Friday, September 14, 2007

Massage


Åh jag har precis varit på massage. Jag känner mig bara så avslappnad, nästan så att man går på små moln. Massage är verkligen en härlig njutning och lyx som man borde ta och unna sig oftare. Det kan ju vara ganska dyrt förvisso men det jag gick på idag var en elevbehandling och dessa är verkligen mycket prisvärda. De allra flesta elever är ju väldigt duktiga och i slutet av sin utbildning. Miljön runt omkring är kanske enklare men jag tycker inte att det spelar så stor roll eftersom man ändå ligger och blundar och slappnar av iallfall. Det är första gången jag har provat på en massage här och jag blev otroligt nöjd med tjejen som utförde min helkropps massage. Jag ville i första hand ha avkoppling och anti-stress men ville också att hon skulle ägna lite extra tid till axlar och nacke som jag tycker man lätt blir stel i när man sitter mycket framför datorn. Nu känner jag mig hur mjuk och ledig som helst i nacke och axlar. Den svenska massageterapin verkar vara en välkänd massagemetod. Jag fick alltså en Swedish massage med en del deep tissue behandling för axelpartiet. Det stället jag gick på här heter Red Mountain Insitute och det verkade vara oerhört populärt. Jag lyckades få en återbudstid som jag gick på. Jag hade velat boka något till nästa månad men det fanns inga tider förrän i januari eftersom eleverna här bara praktiserar på fredagar och lördagar. Jag betalade endast 30 dollar för en timmes helkropps massage. Det kallar jag verkligen prisvärt.

Man fick träffa eleven tillsammans med hennes handledare och gå igenom vad och hur man ville ha massagen. Vilka områden man ville att de evetuellt skulle koncentera sig på osv. Man fick ligga på en mjukbrits bakom draperier med ett lakan och filt som skulle hålla en varm och lyssna på ljuvlig avslappnande musik.

I Sverige har jag också gått på elevbehandlingar som jag verkligen varmt kan rekomendera. Jag har gått på Axelsons massage och även på deras SPA skola. Ni som bor i Sverige, kolla gärna in deras hemsida för mer info och tidsbeställning för elevbehandlingar. I Sverige finns också Gilda skolan att välja på.

Tänk att det är så skönt att ha någon annan som masserar och knådar en som om man vore en liten bulldeg. Jag svävar än på mina små rosa massagemoln. Jag känner mig som en ny människa.

13 comments:

Anne-Marie said...

Tänk att jag aldrig gått på massage. Det är säkert jätteskönt - kanske dags att göra det snart. Här i Mt Shasta finns det en massa olika massageterapeuter så det är nog bara att hitta någon som verkar bra.

Anonymous said...

30 dollar, det var billigt. Jag ska se om jag kan hitta nåt liknande. Ansiktsmassage är fantastiskt också, man blir så "vaken" cirkulationen sätts igång på ett bra sätt som gör hyn blir frisk och len. Kanske dags se om man kan hitta nåt billigt här, det där med elevbehandlingar är ju helt klart en bra idé.

Desiree said...

Anne-Marie, ja det tycker jag absolut att du ska ta och prova på om du aldrig gjort det.

Anne, ansiktsbehandlingar är också hur sköna som helst. Kolla upp om du kanske har någon elevskola i närheten som du skulle kunna gå till. Det är verkligen mycket prisvärt.

Annika said...

Så underbart det låter! Ska nog ta och titta efter om det finns ngt liknande här. Massage är verkligen ljuvligt. En jul fick jag en julklapp i form av ett spa-besök. Det var rikigt härligt. Allra bäst var den timslånga massagen! Bara dom tar I ordentligt så!!! Man får säga till att man vill ha det hårt.
Ansiktsbehandling ingick också i paketet. Det var så härligt.
Man borde unna sig sådant här oftare.
Vad skönt Desiree att du fick en ordentlig "genomgång" kan tro att det kändes som att du svävade som på moln efteråt!!!

