Wednesday, March 5, 2008

Påsk korgar istället för påskägg

Bild från Potterybarn.
Vissa delar av påskfirandet skiljer sig åt här i USA jämfört med Sverige. I Sverige får ju barnen påskägg med godis men här får de istället påsk korgar (Easter Baskets). Vad man lägger i dessa korgar är lite allt möjligt. Det behöver nödvändigtvis inte vara godis. Det kan vara spel, något annat pyssel, ett mjukisdjur mm. Även äldre tonåringar i vårt område får sina påskkorgar som kan innehålla biobiljetter, smink, godis eller annnat smått och gott. Tycker att dessa Easter Baskets låter riktigt trevliga. Påskkorgarna här kommer från Pottery Barn och visar exempel på vad de kan innehålla.

Påskharar och kaniner finns det men någon påsktupp verkar inte vara så vanlig här. Påsk är ingen allmän helgdag i USA utan man får ta ledigt själv om man vill fira påsk. Det finns i stort sett inga religösa helgdagar alls i USA just för att det är ett mångkulturellt samhälle med många som tillhör andra religioner.

Bild från Potterybarn.com

17 comments:

Annika said...

Åh Desiree...Precis en sådan där Påskkorg från Pottery Barn fick Karolina av sin farmor när hon var liten...Broderat namn och allt. Den fyllar vi varje Påsk med godis och lite småsaker som kanske ngn ny cd-skiva eller film.
Jag har köpt äkta tyska påskägg fr World Market som jag fyller med godis och ger Karolina på Påskafton. HELST ska det ju vara svenskt godis, men det får jag ju inte tag på, tyvärr...så det får bli amerikanskt.
Du har rätt Påsken är så kort här...Själv pyntar jag noll inför den. Pyntar du?

Annika said...

Usch, ibland skriver man för fort...blä...FYLLER ska det ju vara...

Saltistjejen said...

Jättefina krogar! Jag gillar de bättre än påskägg egentligen. Iallafall som "vuxen". Men visst, det VAR ju roligt att leta påskägg också när man var liten. ;-)
Vi pratade faktiskt om just påskäggsletande här på lunchen diag. Lustigt! Men det var flera i labbet (amerikaner) som hade "easter egg hunting" när de var små. Och enligt en kille så hade även staden han bodde i organiserade påskäggsjakter för alla som ville delta. Så kanske är det mer vanligt med just påskägg här uppe än nere i södern??

På jobbet här så firas passover eftersom det är ett judiskt universitet. Det är faktiskt ganska småiriterande när man inte själv firar passover, eftersom detta innebär att allt istort sett är stängt i en veckas tid! T o m automaterna där man normlat kan köpa dryck, godis, snacks och annat. Detta eftersom man enligt judisk tradition inte får "idka handel" på Sabbat (vilket hela Passover veckan räknas som) vilket det ju är om man köper saker ur dessa vending machines. Men det ÄR irriterande!!!
Mmmmm nu blev jag sugen på svenst godis!!!

Anna, Fair and True said...

Man lägger väl ut små ägg överallt och har en Easter egg hunt. Men utöver det får man godis i påskkorgen av Påskharen.

Får man inte Långfredagen ledig? Det trodde jag.

Anonymous said...

Casey och hans bröder gick på easter egg hunt när de var små så det skiljer sig kanske mellan söder och norr, som Saltis säger. Jag har aldrig direkt "firat" påsk i Sverige, mer än att vi fick påskägg. Här i min nya amerikanska familj har vi påsklunch hemma hos Caseys föräldrar och sedan åker alla hem till aunt Debi där resten av släkten ätit och så samlas vi för dessert. Ganska najs. Men nyptar gör vi inte. Tur det ... gillar inte gult.

Desiree said...

