Monday, June 14, 2010

Hetta

Lördagens temperatur rekord med 38 grader och sedan lägger man till mycket hög luftfuktighet så att det känns ännu varmare. Just nu är det som man går omkring i en bastu så fort man kliver utanför dörren.

Tusan vad det är varmt nu i Alabama. Ja snarare hett skulle man lätt kunna säga. Jag önskar att jag kunde dela med mig av värmen om ni är frusna hemma i Svedala. För här finns det så att det både räcker och blir över vill jag lova. Under lördagen steg temperaturen till hela 38 grader!!!! Då tar man minnsan ingen frivillig promenad någon lägre sträcka. Det är endast nu som jag kan ha viss förståelse för att man inte tänkt på att bygga trottoarer eller cykelbanor. Nu gäller det att komma ihåg att parkera bilen i skuggan om det är möjligt. Det är också nu som svarta lädersäten och korta shorts inte passar så bra ihop. Jag fick ta fram denna filt och sätta mig på för att inte grilla ben och rumpa. Under den första minuten var det inte heller så skönt att hålla i den brännheta ratten. Nu gäller det också att komma ihåg att ta med sig frysklamparna då man åker iväg och handlar mat. Jag är SÅ tacksam för att det finns AC!

Det kan tyckas underbart med värme men just nu är det inget kul alls. Det är FÖR varmt. Man kan inte vara ute. Det hade lika gärna kunnat ösregna ute för man sitter ändå inne för att skona sig. Kallt väder kan man alltid klä sig för. Men det känns rätt surt att det är strålande sol men på tok för varmt för att kunna göra något utomhus. Luftfuktigheten är också hög vilket gör att värmen känns betydligt högre än vad den är.

Det låg länge på 37 grader men sedan steg det ytterligare en grad som sagt. Över 100F då är det inte lite varmt, pust.


Jag fick som sagt ta fram denna filt och lägga på sätet (inte för att jag frös det minsta) för att slippa bränna baksidan på låren mot de svarta skinsätena.

Igår kom det äntligen en rejäl åskskur. Det behövdes verkligen för att ladda ur. Men den svalkan blev kortvarig. Det heta vädret med en luftfukighet på över 90 % fortsätter nu.

Söndag började vi med att åka till botaniska trädgården här i Birmingham. Vi hade stämt träff där med våra svenska vänner J och S som vi var hos förra helgen. Vi hade bestämt att träffas redan vid 9:30 ihop om att undvika den värsta hettan. Det var inte mycket folk ute. Bara efter någon timme så lackade svetten ordentligt på oss allihop så vi åkte och tog en fika på Joe Muggs istället. Såååå skönt att få komma in till AC luften och beställa en stor ice coffee fick det bli för min del. Vi satt och småpratade en stund. De hade något spel där så lille C höll sig sysselsatt. Lilla E däremot ville inte sitta still så länge. Så vi tog med oss dryck och gick en kortare promenad här i den delen av Birmingham som kallas för The English Village. Här ligger som sagt många stora och pampiga hus. Promenaden gjorde gott för lilla E somnade som en stock.


Det var vackert i botaniska trädgården även om hettan gjorde att vi inte orkade stanna så länge. Här håller C på att visa kameran för lilla C.


En hel radda med stolar var uppställda här. Såg nästan ut som det var förberett för bröllop. Jag undrade just vem som skulle kunna tänka sig att gifta sig i denna hetta. Jag hade då inte valt att stå brud i Alabama under sommaren. Ännu mer synd skulle jag tycka om brudgummen som förmodligen skulle vara klädd i mörk kostym. Jag tror inte att det är så poppis att gifta sig här om sommaren utan de flesta ser nog till att gifta sig under våren istället. Det var riktigt vackert vid dammen här med näckrosorna.
Vi gick som sagt också en kort promenad efter våran fika bland villa området kring English Village. Här blommade Hortensian vackert i en av trädgårdarna. Det var helt ok att promenera i sakta mak och samtidigt läppja på sitt iskaffe.