Toini said...

Har heller aldrig varit på massage, låter skönt iallafall, så man kanske skulle prova på det.

Cathrine said...

Åh, vad skönt :) precis vad jag skulle behöva efters min skolvecka - man är ju inte van att sitta så mycket och så länge som vi gör just nu, jag jobbar ju i vanliga fall på förskola och där sitter man ju inte still långa stunder :)

Monica said...

ååååhhh, visst är det härligt att få ta hand om sin lilla kropp med lite massage. Själv fick jag ansiktsbehandling idag och då ingick ju nackmassage och jag fick också masserad hårbotten. Sååå underbart avslappnande.

Ville också kommentera ditt tidigare inlägg om yttandefrihet. Tycker, som alla andra, att det var ett toppen-inlägg och fantastiskt bra med lite feedback från Fia också!

SweFlo said...

Jag har aldrig gått på massage, men har tänkt på att det vore en bra grej att prova på. Ska kolla om vi har något liknande här kanske.

Millan said...

Ah vad harligt det later!! Jag har ett presentkort pa en massage som jag tankte jag skulle anvanda upp snart. Forra gangen jag var pa massage blev jag dock sa trott och madde nastan lite daligt efterrat. Lite skum reaktion...

Saltistjejen said...

Å det låter härligt med massage. Det var länge sedan jag gick på "proffsmassage". Haha! Försöker få min man att massera mig emellanåt, men det är kanske inte riktigt samma sak...

Jag var på ansiktsbehandling här i NYC och det var helt otroligt skönt! Dyrt var det, men faktiskt värt det tycker jag. Hon höll på i en dryg timme och det kändes helt ljuvligt. Man liskom sken som en sol både inifrån och för att hyn blev så fin efteråt!

Förresten Desiree vad forskar ni med du och din man??
Vi är också forskare och hamnade i NYC pga av detta (post-doc). Båda inom medicinsk forskning, men inom olika fält där.

Anonymous said...

Mmmm massage...
Jag och Emil var på helkroppsmassage på Axelssons i helgen. 140 kr för en timmes total njutning. Jag vet precis vad du menar med små rosa massage moln!

Desiree said...

Annika, låter som du fick en riktigt toppen julklapp med massage och ansiktsbehandling.

T&T, absolut värt att prova.

cathrine, det är perfekt när man blivt stel av för mycket stillasittande.

Monica, jag läste just om din underbara spa helg. Jag älskar verkligen just hårbotten och nackmassage. Huvud och fötter är extra skönt när det gäller massage för min del. Kul att du gillade inlägget om yttrandefrihet också.

Sweflo, japp kolla gärna om det finns nån massageskola i din närhet. Rekomenderas varmt.

Millan, presentkort på sådant är toppen att få. Hoppas du får en bättre upplevelse nästa gång. Min man somnade under massage en gång och började snarka. Det tyckte han var lite pinsamt.

Saltistjejen, visst är det härligt med massage. Även om det ibland är dyrt så är det värt det. Låter som en helt underbar ansiktsbehandling du fick. Jag och maken håller på med humangentik, cancerforskning, helgenom microarrays. Jag gör en post doc och maken min är anställd som associate professor. Vad forskar ni inom?

Jenny, visst är det bara sååå underbart att unna sig. Jag är så glad att jag fick upptäcka Axelsons i Sverige. Minns inte om det kanske faktiskt var du som introducerade mig till denna ljuva massage värld av elevbehanlingar. Ha det bra och hälsa Emil.

Anonymous said...

Jag har själv problem med rygg och nacke. Det som hjälper som jag har upptäckt hittills är träning, stressa mindre / avslappning / avslappningband / meditation samt just massage. Massage av rygg och nacke är så underbart skönt när man är stel och har värk. Tyvärr kostar det en hel del om man ska göra det ofta och regelbundet.