Monday, March 17, 2008

Underbar vår


Våren är sannerligen här i Alabama. Vi njuter för fullt. Det är ljumma vindar och ca 20 grader. I helgen har vi tagit fram våra utemöbler och fixat iordning på altanen. Igår firade vi svärföräldrarnas ankomst med att grilla. De njuter för fullt av det vackra soliga marsvädret. Det är kul att de kommit och hälsat på oss igen. De var här förra julen och nu får de uppleva våren som faktiskt är otroligt vacker. Jag vet inte vad trädet med dessa små lillarosa blommor heter som blommar så fint på bar kvist men det är otroligt vackert.

Jag har varit ute och passat på att fota lite. Hittat fler träd som blommar ljuvligt på bar kvist även om jag inte vet vad de heter.

När vi gjorde iordning altanen blev jag sugen på att fixa lite odlingar med kryddväxter så nu har jag lite timjan, basilika, mynta och koreander i krukor. Perfekt att ha en egen liten kryddodling till matlagning och marinader. Sedan köpte jag två stora krukor med röda pelargoner också. De såg så fina ut att jag inte kunde motstå dem. Hoppas ni allihop har haft en riktigt skön och trevlig helg med eller utan melodifestivalen.





I vårat område finns nu fullt av dessa träd som blommar med sina vita blommor. De brukar blomma på bar kvist i en eller två veckor innan löven brukar slå ut.




Här är ytterligare ett träd som blommar, detta växer på vår tomt.




Lite bilder på mina kryddodlingar. Mynta är gott i både sallader och till efterrätter. För att inte tala om läckra Mojitos man kan göra.




Hela gänget med kryddodlingar. Lite mer magnoliabilder. Kunde inte motstå att ta några till då den är så vacker.



16 comments:

Annika said...

Ja, nog har våren kommit långt hos er!!! HÄRLIGT!!!
Skönt här också, men inte lika varmt som ni har det. Inga direkt blommande träd ännu, även fast jag såg ngt enstaka i helgen som gick.
Men härlig vår Äad ÄR det!! Visst kännerm an sig glad!
Vad kul att du har börjat fixa med decket! DET har inte jag gjort. Först måste en massa vinterbråte bort. Ska fixa, ska, ska, ska...
Vad kul att svärfldrarna har kommit!!!
Hur länge stannar dom?

Anonymous said...

Åh vilka fina bilder..!

Igår satt jag ute och solade i en timme, och det är ju ganska bra för kalla Sverige vid den här tiden.. Men sedan idag kom en katastrofal vändning! 1 decimeter snö!! Usch, nu skulle jag bra mycket hellre villja vara i Alabama... Kramar Charlotte

Desiree said...

Annika, jag tycker det är helt underbart nu och njuter i fulla drag. Svärisarna stannar i två veckor. Vi skickar iväg dem till Nashville ett dygn imorgon och sedan sticker vi ner till kusten med dem över påskhelgen fre-sön.

Charlotte, ja usch ja för mer snö. Jag läste om det i DN idag. Det är ju inge kul med snö nu när man är inställd på vår och vill ha vår. Hoppas det smälter undan snart och att ni får mer vår igen inom kort.

Anna, Fair and True said...

Vi har ju knappt haft någon vinter i Stockholm så jag tittar både på Lulluns bilder från Grönland och längtar efter vinter och snö OCH tittar på din ljuvliga vårbilder och längtar efter vår och sommar... :)

Desiree said...

Anna, jo jag har förstått från mina föräldrar som bor i Stockholm att det knappt varit någon snö detta året. Det är ju toppen att du är sugen på både snö och vår.

Anita said...

Ah sanna fina bilder pa blommor. Vi ar nastan dar ocksa... men just nu kom regnet tillbaks och tog med sej kylan. Men manga trad har borjat blomma har ocksa. Detta ar min favorit arstid har i Beaverton!

Saltistjejen said...

Underbara bilder! Och underbart att ni har vår!!!!!! *suckar högljutt*

Blir även dunderavundsjuk på dina odlingar. Det är en av de saker jag saknar mest här i NYC. Att kunna odla. Jag älskade att odla kryddor och även lite körsbärstomater och ärtor, samt en del blommor och mangold etc när vi bodde i Stockholm. Hela balkongen var full....
Men här går det inte alls. Snyft!
Kul att svärisarna är och hälsar på också! Kan tänka mig att de trivs i vårvärmen eftersom Sverige väl fortfarande är rätt ruggigt (vädermässigt alltså)?

