Wednesday, March 19, 2008

Hamburgaren




Detta är väl en av USA mest kända rätter. Den är otroligt populär och till lagas på en mängd olika sätt med olika tillbehör. Det finns otroligt många olika snabbmatskedjor som serverar hamburgare här förutom Mc Donalds så finns Krystal, Sonic, Jack´s, Burger King, Whataburger, Hardee´s, Wendy´s, Back Yard Burger och Red Robin, för att nämna några stycken. Det är också något som är populärt att bjuda på när man bjuder över folk. Man grillar lite hamburgare och bjuder sina gäster på detta. Förutom de stora kedjorna som säljer och serverar hamburgare så finns det också gott om lokala småställen som säljer hamburgare. Hamburgare finns också med på menyn på de flesta riktiga resturanger som serverar amerikansk mat.

Just en hamburgare är något man alltid kan få tag på här i USA, dygnet runt. Det finns folk som äter det som frukost, mellanmål eller nattmat förutom som lunch och middag. Ordet hamburgare kommer ursprungligen från ”Hamburg Steak” som uppkallts efter staden Hamburg i Tyskland. Hamburg Steak var något som var mycket populärt i Hamburg under mitten på 1800-talet. Eftersom många emigerade från Tyskland till USA under denna tidsperiod tog man med sig traditionen av hamburgare till USA. Hamburgare dök upp på menyn för första gången i USA 1836.

Själva brukar vi göra och grilla våra egna hamburgare hemma. Tycker att de är de som blir allra godast. Jag vill gärna ha fullkornsbröd, mycket grönsaker och bra kvalitetsköttfärs och detta får jag hemma. Sedan vill jag ha lite ost och lite ketchup och senap men ingen mayonäs eller någon annan dressingsås. Tillbehören och innehållet i en hamburgare kan variera stort från ställe till ställe och om man gör dem hemma själv. Hamburgare kan göras både nyttiga och helt galet onyttiga. Bara hamburgerbrödet i sig kan innehålla allt mellan 70 och 200 kalorier (rätt stor skillnad alltså). Hardee´s blev känt för sin Monster Thickburger bestående av en dubbelburgare med 3 skivor ost och 6 skivor bacon. När man mumsat i sig denna har man mumsat i sig 1420 kalorier och 107 gram fett.

Hur hamburgare serveras och till lagas varierar från stat och region här i USA. I Wisconsin är det populärt att bre smör på brödet och hamburgarna här kallas ofta för Butter Burgers. I north och south Carolina kan en hamburgare serveras både med ost, lök, senap, cole slaw och chili con carne. På Hawaii brukar hamburgarna severas med teriyaki sås. Waffle House som är en snabbmatskedja här påstår att de kan servera hamburgare på 70,778,880 olika sätt. Hamburgare som rätt har ju blivit så populärt kring hela världen att det nu finns överallt och dessutom behöver en hamburgare numer inte bara bestå av kött utan det finns ju som bekant både fisk, kyckling och veggo-burgare.

Vad har ni för favoritställe då det gäller hamburgare och vilken är den bästa hamburgaren ni fått? Brukar ni går ut och äta hamburgare eller är det hemma lagade burgare som gäller?

14 comments:

Petchie75 said...

Fuddrucker's alla gånger!! Det är vår stora favorit när det gäller hamburgare! Fräscht kött och många valmöjligheter.
Jag älskar hamburgare och tar gärna det när vi äter ute (om det är ett diner-ställe, inte så klart på en 5-stjärnig restaurang ;-)). Dock äter jag inte gärna brödet så gillar därför när det är "riktiga" hamburgare med gott kött och ingredienser.
På Fuddrucker's kan man beställa "bunless burgers" och då får man en god sallad istället, dessutom komponerar man själv vad för slags tillbehör man vill ha vid salladsbaren. Vi ska faktiskt äta lunch där imorgon innan vårt engelska besök åker - vi brukar ta alla gästerna på det stället.

Saltistjejen said...

Jag gillar också hamburgare! Men helst från lite roligare ställen än typ MackieD...
Jag gillar so du Desiree att göra dem själv, särksilt om man har grill! Mums! Det är dessutom jättebra mat om man är flera. Då kan alla själva välja precis vilka tillbehör de vill ha.
Ah, nu blev jag hungrig!

Petra,
Har aldrig hört talas om Fuddrucker's!
Men det lät onkeligtn som ett toppenställe för burgare!

Anne said...

Hamburgare är ju så mycket mer än de där äckliga, flottiga McDonald's och andra kedjorna. Hamburgare på en riktig diner är sååå gott. Det går inte att jämföra med Burger King & co. Det tycker jag helt klart man ska käka när man kommer till USA, alltså burgare på restaurang för att få en känsla av hur det kan smaka.
Jag gillar bbq burger på Buffalo Wings. Hemmagjord burgare a'la din stil och smak som du berättar om gillar jag också. Som du säger så känns det som man kontrollerar kött och ingredienser bättre då. Samt att man så klart kan göra den nyttigare.
Jag tycker om bbq smak, hickory smak och allt sånt. Gillar att pensla biffen med lite sån sås, ger fin smak.Jag har inte heller hört talas om Fuddrucker's. Ska googla...

Desiree said...

Petra, har inte hört talas om Faddruckrs men det låter ju som ett toppenställe då det gäller burgare. Vilken bra grej att man kan välja bort bröden om man vill. Ja det är jätteviktigt att det är fräscht kött och att hamburgaren är kvalitativ och god.

