Friday, March 14, 2008

Fredagstema - Förändring


Detta är ett ämne jag känner att jag skulle kunna skriva mycket om. Mitt liv har förändrats en hel del sedan vi flyttade hit till Alabama och USA. Det har både handlat om små förändringar och större förändringar. Jag trodde inte att USA skulle vara så olikt innan jag kom hit men märkte sedan det finns mycket mer skillnader än vad man ser om man kommer hit som turist.

För drygt 1 år och 8 månader sedan lämnade vi Sverige och Solna där vi tidigare bodde. Vi sålde våran lägenhet och skeppade över våra möbler och saker hit. Att flytta till ett nytt land med ny kultur, seder och språk är bland de största förändringar man kan göra. Jag är mycket glad att vi gjorde det och valde att ta denna chansen. Det är absolut inget jag någonsin ångrat och något jag gärna skulle rekomendera om ni någongång får chansen och tillfället.

Boende: Då vi bodde i Solna bodde vi i lägenhet i Gamla Filmstaden. Ett mysigt, charmigt och nybyggt område i gamal stil. Där hade vi en trea. Här bor vi nu i hus. Vårt första egna hus med en härlig och lagom stor trädgård. Mycket mer fixande med hus jämfört med lägenhet men absolut värt det. Vi har numer också mycket mer yta. Vi känner oss nästan bortskämda med att ha så pass gott om utrymme som vi nu har.

Så här såg det ut där vi bodde i Sverige. I Gamla Filmstaden, Solna. Ett charmigt och nybyggt område som vi trivdes väldigt bra i.

Att ta sig till jobbet: Då vi bodde i Sverige kunde jag cykla till jobbet och gjorde oftast detta även om det var vinter. Här är det alldels för långt för att kunna cykla och dessutom omöjligt säkerhetsmässigt. Jag körde inte bil speciellt mycket då vi bodde i Sverige och här kör jag bil så gott som dagligen.

Fritid: I Sverige brukade jag ägna min fritid till vänner, familj, shopping och inredning. Här blir det av förklarliga skäl inte möjligt att träffa vänner och familj på samma sätt. Här har jag fått nya intressen och hobbies. Jag har upptäckt bloggandet och fotandet och älskar båda. Vi försöker också åka runt på mycket mer utflykter och weekendresor här. Passar på att se oss omkring så mycket som möjligt. USA har så mycket att erbjuda då det gäller sådant. Jag tränar, sportar och äter också mycket mer hälsosamt numer än vad jag någonsin gjorde i Sverige. Man får passa sig på ett helt annat sätt här när man åker bil så pass mycket som man måste göra här nere i södern.

Klimat: jag älskar och trivs verkligen med klimatet här. Jag märker hur mycket mer positiv jag är som person då jag får mycket mer soltimmar här. Jag gillar att vintern inte är så lång, mörk och kall här. Jag saknar inte det svenska vädret speciellt mycket. Visst gillar jag en vacker svensk sommardag och de ljusa nordiska sommarnätterna men annars saknar jag inte det svenska vädret alls. Jag trivs som fisken i vattnet med detta klimat istället.

Jag märker att jag sedan vi flyttade hit också har genomgått en personlig förändring. Man påverkas och tar lärdom av sin nya omgivning, av nya personer man träffar på och nya seder. Jag har upptäckt att det finns många olika sätt att göra saker och ting. Att göra saker och ting på ett annat sätter behöver inte handla om rätt eller fel utan bara om ett annorlunda sätt. Jag har lärt mig att uppskatta saker och ting jag tidigare tagit för givet eller bara inte tänkt på som den svenska naturen, den långa semestern man har i Sverige, de ljusa vackra sommar nätterna, att man kan promenera och cykla nästan överallt. Svenska utbudet av mjölkprodukter som jag tidigare skrivit om och hur man umgås med sina arbetskamrater på ett annat sätt i Sverige med fika och gemensam lunch.

Det jag lärt mig uppskatta och älska i USA är vänligheten och gästfriheten som södern är känt för. Alla interessanta och vackra platser och natur som finns här. Mångfallden, de generösa öppet tiderna i butikerna, barbequen i södern, att folk är så artiga och har en underbar service känsla överallt.

Som ni märker kan detta lätt bli hur långt som helst så jag tänker avsluta här och nöja mig med att ha tagit upp några exempel på skillnader i mitt liv.

Ha en underbar fredag och även en riktigt skön helg allihop.

