Friday, March 7, 2008

Apalachicola, Florida





Detta är en resa vi gjorde förra året i oktober som jag ännu inte publicerat men har ni vägarna förbi Apalachicola i Florida är det väl värt ett besök.




Fredag morgon startar vi vår färd ner mot havet och kusten. GPS:en talar om att det kommer att ta oss ca 7.5 timmar att nå vårt mål. På vår väg passerar vi Montgomery som är Alabamas huvudstad även om Birmingham är den stösta staden. Vi passerar ytterligare många små städer och får en glimt av Alabmas landsbyggd. Ute på landet kan man se lite av det fattiga Alabama med trailer homes. Naturen är vacker. Man ser mycket av Alabamas röda jord. Vi kör föbi ett och annat bomullsfält där de vita bomullstussarna vajar lätt i vinden. Vi välkomnas av skylten ”Welcome to Florida” då vi passerar gränsen och stannar till vid välkomst centeret där vi också blir bjudna på apelsinjuice självklart.




Så snart man kommer över gränsen till Florida från Alabama möter man palmer som vajar i vinden och man bjuds på solmogen färskpressad apelsinjuice.



Vi anländer vid vårt hotel i Apalachicola vid 6-tiden på kvällen. Apalachicola är en liten gamal fiskeby som bibehållit mycket av sin gamla charm. Vårt hotel var ett mysigt litet Bed and Breakfast ställe som hette Coombshouse Inn. Vi blir bjudna på ett glas vin och sätter oss ute på verdandan på gungstolarna. Varje rum är inrett i sin egen stil på det hemtrevliga bed and breakfaststället. Vi får ett av rummen i huvudbyggnaden. Varje rum har sitt namn och vi bor på Heron.



Detta var vårt mysig Bed and Breakfast som vi bodde på.





Vägen ut till St. George island sträcker ut sig längst med havskusten.



Beachen var otroligt vacker med vit sand och smaragdgrönt vatten.



På lördag morgon är vi superladdade och ivriga att komma ner till beachen. Aplachicola ligger inte direkt vid havet utan man får åka ca 20 minuter men det är väl värt den korta bilresan. Kanske kan det först tyckas som en nackdel att denna lilla fiskeby inte ligger vid havet men det är nog en av anledningarna till att det har fått bevara mycket av sin ursprungliga charm och inte exploaterats av de stora hotelkedjorna. Vi åker ut till ett naturreservat som heter St. George island. Sanden är pudervit och stranden sträcker sig kilometer efter kilometer. Vi promenerar längst med stranden och tittar efter fina snäckor.
Fastän det är oktober månad så är luften fortfarande varm liksom havet och det är inga problem att ta sig ett dopp bland vågorna. Dessutom får vi nästan stranden för oss själva då högsäsongen är över.




Fiskebåtarna i hamnen .




Framemot eftermiddagen då vi börjar bli hungriga så kör vi tillbaka mot Apalachicola igen. Detta ställe är berömt just för sina ostron och gillar man ostron ska man definitivt ta och prova dessa. Vi bestämmer oss för att inta lunchen på ett litet hak som heter ”The Oyster Bar”. Här finns ostron i alla dess former, och till lagade på en mängd olika sätt.Mätta och belåtna med lunchen som blev både ostron och en riktigt god skaldjurssoppa fortsätter vi vidare till ett annat naturreservat. Detta reservat heter St. Joseph. Många av trädstammarna var alldeles svarta och det var tydligt att en skogsbrand hade härjat här tidigare. Vi är noga med att inte bada här efter att ha sett varningsskylten för alligatorer. Vi nöjer oss med att köra runt och promenerar runt i området istället. Tyvärr skymtar vi inte till någon alligator fastän vi tittar noga och ofta.





Ostronen i Apalachicola är berömda och bör provas på om man gillar ostron.



Här aktade vi oss noga för att inte bada.




Vackra snäckor på beachen.


