Sunday, July 18, 2010

Skön Helg

Det blev en mysig kväll hos familjen G. Jag och C beställde lite indiskt och sedan for vi dit och åt middag med dem. Jag och Kim fick till och med en skön pratstund för oss själva i The haning bed ute på deras front porch medans Mike och C åkte iväg och lämnade äldste sonens kompis hemma hos sig. Det var en underbar kväll även om fukten verkligen låg tät i luften då det precis regnat. Men vi satt där och småpratade med varsitt glas vin. Kim visade alla foton hon tagit från deras Italien resa och kryssning då de också besökt Split i Kroatien och några av öarna i Grekland.

När vi sedan kom hem låg det ett litet paket från Barns and Noble och väntade. Jag hittade tre bra CD skivor till bra pris som jag beställt. Det är väldigt sällan jag numer faktiskt köper CD skivor som man gjorde mycket mer förr. Men dessa tre ville jag verkligen ha både musiken och omslaget på. Tre olika country CD skivor blev det. Har man bott i södern så har man. När längtan efter södern slår till ska jag kunna ta fram och spela lite schysst country. Något som också inhandlades i helgen var en amerikansk flagga som vi kommer att packa med oss. Vi måste ju kunna flagga på 4th of July (våran nationaldag).

Ett paket med lite country anlände på fredagen. Efter att ha bott här i södern så har jag faktiskt lärt mig gilla country. Skivan med Tim McGraw var bara sååå bra! Så ska en snygg cowboy se ut också
;-)

C ägnade mesta dels av löradagen till att gå igenom de kartonger vi redan hade packat då vi flyttade från huset som stått i vårat kartongrum här i lägenheten. Det visade sig vara lönt att faktiskt gå igenom dessa en gång till. Vi lyckades hitta mer att både slänga och ge bort. Nu är de också betydligt mer organiserade. Nu ska vi bara ringa på det som motsvarar frälsnings armen eller något sådant här så att de kan komma och hämta en del prylar som vi ger bort. Det gäller att både packa och sortera optimalt med tanke på kostnaden för att skeppa en kontainer med bohag. Kostnaden för oss med bohag, möbler och bil kommer att landa på ca 13000 dollar. Det handlar alltså om mycket pengar. Många har undrat om det är värt att skicka hem möbler och saker över huvudtaget. Men det är det. Jag tror sällan man faktiskt tänker på vad ett värde av ett helt hem går på. Det skulle vara mycket dyrare att köpa allt nytt. Möbler är dyrt och dessutom har man en massa smått som blir stora summor när man lägger ihop det som kläder, skor, dukar, sänglinne, stereo, tv, datorer, hushållsmaskiner, porslin och allt man har i köket.

Att flytta från en kontinent till en annan är iallfall inget man direkt gör i en enkel handvändning. Det är en hel del att tänka på och det tar sin tid. För oss har det tagit ca 2 år från det att vi först började plannera att flytta tillbaka tills dagen då vi verkligen åker och flyttlasset går. För oss tog det ju framförallt tid att få huset sålt.


Så här ser det nu ut i vårat kartongrum. Alla kartonger har blivit genomgångna ordentligt och ompackade. Alla kartonger är nu också av samma sort. Detta är kartongerna vi sparade från då vi flyttade hit så det är svenska Kungsholms kartonger. De svenska kartongerna är av betydligt bättre kvalité än de som finns här.

Köpte nya löparskor i fredags. De har en liten butik som funkar ungefär som Löplabbet i Stockholm. Det är absolut bästa stället att köpa löparskor. Igår fick jag hjälp av en kille som verkade superduktig. Han kollade hur mina fötter såg ut och hur jag trampade sedan mätte han varje fot för sig noggrant. Ha ha jag har en vänsterfot som är en halv storlek större än högerfoten (men sådant är tydligen inte så ovanligt). Det blev dessa:


Sprillans nya löpardojjor. Sådant är ju mycket billigare här så jag passade på att köpa ett nytt fräscht par att skicka med hem i kontainern. Mina gammla funkar ännu ett tag.

