Tuesday, September 16, 2008

Pepper Place lördagsmarknad



I lördags förmiddag bestämmde vi oss för att göra ett besök på det som heter Pepper Place här i city. Det är en öppen marknad där det säljes frukt, grönt, bröd, blommor, konst och annat smått och gott i små stånd. Marknaden hålls varje lördag med start i början på maj till sista helgen i september, mellan kl 07 och 12. Det finns olika liveband som spelar medans man går runt och strosar och kollar in de olika varorna i stånden. Hit kommer lokala bönder och producenter med sina produkter och det är en riktigt trevligt att ta en förmiddag här. Stället heter just Pepper Place därför att läsken Dr. Pepper hade sin produktion här mellan 1930 fram till 1980. Här finns fortfarande de gamla industribygganderna bevarade och är numer K-märkta. Här finns dock istället olika små resturanger, cafeér, inredningsbutiker, konst och antik butiker.

Jag och C strosade som sagt runt och tittade på allt möjligt. Vi köpte olika grönsaker samt ett väldigt gott surdegsbröd med russin och valnötter i. Sedan tog vi oss varsin ice-coffee för det var varmt ute fast vi är inne i mitten på september så var det denna dag ändå 33 grader ute. Vi köpte även en burk med väldigt god fikonmarmelad, inlagda gröna tomater samt en grönsakssalsa med chili. Förutom att dessa tre var delikata (man fick provsmaka på plats) så tycker jag även att burkarna var riktigt söta. Passar även bra att ha med sig som småpresenter då någon fyller år eller man går bort till någon.




Här fanns det mycket frukt och grönt att välja bland som odlats lokalt och som verkligen var fint och fräsht. Här ser ni bland annat Ockra i den första korgen i bilden till vänster och sedan en trälåda med olika pumpor.

Även en hel del olika typer av handverk säjes. Sedan finns också konst och antikviteter.

Fina blombuketter kan man handla med sig hem. Jag gillade verkligen de härliga färgerna på dessa buketter.



Hemmagjorda goda såser/salsa och marmelad fanns också att handla och provsmaka.
Här köpte vi bland annat hem inlagda gröna tomater, fikon marmelad och en röd salsa med tomater och chili.

11 comments:

Anne said...

Mumsigt med de olika produkterna, salsan lät spännande. Fikonburken likaså. Jag tycker om marknader typ denna, charmigt.
Gillar du förresten Dr Pepper? Jag tycker såväl Dr Pepper som Root Beer är fruktansvärt äckligt.

Annika said...

Mysig plats. jag gillar farmers market mkt...
GILLAR fö också Dr Pepper. Mycket!!! men root beer, som Anne skriver om, tycker jag är odrickbart, smakar som tandkräm.

Som vanligt tar du urmysiga bilder.

Saltistjejen said...

Verkar ha varit en perfekt lördagsutflykt!
Jag älskar sådana där marknader!!!!!!
Och de olika inlagda grönsakerna ser ju så fina ut!
Haha, jag gillar inte Dr pepper (aldeles för söt för min smak...) och root beer har jag aldrig prövat faktiskt. Även om jag minns att du hade ett inlägg om just root beer för länge sedan.
Kramar!

Desiree said...

Anne, sådana här marknader tycker jag verkligen är både charmiga och mysiga att strosa runt på. Dr Pepper gillar jag faktiskt precis som Annika. Men Root Beer gillar jag inte. Lite väl mycket tandkräms associationer där.

Annika, japp Dr.Pepper gillar jag men inte Root Beer precis som du.

Saltis, sådana här små marknader är verkligen underbara. Tror nog du kan skippa att prova Root Beer om du inte gillar Dr. Pepper. Tycker att Dr.Pepper är lika söt som annan läsk här fast det gäller ju att man gillar körsbär eller smaken på inlagda körsbär för att gilla Dr.Pepper.

Petchie75 said...

Vad roligt att besöka en marknad och kolla på allt de säljer. Ockra är nytt för mig, hur tillagar man det? Det är alltid tacksamt att ta foton på marknader - det blir oftast fina foton. Och kul med speciella produkter som man inte kan hitta i vanliga mataffärer.
Jag pratade just om marknader idag med min spansklärare, jag hade helt missat (glömt bort) den stora saluhallen som finns i San Juan - han föreslog att vi skulle göra en kulturell utflykt en dag och besöka den! Det finns visst lokala "häxor" och kloka gubbar som säljer sina alternativa mediciner där!?

Anna, Fair and True said...

33 grader, det var inte dåligt! här i Sthlm var det ca 10 grader idag...

Låter som en mysig marknad! Undrar hur det kommer sig att de flesta läsktillverkare verkar ha startat i södern?!

Jag gillar dock inte Dr Pepper! Usch!

Desiree said...

Petra, ja visst är marknader av olika slag kul. Vilken trevlig idé din spansklärare hade om att ni skulle göra ett besök tillsammans för att göra en kulturell utflykt. Sådant skulle jag genast nappa på. Okra har man i många grytor här. Låter verkligen spännande och exotiskt med de där lokala häxorna. Det får du ta och göra och sedan skriva om på bloggen.
Tydligen innehåller okran något som funkar som redning/förtjockningsmedel och gör att lagen/såsen i grytan blir tjockare naturligt utan att man behöver reda med någon typ av mjöl. Okra kan också serveras bara kokt eller först kokad och sedan marinerad i en vinagrette eller något sådant.

Anna, varför så många läsktillverkare startat sin verksamhet just i södern kan man ju undra. Fast det hela är nog inte så konstigt. Detta är nämligen inte bara USAs bibelbälte detta är också USAs sockerträsk nr 1!

Miss Marie said...

mmm, peach salsa lät verkligen gott!

Anna, Fair and True said...

Just ja, det är sant, det där med sockerträsket!

Jag har förresten också ätit okra för det är väl det i gumbo?

Marianne said...

Visst är sådana gå-borts-presenter riktigt bra! Mycket roligare att både ge och få än choklad och blommor.

Ser ut som en riktigt fin marknad, förstår att ni gärna tillbringar en förmiddag där. Inte fy skam att få med sig lokalt odlad och tillverkad mat dessutom.

Desiree said...

Anna, ja jag har ätit okra och jag gillar det. Det är precis som du säger att det ingår i Gumbo.

Marianne, javisst är dessa söta brukar en perfekt gå bort present och det är mycket roligare att komma med något som detta istället för det vanliga.