Wednesday, July 14, 2010

Sanibel och Captiva islands, Florida

Sista biten på våran reseberättelse från Florida i slutet på maj. Från Ft. Meyers där vi bodde var det inte långt ut till både Sanibel och Captiva som är två små öar som ligger strax utanför västkusten på södra Florida. Jag hade länge velat besöka just Sanibel för att jag hört talas om att detta var ett riktigt snäckparadis. Jag behövde inte bli det minsta besviken. Jag har aldrig sett så mycket snäckor som här. Att det just samlas så mycket snäckskal här beror tydligen på tidvattnet och öarnas form, position och riktning. Här sköjer stora mängder av snäckskal in över stränderna dagligen med tidvattnet och fångas upp som någon bummerang effekt. På bilden ovan har någon sammlat en hel drös med snäckor och sedan skrivit Florida med stora bokstäver av snäckskalen.

Här fanns också ett jättefint och interessant snäckmuseum att besöka. Det var skönt att få komma in en stund och svalka sig i AC luften eftersom det var rejält hett och soligt. Här fick vi se snäckor och skal från hela världen. Fanns som sagt jättemycket interessant att kolla in.

Utställningarna och montrarna var mycket pedagogiska.


Ett riktigt snäckparadis! Beachen var underbart vacker och fylld med olika snäckskal. Det var dock rejält hett i luften och solen gassade. Vi fick se till att smörja in oss ordentligt med sololja och även behålla t-shirten på samt ha keps för att inte bränna sig. Man fick tillbringa största delen av tiden i vattnet för annars blev det för outhärdligt varmt.


Stranden var mycket vacker. Här gick jag och plockade snäckor och försökte hitta de finaste och lite mer ovanliga sorter. C har fotat mig då jag går här och har intagit den berömda "Sanibel stoop" positionen. De flesta som kommer hit går nedböjda så här med blicken riktad ner i sanden och strandkanten. Det var ju helgdag då vi var här och det var mycket folk på stranden vilket inte syns som beror på att vi valde att trotsa hettan och gå en bit bort. De flesta hade inte ork att gå en bit så de ansamlades precis i början på stranden där det var knökfullt. Men gick man bara lite längre bort så fick man denna fina strand ganska mycket för sig själv.

Det var som sagt helgdag och Memorial Day då man firar sina krigsveteraner. Här var ett par som även sett till att ta med sig sin stora amerikanska flagga ner på beachen för att fira Memorial Day.


När jag gick runt ohc letade snäckor på stranden så hittade jag detta märkliga spiralformade skal av något slag. Vet inte vad det är men tänkte att om Sweflo läser detta kanske hon vet vad det är.
Kvinnan till höger fotade jag för att hon har det verktyg som Sweflo berättat om på sin blogg. Det är som någon sorts skrapa eller håv som är perfekt för att fånga upp snäckor precis i vattenbrynet.

Det var rejält varmt i luften och även vovvarna passade på att hoppa i plurret och svalka sig. Det var riktigt varmt i vattnet också (säkert omkring 30 grader i vattnet utan att överdriva). Även om man inte fick så mycket svalka av att havet så var det ändå mycket skönare att stå eller ligga i vattnet än att sitta på stranden. Jag och C hade inte heller med oss något parasoll och hade ingen skugga att sitta i.

Det var underbart vackert. Hit hade oljan ännu inte nått och jag hoppas innerligt att detta paradis får fortsätta vara det som det just är.

8 comments:

Saltistjejen said...

Vad UNDERBART!! Vilket vackert ställe! Särsklt på den del av stranden där ni var och det var nästan folktomt. Förstår inte att folk inte vill gå liiite längre för att slippa trängas med varandra. Det blir ju en helt annan upplevelse om man får vara mer ifred!
Kul med så många snäckor. Vet du varför det finns så många snäckor just här? Är det ngt rev utanför eller så?
tack också för ditt fina mail. Jag ska svara när jag får mer tid!
Kramar!!

SweFlo said...

Visst är det en fin ö! Kul att ni åkte förbu snäckmuseet, jag kommer ihåg att vi lärde oss en del där. Där var nog där vi fick starten på vårt snäckintresse, vi inhandlade lite böcke rom Florida-snäckor senare, och nu kan Sarah namnen på jättemånga arter, lite kul! Ja, den där spiralen är faktiskt en snäckäggsäck. Om du hade öppnat den och tittat inuti hade du sett en massa minismå bebissnäckor. Det var många år som jag trodde de var någon form av läskiga maskar eller nått och höll mig undan. Numera dyker vi gärna på dem för att se vilken sorts snäckor som finns inuti. Sarah hade med sig en till skolan för show and tell precis innan skolan slutatde för sommaren. Jag ahde ingen aning snäckor kom till världen på detta sätt, lite häftigt!