Söndag var het och fuktig. Temperaturen låg på 35 grader och det föll ut lite regnstänk men det kom inget regn även om åskan låg i luften och molnen var rejält mörka. Det hade varit skönt om det hade kommit regn. Vi kollade en del på väder och temperaturer på olika ställen dit vi ska på våran road trip. En plats vi tänkt åka till är ju Death Valley med tanke på temperaturen där just nu så fattar man verkligen varför det heter Death Valley. Det skulle där idag vara 51 grader! Huga. Även om det är torr värme så är det riktigt varmt. Jag tror faktiskt inte att jag någonsin varit på något ställe där det varit så varmt. Gäller att se till att ha både ordentligt med bensin i tanken och en stor dunk med vatten.
Söndag frukostbrunch startade med ett lass goda svenska pannkakor. Sedan hade jag även en superskön helkropps massage att se fram emot. Jag fick samma tjej som förra gången som gjort ett kanonjobb och jag blev lika nöjd denna gången.

Nu är det sista arbetsveckan för mig. Sista slutspurten. Jag ser sååå mycket fram emot våra semester som vi åker på till helgen.

9 comments:

Taina said...

Får ni packa allt själv? Vi har ju förmånen att företaget står för den delen. Tror dock att vi måste börja planera för vad som ska med nästa är. Vart det än bär. Vi har mer prylar nu än vi hade med oss...

Sista veckan går säkert i racerfart! Härligt att se fram emot er semestertrip.

Kramar!

Desiree said...

Taina, nej vi behöver faktiskt inte packa själva. Det kommer killar som packar åt oss just för att försäkringen ska gälla. Men vi hade en hel del kartonger som redan var packade och behövdes packas om lite bättre från då vi flyttade ut från huset. Sedan kommer vi att ägna oss åt att skruva isär möbler som går att skruva isär då vi kommer tillbaka från semestern. Ha ha självklart är det så att man har mer prylar nu än då man kom hit. Vi har verkligen kört med hårdsortering och gallring men det blir ändå mer nu. Sedan kommer vi också att skicka med bilen. När vi kom hit hade vi ingen bil med oss.
Ha det fortsatt skönt på semestern.
Kram!

Anne said...

Du poängterar verkligen en viktig sak, det här som du skriver att det tar tid från tanke och beslut till en hemflytt faktiskt kan ske. Många gånger tror jag inte alla förstår det, ibland när jag får frågan hemifrån hur vi tänker på framtiden och ev. hemflytt så brukar jag säga att från den dagen vi bestämmer oss så kommer det sannolikt ta flera år innan vi faktiskt kan flytta. Folk verkar bli lite chockade när de får höra en sån sak... Men så är det ju, det är nog ytterst få som bara på några månader kan gå från beslutet att flytta till att faktiskt göra det och ha allting klart vad gäller jobb, sålda bostäder med mera. Det är ju helt klart ett projekt att flytta hem också. Nu, med facit på hand och när allting är klar för er, så kan jag som betraktare känna att vilken tur ni haft med allting, hur "fort" allting ändå gått.
Jobb är inte helt lätt få i dessa tider, någonstans i världen. Husmarknaden här är ju kanske t.om. ännu sämre sen ni fick det sålt. Jag kan verkligen förstå den lättnad och den glädje du känt när pusselbitarna varteftersom fallit på plats, som husförsäljning och sen jobb.
Ska jag vara ärlig så kan det där oroa mig en aning. För ofta är det väl så att den dagen man tar beslutet att man vill flytta hem, så är det ofta då man känner man vill flytta, är redo, är klar här. Men sen kan det handla om massor med år innan man faktiskt kommer iväg. Många år.
Men en sak i taget. Sånt går inte att fundera på, det blir alltför många om.
Men visst är det projekt, som jag vet att du varit inne på lite tidigare så är det nog kanske ett ännu större projekt att flytta hem igen.
Sista veckan på jobbet, den här veckan kommer att gå superfort och sen drar ni på semester!
Jag googlade faktiskt en del på Death Valley i söndags, tycker det verkar vara ett så fascinerande ställe. Jag läste också nånstans att de flesta besökare verkar komma under de hetaste månaderna och det kan man ju tycka verkar konstigt. Men som det stod, lite av tjusningen med Death Valley är kanske att uppleva det där extrema, vara där när det är som ogästvänligast på nåt sätt.
Förresten, apropå flyttkartonger. Vi har också våra svenska sparade, det låter som en god idé fortsätta ha det så kanske eftersom du säger att de är av bättre kvalité än de amerikanska. Jag tycker vi redan nu, här i USA (har ju flyttat en gång här också, från vår första bostad till nuvarande) använt dem och de har varit med ett tag och med om en del men kartongerna är i princip som nya. Superkvalité på de svenska flyttkartongerna.
Ha en riktigt fin vecka!
Kramar

Desiree said...

