Thursday, April 3, 2008

40 år sedan Martin Luther King Jr mördades

För 40 år sedan mördades Marthin Luther King i Memphis, TN. Hans minne hyllas idag av både Obama och Clinton. Han föddes i Atlanta, Georgia 1929 och var baptistpastor under 50-talet. Han blev även den yngste någonsin att ta emot Nobels fredspris. Mordet ledde till våldsama upplopp över hela USA.

1963 höll han sitt berömda tal vid Lincon Memorial ” I have a dream” är ord vi ännu allihop minns. Minnet efter King lever vidare idag och paralleler dras till kandidaten Barack Obama.

Birmingham, Alabama har tyvärr en mycket mörk historia när det gäller rasism. Under 60-talet var Birmingham även känt som ”Bombingham”. KKK bombade både byggnader och kyrkor. 5 oskyldiga skolflickor dog tex i en kyrka till följd av en av KKKs bombningar. Frihetsrörelsen skickade så kallat Freedom riders som åkte buss från Washington genom södern. Dessa freedom riders bestod både av svarta och vita. Deras buss blev utbränd här i Alabama och de blev svårt misshandlade. Under 60-talet var Birmingham KKKs högnäste och ledaren för KKK var en man från Alabama. Denna negativa stämpel är ännu inte helt borttvättad. Många tänker fortfarande på Alabama som en fattig stat med tidigare mycket rasmotsättningar. Så sent som på slutet av 80-talet så dömdes en KKK anhängare som bombat en av kyrkorna här på 60-talet. Det hela är fortfarande så pass färskt historiskt att rasproblemen och motsättningarna som varit inte disskuteras bland folk i allmänhet. Martin Luther King gjorde mycket för de svarta här nere

Här i Birmingham finns Civilrights museet som verkligen kan rekomenderas. Sorgligt men mycket gripande och viktig historia finns dokumenterad här. Medborgarrättsrörelsen eller civil rights movment som det heter här är en stor och viktigt bit av söderns historia. Befinner man sig här tycker jag absolut att man ska besöka antigen museét här i Birmingham, i Atlanta, eller i Montgomery. Martin Luther Kings rörelse var oerhört viktig för södern. Hans rörelse grundades på icke våld, olydnad och passivt motstånd.

Han hyllas varje år denna dag speciellt i hans födelsestad Atlanta, Georgia. Dagen innan han mördades i Memphis gav han ännu ett berömt tal:

I've been to the mountain top.And I've looked over and I've seen the Promised Land.I may not get there with you, but I want you to know tonight that we as a people will get to the Promised Land.So I'm happy tonight.I'm not worried about anything, I'm not fearing any man.My eyes have seen the glory of the company of the Lord.





Här är kyrkan där han var baptist pastor under 50-talet. Kyrkan finns i Montgomery, AL. Klicka gärna på bildern för att förstora dem.




Åker man till Selma i Alabama som också är värt ett besök kan man där se Edmund Pettrus Bron där frihetskämparna gjorde en av sina berömda protestmarcher mellan staden Selma och Montgomery.

9 comments:

Mia said...

Ja vilken fantastisk man. Jag visste inte om det talet du skrev att han gav dagen innan han mördades. Vad läskigt, nästan som han visste.

Tänkte på det du sa att i Alabama är det fortf väldigt färskt i människors minne och man pratar inte om det i allmänhet. Men åsikterna undrar jag, hur är de i allmänhet, alltså skulle diskussionen komma upp hur ställer sig folk till det hela? Vad jag undrar är väl egentligen om rasismen och segregationen lever kvar? Jag kommer ihåg att du skrivit en gång att du aldrig besöker de dåliga delarna i Birmingham, det får mig att tänka att det finns en segregation i staden.
Är ni lediga idag förresten då? Det finns väl en dag då man är ledig i hans minne?

Anne said...

Jag reagerade också på talet du skrev att han gav innan och säger som Mia att det känns nästan läskigt och som han visste....
Museerna du räknar upp skulle jag gärna besöka.
En stor man, helt klart.

