Monday, March 24, 2008

Hot Boiled Peanuts



Jag hoppas ni allihop har haft en härligt påskhelg. Jag är tillbaka på jobbet igen eftersom annandag påsk inte finns här. Långfredagen tog vi ledigt fast det inte är ledigt här. Det var underbart att få en långhelg speciellt nere vid kusten. Men dagens blogg ska handla om något helt annat.

Detta var något jag hittills bara hade läst om men inte haft chansen att prova i verkligheten. Men när vi var nere vid kusten under påskhelgen så körde vi förbi ett litet ställe där de sålde färsk frukt och grönt. Där hade de även just hot boiled peanuts alltså kokta jordnötter. Jordnötterna kokas i sitt skal i ett stort kärl. Man kunde köpa antingen regular eller cajunsmak på sina jordnötter. De med cajunsmak var naturligtvis mer chilikryddade. Jag valde att köpa och prova regular. Jordnötterna kokas i vatten med lök, citron, salt, öl och andra kryddor verkar det som. Jag frågade tjejen som stod och sålde hur de till lagades. De kokas mellan två och fyra timmar i denna lag. Just kokade jordnötter är en speciallité för södern. Kokade jordnötter har funnits här sedan 1800-talet.

De smakade som jordnötter smakar fast de var naturligtvis mjuka och inte crispiga och hårda som de normalt är. Konsistensen var lite lik sönderkoktpotatis fast med jordnötssmak. Jag skulle nog kunna tänka mig att köpa sådana fler gånger faktiskt.





Så här såg grytan ut där jordnötterna puttrade i sin lag.




De kokas med skalet på.




Så här ser de ut i påsen som man fick. Både skalet och själva jornötterna var mjuka men smakade riktigt gott.

22 comments:

Saltistjejen said...

Oj! Har inte ens hört talas om att man kunde koka jordnötter! Eller kasnke framförallt att man verkligen gör det. Kokar dem alltså!
Låter spännande.
Fast på din beskrivning tror jag att jag skulle föredra okota. Men OM man någosnin skulle komma till ett ställe där de säljer kokta skulle jag nog vilja testa.
Kul att ni haft en sådan härlig helg!

Desiree said...

Saltis, det var kul att testa dessa som sagt men de var väldigt olika de jordnötter man är van vid. Det var underbart nere vid havet. Hoppas att ni har haft det riktigt skönt också.

Anne said...

Spännande, har aldrig hört talas om kokade jordnötter. Man åt alltså även de kokta, mjukade skalen?

Anna, Fair and True said...

Jag undrar samma som Anne: man åt alltså skalen också?

Miss Marie said...

hmm... det låter väldigt skumt! konstigt med mjuka jordötter liksom.. men kanske gott!

Desiree said...

Anne och Anna, nej skalen äter man inte. Utan man skalar dem som vanligt fast skalen är mjuka så det är lättare att komma åt nötterna. Själva nötterna är efter kokningen både lite mjuka och mjöliga i sin konsistens. Men goda.

Marie, helt klart annorlunda men fortfarande gott.

Anna, Fair and True said...

Ah okej :)

Annika said...

Inte heller jag har hört talas om detta tidigare. Låter faktiskt riktigt gott! Skulle gärna prova.

Anonymous said...

Ska jag vara ärlig så ser det faktiskt inte så värst aptitligt ut :P Men det kanske är värt att prova.. :)

Desiree said...

Annika, ja prova gärna om du får chansen.

Charlotte, nej jag kan hålla med om att den brunaktiga sörjan i den stora kastrullen inte ser så god ut men de fiskar liksom ut jordnötterna så man får inget av den där sörjan med utan bara de mjuka kokta jordnötterna som man dessutom skalar så det ser ut som kortet jag tagit på innehållet i påsen. Det var iallfall kul och spännande att prova.

Fia said...

