Thursday, September 11, 2008

Ett besök på Rosendahlsträdgård i Stockholm

Under min Sverigesemester passade jag på att strosa runt bland de många trevliga ställen som finns att njuta av i Stockholm. Ett av dessa är just Rosendahlsträdgård som är extra trevligt att besöka just under sommaren. Detta tycker jag är ett otroligt mysigt ställe att besöka. En långpromenad ute på Djurgården är så vackert. Jag passade som sagt på att ta mig en rejäl långpromenad ända från centralen ut till Rosendahlsträdgård på Waldemarsudde. Även om jag inte tog en fika ute på själva Rosendahls café så besökte jag den lilla butiken med alla underbara ekologiska produkter som de säljer. Här kan man handla både fantatiskt gott bröd, fikabröd, te, kryddblandningar, marmelad, saft, vinäger och mycket mycket mer. Eftersom det kan vara lite bökigt att ta med sig glasflaskor med olika innehåll köpte jag endast deras hemgjorda knäckbröd som verkligen är mycket gott. Jag passade också på att fota en hel del då jag var där. Rosendalsträdgård erbjuder verkligen en mysig och vacker sommarkänsla. Det var perfekt att gå hit en vardag för under en hel kan det lätt bli alldeles för mycket folk här.

Det var en vacker och solig sommardag. Folk satt och fikade under äppelträden. Det var så himla mysigt att strosa runt där och titta i butiken samt på blommorna och odlingarna som de har i trädgården.




Här hade de vackert ställt ut bord under äppelträden så att man kunde ta sig sin lunch eller fika i skuggan. Det var väldigt grönt och vackert ute på Djurgården också.


I Rosendahlsträdgård finns ju mycket vackert och härligt då det gäller blommor samt frukt och grönt.

Självklart är ju det hemmabakta brödet här en riktig pärla. Här går minsann att hitta gott och grovt bröd. Något jag verkligen längtat efter att sätta tänderna i. Deras delikatess knäckebröd är också otroligt gott.


Sugen på fika? Då är det bara att skära upp en bit sockerkaka eller ta något annat smarrig och ta med sig sin kaffekopp och sätta sig i skuggan under äppelträden.




Här fanns också många trevliga kryddblandningar, marmelader, vinäger och smaksatta oljor att köpa i deras butik. Jag hade gärna köpt med mig en del men tyvärr är glasflaskor inte så praktiskt i en resväska.






9 comments:

Anna, Fair and True said...

Jag gillar också Rosendal! Jag var på en blomsterarrangemangskurs där en gång (3-timmarsgrej) och har även ätit en jättegod rostad rotfruktssallad där. Mums!

Annika said...

Rosendahl är verkligen en mkt mysig plats. Jag var inte där i somras. Det ångrar jag nu.
DÄR finns sådant GOTT kaffebröd----OK, jag är hungrig, jag är det :-)
På gott svenskt fikabröd, muuums!!!

Petchie75 said...

Jag har bara varit på Rosendahls trädgård en gång men det var jättemysigt och skulle gärna gå dit igen - när jag kommer till Sthlm nästa gång! Tror nog att O skulle gilla stället också!
Ditt inlägg påminner mig om att jag fortfarande inte testat något av recepten i deras kokbok som jag har haft hur länge som helst - det ska bli ändring på det direkt! Ska ta fram den och se vad jag kan testa i helgen!
Förresten, har ni BBC World? De ska visa ett program om Sthlm i helgen med bla Papa Dee och Helena Bergström - se på min blogginlägg från idag! Jag tänkte direkt på ni stockholmare som bor utomlands ;-)
Kram!

Anonymous said...

Rosendahls trädgård är underbar! Gillar deras vegetariska rätter, mmm så gott.
Där skulle jag mer än gärna sitta just nu.

Mia said...

Jag har fortfarande inte varit där och precis alla som besökt det säger det är helt underbart!

Kram Mia

Desiree said...

Anna, lät spännande och kul med en kurs i blomsterarrangemang. Det hade jag gillat.

Annika, ja det är verkligen mysigt och vackert där men man får som sagt se till att försöka gå en vardag då man har semester för det kan ju vara väldigt mycket folk där under helgerna.

Petra, ah jag har ju faktiskt också just den kokboken. Det är nog dax att ta fram den igen och kika lite. Man glömmer ibland bort alla kokböcker man har. Tack för tipset om programmet det lät interessant. Jag får ta och kolla om vi har den där kanalen.

Veronika, ja det är en underbar oas mitt i Stockholm att njuta av på så många sätt.

Mia, du får ta och gå dit någongång. Rekomenderas varmt nästa gång du är i Stockholm.

Anonymous said...

Det är en underbar plats! Allt är så gott och vackert. Jag har tagit dit amerikanska gäster och de har uppskattat det och tyckt att det är så häftigt att det är så grönt och lantligt så nära stan (eller I stan).

Anonymous said...

h, jag älskar Rosendal. Nu fick jag akut hemlängtan. =) Jättefina bilder som vanligt.

Marianne said...

O ja, där är så fint! Jag älskar också att vara där och att fika där med alla goda kakor och bullar. Deras bröd ja, tänk om man hade haft bara en enda smörgås av det brödet ...

Underbara foton!