Petchie75 said...

Jag måste hålla med de andra tjejerna, nästan läskigt att han höll det talet precis innan han dog. Det är imponerande och fascinerande att det finns personer som MLK som verkligen kämpar, på ett fredligt sätt, för något som de är övertygade om - oavsett vad för slags konsekvenser det kan innebära för dem själva. Modigt!
Ännu en sevärdhet att lägga på listan över vad jag vill se i Södern!

Saltistjejen said...

Ja visst är det otroligt fantastiskt att det finns personer som kämpar så för det de tror på! Det är bara så ohyggligt sorgligt att det finns folk som vill döda dem för deras kamp, och åsikters skull.

Desiree said...

Mia, personligen verkar det som om rasismen är bort men tyvärr är segregationen kvar. Jag tror tyvärr fortfarande att det är en lång väg kvar tills de svarta får samma status och levandsstandard som de vita. Arbetslösheten är extra utbredd just bland de svarta männen. Det är tydligen lättare för kvinnorna att få jobb. Det är fortfarande tyvärr så att de svarta har många av just låglöne jobben osv. Idag har vi inte varit lediga men 21 januari är Martin Luther King day i almenackan och då är vi lediga.

Anne, ja han var verkligen en stor man och en fantastisk person som gjorde ett mycket viktigt avtyck för södern. Museerna berättar inte en direkt munter historia men är väldigt interessanta och viktiga.

Petra, ja visst facineras man av människor som MLK och tex Ghandi osv.

Saltis, vi får hoppas på att folk har lärt sig sin läxa av den dystra historien så att sådant här slipper upprepas och det blir bättre vilkor för de som kämpat tappert och deras barnbarn.

Millan said...

Jag haller ocksa med om att talat han holl kanns lite laskigt med tanke pa vad som sedan hande! Det ar oerhort att det finns folk som 'vagar' kampa sa for det de tror pa och for andra manniskors skull! Men sa otroligt sorgligt att det gick som det gick.

Annika said...

Nej, man besöker nog inte de dåliga delarna i ngn stad i USA. Man bör inte göra det, man törs inte.
JA MLKJR var en stor man! Med talets stora gåva. Och talet han höll innan han dog är verkligen skrämmande med tanke på det som sen hände honom.
Hmmm...Ja, jag har förstått att KKK härjar nere i the deep south. Har du själv sett ngt av det ngnstans?

Desiree said...

Millan, ja lite läskigt nästan att hans sista tal var som om han redan visste vad som skulle komma.

Annika, jag har som tur inte sett något av KKK. Jag vet att de fortfarande existerar men det är inget jag stött på eller ens hört talas om annat än på en dokumentär på tv. Jag håller helt med dig om att man inte bör besöka de dåliga delarna av någon stad. Då utsätter man sig bara för onödiga risker.

Lullun said...

Detta hör verkligen till den del av historien som jag är mycket intresserad av att läsa om. Och museerna du nämner skulle jag verkligen vilja besöka.

Segregationen är något jag också känner igen från här som jag bor, om än i småskala. Nuuk är ju en stad med ca 1/6 dansk befolkning, där de ofta hör till den absoluta eliten med de bästa jobben, och omvänt. Men grönländarna "kommer upp sig" mer och mer dock.

De förhållandena gör att det nog är närmast omöjligt att hålla, om inte rasismen, så iaf en viss ilska borta tyvär.

Att det är farligt att färdas i vissa delar i alla amerikanska städer är ju också förfärligt. Man vet det ju, men samtidigt så känns det så overkligt på något sätt. Fast själv har jag ju följt lite vad som hänt med min gamla stadsdel i Göteborg (under studietiden) - Bergsjön - och inte låter det ju helt otroligt om vi är på väg ditåt även i Sverige. Flera av mina kompisar har blivit rånade där och min bästis "killbästis" blev t.o.m rånmördad; en helt vanlig "datanörd" på väg till min kompis för att fira hennes födelsedag. Bara SÅ hemskt.