Friday, September 26, 2008

Fredagstema - Väggar



Fredagstemat denna vecka äv kort och gott väggar. En vägg kan ju vara så mycket. Det första jag tänker på är nog väggar inomhus. Här är det ganska ovanligt med tapeter på väggarna och det är svårt att hitta riktigt snygga tapeter. De flesta inomhusväggar är målade. Sedan kan man ju välja att dekorera sina väggar inomhus på så många olika sätt. Jag är rätt förtjust i tygtavlor. Det är ju så himla enkelt och inte alls speciellt dyrt att köpa någon eller ett par meter av ett tyg som man tycker riktigt mycket om och sedan fixa en enkel träram som man spänner fast tyget kring. Sedan har jag valt vissa av mina favoritfoton och gjort förstoringar som jag sedan ramat in och hängt i vårt matsalsrum.

Men väggar kan ju också vara utomhusväggar. Överstabilden är faktiskt en utomhusvägg som jag tycker riktigt mycket om. Den är från Fairhope i Alabama vid kusten dit vi ska ned idag faktiskt. Jag gillar de många glada färgerna och det marinamotivet som finns på denna vägg.

Jag hoppas att ni allihop får en riktigt skön och trevlig helg.





Detta är en tygtavla med ett vackert måstyg som jag hittade på IKEA som vi har upphängd i sovrummet vid huvudändan av sängen.



Ännu en fin tygtavla som vi har i vårt matsalrum. Med ett tyg från Marimekko.




Detta är en bild tagen hemma hos min svägerska i hennes alldels nybyggda jättefina villa. I gästrummet där jag sov över hade hon valt denna vackra blommiga tapet. Jag gillar den jättemycket.

13 comments:

Cecilia said...

Gillade också den första bilden,fint med så mycket färger.
Vilket fint matsalsrum ni har,jätte fina möbler.Jätte fin lampa,ja allt är fint!Gillade också tapeten hos din svägerska.

Hoppas att ni får en trevlig helg med kompisarna!

Saltistjejen said...

Dina tygtavlor är jättefina Desiree! Minns att jag sett de från tidigare inlägg frn ert hem. Jag gillar också tygtavlor, men här har jag faktiskt inte sett ngn bra tygaffär än. Visst finns det, men hemma fanns det fler som var i varuhus etc som t ex Åhléns etc. Här måste man nog till mer specialaffärer tror jag och det har jag inte varit.
I Stokcholm dolde vi en dörr med ett fint tyg jag köpte på åhléns, men jag gjorde igenn "tavla" av det då utan nitade fast det på två lister som vis edan skruvade in i väggen ovanför och nedtill fär dörren var. Det blev faktiskt riktigt bra.
Ha en superhelg nu med era vänner!
Kram!!

Petchie75 said...

Jaaa, dina tygtavlor är sååå fina, jag kommer ihåg dem från andra inlägg om ert fina hem! Jag ska lägga det på minnet för ett framtida hem - och leta fina tyger.
Glömde att kommentera igår, hoppas att ni får en jättehärlig helg med kompisarna och även nästa vecka hemma hos er. Roligt med barnbesök - vi hade väldigt trevligt med Os systerdotter när de var här i augusti :-) Vi får också besök från Irland imorgon kväll, ska bli så roligt!
Kram!

Anne said...

Tapeter ja, det är nåt speciellt med tapeter. Jag gillar det och hoppas att nästa boende kommer föra med sig lite mer tapeter...Tygtavlor gillar jag också, ni har väldigt fina med det fina Marimekkotyget. Det är snyggt när de är rätt stora, så där som era är.
Utomhusväggen är ju ett riktigt konstverk, svårt tänka sig det är utomhus.

Annika said...

Skitsnygga tygtavlor, Desiree!!! Dom kan verkligen göra under på en annars lite trist vägg. Gillar er matsal så mkt (den som ändå hade en sån).
Ha nu en riktigt tipp-topp mysig helg med era kompisar!!!!

Marianne said...

Urläckert att spänna upp tyget så på en ram så att det blir en tavla! Ska nog kopiera den idén när jag hittar ett snyggt tyg som kan passa på våra tråkväggar!

Den översta väggen påminner mig om väggar i Alexandria som jag har foton av. Dem hade jag glömt, men jag kan ju visa dem i ett inlägg någon annan gång.

Hoppas du får en jätteskön helg!

Desiree said...

Cecilia, tack så mycket. Vad kul att du gillade vårt matsalsrum så mycket. Själv är jag inte så förtjust i lampan där. Den följde med huset då vi köpte det. Men den är praktisk då den har dimmerfunktion.

Saltis, jag beställde faktiskt Marimekkotyget från en butik som ska ligga i NY. Det gick utmärkt att handla på nätet och jag fick gratisprover först så att jag kunde välja i lugn och ro hemma. Du får gärna länken dit om du är interesserad. Sist köpte jag ett jättefint tyg på just Åhlens som jag tänkte byta till i sovrummet. Det har ju många fina tyger till riktigt bra pris.

Petra, tack så mycket. Vi ska verkligen njuta av både havet och kompisarna. Kul att ni även får besök det är ju alltid kul. Ha en toppenhelg du också med era vänner.

Anne, håller verkligen med dig om att nästa boende får bli mer tapeter. Det är något jag verkligen saknar.

Annika, tack så mycket. Ja vi ska ha det gott i helgen. Så skönt att komma iväg på en sådan här helg/minisemester på sätt och vis.

Marianne, ja det borde nog passa och vara en god idé till era många och stora vita väggar. Det blir fint och man kan täcka ett större område utan att det kostar en förmögenhet nödvändigtvis. Det går ju även att hänga upp fina mattor och sådant som ni förmodligen har gott om i dina trakter.

Anonymous said...

Vilka fina tavlor, tygtavlor är verkligen något ser jag. Gillade även din svägerskas tapet

Anonymous said...

Jättefin tapet och tygtavlan vid matbordet är så snygg.

Miss Marie said...

den blommiga tapeten och marimekko tygtavlan var vekligen helt underbara! blommiga tapeter kommer ju verkligen tillbaka, o din svägerska har hittat ett riktigt guldkorn där!

Lullun said...

Ja, nu har ni ju redan stuckigt iväg, men hoppas iaf att ni får en jättretrevlig helg och besöksvecka därefter. Jättekul! :-)
Och dina tygtavlor, ja de är så fina. :-)

Anna, Fair and True said...

Jag gillar också att göra tavlor på det viset! Jag har inte gjort någon ännu men jag gillar idén och har många vänner som gjort så!

Anonymous said...

det var verkligen en vacker utevägg. för att inte tala om dina tygtavlor!!