20 comments:

Saltistjejen said...

jag känner verkligen igen det där med att man förändrats själv sedan man flytttade hit. Man ser saker på ett nytt sätt. Att ha fått lit distans till Sverige och svenskheten gör att man ser på den på ett annat vis. Man ser det som man saknar men också sådant man tycker är "sämre" där. Eller helt enkelt bara sådant som är vare sig sämre eller bättre, utan som du beskriver "bara annorlunda". Tycker det är coolt! Det är häfigt att ha fått andra perspektiv på tillvaron. På hur man kan leva sitt liv. Vilka val man har och gör.
Vårt liv här är dock mer likt vårt svenska än vad ert är. Vi bor ju fortfarande i lägenhet och har ingen bil. Precis som i Stockholm... Fast visst det är ju väldigt annorlunda att bo i NYC jämfört med Stockholm förstås. Så man har definitvt ett annat typ av liv trots allt.

Petchie75 said...

Jätteintressant att höra hur ert liv har förändrats sedan ni flyttade.
Jag skulle nog också kunna skriva länge om hur mitt liv förändrats, framförallt det att jag inte jobbar längre och vill gärna se mig som student i stället för hemmafru ;-) eller kanske turistguide, ha ha!
Man förändras som person varje gång man flyttar [utomlands framförallt antar jag]. Jag pratade just med min engelske besökare om det, vi gick i skolan tillsammans i England - och det året tvingade mig att bli mindre blyg. Tror att man ofta måste bli tuffare när man flyttar utomlands, man måste VÅGA mer, tala ett annat språk, ta reda på saker och ting, göra bort sig etc.
Ha en trevlig fredag!!

Annika said...

Bra tolkning av dagens ämne.
Visst är detta att flytta utomlands ngt av det största man kan göra i förändringsväg. Stort, läskigt, fruktansvärt, roligt, spännande och utvecklande.

Och ja, visst är det så att synen på sverige förändras när man varit i USA ett tag, en del romantiserar man, annat fnyser man åt...och mycket är BARA ANNORLUNDA, inte knäppt och sjukt och galet, utan just bara annorlunda. Det får man intala sig själv, och nu har jag kommit så långt till att jag verkligen förstår ANNORLUNDA fullt ut, men det tog tid att komma dit.
Ha det så jättefint i helgen!! Kram!!

Desiree said...

Saltis, jo visst ser man på sverige på ett helt annat sätt nu ur ett perspektiv som man inte hade innan. Man ser som du säger både bra och sämre sidor. Det är coolt. Man utvecklas mycket då man tar steget att flytta utomlands. Även om du säger att ert liv inte ändrats lika mycket så är det stor skillnad mellan Stockholm och NY. Stockholm är ju en liten pytte stad i jämförelse med metropolen NY.Måste vara hur häftigt som helst att ha upplevt en av världes storstäder som NY är.

Petra, ja det finns mycket att skriva om den förändring man genomgått sedan man flyttade. Jag kände nästan att detta inlägget höll på att bli lite väl långt. Jag tycker absolut att du ska se dig om student. Du studerar ju ett nytt språk, en ny kultur, land, plats, geografi ect. Varje dag i ett nytt land är ett nytt studiekapitel. Det första året är ju definitivt det mest händelserika och det med mest förändring och utveckling. Det känns otroligt bra att känna att man faktiskt klarar sig i sin nya miljö och att man klarar omställningen för det är faktiskt inte alla som gör det.

Anita said...

Fint inlagg Desiree. Manga stora forandringar i ditt liv dom sista aren! Intressant att lasa om, och se bilder fran Solna. Har sjalv minnen fran Solna som barn dar mina kusiner bodde. :)(jag ligger lagt den har fredan, sa dar ar inget 'fredagstema' pa min blogg idag)

Anne said...

Intressant och rolig tolkning, jag känner igen allt du skriver. Vårt hus i Solna såg förresten nästan exakt likadant ut. De i Frösunda påminner rätt muycket om de i Filmstaden tycker jag.
I alla fall, du har ju helt rätt man förändras på massor av sätt. Kanske de första 1-3 åren är de med mest förändringar? Då man ser och känner dem tydligast?
Språket är ju också något som påverkar när man flyttar utomlands, kanske mer än man tror innan flytten.
Jämföra allting, det tror jag också man gör mer under de första åren.

