Tuesday, March 25, 2008

Våffeldagen




Idag är det ju våffeldagen enligt den svenska kalendern. Våfflor är ju faktiskt så himla gott! Jag gillar både efterrätts våfflor och matvåfflor. Jag gör alltid egen våffelsmet. Det är ju inget svårt eller konstigt alls. Den liknar ju pankassmet ganska mycket. För att göra våfflorna ännu lite mer matiga och nyttiga brukar jag byta ut hälften av vetemjölet mot grahamsmjöl. Något jag även upptäckt är riktigt gott att ha i smeten är krossade nötter av olika slag. Att ha i lite valnötter i smeten blir urgott. Sedan är jag inte mycket för grädde men gillar istället att ha färsk skivad frukt av olika slag på mina våfflor. Hittade faktiskt goda recept på DNs hemsida om att man även kan blanda ner riven kall kokt potatis i smeten om man önskar eller riven ost då man gör matvåfflor. Det finns ju massvis med olika våffelrecept som man kan prova på för att hitta just sin egen favorit. Vi köpte ett våffeljärn och gav till oss själva i julas och det är verkligen något jag inte ångrat. Gör våfflor då och då som söndagsbrunch.

Har ni fått eller gjort några våfflor idag? Vilken typ av våfflor och vilka tillbehör är era favoriter?






13 comments:

Petchie75 said...

Mums med våfflor!! Jag har aldrig förstått grejen med våffel- resp pannkakssmet - de flesta ingredienserna har man väl alltid hemma ändå!? Dock har vi inte ägg idag och inget våffeljärn så det blir inga våfflor :-( Känns onödigt att investera i ett våffeljärn här när vi har ett som väntar på oss i Bryssel... varför kan det inte vara en internationell standard på elnäten!?
Jag ska komma ihåg dina våffelrecept (byta ut mjölet, nötter etc) tills jag får göra våfflor nästa gång - kanske i sommar i Sverige!
Njut av våfflorna för mig också ;-)

Petchie75 said...

Jag menade FÄRDIG våffel- resp pannkaksmix... det gick lite fort där.

Desiree said...

Petra, jag förstod att du syftade på färdigsmet. Nä jag fattar inte heller vitsen med att köpa färdigsmet då det är få en enkla ingredienser som man brukar ha hemma. Tycker också att det vore toppen om det hade varit internationell standard på elnäten, då hade man ju sparat massor men pengar genom att inte behöva köpa nya grejor bara för att man flyttat till en annan kontinent.

Victoria said...

Jag ska på våffelfika med tjejerna imorgon, vi får se vad vi hittar på för "pålägg"!

Annika said...

MUMS!!
Jag har våffeljärn men vi gör aldrig våfflor. Ditt inlägg inspirerar.
Så smart att göra lite matigare våfflor.
Mina favvisar äre nog äkta frasvåfflor a la Sverige...med vispgrädde och hallonsylt...
SUGEN!!!
Gillar amerikanska blåbärsvåfflor (o pannkakor) också...Slurp!

Anna, Fair and True said...

Jag har också bloggat om våfflor idag...hade ett lite missöde vad gäller våffeljärn...

Mia said...

Våffeldagen, det hade jag helt glömt bort! Får väl försöka ta igen det i helgen!

Miss Marie said...

det blev inga våfflor för mig idag, men däremot i lördags! jag föredrar mina med färska jordgubbar eller blpbär med lite grädde, mums!

Anonymous said...

Visste inte att i dag är våffeldagen. Har blivit amerikansk i att vi äter våfflor till frukost i stället som efterrätt. Vår 16-åring fixar dom varje söndagsmorgon, och använder aldrig färdigsmet. Hjortronsylt med vispgrädde är ett måste.

Desiree said...

Victoria, vad mysigt det lät med våffelfika tillsammans med tjejerna.

Annika, amerikanska blåbärsvåfflor skulle inte sitta fel. Låter supergott.

Anna, jag kikade in hos dig och de där spenatvåfflorna du hade bild på såg himla gott ut.

Mia, det blir nog finemang att ta igen det hela till helgen.

Marie, jag gillar också mina med blåbär och färska jordgubbar. Mums!

Lennart, hjortronsylt åh det var länge sedan. Visst är det gott att äta dem till söndagsfrukost. Det brukar jag också göra snarare än som efterrätt.

Millan said...

Ja jag gillar ocksa vafflor!! Men har inte hittat nagot bra recept pa smet annu. I min Bonniers kokbok ar det gradde i smeten och det kanns sa otroligt onyttigt och gor aven vafflorna sa himla 'tunga' pa nagot satt. Vi har ocksa ett vaffelgarn som faktiskt anvands lite da och da!!

Millan said...

De dar kokta jordnotterna i inlagget nedan ser verkligen lustiga ut. Det later faktiskt lite skumt men jag gillar jordnotter sa skulle nog tycka om aven kokta!

Appropa ditt ikea inlagg sa kan jag bara halla med om att man blir lycklig som ett barn nar man ser den blagula byggnaden!! Jag gillade visserligen ikea nar vi bodde i Sverige ocksa men nar man bor utomlands sa ar det just Food corner som ar den viktigaste avdelningen tycker jag. Jag blev helt overlycklig nar jag fick reda pa att var matavdelning ska byggas ut rejalt under aret :-). Jag fick ju varldens 'craving' efter kalles kaviar efter att ha sett ditt foto pa en aggmacka for nagra veckor sedan sa vi akte dit enbart for att kopa just det! :-D

Desiree said...

Millan, håller med dig om att grädde känns lite tungt att ha i våffelsmeten. Jag har ett recept där det inte är grädde utan mjölk istället. De kokade jordnötterna var lite lustiga först men goda. Tänk att en liten äggmacka genererade sådana craavings så att ni fick bege er till IKEA för att köpa kaviar. Toppen att de har byggt ut eran matavdelning på IKEA. Den vi har är ganska liten men den är ju guld värd iallfall.