Monday, March 3, 2008

Helg med vårsol och våfflor


Helgen har varit helt underbart skön. Det har varit strålande vårväder med hela +22 grader. Det är tillfällen som dessa som jag älskar Alabama lite alldeles extra mycket och inser också hur svårt det kommer att vara att flytta hem till Sverige med sitt kalla klimat. Bladen på träden har ännu inte slagit ut men det är definitivt många knoppar på gång. Jag kunde plocka in en egen bukett med påskliljor från våran tomt att ha på köksbordet. Jag har njutit av goda långa helgfrukostar och en härlig löprunda ute i vårsolen. Vi gjorde lite matigare våfflor med både grahamsmjöl och grovt hackade valnötter i smeten. Det blev kanongott! Söndag var det dax för en utflykt igen för det kändes som det var så länge sedan vi åkt iväg på nåt så det bar av mot Huntsville i norra Alabama.

14 comments:

Miss Marie said...

åh, vad jag blir avundsjuk nu! fint väder OCH egna blommor OCH jättesmaskiga våfflor OCH en mysig utflykt! vill du byta liv med mig för en vecka eller så? :D

Anne said...

Mmmm, vad gott det där ser ut! Vilken skön helg ni verkar ha haft, visst blir man extra pigg och får mer energi när vårsolen kommer. Den här tiden på året, våren, är verkligen speciell. Vi har ju pratat om årstider förut, vilken årstid som är favoritårstiden. Jag tror, vid närmare eftertanke, jag inte har en favoritårstid utan jag är kär i alla årstider (förutom vintern). Det känns lika pirrigt härligt varje gång våren kommer, på samma sätt som det känns extra skönt när sommaren kommer och sen hösten som ju är en favorit också.

Desiree said...

Marie, just nu skulle jag faktiskt inte vilja byta, tyvärr. Helgvädret i Sverige verkade inte varit speciellt vårlikt men förhoppningsvis får ni också snart vår.

Anne, du har rätt i att alla årstider har sin speciella charm. Men jag tror nog ändå att jag känner lite extra just för våren.

Saltistjejen said...

Ja du Desiree, du vet att jag är bra avudnsjuk på ert vårväder nu!!! Här är det lite vår i luften och jag njöt av vädret i helgen, men det är lååångt kvar till 22 grader...
Ni verkar iallafall ha haft en superskön helg! Och våfflorna så verkligen supersmarriga ut!!!! :-)

Ulrika said...

Ja det var helt underbart i helgen här i New Orleans också!

Men du... hur ser era planer ut? Vet ni att ni kommer flytta tillbaka till Sverige en dag?

Desiree said...

Saltis, förhoppningsvis kommer våren till er i NY också inom kort.

Ulrika, nej vi vet faktiskt inte om vi kommer att flytta tillbaka någon dag eller inte eller när det kommer att ske. Några långsiktiga planer har vi faktiskt inte. Vi tar ett år i taget. Vet att vi vill stanna här i några år till iallfall eftersom vi kom hit för bara ca 1.5 år sedan. Tidigare långsiktiga planer har spruckit för oss så vi är numer försiktiga att sia för mycket vad gäller framtiden. Jag passar på att njuta av det jag har nu så får vi se vad som händer och vart man hamnar.

Anna, Fair and True said...

Vad mumsigt det ser ut!

Desiree said...

Anna, ja det var minst lika gott som det ser ut.

Annika said...

Idag över 20 grader i DC...
Jag är inte riktigt lika vårredo som du och dom flesta andra, men visst---bring it on!
Smaskiga våfflor, mums...

Desiree said...

Annika, nu får du lägga din snölängtan åt sidan för nu är det ju vår kompis, :-)

Anonymous said...

Innan ni kommer hem till Sverige igen, så har vi nog hunnit få lika varmt här, vid den här tiden på året. Inget är som det skall vädermässigt härhemma (eller i övriga världen heller, för den delen) längre.
Snart har vi palmer efter gatorna söderöver. =D

Lullun said...

Våfflor även hos er alltså. Det gjorde ju sonen & jag också i lördags (som jag skrev i bloggen). Men era lät ju lite mumsigare må jag säga. Och vädret låter ju himmelskt, och smått ofattbart..! :-)

Desiree said...

Helene, jo det kan nog vara som du säger. Med dessa klimatförändringar så vet man ju aldrig. Sverige kan ju hinna bli riktigt tropiskt ;-)

Lullun, det råder helt andra temperaturer här än på Grönland. Visst är det otroligt gott med våfflor.

Ninnie said...

Å, låter som en helt underbar helg! Och den där våfflan ser oemotståndligt god ut, tänk om jag kunde smaka...