Friday, September 19, 2008

Fredagstema - Låt som representerar ditt land/område

En sång som representerar mitt land, region eller område – Fredagstema

Detta är alltså ämnet för denna fredag som Petra i Purto Rico har valt. För att bäst illlustrera fredagens tema så har jag självklart använt mig av Youtube. Först har jag valt en sång som representerar det ställe där jag bor just nu, nämligen Alabama. Ett självklart val på song är ”Sweet Home Alabama” med Lynard Skynard. Jag gillar faktiskt denna sång. Den är glad och upp-piggande.





Sedan har jag valt en song som ska representera mitt älskade Stockholm där jag trots allt har mina djupaste rötter. Stockholm är en otroligt vacker stad som ligger mig mycket varmt om hjärtat. Här har jag valt två olika sånger. Först kommer Lasse Berghagen med ”Stockholm i mitt hjärta”. Detta är ett solklart val då Stockholm verkligen ligger i mitt hjärta. Denna sången är verkligen sommar i Stockholm för mig. Sedan har jag även valt ”Sakta gå hem genom stan” med Monica Zetterlund. Även denna är en sång jag gillar jättemycket.




14 comments:

Fritt ur hjärtat said...

Jag hade blivit besviken om du inte valt "Sweet Home Alabama” Jag tycker den är väldigt bra. Både dans och allsång är den bra till. Lasse Berghagens såpng är ok och Zs sång är outstanding!! Tycker jag. Inga Stockholmssånger hos mig inte!

Victoria said...

"Sweet home Alabama" tycker jag är jätte-jätte-bra!! Tack för att vi får lyssna på den hos dig!
Trevlig helg! Kram/Vic

Cecilia said...

Ja Sweet Home Alabama är verkligen bra.Stockholm i mitt hjärta får mig att längta till svensk sommar,förknippat med allsången har den ju blivit.Förstår att du valde den och Monica Z.

Ha en skön helg!!

Anne said...

Hehe, jag instämmer med Fritt ur hjärtat. Jag hade också blivit besviken om du inte valt Sweet Home Alabama. Din delstat har verkligen en "egen" låt som både är superbra och välkänd. Jag gillar den, av nån anledning lyssnade vi mycket på den under några år på gymnasiet. Den var ju inte direkt ny då...men den var poppis ändå ett tag i de kretsar jag umgicks i. Skön låt.
Båda Stockholmslåtarna är ju klassiker. Berghagens Stockholm i mitt hjärta är bara så fin, direkt kommer sommarfina vyer på näthinnan då jag hör den.

Petchie75 said...

Hi hi, roligt att du och Annika valt exakt samma Monica Z låt och youtube-klipp ;-) Jag är ingen Lasse Berghagen och Allsång på Skansen-fan men den sången är också väldigt bra.
Sweet Home Alabama gillar jag också jättemycket, men jag blev lite chockad när min bror (tror jag det var) påpekade att den påstås vara rasistisk... Har du också hört den tolkningen av sången? http://www.thrasherswheat.org/jammin/lynyrd.htm
Jag valde att bara koncentrera mig på puertoricansk musik men borde väl ha smugit in någon Peps, Hasse, Wilmer X eller Timbuktu-låt också, ha ha!
Trevlig helg!
Kram

Desiree said...

Fritt ur hjärtat, ja jag hade själv blivit besviken om jag inte hade kommit på och valt just Sweet Home Alabama för den passar ju verkligen perfekt med tanke på att jag både bor här och att bloggen har det namnet.

Victoria, visst är det en nice låt :-)

Cecilia, jag förknippar också Stockholm i mitt hjärta just till sommar i Stockholm och Allsång på Skansen. Det är ju verkligen något riktigt ursvenskt med just Allsång på Skansen.

Anne, ja Sweet Home Alabama är rätt schysst låt att gilla och lyssna på.

Petra, hi hi ja jag och Annika verkar dela samma smak då det gäller både det ena och det andra. Det är kul. Nej har har inte hört tolkningen på Sweet Home Alabama. Det förvånar mig dock inte helt att det kan eller finns en rasistisk bakgrund i det hela då den har sitt ursprung just här i södern som haft den tragiska historia man haft. Ja det finns ju verkligen mycket bra musik från skåne ocså.

Anonymous said...

Vilka bra låtval! Gillar alla tre och de är ju verkligen passande.

StrandMamman said...

Fina sångval som passar så bra till temat! Trevlig helg!

Annika said...

AHHH, men såklart att du har Sweet Home Alabama!! DEN är ju så BRA! Snacka om att man har sjungit den många ggr, och du BOR ju där!!
Sthlm i mitt hjärta..JAMENVISST! OCh du och jag, min vän, HAR SAMMA MONICA youtube idag!! :-D

Malin said...

Hej, får lov att tacka för en mysig blogg. Har läst den ett bra tag - - varit dålig på att kommentera.

Det slog mig när jag var i stockholm i veckan m jobbet, vilken otrolig vacker stad det är. Mindes tiden när jag bodde där ett tag. Vi valde både två Stockholm i mitt hjärta. Kommer aldrig glömma vilken stämning det var när Berghagen drog igång den på allsången.

Har tänkt att hänga på både fredagstema & onsdagstema då matlagning ligger mig varmt om hjärtat.

Trevlig helg.

Desiree said...

Barbamorsan, tack så mycket.

Strandmamman, ja jag tyckte att dessa tre skulle vara riktigt passande.

Annika, ja första sången kändes som ett solklart och obligatoriskt val. Ja hi hi, vi verkar ha samma smak här :-)

30+ kvinna i city, kul att du gillar bloggen och har följt den ett tag. Du får väldigt gärna häga med på både fredags och onsdagsteman. Åh det måste varit en underbar upplevelse att vara på plats på Skansen och ha lyssnat på denna låt. Känns verkligen sommrigt och något speciellt för just Stockholm. Ha en trevlig helg.

nina said...

Åh, vilken nostalgi att lyssna på dina Stockholmslåtar. :-D Stockholm är verkligen vackert och svenska sommaren är så speciell.

Jag associerar förresten din "Sweet Home Alabama" till en sliten karaokebar i Oslo där ett span för många år sedan sjöng den. Tänk vad olika associationer man kan ha till samma låt. :-)

Jag hänger på fredagstemat den här veckan jag med.

Desiree said...

Nina, vad kul att du hänger med på fredagstemat. Det är precis som du säger att man verkligen kan ha många olika associationer till en viss låt. Det är ju just musik och dofter som sätter sig på ens minne och som lätt förknippas med olika ställen och tidpunkter.

Marianne said...

Först och främst vilken 100-poängare att kunna välja en låt som är en fullträff både vad gäller platsen där du bor och namnet på din blogg! Ja, den är ju bra, en gammal klassiker, verkligen. Har heller aldrig hört att den skulle vara rasistisk, men som du säger är det kanske så med tanke på sydstaternas historia. Nu säger Klas också att det är en av världens mest spelade covers.

Och ja, Monica är ju bara bäst! Just den här låten är nog min mesta Stockholmslåt. Tror inte det finns någon som verkligen ger lika mycket Stockholmskänsla som den här.

Och så sist men inte minst: Jag hade missat din kommentar hos mig på Gatubilder! FÖRLÅT! Jag har alltså inte ignorerat den utan bara inte sett den förrän i dag! TACK för dina fina ord där, jag blir verkligen extra stolt och glad för att det är just du som säger så!

Hoppas att du har en jätteskön helg och att veckan blir mer än toppen!