Annika, paskkorgarna ar verkligen jattesota! Jag tycker att det ar gulligt att man broderar namnet pa och allt. Vad kul att Karolina fortfarande har sin paskkorg som du lagger nagon lite grej till henne i. Jag var pa World Market i helgen och sag att de hade de dar klassiska paskaggen som man fyller med godis i i sverige. Sa mycket pynt blir det inte. C ar namligen allergisk mot pollen sa jag vagar inte ta in kvistar och pynta med fjadrar. Han far val nysanfall da stackaren.

Saltis, ja jag minns hur kul det var att leta paskagg da man var liten. Interessant att du ar pa ett judiskt universitet. Fast det later ju ratt bokigt med att allt ar stangt till och med automaterna. Jag far nog vara glad over att det inte firas for mycket judiska traditoner har. Skulle bli galen om precis allt stangde.

Anna, jo det verkar som man lagger ut sma agg och kor easterhunt. Fyller man dessa agg med godis eller ar det bara malade agg som man lagger ut som sedan barnen far leta ratt pa? Pa var abetsplats har vi tyvarr inte ens langfredagen ledig. Man har nagot som heter tre personliga lediga dagar som man far ta nar som helst under aret som laggs pa den semester man har. Det ar nog tankt att man ska ta dessa dagar till olika religost firande oberende av vilken religon man har.

Desiree said...

Sporty, vi firade val inte sa jattemycket heller i Sverige. Nar vi var sma sa fick vi paskagg som vi letade efter och mamma brukar pynta en del med ris och fjadrar. Sedan brukade vi ata paskmat under paskhelgen. Det verkar som att manga kor med pasklunch har och det ar ju trevligt. Forra aret blev vi inbjudna just pa pasklunch till vara kara grannar.

Annika said...

PÅ tal om äggjakter är det rätt vanligt.
Vita Huset kör sin Easter Egg Roll mändagen efter Påsk. Det brukar vara BYSTAT med folk som vill in i Vita Husets trädgård och jaga ägg. När jag var au-pair 90 var jag där med min värdfamilj, vilken grej det var!!!! Karolina har aldrig varit på äggjakt där, jag har inte orkat åka in till DC och köa från fem på morgonen.
Glömde att säga att Peters fldrar också ordnar äggjakt för alla barnbarn i deras trädgård. Äggen är små plastägg fyllda med små choklaägg eller Jelly Beans etc...

Desiree said...

Annika, det lat coolt med agg jakt i vita husets tradgard. Men jag fattar att du inte har nagon vidare lust att koa fran kl 05 pa morgonen. Ah, sa det ar sma plastagg som de fyller har med choklad eller jelly beans. Jag fick nagon lapp i brevladan att om man hade barn som ville vara med pa omradets aggjakt sa skulle de ta med sig ett dussin agg fyllda med nat godis. Jag undrade just vad det var for godis och lite vad det var for agg. Tyckte ocksa att det lat som valdigt manga agg per barn men de kanske ar sa pass sma att varje barn ater flera stycken.

aurorabuddha said...

Vi har egg hunts har i SA, det vet jag med bestamdhet. Annars firas inte pasken sarskilt har. Langfredag ar ju en vanlig arbetsdag, sa den kanns inte sarskilt lang...

Man firar ju inte 'aftnar' har, som man gor i Sverige - utan Christmas Day, New Years Day (man ar inte ledig pa nyarsafton,) och Easter ar pa sondag.

Jag forsoker att ha paskris har, fast vi har ju inga bjorkar. Och inga paskfjadrar heller, for den delen...

Anita said...

Vi brukade ha egg hunt i alla ar hos oss nar E var liten och bjod in en massa barn. Man koper sma plastagg som man lagger en bit godis i eller ett bokmarke eller natt sant. Sen gommer man dom runt huset och runt om i tradgarden och sen springer alla som galna. Det brukade faktiskt ett av mina favorit 'barn kalas' att ha har i USA. Efterat sitter barnen och sorterar och lagger sitt godis i pasar att ta hem och sa kan man anvanda samma agg nasta ar.
Sen var det ju obligatoriskt att alla skulle sitta och mala riktiga agg som man hard kokat i forvag.
Man sa ju alltid att the Easterbunny hade varit och laggt aggen. Ingen har annu lyckats forklara hur en hare kan lagga agg... men det gor den har i USA! :-)

Anne said...