Miss Marie said...

vad underbart att höra om dina förändringar och att du mottar dom med öppna armar! det är så många som är negatativa mot förändringar och det blir ju så tråkigt. visst förändringar behöver inte alltid vara positiva, men oftast är de faktiskt det! kul inlägg!

(och jag måste säga att jag föredrar ert hus i alabama, jag älskar det! =))

Desiree said...

Annika, jo det är lite skräckblandad förtjusning då man landar i sitt nya land. Du har så rätt i att man säkerligen romatiserar en del i Sverige. Det är viktigt att inse att saker och ting är annorlunda och inte se saker och ting som bara rätt eller fel.

Anita, kul att jag kunde väcka lite Solna minnen hos dig med dessa bilder.

Anne, jo frösunda ser ju rätt lika ut. Jag gillade också det området, det var lika mysigt och charmigt det med egna små kvarteresresturanger och butiker. Du har rätt i att det nog är de första åren som man lägger märke till allt nytt och som man utveckals under.

Marie, jag tror att en mycket viktig faktor då man bor utomlands är att ha ett öppet sinne och inte rynka på näsan åt saker och ting bara för att det inte är på det sättet man är van vid. Att försöka vara positiv ger en ju så mycket tillbaka. Jättekul att du gillar vårat hus så mycket. Vi trivs jättebra i det.

Lullun said...

Deffinitivt svårt att flytta utomlands utan att allt förändras, inklusive en själv - varken man vill det eller inte. Väldigt lärorikt helt klart. :-)

Anonymous said...

Hej Desiree!
N�stan s� jag �ngrar att jag inte tog chansen att flytta till USA, n�r man l�ser ditt inl�gg. N�r min dotter var 3 �r, tyckte min d�varande man att vi skulle flytta dit, n�stan alla p� hans arbete gjorde det. Tanken var alltid att de skulle flytta hem, n�r barnen skulle b�rja skolan. Ungef�r 75% stannade f�r gott.
Problemet var att jag var s� pass ny i mitt arbete, och att skaffa en legitimation i USA skulle ta f�r l�ng tid o att inte f� arbeta k�nde jag att inte skulle klara, s� det blev inget.
Kan undra hur livet skulle vara om vi gjort det.
�r klart "avis" p� ert v�der i Alabama, sommaren -06 levde ju vi svenskar verligen upp, gud vad sk�nt det var.
Ha en mysig helg �nskar Lisa

Lyxmannen said...

En klockren analys av hur det är att flytta till US and A.
Har gjort en liknande resa. Flyttade från Solna(fristaden) i Augusti 2007 så vi har inte varit här lika länge som ni.

Vi pratade senast idag om det här med att cykla. Det är en av de saker jag saknar mest med Sverige. Att man inte kan cykla runt på alla dessa cykelbanor som vi är bortskämda med i Sverige!

Keep up the goo work bloggin´!

Anonymous said...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the MP3 e MP4, I hope you enjoy. The address is http://mp3-mp4-brasil.blogspot.com. A hug.

Anonymous said...

Bra inlagg!

Jag har alltid gillat forandringar och skulle onska att manga darhemma skulle bo utomlands under ett par ar.. Men det ar otroligt egentligen hur manga Svenskar med sa fa invanare bor utomlands.

Jag stoter ofta pa manniskor som kanner till Sverige, blir alltid forvanad hur tex killen som packar mina varor pa mataffaren kanner till Sverige. Sa jag har definivt inte rakat pa folk som inte vet vad Sverige ligger.

Roligt att hora att du fatt nya hobbies ocn ny livstil!
Jag gillade receptet pa ditt LIngonbrod!
Sjalv ater jag mindre fastfood an nagonsin sedan jag flyttade hit.

Vad jag ocksa gillar bast med att bo i USA ar respekten de bar med sig fran barnstadiet, vanligheten, omtanksamheten och att de ofta ar glada och positivta aven har i Kalifornien dar de annars sager att de inte ar sa vanliga.:)

Anna, Fair and True said...

Jag minns när jag skulle åka till USA som aupair när jag var 19. Då fick vi material om kulturchock och att efter ungefär 2 månader när det inte är så nytt längre och man har kommit in i vardagen får man oftast hemlängtan och tar man inte ur sig det så kan det bli jobbigt. Min kompis skrattade och sa "hur kan man kulturchock i USA?!" (hon hade inte ens varit där då) men jag trodde på det. Och jag tyckte verkligen att det var som de hade beskrivit det.

Säkert många som frågar dig detta hela tiden, men vad är era planer? Gör ni PhDs eller PostDocs och hur långt har de tjänsterna (ifall det senare)?