Söta lilla E som precis fyllt ett år somnade till slut. Han liksom krashlandade i sömnen med näsan rakt ner mot vagnen.


Här finns några av Birminghams riktigt stora och pampiga hus. Men själv känner jag som sagt ingen längtan efter ett gigantiskt hus igen nu när jag har fått prova på det. De som bor här har säkerligen personal både inomhus och utomhus.

I botaniska trädgården så gick vi förbi denna terrassodling med Irisblommor som blommade så färggrant.

Nu ska jag snart kliva utanför dörren, ut till hettan och fukten. Tur som sagt att det finns AC annars hade man inte klarat sig.

12 comments:

Marianne said...

Hu, jag kan inte ens föreställa mig hur hemskt det är med den där luftfuktigheten! Här ska vi få varmare nu igen, i dag är det 35°C, går kanske upp någon eller ett par grader till innan dagen är över. På söndag ska det bli 41 ... Men som sagt, vi har inte den fukten.

Vackert i botaniska, synd bara att man inte orkar njuta av det.

Och jag är som du! Jag vill inte ha ett sånt där jättehus igen, aldrig. Jag vill ha lagom. LAGOM är bäst : D

Kram!

Åsa i memphis said...

ahh.. samma väder som här. Vi har haft över 35C i tre dagar i sträck nu. Ig¨r morse var det 26C kl 7 när jag kom hem från gymmet på morgonen ;)

Fukten gör att det kändes som 108F i går. Jag är som en blöt fläck. Jaja, det går väl över? Får hit en kompis om två veckor som aldrig har varit där det är så här varmt. Blir nog lite roligt :)

Hoppas att ni har det bra. Bilderna från FL är underbara och dessa på blommorna i botaniska trädgården är vackra också. Jag är lite suge på att uppgradera min kamera och göra lite mer bilder tilsammans med texter som du rekommenderat. Har redan addat ned Mypublisher, ska bara få lite tid och inspiration.... Hälsa C! Hoppas din intervju gick bra!!

Freedomtravel said...

Låter ganska svettigt... Ja, det är bara 12 grader här idag, så det hade varit helt ok om ni delade med er... ;)

Saltistjejen said...

Men himmel vilken hetta!!!! Usch! Hoppas att ni snart kan få ngt svalare uft eller åtminstone mindre fukt! Fukten gör verkligen att det blir olidligt tycker jag.
Vackert är det ju iallafall på bilderna! Där känner man ju inte av varken hettan eller fukten.
Kram!

Desiree said...

Marianne, även om ni verkligen har hetta så skulle jag fördra den torra hettan ni har framför denna riktigt fuktiga hetta som gör det extra klibbit och svettigt. Ha ha jo nog är det så att har man fått prova på att bo i ett jättehus och vet vad det innebär så har man inte längre någon längtan till detta. Jag skulle inte ens vilja bo i ett jättehus om jag hade personal för då skulle det bli ett jobb i sig att hålla efter personalen och dessutom inte bli så mycket privatliv kvar. Helt klart är LAGOM bäst :-)
Kram!

Åsa, ja jag antar att du vet precis vad jag pratar om då jag tar upp detta med hetta och fukt i luften. Ni verkar ha drabbats av en hel del allvarliga flash flods i Arkansas också. Läskigt med de där camparna som dog.Jag hoppas att denna värsta hetta och fukt ger med sig. Kul med besök som du ska få. My Publisher är toppen och roligt att jobba med. Det kommer bli en kanonfin bok med bilder du får ihop.
Sköt om dig.
Kram!

