Thursday, March 13, 2008

Redneck Mansion

Bild hittad på nätet.


Vad sägs om detta exklusiva redneck mansion? Är det inte helt underbart? Kommer man ut på landsbyggden är det inte ovanligt att man ser och passerar olika trailor eller mobile-homes. Här finns det också en speciell country kanal på tv:n och där fick jag jag lära mig vad som sägs skilja en redneck från white trailor trash som de skojade om. En redneck bor lite finare och med detta menas att de har råd med inte bara en husvagn utan två som man ställt brevid varandra så att de bildar ett dubbelt så stort hem. Dessa går under benämningen ”double-wide” här. För några veckor sedan kollade jag på filmen som heter ”Sweet Home Alabama” med Reese Whiterspoon. Även om det inte är någon ny film så var det rätt söt på sitt sätt. I filmen vill den rika snobbiga mamman från New York förolämpa mamman från södern och slänger ur sig repliken ” go and fry something in your double wide”. Man måste känna till en del om södern för att förstå denna meninging i sin fullständighet. Double wide som syftar på trailorhomes och fattiga och sedan är det ju så att det är otroligt vanligt med just fritterad mat här nere. I princip allt kan fritteras från saltgurka till kyckling. En äkta kvinna från södern fritterar mycket av sin mat.

15 comments:

Anonymous said...

Intressant när du berättar om dina erfarenheter av vardagslivet i södern. Jag var ju i Texas på en kort visit (som skulle ha blivit lång) och drabbades av en kulturchock!

Desiree said...

Annebelle, jag har full förståelse för att du drabbades av kulturchock. Det gjorde vi också under de första halvåret här. Man stöter på helt andra saker då man ska bo i ett land en lite längre period och inte bara kommer som turist. Denna bild tycker jag är skön. Riktig humor från södern :-)

Desiree said...

Annika, ja jag tycker verkligen att humorn i denna bild är helt underbar. Även om filmen inte var en superrulle så var den trevlig underhållning.

Saltistjejen said...

Jag hade ingen aning om det uttrycket - double wide. Tack för att jag nu lärt mig! :-)Och jäklar vilken bild!!!!

Ja M tittar ju ibland på båda de countrykanaler som visas på TV:n, haha!!!!!! :-)

Detta med friterad mat i södern känns som om det ligger bakom en del av all övervikt som folk faktiskt dras med där nere. För det finns ju en skillnad mellan norr och söder vad gäller extremt överviktiga personer.
Här på jobbet vet jag att några pratade om Thanksgivingkalkonen och att någon berättade att deras släktingar från just södern (var exakt minns jag inte) alltdi friterade sin kalkon!!!! :-)

Desiree said...

Saltis, absolut ligger mycket av den fritterade matkulturen bakom överviktsproblemet här nere. En kille på vårat lab sa att han märkte stor skillnad på folks midjemått då han reste härfrån till Kalifornien. Där var folk mycket smalare. Jag kan tänka mig att det är samma på östkusten. Folk i norr och Kalifornien och NY är mycket mer hälsomedvetna och äter inte alls på samma sätt den flottiga fritterade onytta maten som dominerar här.

Miss Marie said...

gud vilket härligt hem! =)=)=) vad kul att se sånt här, det ser man inte direkt i sverige! =)

Fia said...

Haha, ja maken skojade alltid och sa att han skulle köpa en doublewide (när vi skulle köpa hus) åt mig bara för att han älskade mig så mycket!! Om du tänker på det faktum att han ju är från Alabama så var det nästan ett riktigt hot! LOL

Musikanta said...

En helt fantastisk bild! Har aldrig sett något liknande.Är det inte farligt för dem som bor underst? Tänk om husvagnarna överst skulle trilla ner. Inte särskilt barnvänligt heller.

Anna, Fair and True said...

Har du tagit bilden själv?!

Desiree said...

Marie, nej sådant här skulle man inte se i Sverige.

Fia, tänk om du hade fått en egen double wide ;-)

Musikanta, jag har faktiskt inte sett något sådant här i verkligheten.

Anna, nej jag har inte tagit bilden själv. Oj glömde visst att lägga in att jag hittat den på nätet. Jag vet inte om sådant här existerar på riktigt eller om det bara är ett skämt.

Anonymous said...

Underbar bild! När vi var i USA i höstas såg man en hel del husvagnar när man var ute på landsbygden och åkte!

Millan said...

:-) vilken haftig bild!! Det dar med 'trailer trash' ar verkligen nagot valdigt amerikanskt kanns det som. I England bor de fattiga i sa kallade Council Estates men inte i husvagn!
Sa lustigt att du namner det dar med filmen Sweet Home Alabama. Jag har ocksa sett den och har nog trott att titeln pa din blogg dels syftar till den filmen och dels till laten... :-D

Petchie75 said...

Kul bild. Vi såg en del trailer parks när vi körde genom Californien - ett fenomen som inte finns i Puerto Rico. Kul att få lära sig något nytt, jag har sett filmen 2 ggr men inte snappat upp det skämtet.
Här friteras också mycket och sallad och andra grönsaker är inte så vanliga i dieten - vilket också syns på folks midjemått!!

Desiree said...

Linnea, det är interessant att se sådana skillnader då man besöker ett nytt land eller ställe.

Millan, begreppet trailor trash är nog riktigt amerikanskt. Det finns mycket Sweet Home Alabama. Bloggens namn syftar på en mix av allt detta.

Petra, interessant att som sagt ha sett trailorparks. Det fritterade sätter sig verkligen på midjan om man kör det ofta iallfall.

Lullun said...

Härlig bild! Och ett nytt begrepp lärde man sig på kuppen; double wide! Har sett filmen, men kan inte minnas att jag reagerade på det då. Kanske såg jag den med text, så det stod säkert något annat knasigt! ;-)