Tuesday, March 18, 2008

Påsk

Bilder från Martha Stewart


Påsken är tidig i år. Redan nästa vecka är den här. Här märks det framförallt i butikerna att det är påsk. Finns gott om påskgodis på hyllorna. Vi har inte pyntat något och det kommer troligtvis inte bli någon klassisk påskmeny heller eftersom vi kommer att åka bort med svärföräldrarna ner till Mexikanska golfen. Vi ska åka ner och visa dem vårat favoritställe vid havet samt passa på att besöka och upptäcka mer av Mobile som är Alabamas äldsta stad.


Redan torsdag kväll sticker vi och tar därmed långfredagen ledigt som annars egentligen inte är en ledig dag här. Ska bli så skönt och härligt att komma ner till kusten igen. Enligt väderprognosen ska det inte regna och temperaturen ska hålla sig omkring +20 grader. Kanske är det för tidigt att bada ännu då vattnet nog inte hunnit bli varmt men en härlig strandpromenad är något jag ser fram emot iallfall.

Hur ska ni själva fira påsken? Blir det både påskpynt och påskbuffé? Kanske ett och annat påskägg också?

17 comments:

Anne said...

Vad mysigt det låter, jag kan tänka mig påskkänslan blir mer tydlig och påtaglig när man dels fått besök som ni fått och även kommer ta ledigt och åka bort. För annars är det nog svårt få nån mer påskstämning tycker ja, det är vanliga arbetsdagar och det gör det svårt att hitta den här helgkänslan tycker jag. Men visst, i affärerna är det ju fullt med påskgrejs och all reklam handlar om påsk och påskmiddagar med mera.
Lite påskgodis blir det i alla fall helt klart här :)

Mia said...

På ICA i kassan. Där ska jag fira påsk. Tänk på mig när du går där längs stranden!

Desiree said...

Anne, håller med dig om att det är svårt att känna den där riktiga känslan av att nu är det påsk och helgdag. Ska bli otroligt skönt att få lite av en långhelg (fre-sön).

Mia, inte så kul att behöva jobba kanske men förhoppningsvis ger det lite extra slantar. Jag ska tänka på dig.

Petchie75 said...

Åh, jag vill påskpynta!! Men, jag har ytterst lite pynt, satt och kollade på Indiska och Åhléns hemsidor igår och skickade en beställning till min syster inför nästa år! Jag gillar svenskt påskpynt bäst och det gäller att vara ute när det FINNS påskpynt, förra året försökte vi hitta det när vi var hemma i mars men då var vi en vecka före affärerna...
Jag har faktiskt inte sett så mycket pynt här men jag har inte varit på mall:en på länge.
Vi ska ta det lugnt i påskhelgen men kanske en vandring i regnskogen - O har aldrig varit där och jag bara en gång. Med picknick så klart, kanske kokta ägg ;-) Och så planerar vi lamm hemma.
Det blir annorlunda dock från de två senaste åren då vi firat Semana Santa i Spanien med religiösa processioner i flera dagar. Ni får säkert en härlig minisemester med svärföräldrarna!

Desiree said...

Petra, det där med en vandring i regnskogen med matsäck lät ju hur coolt och läckert som helst. Med lite ägg i matsäckern så får ni ju till lite påskkänsla. Tror du att det kan bli några religösa processioner även i PR?

Petchie75 said...

Jag vet faktiskt inte om de har religiösa processioner här i PR under påskveckan men ska absolut ta reda på det - för Os skull. Jag har föreslagit att vi kunde gå i kyrkan i helgen om han ville, men det verkar som det är viktigast när vi är i Spanien.. Vet inte hur mycket som är tradition och hur mycket som är religiös övertygelse ibland.

nina said...

Du gör så fina collage att jag nästan blir grön av avund. ;-)

I påsk tänkte jag roa mig med att tränga mig längst fram i folksamlingarna och fota alla processioner. Och kanske måla ett ägg eller två.

Ninnie said...

Det låter om ett underbart sätt att fira påsken på; vid havet! Njuter av dina vackra vårbilder, och längtar efter att våren ska komma hit med SÅ mycket!!!
För här har vi bara massa snö, snö, snö nu, och mer snö till påsk har de förutspått. (Usch...)
Men det ska bli skönt med några lediga dagar iallafall.
Hoppas få se lite bilder från er resa sedan...
Glad Påsk!