Petchie75 said...

Härliga vårfoton! Det finns inget mysigare än när man kan sitta ute för första gången på året!
Kul att du odlar kryddor i kruka, det skulle jag också gjort om det inte varit för varmt här... Och gott med färsk mynta till era mojitos - jag har faktiskt svårt att hitta det ens i affärerna, trots att detta är en mojito-ö ;-)

Desiree said...

Anita, våren kommer nog snart tillbaka till er. Det borde bli väldigt grönt och vackert eftersom det regnar mer hos er.

Saltis, ja det är underbart att kunna ha lite odlingar. Fast jag vet inte hur vanligt det är att man gör så här. Igår när jag stod och planterade kom en av våra grannar och undrade vad jag gjorde. Jag berättade om de olika kryddväxterna och han sa hmm det har jag aldrig tänkt på att man kan göra.

Petra, det är ju synd att det är för varmt för att odla på egenhand. Färsk mynta verkar inte vara så lätt att hitta i butikerna här heller därför blev jag glad att jag hittade dessa så att jag kan ha min egen kruka.

JaCal said...

Jaaa! Vår!! Det är så fantastiskt - älskar denna tid på året. Snart blir det hett hett hett här... men nu kan man vara ute i solen och bara njuta.

Idag kom barnens "Life is good" kepsar! Så fina! Tack för tipset!

Anne said...

Vad fina bilder, jag blir så glad av dina vårbilder. Våren är inte alls lika långt gången eller varm här, så i väntan på full blomning här får jag njuta av dina bilder. Kryddor har jag också tänkt odla, jag minns dina frodiga basilikaplantor från i fjol. Så du testar koriander också, hmmm det kanske man skulle göra. Undrar om den är svår lyckas med....

Anna, Fair and True said...

Fast nu när den där snön har kommit (ja, 1 cm i alla fall) så är det inte riktigt lika kul... Tror jag längtar mer till våren!

När jag bodde i USA tyckte jag att få hade planteringar/odlingar i trädgården, varken fruktträd eller jordgubbar eller potatis. Kanske därför de kallar de "yard" istället för "garden" för de är ju mest en bakgård för barnen att springa runt i USA.

My White Cottage said...

Tack för att du bjuder på dessa bilder idag, de behövs kan jag säga. I söndags hade vi det mest underbara vårväder och jag fotade våra små vårtecken, idag när jag drog upp rullgardinen möttes jag av en vit (!!!) gräsmatta. Vi som i princip inte haft snö på hela vintern och så kommer den nu!!! Men det har faktiskt redan börjat smälta bort... men de varnar för att det kan komma mer! Det vill inte jag, jag vill ha vår nu!!!

Vad kul att ni har svärföräldrarna på besök! Förstår att ni njuter extra mycket när ni inte träffas så ofta. Hoppas ni får många härliga dagar tillsammans!

Kramar från Jenny

Anonymous said...

Det där låter strålande underbart! Särskilt för oss som lagom till påsk fått snö...Ingen snö på hela vintern men nu är det vitt i Sörmland. Men det går snart bort, scillan och krokusen blommar. Där under. ;-/
En fråga: Äter man internationell mat i Alabama?

Millan said...

Ah vilka bilder!! Jag blir sa avundsjuk pa er som redan har var. Har ar det SA TRIST ute... jag blir galen. Det ar pa allvar lika kallt nu som det var i Januari och precis lika gratt :-(. Skicka hit lite varme om du kan...?

Desiree said...

Jacal, håller verkligen med dig om att man får passa på att njuta nu innan det blir för varmt. Kul att både du och barnen gillade kepsarna från Life is good.

Anne, koreander blir första gången för mig. Jag har ingen aning om den är svår eller lätt men vi får väl se. Du har ju en perfekt trädgård för lite kryddodlingar antingen i kruka eller direkt i marken i någon rabatt.


Anna, ja det verkar vara få som odlar kryddor och annat i trädgården. Ibörjan sa vi garden och det tyckte våra grannar lät så gulligt och sedan fnissade de lite. Vi har förstått att det är yard det heter här. Hoppas snön smälter bort snart och våren kommer åter.

Seasideliving, jag förstår verkligen att du är sugen på vår nu och inte mer snö. Hoppas som sagt att vintern ger med sig inom kort och att det blir vår på riktigt.


Annebelle, det finns en del internationella resturanger. Mex mat är ju ganska stort för det finns ju så många Mexare här.

Millan, hi hi jag får skicka ett stort paket med värme och vårsol till dig :-)