar just om front porches som jag tog och beställde från Barns and Noble. Jättefin bok med underbara bilder och massvis med inspiration. Jag skulle som sagt gärna ha en egen front porch på något hus någon dag. Jag tror man skulle kunna skapa en sådan var man än bor.

Söderns front porches är något jag har lärt mig att älska. De ser så inbjudande och rofyllda ut. En plats där man lutar sig tillbaka i sin gungstol och sakta gungar medans vinden prasslar i de hängande ormbunkarna. Detta är en underbar bok som sagt med mycket fina bilder. En perfekt coffee table book, att ha framme och kunna bläddra i.

Här lackar det mot storhelg. Det är independece day eller 4th of July som firas stooort på söndag men då helgdagen infaller på just en söndag så får man faktiskt måndagen ledigt. Det är många som då också passar på att ta fredagen eller till och med idag ledigt för att få in en långhelg. Amrisarna tar inte mycket semester de gillar att ta sådana här långhelger istället. Det märks i luften att det är helgdag på gång.

Jag fick nöjet att prova mitt nya badmington rack idag. Spelade en riktigt bra match mot maken. Jag är redan kär i mitt racket, sååå mycket bättre än de där man lånar på gymmet. Vi hade en grymt kul match. Jag kände den där underbara känslan av glädje och sprudlande energi på banan och for fram som en liten studsboll. Vi fick till en superbra match som sagt. Ser redan fram emot att få spela mer och igen :-)

Det viktiga med en front porch är att det ska kännas mysigt och inbjudande. Man ska skapa rätt stämning med belysning, tyger, mattor, möbler och kuddar.


Massor med vackra bilder och inspiration. En front porch kan ju se väldigt olika ut i möblering och sil. Sista bilden längst ner till höger kände jag igen med en gång. Det är taget nere i Fairhope, Alabama som är ett av våra smultronställen. Jättekul att just det stället fanns med i boken.


Mike och Kims vackra front porch. De byggde till den medans vi bott här och den har ju blivit kanonlyckad.

11 comments:

Saltistjejen said...

Jag gillar också front porches! Håller med om att det ser så himla mysigt och avslappnat ut att sitta på en veranda och gunga i en hammock eller gungstol. Det roliga är att det är tvärtom mot hur svenskar vill ha det. Här vill man göra sitta på just framsidan av sina hus. Mot gatan. För att kunna se vad som händer där och prata lite med förbipasserande. I Sverige är det ju precis tvärtom! Där vill man absolut INTE synas från gatan. Alla har sina trädgårdar och uteplatser på BAKSIDAN av huset. inte mot gatan. För man vill absolut INTE synas. haha jag tycker det är lite roligt! en stor kulturell skillnad på hur folk är.
Kram!

Anne said...

Här är en till som gillar front porches! Himla mysigt och inbjudande. Den där boken verkar helt i min smak, tycker om såna coffee table böcker och att bara sitta och bläddra, bli inspirerad. En negativ grej med front porch som jag tror det var Sporty Petra som sa en gång, det är att det kan bli rätt mörkt inomhus med en front porch då den har ett tak och avdelning innan själva huset. Det kan nog stämma. I Alabama gör det säkert inget med mer mörker inomhus, kanske bara skönt. Men kan tänka mig att det i Sverige inte skulle vara lika bra, där man vill ha in så mycket ljus som det bara går.
Just här på västkusten är inte front porch annars så vanligt i arkitekturen, det är nog en design som jag förknippar mycket med södern och även östkusten. Visst finns det, men inte alls i samma utsräckning som det verkar vara hos er.
Det där Saltis skriver med tomter, kulturella skillnader fram-och baksida är intressant. Det är ju som hon säger olika.
Däremot så tycker jag överlag att amrisar INTE vill ha insyn in i sina hus. De förbommar ju med sina persienner och verkligen skärmar av på ett helt annat sätt än svenskar. Så på det sättet tycker jag amrisar är mycket mer för "privacy" än vad svenskar är, där man ta en promenad en kväll och lätt se in i alla hem där det lyser och se hur folk har smyckade fönsterbräden, små lampor och annat vid sina fönster, istället för att stänga om sig som jag tycker man gör här. En annan kulturell skillnad som jag vet att du skrivit och pratat om förut också.
Jaaaa, nu väntar storhelg. Håller med om att det märks i luften det är långhelg på gång. Hoppas ni får en riktigt fin 4th! KRAMAR

Desiree said...

Saltis, ja det stämmer verkligen att svenskar inte vill sitta på framsidan utan man vill vara ifred på sin baksida istället. Det är verkligen tvärtemot här och kulturen här. Men jag har nog blivit så pass osvensk att jag gärna skulle kunna tänka mig just en front porch som vetter mot framsidan. Kanske har man blivit mer amerikansiserad än vad man tror men jag tycker nog att det bara är positivt att man kan ta med sig lite sådana sidor härifrån.
Kraaaam!