Anne, jamen visst är det så att det är en lång process från det man fattar beslutet om att flytta hem tills den dagen man kan sätta sig på planet med sina väskor. Att flytta just från en kontinent till en annan kräver en helt annan typ av plannering och förberedelse. Om man sedan som vi och som ni också kommer behöva göra den dagen det är dags för er, att sälja sitt hus för att få loss kapital är något som verkligen kan ta tid. Iallfall om inget radikalt händer på den amerikanska bostadsmarknaden och det vänder så får man med dagens läge vara beredd på att det tar TID.

Du har helt rätt i att vi haft tur med allt och att det hela har gått "snabbt och smidigt" så här i efterhand. Vi fick trots allt huset sålt på 18 månader och vi fick lite pengar över så att vi kan investera i nästa boende utan att ha tapppat hela vårat kapital. Även om vi gjorde en förlust så tänker vi aldrig så utan för oss har det varit en ren vinst att vi fick huset sålt och fick lite pengar över. Vi är såååå tacksamma över att det gått så bra med allt. Jag känner mig otroligt lottad lycklig över att allt ordnat sig så bra och känner verkligen en djup tacksamhet över fått det ordnat med både hus och jobb. Två stoooora och viktiga pusselbitar. Utan huset sålt med vårat kapital uppbundet här hade vi inte kunnat flytta hem och utan jobb kan man inte heller flytta hem. Vi räknade aldrig med att vi båda skulle ha jobb att gå till den dagen vi flyttade hem utan plannerade utifrån att en av oss måste ha ett jobb för att kunna flytta hem. Nu blev det så otroligt att vi båda lyckades få jobb vilket känns som om vi vunnit högsta vinsten. :-)
Ja spara dina svenska flyttkartonger. De är kraftigare och har ju också handtag på sidorna vilket de amerikanska inte har. Dessutom måste man tejpa ihop de amerikanska både i botten och toppen medans de svenska viker man ju ihop för att få en riktigt stabil och hållbar botten. Det är också mycket lättare att stuva ihop allt om man har samma storlek på kartongerna. Då är det mycket lättare att stapla dem på varandra.

Ha ha ja nog lär vi få uppleva det extrema i Death Valley. Verkar för övrigt som om detta är ett extrem år vädermässigt. Vintern var extra kall och nu är sommaren extra varm på många håll. Kollade också temperaturen i Vegas. Verkar ligga på stabila 39 till 44 grader, pust. Men där ligger man nog mest kring poolen eller roar sig inomhus.

Ha en underbar dag.
Kraam!

Saltistjejen said...

Visst är det mycket i ett hem. man hinner samla på sig såååå mycket saker på bara några år! Huh!
Vi resonerade dock som så att om vi flyttar tillbaks över Atlanten kommer vi INTE ta med några möbler alls. Därför satsade vi på att enbat köpa IKEA-möbler vilka är hyfsat billiga och som man inte direkt vill ta med sig efter att ha slitigt på dem ett antal år. Det känns bra för vår del. Sedan finns det självklart saker man kommer vilja flytta med sig. Dock vet jag itne ifall TV ingår i det för det äju annan hertz i Sverige och jag tror inte vi har köpt såpass "fin" TV som de märken som faktiskt klarar av både amerikansk och Europeisk hertz. Vi får se. Jag gissar att det kommer bli mer än man tror som man vill ta med sig, vart man nu än ska, men vi har försökt att inte köpa på oss alltför mycket som ska fraktas. Böcker har jag ju nästan slutat med nu också ioch med min nook! Skitbra! Samt som du säger har man den mesta musiken i datorn. Kul förresten att du köpte Country! Haha, Tim McGraw är en av M´s stora favvisar. Som sagt, hans dröm om att en gång åka till Naschville lever kvar. Vi får väl se om det någonsin kan bli av....
Stor kram nu!!

Åsa i Memphis said...

Det är så coolt att läsa om flyttupptakten och resan och jag är så glad för er skull! Det är så skönt att det ordnat sig så perfekt för er. (Lite själviskt är det också att tänka så för då är det inte omjligt alls, inte ens att sälja ett hus i södern idag - fast det är tufft)

Som du säger, det är ju tidmässigt lite skumt det där med att bestämma sig att flytta och sen göra en hel del andra saker på vägen (jobb, pengar, hus, boende etc) för att inte tala om at även om man inte har ett eget hus är det svårt att säga upp ett hyreskontrakt eftersom dom inte har "tre månaders uppsägningstid" - iaf inte här.