Saltis, jaaa det är såå gott att grilla egna hamburgare. Det är liksom bra fredagsmat då man är trött efter hela veckan och vill ha något som är gott och går ganska snabbt att fixa. Det är ju lätt att fixa iordning och bjuda på om man är flera.

Anne, håller verkligen med dig om att hamburgare är så mycket mer än de man får på olika snabbmatskedjor. Jag skulle jättegärna vilja gå på en riktig amerikan old fashined Diner och äta just hamburgare. Jag har kollat upp om det finns någon bra Diner här i Albama, en sådan där klassisk som du besökte när ni var iväg till Las Vegas. Men det verkar som jag får bege mig till Georgia för att finna sådana. Men det kommer vi säkerligen göra. Det lät väldans gott att pensla på lite BBQ sås eller hickory sås, tack för tipset det ska jag testa.

Ulrika said...

Phil's grill!! http://www.phils-grill.com/

Man får ett formulär som man fyller i från början till slut med en mängd options hur man vill ha sin hamburgare. Till och med olika sorters bröd och det går att få wholeweat bröd!
Det smakar helt lysande! Jag som inte är så jätteförtjust i superstora hamburgare är helt såld på detta ställe.

Annika said...

OCH det är det godaste som finns in the US!!! man kan inte misslyckas när man beställer en burgare....US knows it's burgers!!
Peter gör dom godaste burgarna in the US. Kom hit så ska vi grilla!! :-)))
Faktum är att jag tror att det är helt OK att beställa en burgare på vilket litet hak som helst. Det är HIT varje ggn!!!

Desiree said...

Ulrika, det låter som ett toppenställe. Ska absolut kolla om det ligger någon sådan här i vår närhet. Kul med det där formuläret så att man kan skräddarsy sin burgare.

Annika, precis som du säger så känns det alltid som ett säkert kort att beställa en burgare för det brukar de lyckas bäst med. Jag skulle mycket gärna komma hem till er någon dag och prova Peters hamburgare. Jag tror säkerligen att de är supersmarriga.

Fröken fräken said...

Jag har aldrig riktigt gillat hamburgare för att det är alltid så himla mycket dressing på så det blir så kladdigt men det finns ett ställe som har burgare på buffelkött och det är Ruby Tuesday och dom är jättegoda faktiskt. Jag kan lika gärna äta vegetarisk burgare tycker det är lika gott faktiskt. Men jag går inte så ofta ut och äter hamburgare om jag ska va riktigt ärlig men ibland så syndar jag.

Petchie75 said...

Vad konstigt att ni inte har hört talas om Fuddrucker's (jag är alltid lite osäker hur det stavas) men det är en kedja som definitivt finns i New Jersey eftersom det var där O upptäckte dem! Och då även i Puerto Rico...
Jag glömde att säga att jag även gillar att göra egna hamburgare - brukar ha i en massa örter och lite parmesanost i köttfärsen - mmm.. det blir nog hemlagade hamburgare snart igen :-)

Annika said...

Petra, du har rätt...det stavas Fuddrockers!!! Burgarna är helt underbara där! OCh ett extra plus i kanten är att man själv lägger på alla toppings! Mums!
Nu blir jag frymt sugen på Fuddrockers...Red Robin har också urgoda burgare.
Five Guys mfl, mfl...
Som sagt, det är svårt att få en dålig burgare i USA...

Fia said...

Åh ja, Fuddruckers...sååå goda burgare, vi har en inte långt härifrån och åker dit när vi varit "duktiga" en tid med mat å sånt...Ruby Tuesdays små burkare med små "lökstrån" på är också gott


men

Hemmagjord hamburgare är ju oslagbart! Jag blandar ofta i lite BBQ sås och löksoppemix i den malda köttfärsen och låter den stå i kylen och "mjumma" till sig några timmar innan vi grillar den. Den grillas med blöta trächips så den blir lite rökt samtidigt som den grillas också. Mums!!

Glad Påsk till dig och C.

Millan said...

Mmmm hamburgare ar faktiskt riktigt gott tycker jag och jag haller med dig om att hemmagjorda ar valdigt goda! Jag holl pa att satta teet (ja jag bor ju i England after all ;-)) i halsen nar jag laste om burgaren med 3 skivor ost och 6 baconskivor. Jag fattar inte hur man kan ata det..? Usch!

Vi har en american diner precis mitt over vagen fran jobbet och deras hamburgare ar nog min favorit. Men de ar dyra som skam!

Desiree said...

Åh vad många bra tips på både ställen och hamburger recept ni kommer med, jag blir väldigt sugen på att prova både och. :-)

Fröken fräken, nej jag gillar inte heller då det är för mycket kladd och dressing. Både buffelkött och veggoburgare är goda.

Petra, mmm lät ju supergott med både färska örter och lite parmesanost. Det ska jag testa.

Annika, jag måste kolla upp Faddruckers och besöka känner jag. Som du säger är det något de kan här så är det burgare.

Fia, det lät spännande att använda sig av lite löksoppemix men jag kan tänka mig att det blir bra. Det ska jag också gärna ta och prova framöver med lite BBQ sås i. Jag blir alldeles hungrig av att läsa om era goda tips.

Millan, jo den där monsterburgaren blir man ju inte direkt sugen på. Tror man bara mår illa efter att man satt i sig en sådan.

Desiree said...

Jaha när man bor ute i ingenstanns som Alabama ibland verkar vara så finns det självklart inget Fuddrockers. Det blir till att prova på dessa burgare nästa gång jag beger mig till civilisationen i Atlanta, Georgia. Such is life. Jag fortsätter så länge att grilla på mina egna hamburgare. Nu har jag ju även fått en massa goda hemma tips från er som jag kan testa så länge.