Anne, jag såg boken som fick en trevlig reccension i en tidining men jag hade faktiskt inte bläddrat i den förrän jag fick hem den i brevlådan. Den fyllde helt mina förväntningar. Det är väl det som är nackdelen med en frontporch att den skulle stjäla en del av ljuset som man gärna vill ha in i huset eftersom det kräver att det är ett tak på frontporchen. Det beror nog på om man kan få in ljus från annat håll eller om man kan överväga att ta att man inte får in lika mycket ljus som man kan ha en front porch. Det beror som sagt mycket på huset och utformningen som möjliggör om man kan ha en front porch eller inte.
Interessant att du tar upp att det inte alls är lika vanligt med front porch på västkusten. Ja USA är stort och det finns många skillnader från plats till plats. Här är det som sagt mycket vanligt med en front porch.
Jag håller HELT med dig om att amrisarna över lag inte vill ha insyn. Det är jätteviktigt för dem att få ha sin privacy. Det tycker jag man ser hela tiden då man kollar på HGTV och program som House Hunters. De vill inte att någon ska kunna se in i huset. Det är väl också därför som man nästan jämt här har fördragna gardiner eller nedfällda persienner. Man har ingen aning om folk är hemma eller inte för det är alltid nerdraget och igenbommat just för insynskydd. Den skillnader har också slagit mig ofta då jag varit hemma i Sverige om sommaren att man just kan se in till folk och se hur de har det. Man ser folk, möbler och tv:n. Här syns det aldrig. Ha en underbar roadtrip. Ser fram emot att få läsa din reseberättelse då ni är tillbaka och se dina bilder.

Kraaaam!

Marianne said...

Ja vad det verkar mysigt! Jag skulle vilja ha ett stort deck på baksidan av huset, med huset som två flyglar så att man på vintern kan göra vinterträdgård av det och vinterförvara växter i krukor. Och utanför en riktigt lummig trädgård med äppelträn, hallonbuskar, potatisland och örtagård. Haha, drömma kan man alltid göra : )

Sådana där jättelyktor som är på ena bilden måste vi köpa innan vi flyttar. De är dyra här, så man kan ju bara gissa vad de kostar i Sverige ...

Kul att ditt nya racket var så bra! Bra redskap är A och O för att göra spelet roligare.

Kram!!!

Livet enligt Jenny said...

Åh jag måste erkänna min svaghet för porches.... Tycker det verkar så himla mysigt att kunna sitta och dricka någon kall god drink eller ett glas istea och njuta av allt som händer runtomkring. Har verkligen försökt att få en sådan hemma men nä det passar inte riktigt in på ett gammalt svenskt torp, och jag får väl hålla med om det... Tyvärr...

Katarina said...

visst är de läckra och mysigt inbjudande!

Jag kan sakna mitt gamla stora hus, från 1880, ett gammlat stort trähus på 450 kvm. Den hade två våningar med gamla glassningar, det var mitt utomhusliv, där frukosten och middagarna intogs under sommarperioderna. Så mysigt och trevligt!

Härlig tidning eller om det var en bok! den kan man drömma sig tillbaka med, kan jag tro!

Desiree said...

Marianne, låter supermysigt angående ditt drömhus/uteplats/trädgård. Det skulle jag gärna själv kunna tänka mig. De där jättelykorna fastnade jag själv för. De får du absolut ta och köpa med dig hem även om de kostar en bra slant där så lär de ju kosta ännu mer i Sverige. Dessutom är det ju extra roligt att verkligen få den äkta varan som du valt ut själv på plats. Kan tänka mig att sortimentet och utbudet är mycket bättre i Kairo än i Sverige.
Kram!

Livet enligt Jenny, precis, precis, precis så tänker jag mig också en perfekt front porch. Ja naturligtvis passa det ju inte på alla hus. En hel del beror på huset, tomten, möjligheten till att få in tillräckligt med ljus osv. Men man kan alltid drömma och längta :-)
Kram!

Katarina, förstår att du längtar tillbaka till ditt gammla fina hus. Allt har sin tid och sin charm :-)
Kram!

Millan said...

Ja jattemysigt och fint med front porches!! Ett fenomen som jag inte tror existerar har i England. Man anvander knappast framsidan pa huset har alls utan lever sitt liv i tradgarden pa baksidan. For sitter man pa framsidan sa kan ju nagon raka se an.. och fy hemska tanke ;-). Nej natgardiner ska det vara sa att ingen kan se om man ar i huset eller inte ;-) *obs, sarkasm!


Jag drommer lite om ett svenskt gammalt 1930tals hus med en fin stor veranda pa framsidan!

harligt med langhelg och vad skoj forresten att du hittat en ny sport som du tycker ar sa rolig!! Jag och Ben spelade lite badminton i var tradgard nagra ganger forra sommaren och det var verkligen skoj (om en inte sarskitl bra spelat fran varesig hans eller min sida). Kram!

Annika said...

ÄLSKAR front porches!! OM jag ngnsin flytar till hus står en sådan på önskelistan. Underbara är de!!
Men alla har ju inte veranda på framsidan, och iaf i NoVA är nog baksidan den sida man "hänger" på. Men jag tycker man kan hänga både fram och bak, hahaha!!
Storhelg hos er!!
VERKLIGEN!!!
Jag firar nästan aldrig 4 juli i US, och nästan alltid är vi i Sverige då.
men jag tycker det är en cool helg.
Kramar!!!

Desiree said...

Annika, det ska bli roligt att fira 4th of july här. Jag har ju bara gjort det en gång tidigare. Nu i år kommer vi dessutom att fira båda två som amrisar, ha ha.
Front Porches är som sagt helt underbara. Jag hoppas på att kunna få till någon sådan någon dag i framtiden.
Ha en fortsatt bra semester.
Kraaam!

Anna, Fair and True said...

Jag gillar också sådana verandor! Jag skulle nog inte ha något emot att ha veranda både fram och bak på huset för att ta till vara på solen. Sedan kanske jag inte skulle sola i bikini på framsidan men gärna sitta där och dricka en te och läsa. Men sedan beror det ju på hur huset ser ut. Mina föräldrars hus har en plätt där fram som de tar hand om med rabatter och så men sedan har det ett ganska högt staket på mot resten av trädgården. Det byggdes så på 60-talet. Man skulle säkert kunna ta bort staketet och ha lite mer öppet men inget i området har gjort det (alla hus är likadana).