Petchie75 said...

Wow, vilken fin strand och så härligt med så mycket snäckor!! Kul med uttrycket sanibel stoop :D Jag hittade faktiskt en "snäckfauna" (alltså bok om snäckor) på Marshalls i PR som jag tyckte var kul att ha. Väldigt intressant att läsa om de olika snäckorna som man kan hitta på olika ställen i världen.
Det där med att inte orka gå längre bort är en typisk strandföreteelse som vi alltid skrattat åt på vår strand i Skåne. Alla ligger packade som sillar vid campingen där man kan parkera, går man bara några 100 meter bort så är det folktomt...
Kram!

Anne said...

Vilket otroligt vackert ställe. Här kan man ju verkligen använda ordet paradis. Det där klara vattnet kan man inte sluta titta på. Lugnet också, inga vågor utan det är så stilla. Paradis som sagt, det går inte att säga något annat.
Det tycker jag är så läckert att havet där är så lugnt också (mestadels verkar det i alla fall så, förutom orkanerna då som river upp det). Undrar vad det beror på. Även på norra amerikanska höstkusten, vid havet, så är det väl rätt små vågor och lugnt hav som slår in mot stranden. Även om det är stora Atlanten. Längs hela amerikanska västkusten är det ju mäktiga vågor, svårt hitta (av det jag sett) partier med lite vågskalp utan det är mäktiga vågor (och läskiga). Kanske därför surfing är så poppis. Hela östkusten verkar annorlunda.

Men alltså vilken härlig strand och ställe detta var. Alla snäckor... Helt otroligt att någon skrivit texten Florida med snäckor (trodde först det var ritat i sanden med typ en pinne). Samlade ni snäckor som ni tog med hem eller är det något man inte ska/får göra?

Kramis!

Desiree said...

Saltis, fattar inte heller den där lättjan att man hellre ligger som packade sillar istället för att anstränga sig lite. Att det finns så många snäckor här beror som sagt på öarnas form och riktning. Det blir som en stor håv som fånga in snäckorna här.
Kram!

Sweflo, jag tänkte nog att du skulle gilla detta inlägg och jag har därför väntat med det tills du kom tillbaka från eran semester. Jag visste nog att du skulle kunna svara på vad det var för spiral. Aha vad interessant att det alltså är en snäcksäck. Jag såg faktiskt flera sådana längst med stranden här. Museet var verkligen en höjdare. Jag blev jätteförtjust i Sanibel och jag är så glad att vi fick komma dit för jag hade hört och sett så mycket om ön innan. Jag älskar att gå och leta efter snäckor längst med stranden på vilken strand som helst så detta var ett riktigt paradis att få komma till.
Kram!

Petra, ja ha ha jag sa till C att du måste ta ett kort på mig då jag går runt i Sanibel stoop positionen. Det har ju blivit ett berömt uttryck här. Det var måånga som gick och letade snäckor. Jag fattar inte heller varför alla ska ligga som packade sillar för att de inte orkar gå en liten bit bort. Fast mig gör det inget för de andra får trängas bäst de vill så blir det dessto mer strand för mig som ser till att pallra mig en bit bort. Vi såg folk som ibland parkerat precis vid vägen eller en bro bara för att de inte orkade hitta något bättre och det var ju inte så att det rådde brist på bättre och finare ställen. Men det finns tydligen gott om lata människor som hellre fäller upp sin solstol vid en hårt trafikerad väg för att slippa ta många steg bort från sin bil.
Kramis!

Anne, ja du har rätt i att havet var väldigt lugnt och stilla här. Det var lite mer vågor och blåst då vi var på beachen i Ft. Lauderdale. Där var havet lite mer vilt. Något som var riktigt coolt som vi såg fast som jag nu inser att jag glömde skriva i blogggen var att vi såg delfiner på rätt nära håll som hoppade i vattenbrynet. De kan inte varit mer än 50 till 100 meter bort. Det var sååå häftigt!
Vi sammlade lite snäckor och tog med oss. Det verkade inte vara något förbud för det var många som gick omkring och sammlade. Jag har som sagt aldrig sett sådana mängder med snäckor någon annanstans.
Kram!

Katarina said...

Wow, det var verkligen mycket snäckor! Varför finns det så många snäckor där, tro?

Vad vackert det är där,,, tack för alla bilderna!

Desiree said...

Katarina, ja det var enorma mängder med snäckor. Det beror på riktningen på öarna och formen som gör att det ansamlas så mycket snäckor.
Kram!

Anna @ Amerikana said...

Sanibel är så härligt! Vi åkte dit varje November med familjen i 10 års tid när jag var liten. Många minnen därifrån!