Wednesday, September 17, 2008

Onsdagsrecept - Gul Squash och Pumpa Soppa



Jag handlade på mig ganska mycket gulsquash i helgen då vi var på marknaden vid Pepper Place och bestämde mig för att göra en gul squash och pumpa soppa.

Ca 2 liter vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
2 morötter
3-4 gula squash (av mindre storlek)
1 stor sötpotatis
1 gul lök
1 burk med pumpaköttspureé

Färsk koreander (går även bra med torkad) Använd så mycket du vill ha.
Salt och peppar
1 tskSpis kummin
1 tsk Senapspulver
1 tsk Ingefära
1 tsk Lite kanel

Koka upp vatten med buljong. Skär grönsakerna i grova bitar. Koka dem mjuka i buljongen. Kör sedan allt i en mixer. Häll ned pumpaköttspureen och krydda soppan på spisen samt låt den få ett snabbt uppkok igen. Behövs soppan späs häll på lite mer vatten. Garnera med lite klippt färsk korander och servera soppan tillsammans med gott bröd.

Då jag egentligen vart sugen på ärtsoppa och pannkakor men inte hittade gulaärtor här så fick det bli denna gula squashsoppa istället. Men till efterrätt blev det Bovetepannkakor. Vill man kan man byta ut bovetemjölet mot dinkelmjöl och få dinkelpannkakor.

1 dl Bovetemjöl
0.75 dl vetemjöl
0.25 dl grahamsmjöl
2 ägg
4 dl sojamjölk (går även bra med vanlig mjölk)
1 msk flytande margarin

Blanda mjölsorterna. Tillsätt hälften av mjölken och vispa smeten klimpfri. Tillsätt äggen och resten av mjölken samt det flytande margarinet. Stek pannkakorna utan extra matfett. Servera gärna pannkakorna med färsk frukt, bär och lite keso.





Pannkakorna blev riktigt smarriga. Här har jag lagt på lite skivat äpple, banan, färska blåbär, lite keso och några små klickar med jordgubbsylt.



Det var första gången jag provade pumpaköttspureé. Men den var god. Helt naturelle och osötad. Funkar alltså både till matlagning och bakning. Bon Apetit!

9 comments:

Anne said...

Pumpaköttspuré har jag aldrig testat, men blir faktiskt lite sugen nu då du säger att det var riktigt bra. Det finns ju hur mycket recept som helst med den ingrediensen. Bovetemjöl, vad är det på engelska?

Petchie75 said...

Oj, vad gott med pumpasoppa! Vi har faktiskt en halv pumpa som ligger och dräller i kylskåpet - jag är inte så bra på pumparecept men det här låter som något jag bör testa!
Jag undrar också vad bovetemjöl heter på engelska. Pannkakorna ser mumsiga ut, och passar ju jättebra till soppa.
Förresten, jag sitter just och läser igenom dina jättebra restips igen - vi ska ta itu med reseplaneringen nu! Återkommer nog snart med fler frågor ;-)
Kram!

Anonymous said...

Den måste jag laga, dottern gillar allt som har med pumpa att göra.
Pannkakorna ska jag också testa.
Tack för receptet!

Annika said...

Vad gott, det borde man kanske ta och göra...Inte svårt heller.
Pannkisarna ser ljuvligt GODA ut...NU blir jag hungrig.
Fina bilder också!

Desiree said...

Anne och Petra, bovete heter Buckwheat på engelska. Dinkel heter Spelt. Kolla om det finns i era vanliga butiker först. Anne du kan hitta dessa båda på Whole Foods annars. Självklart går det att göra minst lika goda pannkakor med helt vanlig pannkakssmet.

Petra, du är varmt välkommen att återkomma med fler frågor när det gäller eran resa.

Veronika, kul att din dotter är så förtjust i just pumpa. Jag håller dock med henne om att det är gott!

Annika, ja det är gott och lätt fixat. Pannkakorna tar längst tid att göra (fast de är ju helt klart värda att göra då de är de riktigt gotta). :-)

Marianne said...

Å vad bra med pumparecept! Både här och i Turkiet finns ganska mycket pumpa, men jag har aldrig riktigt vetat vad jag ska göra med dem. Har inte blivit av att ta reda på heller. Nu kanske jag kan prova i alla fall när de kommer tillbaka. För det måste väl gå lika bra med färsk pumpa som man mixar som den där burken?

Goda pannkisar!

Millan said...

Det lat som en himla god soppa! Pumpasoppa har jag provat forrut och verkligen tyckt om. Kanns lite passande nar vi narmar oss Oktober ocksa.
Harliga foton fran marknaden nedan forresten. Jag alskar att ga pa marknad men det hander alldeles for sallan. I Bristol halls Farmers Market varje Torsdag vilket brukar vara himla mysigt.

Desiree said...

Marianne, javisst går det lika bra med färsk pumpa. Det blir nog ännu bättre för då kan man ju få den med lite bitar i om man inte vill ha den helt slät.

Millan, ja olika marknader är som du säger himla mysigt att gå på. Det finns så mycket härligt och vackert att kolla in.

Anna, Fair and True said...

Åh vad gott det lät! Och såg ut att vara! Jag gjorde morot- och koriandersoppa härom dagen och tänkte blogga om det någon onsdag!

Jag ska nog ta och göra en pumpapaj i oktober också! Jag tror att man kan köpa en sådan där burk här i Sverige.