Då solen börjar sänka sig ner över horizonten går vi sakta längst med strandkanten till vågornas brus och njuter av att känna sanden under våra bara fötter. Väl tillbaka på B&B så tar vi oss en öl ute på verandan i gungstolarna igen innan det är dax att promenera in mot den lilla staden för att hitta en lämplig resturang att inta middag på.Söndag morgon passar jag på att fotografera den häftig spanskamossan som växer på träden här nere i södern. Söndag var det dags att åter börja bege sig tillbaka mot Alabma.



Vi njuter av solnedgången.



Sakta sänker sig solen ned över horizonten.



Vi bestämde oss för att köra tillbaka längst kusten. Från Apalachicola går det bra att följa väg 98 som är the scenic route istället för att ta motorvägen. Fastän denna väg tar något längre är det helt klart värt det hela. Väg 98 stäcker sig hela vägen längst med Mexikanska golfen upp till Pensacola. På vägen passerar man många av de orter och ställen som är populära bland tursiter som Destin och Panama City. Tyvärr har dessa ställen inte alls samma charm som lilla Appalachicola. Här har snabbmatsställena, de stora hotelkomplexen och turistbutikerna helt tagit över.Vi var så lyckliga över att vi funnit det lilla men otroligt fina Apalachicola istället. Där fick vi en helt underbar helg.





View Larger Map

17 comments:

Annika said...

Ännu en trevlig reseberättelse från dig!
Låter så fint, och bilderna talar sitt eget tydliga språk!
Igen, det är fantastiskt att du och C tar så många småresor runt om där ni bor. TÄNK vad ni får se och uppleva hela tiden. Det är så man ska göra! Dessutom verkar ni alltid hitta så otroligt mysiga platser också! Jättekul!!!
Tack för ännu ett mysigt reseinlägg!

Saltistjejen said...

Ja jag blir sugen på att resa lite nu. Tycker det verkade vara en otroligt härlig minisemester! Och dina bilder är så vackra. Härligt med sol och bad i oktober!
Ostron har jag aldrig ätit faktiskt, men jag tycker inte det verkar så jättegott... Fast de som tycker om ostron brukar fullkomligt älska det så man kanske ska prova någongång?

Anna, Fair and True said...

Vad härligt vit sanden var! Trevligt att ni hittade ett ställe som inte blivit exploaterat som du nämnde.

Anonymous said...

Vilken härlig berättelse och fina foton! Längtar tillbaka till Florida :)

Vet inte hur jag hittade din blogg, men är glad att jag gjorde det :)

Ha en fortsatt trevlig helg!

Desiree said...

Annika, vi försöker passa på att se oss omkring så mycket som möjligt då vi bor här. Man vet ju inte hur länge man kommer att bo här. Det finns ju så otorligt mycket att se och uppleva här och så många vackra platser. Skulle behöva mycket mer tid eller semester.

Saltis, ostron smakar egentligen inte så mycket. De smakar lite salt och havsvatten. Detta var faktiskt första gången jag provade på ostron då vi var i Apalachicola. Jag vet inte om jag skulle beställa in en hel tallrik själv men jag kan tycka det är gott med en eller två om de smakar friskt och är färska och fina. Det var kul att prova på iallafall.

Anna, det är alltid underbart att hitta små charmiga trevliga genuina ställen. Vi passerade som sagt även ställen som Panama city där det mest bara var stora hotel, fast food, minigolf och turistshoppar som vi gärna avstår från.

Jovi, tackar. Kul att du gillade reseberättelsen om Florida och bloggen. Hoppas du tittar in igen. Florida är underbart. Finns så mycket underbart vacker natur där. Jag förstår att du längtar tillbaka.

photobyjennie said...

Vilken fantastiskt mysig liten tripp! Jag kan verkligen sakna möjligheten att åka bara en liten bit och göra världens mysigaste utflykter! USA är fantastiskt på många sätt, naturen är så skiftande och vacker.
Underbart liten B&B ni hittade!
Jag blir ruskigt sugen på att förverkliga mina jobbplaner i USA när jag läser din blogg! Det hjälper mig att minnas "the goog times" jag haft de gånger jag varit i USA!

photobyjennie said...

"good times" skulle det ju vara!

Cecilia said...

Vilka härliga bilder...nu längtar jag ju inte mindre precis!!Vilken strand,sand och vatten!Härligt!!