Åh en av mina STOOOOORA favoriter, det är ju så himla gott!! Fast man skalar dem i munnen, annars får man ju inte sältan! Sedan om det blir några över (fat chance i våran familj) så är de fantastiskt goda kalla i sallader (då ska man skala dem). Makens mamma hade ett recept där man använde kalla skalade boiled peanuts tillsammans med bönor och lök och lite annat gott som jag har gjort vid några tillfällen. Då jag bjöd svenskar på detta trodde de att jag hade skurit upp färskpotatis och använt!

Petchie75 said...

Jag tycker att det låter gott - det måste ju vara ganska hälsosamt också!? Trodde först att de var typ friterade i olja, men kokta i vatten låter ju bra. Och Fias recept låter ju jättegott! Är det svårt att få tag på kokta jordnötter - eller skulle man kunna göra det själv med färska oskalade jordnötter? Du får testa Desiree!

Anita said...

Har aldrig heller hort talas om detta med kokta peanuts. Men det later ju som natt man maste prova pa om man far chansen! :-) Man lar sej natt nytt varje dag har i bloggvarlden!

Desiree said...

Fia, vilka jättebra tips! Jag kan tänka mig att de blir jättebra att ha i just sallad och annat. Lät väldans gott. Ah så man ska skala dem i munnn för att få sältan eller cajunkryddan alltså?

Petra, jo de är ju kokta i vatten så detta är inget ohälsosamt. Du har rätt i att man borde kunna experimentera hemma själv genom att koka på egenhand och lägga i egna ingrdienser/kryddor i lagen.

Anita, bloggvälden är fantastisk. Det är mycket man lär sig av varandra.

Nina said...

Hehe, kokta jordnötter är inte så pjåkigt faktiskt. Det är vanligt även här i Florida att det står folk vid vägkanten med den enorma grytan och säljer detta goda mellanmål. Men det är inte ofta jag äter dem dock. Är inte så stort fan av nötter överhuvudtaget.

Saltistjejen said...

Fias recept lat ju gott!! Men kan man kopa vanliga jordnotter och koka dem sjalv?? For har uppe i nordost tror jag itne det finns fardigkokta att fa tag pa...

Desiree said...

Nina, kul att det finns även i Florida.

Saltis, vet inte men jag antar att det inte borde vara några problem att koka själv. Borde funka både i vanlig kastrull eller sådan slow cooker och sedan låta dem puttra där i ett par timmar. Kan nog finnas recept om man googlar.

Victoria said...

Såg just kokade jordnötter på Publix igår och funderade på om det skulle vara gott! Och så får jag svaret som av ett trolleri! Då får jag ta och köpa en påse nästa gång jag ser dem. Kram/Vic

Desiree said...

Victoria, kul att du hittat dem på Publix för det har jag inte sett hittills. I för sig har jag inte letat så noga. Bra att man kan köpa dem där. Ja prova gärna för de var som sagt goda.

Fia said...

Saltis och Desiree - man ska inte koka jordnötter som redan är "fixade" men Whole Food och en del andra ställen har råa jordnötter ibland.

Ta ca 2 lb råa jordnötter, en flaska öl, en liten näve salt (cajunkryddor om du vill ha det) lite, lite olja, lite, lite socker en lök skuren i några klyftor och stoppa allt i din slow cooker, fyll på med vatten så det täcker nötterna. Koka i ca 6 timmar, första två på hög värme och resten på låg värme. Det går att frysa dem, men frys dem då i lagen och tina långsamt i kylen.

Lullun said...

Mycket att läsa och mycket att lära när man är ute på uppdateringsrunda bland bloggarna efter semestern. Kul! Kokade jordnötter hade jag nämligen aldrig hört om förr. Det ska jag nog berätta vidare till Holger, som är en riktigt "nötoman". :-)

Anonymous said...

Någon som vet var man köper dessa råa jordnötter med skal i Sverige?

Jag hittar tyvärr bara råa fast skalade i asiatiska butiker.