Wednesday, February 10, 2010

Conch Republic and The Southermost Point


Här kommer sista delen av Key West. Lite tropiska bilder kanske piggar upp såhär i kylan och snön. Vi har förvisso inte snö här i Birmingham som verkligen har lamslagit många andra delar av USA men det är kallt. Jag har haft både mössa och vantar på mig då vi skulle till jobbet imorse.

Då vi var på väg ner mot Key West så passerar man övriga "keys" som ligger längst med Hwy 1. Det finns många fina ställen väl värda att stanna på och ta sig en bensträckare. Havet lockade med sitt blå glittrande vatten i solskenet. Vi kände att till slut att vi bara måste stanna och få smaka lite på både vatten och beachen. Därför stannade vi till i Bahia Honda Statepark som låg strax efter 7 mile bridge och ön Marathon. Det stod i guideboken att detta skulle vara ett av de både vackraste och längsta stränderna med pudervit sand. Det stämde väl. Det blev en underbar bensträckare här.


Det är den gammla järnvägen och järnvägsspåret ni ser. Den är inte längre i bruk efter orkanen som drog fram för länge sedan och knäckte delar av den. Men resterna finns kvar än idag.

Vi hade nästan hela stranden för oss själva förutom någon enstaka fiskare som denna man. Sedan såg vi en och annan som badade och några som bara promenerade längst med stranden.

Jag kan rekomendera ett stop just här i Bahia Honda statepark om ni är på väg ner till Key West. Jag önskar själv att vi hade haft mer tid till att utforska och göra fler stop längst med vägen och utforska mer av övriga "keys" eller öar.


C nöjt för fullt av både vatten och sand. Han fick sig en fin strandpanering ;-)


Här i Florida varjar palmerna vart man än kommer. Jag älskar att höra ljudet av palmbladen som rasslar i vinden. Det är en ljuv känsla för då vet man att man är i tropikerna.

Key West är ju bland annat känt för att vara The Southernmost Point. Längre söderut än så här kommer man inte i USA (verkar dock inte som de bryr sig om att räkna med Puerto Rico som ändå tillhör USA).


Här kan man bo på The Southernmost Hotel om man önskar.

När man befinner sig i Key West måste man självklart gå ner till denna ikon och ta ett foto. The Southernmost Point in the Home of the Sunset at the Conch Republic.

Den här bilden visade jag tidigare i veckan i samband med att jag berättade lite om ciggarr fabrikerna som en gång i tiden funnits här. Key West kallar sig också just för The Conch Republic eller snäck republiken. Kärt barn har många namn som ni märker. Vi passerade ett ställe där man kunde få speciella turist pass från just The Conch Republic. Jag hittade faktiskt just en sådan där stor och vacker snäcka som finns här. Den är riktigt fin även om den inte är helt hel på alla sina ställen. Jag packade iallfall med mig den hem och nu står den så vackert i bokhyllan som prydnad. Jag älskar faktiskt att just strosa längst med stränder och leta efter snäckor. En dröm skulle därför att åka till Sanibel och Captiva island som också ligger i södra Florida som är just kända för att vara riktiga snäckstränder.


Så här ser min "conch" ut som jag hittade. Detta fick bli mitt fynd och souvenir från det vackra Key West.

Slutligen vill jag passa på att tacka mina svärföräldrar så jättemycket för denna helt fantastiska julklapp som var våran Key West vistelse. Tack så mycket Ulf och Ingelöv, detta är den bästa julklapp vi fått! Det blev många många fina minnen, upplevelser och bilder. Jag är jätteglad över att jag tack vare er fick chansen att besöka just Key West som var en destination som funnits länge på min önskelista.

9 comments:

Miss Marie said...

Vilken härlig resa! Det verkar verkligen vara ett mysigt ställe ni åkte på semester till. Och att kunna bada nu.... härligt!

Vackra bilder som vanligt!

Saltistjejen said...

Så underbart!!!
Jag njuter av dina bilder! :-)
Och vilken riktig sagosnäcka du hittade!!! kanske kan den viska sagor från havet om kvällarna?
Kram!

Desiree said...

Marie, detta var ett riktigt nice ställe. Sådant här gillar jag. :-)

Saltis, aha en sagosnäcka alltså. Det låter ju underbart. Åh vad fint. Jag får håll upp den mot örat och se om den viskar till mig :-)
Kram

Annika said...

HELT underbart, Desiree!!
Visserligen har jag velat åka till Key West länge, men deina inlägg får det att brinna i mig; jag vill DIT!!!
GUD så ljuvligt det ser ut!!
Vilket ställe!!
Dina biler får mig att vilja hoppa in datorn och ta mig till Key West och alla Keys!!
Otroligt läckert område...
Suck...
Stora kramar!!!

Petchie75 said...

Härligt att du hittade en sådan fin conch-snäcka! De är fridlysta i vissa delar av världen men jag tror inte att det är så i Puerto Rico för här kan man äta conch-sallad och andra rätter som är tillagade med själva musslan. På det lilla guesthouset som vi ska bo på på ön Vieques nästa vecka har de hur många sådana snäckor i trädgården. Jag har två sådana snäckor men tyvärr har jag inte hittat dem själv.
Det är lite roligt med alla dessa ställen som hävdar att de är den mest sydliga spetsen i ett land etc. I både Frankrike och i England finns det t.ex "Världens ände" - jag har varit på båda ställena ;-)
Kram

Katarina said...

Visst mår man bra med värme i vacker miljö. ni verkar ha haft det gott!

Vackra bilder återigen Desiree!

Desiree said...

Annika,kul att jag har sålt in The Keys till dig. Kanske blir det nästa semester för er, who knows?

Petra, oj det hade jag ingen aning om att de kunde vara fridlysta. Jag hoppas att den inte var det här. Låter mysigt med det där guesthouset i Vieques. Hoppas du får chansen att hitta en egen sådan snäcka där. Det finns helt klart flera världens ände :-)

Katarina, du har så rätt man mår verkligen bra i värme med vacker miljö omkring sig.

Marianne said...

Oj så vackert! Vilken härlig resa, jag antar att du har skrivit mer om den längre ner, så jag får läsa ikapp där.

Superfin snäcka, och vilket roligt minne att ha en så vacker sak som man har hittat på stranden!

Kram!

Anna, Fair and True said...

Tack för reseberättelse! Den har ju som sagt gjort mig väldigt sugen på Key West och just nu kollar vi upp resa dit i påsk. Eller så blir det Dubai eller något annat ställe man kan bada! Vi får se! Lite dyrt just då eftersom det är påsk men vi inväntar offert från diverse resebyråer som kanske kan hitta lite billigare än vi gjort hittills på nätet.

Såg förresten att det stod sydligast punkten i "continental" USA. Så kan ju Puerto Rico fortfarande vara den riktiga punkten :)