Ser fram emto att höra hur den torra Hettan känns. Själv kommer jag ihåg när jag var ute i mitten av öknen där i juli för flera år sen. Jaginsåg att jag skulle dö på en timme eller så (med mitt vita skinn!) och var väldigt rädd att bussen skulle köra iväg och råka lämna mig ;) Lycka till och njut massor!

Sporty Spice said...

Va?! 13000 dollar för att skicka hem bohaget? Jag kollade lite på kul vad det skulle kosta att shippa grejer från Sverige i del av container och den firman i Stockholm jag hade kontakt med sa att det för motsvarande en trerummare skulle kosta kring 20 000 kronor i runda slängar. Det är ju en HIMLA skillnad. Kan det vara så mycket dyrare att skicka från USA än från Sverige? Låter ju tokigt.

Härligt med country! Jag var verkligen inte ett fan då jag bodde i Sverige men nu kan jag tycka att en del är riktigt bra. Brad Paisley är ju inte helt fel. =)

Desiree said...

Saltis, jag förstår erat resonemang till fullo. Så hade vi också gjort om vi inte hade skickat över alla möblerna då vi kom hit. Nu kom vi som sagt hit med en kontainer. Vi fick ju den kontainern betald och egentligen är det inte så synd om oss nu heller. Även om vi får ligga ute med pengarna tills vidare för kontainern hem så kommer det mesta att täckas av det anslag som C fick. Merparten av kontainern hem kommer alltså att betalas det flyttbidrag som anslaget också täcker. Detta känns fantastiskt.
Kul att M gillar Tim McGraw mycket. Om han inte har denna skiva så måste han skaffa den. Det är en av de mest välproducerade skivor jag lyssnat på på länge. Den är bara så bra. Klart ni ska ta er ner till Nashville innan ni flyttar hem eller inom snar framtid. Det finns ju direkt flyg dit för er och flygresan är ju inte alls lång. Ni skulle lätt hinna dit över en helg eller en tredagars helg. Nashville är bara såå coolt speciellt om man gillar country. Ni måste ju dit :-)
Kram!

Åsa, ja nu börjar upptrappningen på flyttförberedelserna. Det tar tid att flytta som sagt från en kontinent till en annan. Nej här är det ju inte heller tre månaders uppsägning utan på många ställen tecknar man ju upp sig på ett halvår eller ett år. Sedan måste man ju som sagt också fixa försörjning i Sverige innan man kan flytta hem vilket inte heller är det lättaste alla gånger. Men det går som vi bevisat att både sälja hus och hitta jobb och det känns toppen :-)
Jag tror man får respektera hettan och öknen mycket. Inte ta några chanser eller risker utan se till att ha bensin, vatten och inte gå för långt. Det ska bli spännande även för mig att se hur jag upplever och tolerarar torr hetta men ändock extrem hetta.
Kram!

Sporty,förutom möbler och allt annat så skickar vi ju även med våran bil i denna kontainer. Det är också ett helt garage med cyklar och trädgårdsredskap, gräsklippare med mera som ska med. Det blir mycket. Det kostade oss faktiskt ungefär 100,000 svenska kronor då vi flyttade hit med kontainer också.
Kul att du också gillar country. Jag var precis som du inte heller något direkt fan i Sverige men efter att ha bott här och varit upp till Nashville.
Kraam!

Annika said...

Haha! Jag är också lite svag för Brad Paisley. Fast annars gillar jag Zac Brown Band, Montgomery Gentry och Lady A bättre :).

Spännande med flytten. Tänker du fortsätta blogga i Sverige? Många återvändare lägger ju av men jag är lite nyfiken på hur det kan vara att återanpassa sig. När vi kom tillbaka från att ha varit utbytesstudent på den tiden då det begav sig så sa dom alltid att det nästan var svårare att flytta hem igen - och det var banne mig sant (fast jag blev ju inte kvar så länge förstås...).

Lycka till med allt, inklusive er road trip. Vi åkte förbi Grand Canyon (men stannade inte) och fortsatte norrut mot Utah för några veckor sen. Fantastiskt landskap och väg!