Wednesday, September 24, 2008

Onsdagsrecept - Blåbärs och Äppelmuffins



Nu så här till hösten så känns båda dessa passande. Här finns gott om blåbärsodlingar men inga äppelträd. Jag antar att södern ligger för långt söderut för just äpplen. Dessa muffins innehåller mindre socker än vanliga muffins men sötman kommer istället från de torkade aprikoserna.

125 gram smör eller margarin
1 dl socker (blir lite nyttigare om man byter ut mot fruktsocker)
2 ägg
1 dl torkade aprikoser
2 tsk bakpulver
2.5 dl dinkelmjöl (heter Spelt på engelska)
1.5 dl mjölk
2 dl blåbär

Tillagning:

15 muffins1. Sätt ugnen på 200 grader.2. Vispa smör och socker pösigt. Tillsätt äggen under omrörning. Blanda ner vaniljsocker, aprikoser, bakpulver och dinkelmjöl. Häll i mjölken och rör till en jämn smet.3. Klicka med en sked ut smeten i muffinsformar på plåt. Lägg i 1 msk blåbär i varje muffin.4. Grädda i mitten av ugnen i 15–20 minuter

Till äppelmuffinsen utgick jag från samma recept men istället för blåbär tärnade jag äpplen av valfri sort. Jag blandade också ned kryddor i degen till äppelmuffinsen:

1 tsk kardemumma
1 tsk kanel
1 tsk malda nejlikor





De var lika mumsiga som de ser ut kan jag intyga.




Jag fick också tillfälle att testa mina nya söta muffinsformar.

15 comments:

Anne said...

Låter jättegott, ett annorlunda och fräschare muffinsrecept med de torkade aprikoserna som sötning. Jag ska spara receptet och prova nån gång, det är alltid roligt med nya varianter på klassiska recept som t.ex. muffins.

Petchie75 said...

Mums, jag gillar också att göra muffins och jag har ju en massa blåbär i frysen! Jag gjorde senast blåbärs- och bananmuffins, det var en god kombination men jag ska testa med torkade aprikoser nästa gång.

Saltistjejen said...

Haha! På onsdagarna blir jag hela tiden sugen på en massa god mat och goda bakverk!! Allt är Petcjies fel!!! :-)
Ditt recept åter också så smarrigt att det vattnas i munnen!
Kram!

Desiree said...

Anne, ja du får ta och testa någon dag då du är sugen på muffins. Det går ju att byta ut både blåbär och äpplen mot andra bär eller frukter eller choklad eller nötter. Det är nog nästan bara fantasin som sätter gränser.

Petra, låter som en riktigt god kombination. Jag blev inspiererad att ta upp något med äpplen efter att jag läst ditt inlägg faktiskt :-)

Saltis, ja visst är det så att man blir väldigt sugen på de flesta av varandras recept. Jag blir också sugen på mycket just på onsdagar. Kör du fortfarande med din ammningsdiet? Då kan du ju testa alla dessa onsdagsrecept utan några hämningar alls :-)

Mia said...

Oh du får inte blogga om sådana godsaker, jag som precis kom hem från gymmet!

Kram Mia

Victoria said...

Ååååh, vad gott!!!!!!

Anna, Fair and True said...

Åh vad gott det ser ut! Du tar så bra bilder, särskilt på mat!

På Designtorget har de fina muffinsformar. De har snygga mönster och kommer med ett recept på paketet. Kostar ca. 40 kr och är en bra liten gå bort-present tycker jag!

Desiree said...

Mia, du får tänka att då har du förtjänat dessa lite extra om du varit på gymmet. Eller ha som liten lördagslyx/godis.

Victoria, japp väldigt goda som sagt!

Anna, tack så mycket. Jag får ta och kolla in designtorgets muffinsformar under julen då jag är i Sverige. Tack för tipset.

Anne-Marie said...

Låter verkligen mumsigt! Muffins är gott och ju inte särskilt svårt att göra. Dina muffinsformar var söta tycker jag. :)

Marianne said...

Mums! Printat och sparat. Men jag har en fråga: Dinkel. Hittar jag inte här och vet egentligen inte riktigt vad det är. Kan man använda vanligt vetemjöl?

För Petras äppeklaka tar slut i dag och jag skulle gärna baka de här i morgon : )

Annika said...

Blåbärsmuffin är så gott!! jag åt en igår på starbucks medan vi fikade...Urgoda!
OCH vilka söta muffinsformar...

Desiree said...

Marianne, javisst kan du använda vanligt vetemjöl också. Det går jättebra.

Annika, ja visst var muffinsformarna söta :-)

Ann-Mari, tack så mycket.

Ninnie said...

De här muffinsen ser så goda ut! Jag måste förstås testa att baka dem. Att ha torkade aprikoser i har jag aldrig testat, och inte heller att baka med dinkelmjöl. (Smakar det annorlunda än vetemjöl?)

Cecilia said...

Det låter riktigt smarrigt,måste absolut prövas!!

Marianne said...

Det blev kanelbullar i stället på allmän begäran. Men snart blir det blåbärsmuffins, jag har ju fortfarande lite kvar i frysen.