Wednesday, April 16, 2008

Harris Neck National Wildlife Refuge




Vi besökte också ett annat ställe längst med kusten som visade sig vara en riktig jackpot då det gällde alligatorer och sköldpaddor samt fågelliv.

Ligger längst med Georgias kust, strax norr om den lilla staden Darien i McIntosh County. Detta är ett underbart ställe för den naturintresserade kanske allra mest speciellt för den som har fåglar som sitt stora intresse. De vattenfyllda konstgjorda dammarna som finns här attraherar en mängd olika fågelarter som Egrets, Herons och Wood storks. Vi mötte en kille med en helt enorm kamera. De var bland de största teleobjektiv jag sett och han var självklart där för att fota fåglar. En glad amatör beskrev han sig själv som även om hans kamera måste kostat honom en halv förmögenhet.

I Harris Neck (NWR) finns även alligatorer och sköldpaddor. Dessa ligger också i de dammar som det finns ett flertal av här. De ligger väl kamouflerade av den gröna sörjan som täcker ytskicktet på vattnet. Man får gå försiktigt och tyst för att kunna upptäcka ett alligator huvud eller öga som sticker upp ovan vattenytan. Sköldpaddorna verkar krypa upp på på någon stock eller sten då och då och ligga och sola sig. Jag antar att de får passa sig för att inte bli någon alligators middagsmat. Under andra världskriget var detta område en flygbas och man kan kan passera vad som en gång i tiden var en start och landningsbana som numer är rejält övervuxen. Området blev ett naturreservat 1962.

Det finns gott om olika stigar och vandringsleder som man kan välja bland då området sträcker sig över 1214 hektar. Här finns en mängd olika habitat bestående av saltvattensträsk, gräss slätter, samt skogspartier.

Förutom de olika vandringslederna finns en slinga som man kan köra runt med sin bil. Även om det kan låta vansinnigt att ta bilen i ett sådant naturområde men man ska komma ihåg att området är stort och att det även oftast är för varmt för att gå. Bäst är att ta bilen och köra sakta kring den loop som går igenom området för att sedan stanna på de platser man vill längst med vägen och även stanna till och göra en kortare vandring. Vi befinner oss i mitten på april och det var redan strax över 30 grader då vi var där. Någon kilometer eller två då det gäller vandring till fots känns fullt tillräckligt.

Vi spenderade ca 3 timmar här och fick se ett flertal alligatorer, sköldpaddor och en hel del olika fågelarter. Kikare, kamera är ett måte att ta med sig i packningen. Bra att ha är även dricka och lite matsäck. Vi hade även tagit med oss en bok med flora och fauna så att man kunde slå upp namet på de fåglar man såg.




Det här buskträden mitt ute i den konstgjorda sjön där alla dessa vita fåglar sammlades tyckte jag var läcker. Det kändes på något sätt lite som om man befann sig ute på afrikas savann.

Tyvärr vet jag inte namnet på dessa ganska stora vita fåglar som häckade här.

Överrallt längst med Georgias kust ser man den spanska mossan som hänger och varjar på träden i vinden. Den är ju egentligen vare sig en mossa eller spansk utan är närmast besläktad med annanasen. Det är inte en parasit utan växer i symbios med träden.

Sköldpaddorna kröp upp på någon stock eller sten och låg och solade sig.


Det var ett mycket vackert område och stort också.



9 comments:

Annika said...

Ännu en härlig berättelse från träskmarkerna i GA. Fina bilder också, som vanligt.
SÅ exotiskt det känns med allt det du beskriver, och ändå är det ju itne sååå långt härifrån.
Spansk Mossa är fascinernade. Tycker att det liksom sätter tonen för hela södern. Har ni mkt av den varan hos er också? Vi har inget, och det är ju inte så underligt.

Ninnie said...

Tack Desiree för lång och intressant reseberättelse med underbara bilder. Du skriver så målande och inlevelsefullt att det känns som man varit där!
Förstår att ni haft en jättebra resa!

Desiree said...

Annika, jag gillar också den spanska mossan jättemycket. Den finns tyvärr inte här i Birmingham. Man måste komma längre söderut eller mot kusten. Den växer bara under väldigt specifika förhållanden.