Desiree said...

Lullun, håller verkligen med dig, att flytta utomlands är otroligt lärorikt på så många sätt.

Lisa,ibland är det ju inte rätt tillfälle. Hur livet hade varit om ni flyttat är svårt att säga. Kanske hade det nödvändigtvis inte varit bättre men det hade säkerligen varit väldigt annorlunda iallfall. Ibland kan vi undra lite hur det hade varit för oss om vi inte hade flyttat hit. Jag är iallfall otroligt glad att vi vågade och tog chansen för det känns som det var rätt för oss.

Martin, vad kul med ytterligare en Solnabo som hamnat i USA. Vart i USA bor du? Hur hamnade du här? Hur trivs du? Första året är ju ganska omtumlande. Ja, (suck) cykla saknar man som sagt. Men sedan finns det annat man inte saknar också.

Veronika, det är ju som sagt otroligt givande och lärorikt att flytta utomlands några år. Kul att du gillade lingobrödet. Det går ju att slänga in lite allt möjligt för att variera det (nötter, torkad frukt, rivet äpple, lite rivna morötter ect). Precis som du så äter jag ännu mindre fastfood nu när jag bor här. Har blivit mycket mer hälsomedveten sedan jag flyttade hit. Folk är verkligen otroligt vänliga och omtänksamma här.

Anna, ja många tror som din kompis att man inte borde få någon kulturchock då man hamnat i USA för det borde vara relativt lika Sverige. Lite så trodde vi nog också innan vi flyttade hit. Man tror lätt att man känner till USA för att man sett så mycket amerikanska filmer och serier och kanske åkt hit som turist en och annan gång men jag upptäckte efter något halvår att man verkligen fick kulturchock här och att otroligt mycket är så annorlunda här. Hur länge bodde du i USA? Vi har sagt att vi ska stanna här iallafall i 5 år. Vi har faktiskt både riktiga tjänster på Universitetet och har inga kontrakt som löper på någon viss tid. Jag är ju amerikansk medborgare redan då jag föddes i USA när mina föräldrar var här och pluggade och Calle har därmed grönt kort och kommer att kunna ansöka om medborgarskap om två år. Vi har det otroligt bra på det sättet att det är helt upp till oss själva så länge vi vill stanna. Våra planer är väl att stanna så länge vi trivs och har det bra och sedan får vi se hur länge det blir.

My White Cottage said...

Vilken intressant läsning! Tänk vilken förändring ni gjort i era liv!! Jag tror man utvecklas och lär sig otroligt mycket på såna saker. Jag tycker vårt liv har förändrats mycket sedan vi flyttade och då flyttade vi ju "bara" inom Sverige. Förstår att du älskar ert klimat, det känner jag också - mer soltimmar behöver man verkligen! Känner sån stor skillnad redan nu, när det börjar bli ljusare om dagarna här!

Önskar dig en härlig påskvecka!
Kramar Jenny

Desiree said...

Seasidelivning, mycket förändras ju även om man inte byter land. Ni har säkerligen fått en helt annan tillvaro i ert nya hus jämfört med vad ni skulle ha haft om ni hade bott kvar. Även om det kan vara jobbigt att flytta ger det väldigt mycket i slutänden förutsatt att man trivs på sitt nya ställe. Ni bor ju så väldans underbart.

Ninnie said...

Roligt och intressant att läsa om hur du upplevt att flytta till USA och den förändring i ditt liv det medfört.
Att pröva något annat, våga något, är alltid att vinna något tror jag.
Det är så roligt att läsa din blogg, att få inblick i hur människor lever och bor i ett annat land och ta del av det du lär dig där.

Anna, Fair and True said...

Jag bodde inte alls så länge. Ett år och sedan semester nästan varje år, i början 2-3 månader varje gång. Så jag har ju liksom behållt kontakten med och kollen på landet. Jag hade dessutom en amerikansk pojkvän ett tag.

Just ja, jag tror jag minns att du skrivit att du är amerikansk medborgare. Det underlättar ju verkligen. Det bästa är ju att kunna ge ens barn både europeiskt och amerikanskt medborgarskap - då har de tillgång till de största arbetsmarknaderna.

JaCal said...

Vilken bra tolkning! Tål onekligen att kluras en del kring. Brukar tänka mycket på vilken typ av liv/förhållande/vardag vi hade haft om vi inte hade hamnat här... hur olika vi varit - eller lika...