Monday, June 16, 2008

Cool konst



När vi åkte runt i Louisiana hittade jag dessa vykort som föreställer gamal reklam för olika matprodukter. Jag tycker de var himla snygga och läckra med denna retro design. Jag köpte ett gäng av dessa vykort och nu har jag ramat in dem och satt upp dem i köket längst med övre listen. Blev faktiskt himla lyckat. Verkligen prisvärd konst på sitt sätt.

Jag hoppas att ni allihop har en skön start på veckan. Här fortsätter hettan. Jag har precis ätit lunch ute med C och det var nästan för varmt även om vi satt i skuggan under ett träd. Denna vecka ska det inte komma lika mycket åskskurar. Det gäller att komma ihåga att vattna sina krukor varje dag då denna hetta råder.

På fredag är det midsommar i Sverige. Känns en smula overkligt. Detta kommer att bli våran första midsommar då vi inte är hemma. Förra året var vi hemma på bröllop. Själva midsommarafton kommer vi att fira lite själva jag och C men helgen efter kommer vi ju att ha vårat midsommar kalas med alla svenskar vi känner här kring Alabama. Det ska bli jättekul.





Så här blev resultatet då jag hängde upp dem på väggen. Ja det var faktiskt C som hjälpte mig att hänga upp dem. Fem stycken längst med ena väggen.



Sedan två stycken här på kortväggen.








13 comments:

Annika said...

Det ser ju hur bra som helst ut det där, Desiree.
Du har rätt, det är verkligen coolt med gamla retrotavlor.
Nu har det precis börjat åska här...ja du vet...man vet aldrig hur mkt det ska bli av det hela när det börjar.

Anna, Fair and True said...

Jag gillar också sådana där gamla vykort! Snyggt det blev!

Vi har inte så jättesomrigt väder men jag tror nog ändå inte att jag avundas värmen hos er!

Petchie75 said...

Jättesnyggt med nya tavlor och kul idé att sätta upp dem så högt på väggen!! Jag gillar också retrostilen och den passar jättebra i köket.
Visst känns det konstigt när man inte firar midsommar, förra året var vi här i PR och käkade middag på Longhorn (en sådan där köttrestaurangskedja, vet inte om den finns i Alabama) med svenska B och hennes man - så lite midsommar man kunde tänka sig! Hoppas att ni får det mysigt trots allt, ni har ju er midsommarfest att se framemot senare.
Jag läääängtar efter svalka och blir inte avskräckt när jag snackar med familj och vänner hemma som säger att det är kallt och regnigt. Däremot har jag värsta packningsångesten - jag har så svårt att föreställa mig kyla och att behöva ha jacka!! Det var liksom lättare när jag skulle packa för USA i feb-mars, då var det ju en helt annan årstid, men nu är det "sommar" men inte lika varmt som här... Jaja, lyxproblem!

Desiree said...

Annika, tack jag blev också nöjd med resultatet. Mera åska för dig alltså. Här var det rätt mycket åska förra veckan. Det är iallfall väldigt grönt och frodigt just nu.

Anna, hoppas att ni i Sverige får någrolunda fint till midsommar. Även om det inte blir riktig sommarvärme så hoppas man ju på att det iallfall inte ska regna.

Petra, kul att du gillade idéen med tavlorna och med att sätta upp dem lite högre på väggen. Ja just det du åker ju till Sverige snart. Håller med dig om att det nästan blir lite klurigt att packa. Man vet ju inte vad det kommer att bli för väder. Jag åker ju i början på augusti och det kan ju vara allt mellan +10 och +30, inte jättelätt att packa.

Fröken L said...

Riktigt snyggt! Vem har sagt att konst behöver vara dyrt? Det är bara fantasin som sätter stopp för vad man kan åstadkomma.

Kram Dila

Lullun said...

Vad fint! Hade också en liknande reklamtavla i mitt gamla kök hemma i Sverige. Ska nog hitta fram den i gömmorna. ;-)

My White Cottage said...

Så läckra vykort! Smart idé att rama in dom, de passade ju jättebra där ni hängde upp dom!

Här har vi också haft lite åska de senaste dagarna, men väldigt lite. Skulle gärna vilja ha några grader varmare än vad det just nu är... Skulle gärna vilja passa på att åka och bada med killarna nu innan jag börjar jobba... Men det brukar ju i princip alltid vara sådant här väder runt midsommar, ena stunden sol, andra stunden regn...

Hoppas ni får en fin midsommarafton!
Kramar från Jenny

Mia said...

Åh vad fina! Jag älskar såna retrobilder.

Kram Mia

Tankevågor said...

Snygga tavlor blev det verkligen! :-)
Kan knappast fatta att det redan är midsommar!

Cecilia said...

Jätte tufft att göra så,blev ju precis lika bra som vilken tavla som helst.Jag har fortfarande inte fattat att det är sommar och dessutom då midsommar till helgen....Har ni smakat potatisen som köpte som ni trodde kunde vara som nypotatis?

Millan said...

Ja himla fina tavlor!! Helt i min smak!! Jag behover nagot sadant dar till vart sovrum!! Men vi ska nog forstora nagra foton och hanga dar tror jag...
Visst ar det skoj nar man fixar lite hemma och ser skillnad pa en gang!

Desiree said...

Dila, du har helt rätt i att konst inte alls behöver vara dyrt. Lite fantasi så kan man fixa till mycket.

Lullun, kul att du också haft sådan här retrokonst. Du får försöka hitta din tidigare tavala och hänga upp den igen.

My white cottage, jag hoppas att ni får fint väder till midsommar. Det brukar ju vara lite ostadigt som du säger kring midsommar. Men man får hoppas på att det stabiliserar sig och blir lite varmare snart så att du kan åka och bada med killarna.

Mia, tack så mycket.

Londongirl, nej visst känns det overkligt med midsommar på fredag !!!!

Cecilia, känns som sagt overkligt med midsommar på fredag. Ja vi provade faktiskt det som skulle vara färskpotatis eller nypotatis nu under helgen och jag måste säga att jag blev besviken. De var mindre i storleken som nypotatisar ska vara men de smakade precis likadant som de vanliga potatisarna tyvärr :-(

Millan, ja egna foton är ju jättefint och kul att ha. Det blir nog väldigt lyckat.

Marianne said...

Urläckert! Passar ju perfekt i ett kök dessutom.

Vi blir tre svenskar på midsommarafton, de andra har åkt hem till Sverige. Så här blir det en Jansson och lite grillat, det är det svenskaste huset förmår.