Saltistjejen said...

Härligt att resa iväg!
Vi blir hemma i påsk men har ett par vänner som kommer till NYC över påsken. Så fredag och lördag kommer vi umgås med dem. Det ska bli jättekul, men det blir nog knappast särskilt "påskigt"... ;-)
Ha en jätteskön påskhelg vid havet!!

Desiree said...

Petra, tänkte att det kanske var processioner i PR då det är det i så många andra latinska och spansktalande länder. Det är ju rätt kul att kolla på processionerna.

Nina, det är himla enkelt att göra dessa kollage i Picasa. Jag minns ännu dina fina bilder från processionerna förra året. Hoppas du får några riktigt bra bilder i år igen.

Ninnie, åh inte mera snö. Men du har som sagt iallfall lite härlig ledighet att se fram emot.

Saltis, kul att ni får besök igen. Det är ju alltid mysigt att fira högtiderna med vänner även om man inte behöver gå in för att fira påsken rejält.

Annika said...

Så roligt för er att komma bort ett tag.
Jag bryr mig inte så mkt om påsken. Den är julens raka motsats hos mig, dvs JAG `HAR INGET PYNT!! Otroligt va?
Tycker Påsken är så kort här att jag inte ids, trist men sant. Jag har påskägg till K, men det är allt.
Dessutom har jag hört att det ska bli regn och kallt på påskdagen...suck.
Önskar iallafall att NI ska få det jättetoppen!!!

Victoria said...

Vi ska inte göra något särskilt, vi har "bara" planerat en liten knytis tillsammans med de tre tjejerna som jag brukar träffa en gång i veckan och fika med. Vi ska äta, påskpyssla, ha egghunt, fika och prata och skratta en massa som vanligt. Om det inte regnar så ska vi bada också. Mitt stora dilemma just nu är att jag inte vet hur jag ska få tag i kvistar att ha som påskris - nu när vi gör så mycket påskpynt att hänga upp!
I värsta fall får jag väl smyga mig ut en mörk natt och karva lite på något träd...! ;o)

Desiree said...

Annika, oj inga pynt. Men jag håller faktiskt med dig om att det känns lite poänglöst att pynta när påsken är så kort och går så obemärkt förbi här på något sätt. Jag tycker du gör helt rätt. Jag tror inte jag hade pyntat även om vi inte hade åkt bort.

Victoria, låter super trevligt med en liten svenskträff med påskpyssel, påskmat och egghunting. Ha ha ja du kanske får smyga dig ut en mörk natt och karva lite (hoppas det inte genererar fler klagobrev från eran nitiska förening).

Miss Marie said...

vad härligt det låter med 20 grader och strandpromenad! själv blir det påskfirande i svenska fjällen för mig, så inga strandpromenader, bara pulsaande i snö! =)

Anonymous said...

För min del blir det påskmiddag på söndag med hela släkten men annars går påsken ganska obemärkt förbi. Jag pyntar ingenting och påskgodis hoppar jag också över. Trist jag är va? =)

Millan said...

Vad harligt det later med en resa soderut! Och roligt med besok ocksa! Vi brukar alltid aka till Sverige over Pasken sa det har blir forsta gangen pa valdigt lange som vi stannar har. Vi far dock besok fran Sverige sa jag ska inte klaga allt for mycket ;-).
Jag har gjort iordning ett paskris och har kopt en cool valdigt paskig blomgrej fran blomsteraffaren har nere.
Pa paskafton kommer vi nog ata en del agg och en hel del godis men vi tanker gora helstekt flaskfile och potatisgratang till middag sa det ar ju kanske inte sa traditionellt paskigt...

Ha en harlig resa och Glad Pask!!

Desiree said...

marie, påskfirande i svenska fjällen låter ju himla mysigt det också. Hoppas du får det riktigt bra.

Sporty, jag hoppas också över godis. Möjligtvis blir det en bit 70-80 % mörk choklad.

Millan, kul att ni får besök detta året. Kan vara kul att prova på att fira påsken hemma och få lite egna påsktraditioner. Låter ju jättegott med fläskfile och potatisgratäng.