Freedomtravel, jag hade sååå gärna delat med mig om jag hade kunnat. 12 grader är förvisso inte så kul men det kan man iallfall klä sig rätt inför. Denna hetta och fukt kan man ju inte göra det med utan det är bara AC och inomhus som gäller.
Kram

Saltis, tack. Pust känner mig mest svettig och klibbig här hela tiden. Så fort man varit ute 10 minuter behöver man nästan duscha fast skulle man göra det skulle man få stå i duschen jämt så det går ju inte. Jag hoppas innerligt att det blir lite mindre varmt eller lite mindre fuktigt här framöver.
Kram!

Miss Marie said...

Oj, det låter varmt! Vi hade liknande värme här i München förra veckan, och det är faktiskt inte skönt! Det blir FÖR mycket.

Jättefina bilder!

Annika said...

DET är NU man prisar ACn!! OCH ismaskinen, fniss!!
MY GOD vad hett det är...det är fukten som gör det hela vidrigt.
Idag är det mulet här, kanske 25 grader, men lägg på fukten och det blir HETT.
Svårt att förstå denna hetta och fukt om man inte upplevt den.
Men vet du, nu ska jag ut på PW och ta in hettan ännu mera, fniss...
Solen lyser med sin frånvaro och vatten har jag med mig, så det ska nog gå bra.
KRAMAR!!!!

Desiree said...

Marie, ja det är på tok för högt speciellt som det känns betydligt högre med fukten också.
KRam

Annika, ja det är verkligen vidrigt just nu. Inget kul då man bara kan gå mellan bilen och jobbet eller hemmet eller butikerna för mer orkar man inte. PW är ju ok om man kör lite tidigare på dagen och är inställd på att bli helt svett. Jag prisar verkligen AC:n just nu. Jag får nog ta och göra lite egna iskuber eller köpa i denna hetta. Pust!
Kram!

Katarina said...

Värme med hög luftfuktighet är jättejobbigt! I natt frös jag om fötterna för vi hade för kallt med ACn.

Vackra bilder från den botaniska trädgården. Förresten, ser du några synliga påverkningar i miljön efter oljekatastrofen där du bor?

Millan said...

Josses.. phew.. jag hade inte fixat att vara nagot langre tag i sadan hetta. Jag vet att det var 38 grader nar vi var i Frankrike for nagra ar sedan men da var vi i alla fall precis vid stranden och kunde fa lite svalka.. men usch.. det ar svart att sova nar det ar sa varmt!
Hur gar det forresten med era hemflyttarplaner? Har du hort nagot mer om jobbet du sokte? Det blir ingen sverigesemester for er i sommar eller? Kram

Desiree said...

Katarina, ja du vet precis vad jag talar om som troligtvis har ännu fuktigare och varmare. Här i Birmingham som ligger innåt land märker man inget av oljan men jag vet att oljan nu har nått även alabamas kustlinje. Det är verkligen hemskt.
Kram

Millan, pust det är varmt här nu. Nej någon sommarsemester i SVerige blir det inte i år. Däremot ska vi försöka avsluta våran vistelse här med att åka på en roadtrip i american southwest till Grand Canyon och flera nationalparker i Utha och Arizona. VI kommer troligtvis att flytta hem någongång under augusti. Jobbet har jag ännu inte hört något om. Men fortsätter att hoppas och hålla tummarna. Du får ha det så bra och hoppas att allt går bra med bröllopsplanerna så här under sista veckorna. Men det kommer att bli kanonfint. Jag hoppas ni får riktigt fint väder. Men det brukar ju bli bättre väder efter midsommar.
Kram

Fröken Anki said...

Usch och fy för den värmen. Visst jag gillar varmt, men sååå varmt som ni har det nu. Nä det är lite för mycket!

Härligt att du hittade en butik som sålde flingsalt. Vi använder också den där sorten. Tur att Wegmans har många av såna varor så att vi inte behöver fara runt till flera ställen för att göra inköpen. KUl det där med svarta popcorn också. Det har jag aldrig sett. Du får berätta hur dom var om du provar dom.