Petchie75 said...

Vilken mysig weekendresa ni gjorde! Och tack for att du visar att man kan aka till Florida och inte besoka Disneyworld etc ;-) Jag har alltid varit sa skeptiskt till den staten men den delen som ni besokte skulle jag garna se!
Jag alskar mysiga, personliga B&B och guesthouses.

Anne said...

Mmmmm, underbara bilder. Det är ett fantastiskt ljus på flera av bilderna. Den allra första bilden, är den också tagen strax innan solnedgång? Ljuset är i alla fall väldigt vackert. Du borde göra en fotobok från era resor och utflykter, Sporty Spice tipsade mig om Publisher. Jag håller själv på och pysslar med en fotobok därifrån.
Kul du klistrade in en karta på slutet, jag undrar om Apalachiola låg på Atlantsidan eller Mexikanska golfen-sidan. Jag såg det är mot Mexikanska Golfen. Jag tycker Florida ser rätt annorlunda ut beroende på vilken kust man är på.

Musikanta said...

Så intressant det var att läsa din reseberättelse. Och vilka fina foton du har tagit.Instämmer helt med Anne. Det är ju fantastisk att det fortfarande finns så små relativt okända fiskebyar i turistparadiset Florida. Hemresan längs med Mexikanska Golfen måste ha varit en underbar upplevelse. Fint med kartan så att man kunde följa er resa.

Desiree said...

Jennie, det var jättehärligt med denna weekendtrip. Det finns ju så mycket att se och uppleva här nu när man bor här så vi försöker verkligen passa pa. Det känns verkligen att man skapar många minnen och good times och det är underbart.

Cecilia, snart är du här i det underbara Florida och kan njuta på plats av allt som finns.

Petra, jag älskar också små mysiga Bed and brekfasts. Det är så mycket trevligare och personligare än de stora annonyma hotellen. Visst finns det annat än Disney World i Florida. Det finns riktiga pärlor här och där.

Anne, ja den första bilden är tagen strax före solnedgång. Det blir verkligen vackert ljus antigen då man fotar tidigt på morgonen eller vid denna tid (sen eftermiddag/kväll med lite skymingsljus). Jag skulle väldans gärna fixa en sådan bok. Jag kollade in Sportys länk och hennes bok som hon gjort. Den var ju helt fantastisk och bara jag får en stund över ska jag börja välja ut foton som jag vill ha med. Jag gillade verkligen idéen med att göra en egen fotobok. Vad kul att du håller på att snicka ihop en egen redan nu.

Musikanta, ja resan tillbaka längst med golfen var riktigt trevlig. Ofta ser man ju så mycket mer om man tar en lite mindre väg istället för motorvägen och även om det tar lite längre tid så är det ju ofta värt det. Att köra längst med kusten och havet en så pass lång stäcka var underbart. Bra att kartan var uppskattad. Jag tänkte att det kunde vara bra att visa vart detta lilla ställe ligger.

Anna, Fair and True said...

Blå timmen brukar man väl kalla den där timmen innan solnedgången. Finns nog ett antal tusen sidor på nätet om hur man bäst fotar just den timmen!

Miss Marie said...

vilka vackra bilder! det verkar riktigt fint där!

fortsätt med dina reseinlägg, de är alltid så inspirerande! =)

Desiree said...

Anna, visste inte att det kallas för blåtimmen. Ska ta och googla detta och se om jag kan hitta några bra fototips.

Marie, kul att du gillar reseberättelserna.

Anonymous said...

Hej Desire,

var inne på aftonbladet och läste om valet och där fanns en länklista med USA bloggar i den högra spalten och som du säkert vet är din blogg nämnd där

http://www.aftonbladet.se/nyheter/usavalet/article2020433.ab

Ha det så bra,

Kristofer

PS: Hälsa maken

Desiree said...

Kristofer, hej :-)
Jo jag vet om att min blogg är finns med på aftonbladets lista. Har fått många fler besökare efter att den kom med där och det är jättekul. Jag ska hälsa Calle så får du hälsa familjen din så gott från oss båda.