Ninnie, tack jag är jätteglad att mina reseberättelser uppskattas så. Det känns jättekul.

Anne said...

Vad stor sköldpaddan ser ut, jag antar att de lätt kan bli byte för alligatorerna och får passa sig eller? Träskmarker, det syns verkligen på bilderna. Det är vackert tycker jag, en lite mystisk skönhet. 30 grader nu i april plus antagligen hög luftfuktighet, undrar hur det skulle vara mitt på sommaren.... Puh. Ni gör ju helt klart rätt som åker nu på våren och gör såna här utflykter. Är det lite strategi från er sida, att planera in träskutflykter den här årstiden och inte senare eller har det bara råkat sig så?
Smart med loopen man kunde köra runt i, såna fanns massor i Nevada/Arizona också när vi var där. Det tycker jag är bra, så kan man stanna där man vill. Precis där som hos er är det ju oftast för varmt för att man ska orka gå särskilt mycket. Områdena är ju ofta så pass stora här att bilen är ett måste även när man är en nationalpark eller liknande.

Saltistjejen said...

Så roligt att läsa om era upplevelser! Och se alla bilderna! Haha, kan tänka mig att den där mannen hade ett papparazziobjektiv om han ville fota fåglar!! :-)

Jag visste inte att spansk mossa var besläktad med ananas!! Man lär sig alltid ngt nytt. Är den inte ngn form av lav förresten??? Eller är jag helt ute och cyklar??
Jag håller med dig och Annika om att den är såååå speciell och ger en otroligt unik karaktär till Söderns landskap!! Såg mycket av den varan när jag var i New Orleans.

Petchie75 said...

Vad häftigt att uppleva en sådan exotisk miljö - som du skrev så verkar vissa foton tagna från Afrika! Det är verkligen spännande hur mycket olika sorters landskap och natur det finns i USA.
Min pappa hade älskat att åka dit, han gillar fågelskådning ;-)

Marianne said...

Tack än en gång för en spännande upplevelse! Det är verkligen en väldigt annorlunda natur. Så roligt det måste vara att se de där djuren i sin naturliga miljö. Men där skulle man inte vilja bada, av olika skäl ... Förstår precis vad du menar med att ta bilen. Och det kan till och med vara bra att det finns färdiga bilvägar, annars hade folk kanske kört lite hur som helst, off-pist så att säga, och förstört mer.

Mia said...

Ser ut som ni haft en härlig helg. Vet du jag får såna flashbacks när du skriver om alligatorer. Jag och tjejen jag reste runt i USA med besökte Everglades i Florida. Fantastiskt roligt, väl värt ett besök men när vi kom så missade vi precis en "flygbåt" och fick stanna med två killar på kajen och vänta på nästa.
Det fanns en vakt och han gick iväg. De andra i sällskapet var törstiga och gick för att handla dricka utanför entrén. Jag stannar kvar och eftersom det är så varmt o soligt sätter jag mig på gräset med ansiktet mot solen. Man måste ju pressa när man har tillfälle!
Min rygg är vänd mot vattnet och efter en stund ser jag Emelie, min kompis komma springandes och vinka som bara den. Jag tycker nästan hon är pinsam som vinkar som en galning och vinkar diskret tillbaka och fortsätter sola.
Då kommer vakten (äntligen) springandes, skriker på mig att resa mig upp och springa medan han springer mott vattnet skriker och hojtar med nåt piskliknande.

Jag vänder mig om och två meter från mig kommer en alligator upp ur vattnet mot mig. Lunchtime!

Genom hela parken som man kan vandra igenom själv fanns det flera "luckor" i säkerheten med trasiga stängsel och brist på skyltar så det var lätt att gå vilse. Men roligt var det att se dessa mäktiga djur även om jag fick en lite för nära närblick på dem.

Trevlig Helg! /Mia

Anonymous said...

Hej,
hamnade här av en slump och har nu suttit och läst lite här och där i din blogg. Du skriver verkligen bra! Du som gillar att skriva om olika platser i världen kanske skulle gilla http://www.trivago.se som är en internationell resesajt där man faktiskt får betalt för att ladda upp foton och skriva recensioner (och mycket annat).. Visst, man blir inte rik, men alla små extra slantar är väl alltid välkomna :o)
Hälsningar från Helena på Sicilien