Friday, July 30, 2010

On the road

Hela tiden förändras landskapet vi färdas genom. Jag trodde först då vi kom hit att det skulle se relativt konstant ut men det gör det inte alls. Utan på relativt korta sträckor så skiftar landskapet radikalt. Känns som om hela denna delen av USA skulle kunna stämplas som en enda lång scenic route.
Något man blir förvirrad av i denna delen av USA där vi ena dagen åker in i Utha och andra i Arizona är tidszonerna och vad klockan är. Jag har fortfarande Alabama tid på min klocka för att ha en konstant referenspunkt. AZ har nämligen ingen växling mellan sommar och vintertid. Utha ligger en timme efter AL och AZ ligger två timmar efter AL. På denna lilla bensinmack strax utanför the north rim på grand canyon så satt denna dubbelklocka uppe.
Vyeerna och landskapet är mäktigt många gånger och skiftar otroligt mycket. Det är höga berg, dalar, canyons, och mycket mycket sten. Uta är verkligen fullt av sten i alla former. Stora, små, kantiga, runda, osv. Gillar man inte sten så kan man sluta läsa här på bloggen ett tag framöver. Men jag antar att min facination för sten och dess skönhet ligger lite i mina gener. Har man en pappa som är geolog så sitter det väl lite sådant i blodet. Sådan far sådan dotter eller... ;-)


Så här ser det ut då vi far med bilen. C är förare och jag sitter brevid och är reseplannerare och läser på om de olika ställen vi ska besöka för dagen. När vi var i Grand Canyon kom det ett oväder på kvällen med både regn och kalla vindar. Det blev så kyligt som bara 12 grader C. Vi hade plannerat middag med lilla campingköket igen så C fick gå ut i regnet och sätta upp det medans jag fick hacka till en sallad i baksätet som ni ser här. Det gäller att vara kreativ ibland. Vi befann oss nämligen långt upp på slutet av en lång serpentinväg i Grand Canyon och det var dessutom sent och vi var super hungriga. Här i north rim finns det liksom inte resturanger och faciliteter bakom varje knut som i south rim. Här får man klara sig själv.


Detta är förresten våra hyrbil. En vit Chrysler blev det. Jag tycker den ser ut som en gigantisk grill framifrån. Den har funkat riktigt bra hittills. Vi har som sagt även fått prova på att tillreda middag i den.

1 comment:

Saltistjejen said...

HAhaha! Ibland får man som du säger fixa saker lite sådär på känn! Tur ni hade med er eget campingkök iallafall! Kram!