Jag noterade att så fort Alla hjärtans dag prylarna var bortplockade så åkte påskgrejset fram i affärerna. Mycket St Patricks Day grejer ser man också just nu.
Smart tips av Annika där, jag ska se om jag kan hitta påskägg på World Market. För så tycker jag nog det ska vara, godis i påskägg. Men de där korgarna ser väl rätt ok ut de med.
Kommer ni fira påsk nåt, t.ex. med lite extra påskmat eller nåt?
Jag tror inte vi gör nån stor affär av det.Det blir liksom mindre känsla för en högtid när man inte har helgdag och ledigt.

Desiree said...

Aurorabuddah, du tar upp en viktig poäng som skiljer sverige från USA just att man inte firar aftnar här utan själva dagen.

Anita, det lät jättetrevligt med de där egghunts som barnen hade kring huset. Det kan mycket väl vara så att det är så här också bara att jag inte uppfattat det. Ha ha jo det är nog ett mysterium som ingen kommer att kunna lösa hur en påskhare kan lägga ägg.

Anne, ja det märkte jag också att så snart valentines var över åkte påskgrejerna fram i butikerna. Vi kommer nog inte fira direkt. Calles föräldrar kommer att vara här då och vi har planerat att åka ner till havet med dem så vi kommer inte ens att vara hemma under själva påskhelgen. Ja kolla efter påskägg på world market. Jag såg dem där också på våran world market.

Anna, Fair and True said...

Jag antar att det här med aftonar kommer från att vi firar julafton snarare än juldagen. Och det gör vi ju för att de gamla vikingarna och asadyrkarna hade sitt midvinterblot på julafton och att de gamla "hedniska" traditionerna sammanflöt med de kristna när kristendomen kom till Sverige. http://sv.wikipedia.org/wiki/Midvinterblot

Julaftonsfirandet kanske har smittat av sig till andra aftonar? Fast t ex påsk brukade vi i alla fall fira mer på påskdagen och annandag påsk. Ofta åt vi sill och sånt på påskaftonen men lammet på påskdagen.

Det är i alla fall tur att britterna (som jag jobbar för) firra Långfredag och annandag påsk! Skönt med ledigt!

Just annandag påsk har vi pga kristendomen. Det var väl då Jesus uppenbarade sig för lärjungarna? Sedan var det väl bra förr när det inte fanns så mycket semester i övrigt att arbetarna fick en extra dag ledigt. Vet inte riktigt var annandag jul kommer ifrån men i Storbritannien kallas det ju Boxing Day och det var då man gav presenter till de fattiga i en låda, paket eller box...

Mia said...

Påskkorgar - betydligt sötare än påskägg och det finns plats att fylla de med annat än godis. Bra idé! Känner fortf av sviterna av julgodiset!

Millan said...

Jatte sota korgar tycker jag!! Det finns en himla massa gulligt paskpynt just nu faktiskt och vi ska vara i England for forsta gangen pa flera ar sa jag kanske tom slar till och pyntar lite :-). Tycker det later vettigt med en korg fyllt aven med annat an just godis!!

Desiree said...

Anna, det var interessant att höra lite mer varför vi firar just aftnar. Du hade ju massor med upplysande info. Skönt att få lite ledigt under påsken. Jag önskar att amrisarna här iallfall hade firat som britterna så att det hade blivit någon dag ledigt men det finns ju andra lediga dagar här så det jämnar väl ut sig i längden.

Mia, korgarna är riktigt söta och man kan som sagt fylla dem med mycket annat förutom godis så det är ju jättebra om man inte vill eller känner för att proppa sig full med godis.

Millan, så då blir det första påsken för er i England. Det kan ju vara mysigt att pynta lite.